jawel... rotstraal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Robijn
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-08-03

jawel... rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 16:44

Hallo,

Mijn oude ruin heeft aan vier hoeven rotstraal (heb hem pas net). Nu wil de dierenarts dat hij elke dag met alle hoeven 10 minuten in de biotex gaat. Dit valt echt niet mee, maar goed. Verder zou die niet in een nat weiland mogen staan. Dit is wederom best lastig.
Ook de smid is erbij geweest en die wil nadat de rotstraal weg gekapt is, de hoeven beslaan met ijsers met van die leren lapjes eronder (hoe het heet weet ik niet).
Natuurlijk ben ik van goede wil, maar zou het helpen? Verward

groetjes

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:46

Zooltjes onder je ijzers helpen wel maar het is zonde om hem daarvoor op ijzers te zetten... Scheve mond Probeer het met blauw tinctuur te verhelpen of met Egypticsche zalf of een ander goedje tegen rotstraal Knipoog

Succes!

-X- Anja

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:51

Ik heb m'n gevoelige hengst op rubber matten gezet in z'n stal en de rotstraal is gewoon in drie keer weggekapt geweest en lichtjes behandeld geweest met een blauw zelfgemaakt product van de smid .... alles is netjes en goed nu! Zorg gewoon dat ie niet in de urine of uitwerpselen kan staan en bij natte periodes zou je er goed aan doen te zorgen voor een droge plek waar ie kan staan

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 20:41

Geen Biotex gebruiken, dit advies kreeg ik ook van mijn dierenarts. Het paard kreeg ik hierna echter ernstige mok, omdat elke dag Biotex gebruiken ervoor zorgt dat de hele huid ontvet en schraal wordt.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:10

Ik heb ooit eens rotstraal gehad bij mijn merrie en heb toen bij RWL Quality of iets dergelijks een heel goed middel gekocht, na 4 dagen was het mooi droog....echt super spul!!!!

Ik weet niet meer wat hun website is maar op google zoeken onder RWL Quality levert vast wel iets op.....

Sigrid

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:20

Wat ook helpt is zorgen dat hij altijd in een vooral droge stal staat Knipoog (maar ik neem aan dat de DA en/of smid dat ook al wel verteld hadden)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:19

Coby schreef:
Geen Biotex gebruiken, dit advies kreeg ik ook van mijn dierenarts. Het paard kreeg ik hierna echter ernstige mok, omdat elke dag Biotex gebruiken ervoor zorgt dat de hele huid ontvet en schraal wordt.


maar kan je hem dan nniet gewoon in een klein laagje zetten? dan kan de biotex nooit in aanraking komen met de huid? Verward

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:31

Mijn ruin had elke winter opnieuw rotstraal.
Ik mestte 2 keer per dag uit, zijn stal was altijd netjes schoon.
En toch kreeg hij het ieder jaar weer opnieuw.
Als ik weer rotstraal zag liet ik de smid het aangetaste deel zo goed mogelijk wegsnijden daarna hield ik het elke dag goed schoon en spoot ik er blauwspray op.
Als de rotstraal weg was bleef ik het goed schoon houden en 3 om de dag blauwspray erop.
Dat hield ik vol tot de winter en eventueel het natte voorjaar voorbij was en heb het nooit gehad dat ie vaker dan 1 keer rotstraal had.
Wat je ook doet, smeer er in elk geval geen teer op, dit sluit de hoef af en daardoor kunnen de bacterien er niet uit en gaat de rotstraal naar binnen.
Veel succes ermee.

Coolio

Berichten: 353
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: In het mooiste (en waarschijnlijk kleinste) dorp van Nederland :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:36

Egyptische zalf werkt ook goed, is wel wat prijzig, maar zonder voeten geen paard, dus is het toch zijn geld wel waard.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:36

ik kreeg wel het advies om de eerste periode nadat de rotstraal weg was doe hoeven goed schoon te maken en droog te maken en dan teer erop te spuiten, dat is heel goed gegaan ! nu doe ik het uit voorzorg tot de winter.........

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 23:08

'huf pix spray' van leovet werkt echt super tegen rotstraal! het is gewoon bij de ruitersportzaak verkrijgbaar. het doodt alle bacterie zonder de straal af te sluiten.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 10:28

De mijne heeft dus ook rotstraal in een zeer vroeg stadium. De hoefsmid heeft alles wat hij kon weg snijden weggesneden en vervolgens niets. We hebben afgesproken dat ik het goed in de gaten houd en kijk hoe de verdere ontwikkeling is, afhankelijk daarvan gaan we overleggen over eventuele verdere behandeling.
Mijn paard blijft verder gewoon overdag in de wei en s'nachts binnen.

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 14:00

Trush remedy vragen bij de DA. Superspul. Hoeven niet afsluiten maar goed schoonhouden. Inderdaad met biotex heb je kan op mok. Ik deed de oplossing biotex in een oude infuusspuit (zo'n grote weet je wel?) en daarmee spoot ik in de straalgroef, verder gebruikte ik een tandenborstel om de straal en het hoekje waar straal overgaat in zool schoon te borstelen. Goed naspoelen met schoon water, afdrogen en trush remedy erin. Mijn ruin had het aan vier voeten!! Binnen 1 smidbeurt waren er 3 rotstraal vrij!! Echt superspul!!
Sterkte

Robijn
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 23:28

Dank jullie wel voor de tips!

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:30

MrMagic schreef:
Wat ook helpt is zorgen dat hij altijd in een vooral droge stal staat Knipoog (maar ik neem aan dat de DA en/of smid dat ook al wel verteld hadden)


Dat hoeft ook niet altijd de oorzaak te zijn, er zijn ook paarden die het krijgen terwijl ze zelden in de nattigheid komen. Mijn paard heeft het op z'n vorige stal opgelopen, vermoedelijk door een combinatie van scherp zand in de bak en een kleine hoeveelheid nattigheid.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:42

Rotstraal wordt veroorzaakt door bacterieën, en bij een bacterieele infectie moeten dus de bacterieën gedood worden. Inderdaad droog en schoon houden die hoef, ter preventie.

Nu de behandeling; koop jodium(drogist) of blauwtinctuur(paardensportzaak) en van dat recycled wc papier, niet dat zachte met extra dons ofzo, maar dat grauwe dunne ,schuurpapier'.

Dit wc-papier is biologisch afbreekbaar en verteert vanzelf, en de onsmettingmiddelen bestrijden en doden de bacterieën.
Dus, een stukje wc-papier doordrenken met een van de 2 bacteriedodende middelen, en in de middelste straalgroeve proppen.
Dagelijks in de middelste straalgroeve een beetje extra inspuiten.

Binnen 2 à 3 maanden is je paard van de rotstraal af, succes.
En als het papierje eruit is, of verteerd is, het is ook goed om deze elke 2 weken te vervangen, gewoon weer een nieuw stukje inproppen.

en biotex droogt het hoorn erg uit, niet aan beginnen hoor.
En die zooltjes onder de ijzers sluiten het alleen maar af, en dan kunnen de bacterieën er niet uit, dit gaat broeien en rotten onder die zooltjes, en als die rotstraal naar binnen slaat ben je verder van huis.

Logisch nadenken en alles doen om het leven voor die bacterieën moeilijk te maken.