Wel of geen les nemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Wel of geen les nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 21:05

Ik zit echt in twijfel.
Ik heb een fjorden merrie die echt onwijs sterk is (tank).
Ik heb nu sinds een jaar het rijden weer opgepakt en het valt niet mee Verdrietig
Ze is voor die tijd altijd bereden geweest alleen het afgelopen half jaar niet meer.
Ze heeft een hoop in haar mars en kan het best wel maar ze is zoooooo onwijs sterk Huilen
Ik kan haar gewoon niet goed aan, ze loopt gewoon dwars overal doorheen.
Een bosritje zit er dus voor mij niet in......en dat is iets wat ik zo graag wil.
Nu heb ik vanavond een ongebroken bitje geprobeerd.....ook dat was geen succes Verward
Ik zelf ben ook geen sterruiter en weet dat ik hoognodig les nodig heb zodat we beiden verder kunnen komen OK dan!
Maar........de winter komt eraan en ze staat 24/7 op het land........
Ze zal dus een enorme wintervacht krijgen........
Maar wat zal ik doen, zal ik toch 1 keer in de week gaan lessen in de winter en dan op de zaterdag zodat ik haar lekker na die tijd onder een deken kan zetten?
Ik vind het zo jammer als ik nu weer zou moeten stoppen.......dus ik vraag me af of het zinvol zal zijn om toch die 1e keer per week kan gaan lessen......wel rekening houden met het zweten natuurlijk.........of is dat verspild geld?
Wat zouden jullie doen?


Elsjuhh

Berichten: 603
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:15

Hey jacqueline,
Ik heb zelf ook een fjord en ik ken het probleem van het door me handen heen lopen. Bij mijn knollie gaat het dankzij hulp van anderen een stuk beter, maar als ie geen zin heeft loopt hij ook zo door me heen. Wat dan echt niet helpt is trekken aan de teugels, vreemd maar waar als ik de teugels iets laat vieren en af en toe ophoudingen maak is hij zo weer onder controle. Een ander bit nemen zie ik niet echt als oplossing, ze lopen toch overal doorheen. Les nemen lijkt me een goed idee, meestal zijn er wel een hoop trukjes om je paardje toch in de hand te houden zonder te moeten trekken in de bek, besef alleen wel dat het niet ophoud bij 1x in de week lessen, om het juiste resultaat te bereiken zul je ook buiten de les om moeten oefenen.
Succes!

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:16

Hoe bedoel je, 1x in de week rijden en lessen?
Of wel gewoon de hele week rijden, en zaterdags lessen?
Xnap het niet helemaal geloof ik

gediplomeerd (vrouwelijk) hoefsmid
http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:18

absoluut gaan lessen!
dan idd maar heel goed áf laten koelen" onder een dekentje,etc.
sucses!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 21:22

sannie1984 schreef:
Hoe bedoel je, 1x in de week rijden en lessen?
Of wel gewoon de hele week rijden, en zaterdags lessen?
Xnap het niet helemaal geloof ik


Ik bedoel wel vaker in de week rijden maar dan 1 keer in de week lessen zodat ik dan weer kan oefenen wat ik in de les heb geleert Haha! .......heb het inderdaad een beetje raar neergezet Bloos

Elsjuhh.........het is inderdaad zo hoe harder je gaat trekken hoe meer zij er tegenin gaat ......maar helaas ga je dat automatisch doen (ik weet het het is verkeerd ) vandaar dat ik zo snel mogelijk les wil........

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:24

lessen en oefenen oefenen oefenen, longeren poetsen poetsen alles om wederzijds vertrouwen op te bouwen, het komt me heel bekend voor en ik heb 1x in de week dressuurles 1x in de week freestyle (emiel voest) 4x in de week longeren/rijden/freestylen net waar we zin in hebben en 5x in de week gaat hij in de trainingsmolen. ik heb mijn paard nog niet zo lang en er was een tijd niet echt met hem gewerkt dus de eerste paar keren dat ik er op ging stuiterde ik door de bak heen met hem, met veel hulp en veel tijd en aandacht gaat het nu een stuk beter !! vooral het freestylen kan ik je echt aanraden hoor ! succes en bovenal veel plezier !!

♥♥♥♥♥† 15-08-2016 ~Kenny~ mis je stinkertje ♥♥♥♥♥
♥♥♥~ Kleine Kenny ~♥♥♥

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:29

Zou zeker les nemen , dan gaat het vast beter en kun je lekker met mij naar het bos Haha!:D:D Vaak heb je les en opeens ben je er doorheen en gaat het weer lekker. Je zou Rogier kunnen vragen en misschien kun je een rijbak in de winter zoeken waar je goed kunt rijden, want alleen een weiland is een behoorlijk drama. Misschien kan je je fjordje(s) ook wel een waterdichte dunne winterdeken omdoen.
Groetjes Els Marie

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 21:37

Taygalover schreef:
misschien kun je een rijbak in de winter zoeken waar je goed kunt rijden, want alleen een weiland is een behoorlijk drama. Misschien kan je je fjordje(s) ook wel een waterdichte dunne winterdeken omdoen.
Groetjes Els Marie


Een bak om in te rijden heb ik al Knipoog
Misschien als ik nu dan toch les ga nemen kunnen we in het voorjaar misschien wel een keertje het bos in

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:39

ohw, okee. Nu snap ik m wel hoor Haha! .
Ik heb vroeger voor een vrij lange tijd bijna elke dag een fjordenmerrie gereden.
Ging elke woensdag trouw naar de les, weer of geen weer.
Heb zelf bij haar de knopjes erop gezet, maar dat gaat niet zonder begleiding.
beestje was erg voorwaarts, én erg sterk.
Naar verloop van tijd werd dit minder door goede instructie.
En dus niet aan blijven klooien dmv door nóg harder te trekken het beestje tegen te houden.
Als ie door wil tanken dan doettie dit heus wel.
Paard moet gewoon gehoorzamer worden en respect voor jou krijgen.
Het beste is dus om dit te gaan doen dmv goede instructie en veel thuis oefenen!! en.. consequent zijn.
Dus ik ben een absolute voorstander van les nemen!
Je kunt er alleen maar profijt van hebben!
En s'winters na het rijden kun je gerust een deken opleggen totdat ie droog is hoor.

gediplomeerd (vrouwelijk) hoefsmid
http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl


Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:47

Welke bak rij jij, als ik vragen mag.
Groetjes Els Marie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:03

als je maar een keer in de week gaat rijden dan wordt ie alleen maar klieriger en sterkter, gewoon gaan rijden met dat beessie, en vooral voorwaarts, klinkt gek maar je moet hem niet gaan tegenwerken dan wordt ie alleen maar sterker!

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:05

jacqueline"]
[quote="sannie1984 schreef:
Hoe bedoel je, 1x in de week rijden en lessen?
Of wel gewoon de hele week rijden, en zaterdags lessen?
Xnap het niet helemaal geloof ik


Ik bedoel wel vaker in de week rijden maar dan 1 keer in de week lessen zodat ik dan weer kan oefenen wat ik in de les heb geleert Haha! .......heb het inderdaad een beetje raar neergezet Bloos

Elsjuhh.........het is inderdaad zo hoe harder je gaat trekken hoe meer zij er tegenin gaat ......maar helaas ga je dat automatisch doen (ik weet het het is verkeerd ) vandaar dat ik zo snel mogelijk les wil........
[/quote]

eerst lezen wat er eerder is geschreven aub!!

gediplomeerd (vrouwelijk) hoefsmid
http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 06:55

het lijkt mij verstandig om les te nemen, je kan aan je instructeur vragen of hij wat vaker stappauzes inlast zodat hij niet al te veel in het zweet komt en je hem als hij afgekoelt is weer het land op kan.

Z1+1

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 07:00

Les nemen Haha! , Je kent het broertje van Oliva vast nog wel, net zo'n tank Schijnheilig
Ik heb ook les genomen en na een tijd veranderde Winnemansje van een tank in een controleerbare en zelfs aanleuning nemende fjordenbaal
Geduld, consequent en oefenen, oefenen, oefenen zijn de sleutelwoorden Knipoog

Doen hoor, je hebt er echt zoveel aan.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 07:15

Ik zou ook les nemen als ik jou was. Misschien kun je hem na het rijden in het zand laten rollen? Daar drogen ze meestal ook wat sneller door op.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 08:22

Taygalover schreef:
Welke bak rij jij, als ik vragen mag.
Groetjes Els Marie


oeps dom........moest een pb zijn Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 08:25

petrabonanza schreef:
het lijkt mij verstandig om les te nemen, je kan aan je instructeur vragen of hij wat vaker stappauzes inlast zodat hij niet al te veel in het zweet komt en je hem als hij afgekoelt is weer het land op kan.


precies........ een beetje instructeur die houd daar wel rekening mee ....

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 08:28

Aah ik ben helemaal overtuigd.......ik ga nu snel op zoek naar een goede instructrice/teur Haha!

Heb er enorm veel zin in.

Maar nu het volgende.......wat voor een deken zou ik haar dan het beste op kunnen leggen na het rijden (ben helemaal niet zo thuis in dekens)?

Ik heb net een wollen zweetdeken gekocht......zou dat voldoende zijn of is het beter als ik een dunnen waterdichte winterdeken opleg?

Steffiegek
Berichten: 303
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Me Huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 17:57

gewoon gaan lessen.......dan leer je gewoon je beestje goed te rijden

Merel

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 19:27

Als je erbij blijft totdat de deken afgaat zou ik gewoon de zweetdeken opdoen. Maar als je later terug komt is het in de winter niet altijd veilig om alleen een zweetdeken op te doen. Omdat het ook kan gaan regenen. Je kan wel voor de hele winter een dunne waterdichte deken opleggen.
Groetjes Els Marie

Kyno

Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:01

Als ik jou was zou ik gaan lessen Scheve mond Maarjah, dat zeg ik... je kunt het beste doen wat jij denkt dat het beste is Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers