* Stalbenen in de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-01 19:22

Mijn oude pony heeft altijd als het kouder word last van stalbenen. Haar benen zijn dikker en warmer, soms een beetje stijfjes, maar niet kreupel.

Dit jaar staat ze voor het eerst nog dag en nacht in de wei. (eerst stond ze rond deze tijd alleen overdag met goed weer in de wei). Op zich gaat het prima, we hadden het zelfs niet zo goed verwacht.

Ze heeft een schuilstal, en maakt daar vooral 's nachts flink gebruik van. S nachts staat ze in een klein stukje wei, met die stal erin. Overdag staat ze in de hele wei.

Maar steeds als ik 's ochtends kom, heeft ze dikkere, opgezwollen benen. Het lijkt heel erg op stalbenen. Maar kan dat wel? Stalbenen heten toch niet voor niets STALbenen... of niet?

Alvast bedankt voor de reacties.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 20:27

Tja, ze gaat toch 's nachts in die schuilstal staan? Dan staat ze dus eigenlijk toch ook op stal, ook al kan ze er weer uit. 's nachts bewegen ze ook een stuk minder dan overdag, dus het zou heel goed kunnen!
Mag best hoor, op die respectabele leeftijd!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 13:08

Denk er wel om dat het geen eiwitallergie is... dat heeft de mijne ook gehad en daar kunnen ze hele dikke benen van krijgen. Ik geloof dat de benen dan niet dun lopen door het rijden. Ben ik niet zeker van. Misschien weet iemand anders dat?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 13:17

Het is waar dat naarmate de paarden ouder worden, zij met minder eiwitten toekunnen.
Door het eten van veel eiwitten moet het lichaam hard werken om dat te verteren. Daarbij komen afvalstoffen vrij die uiteindelijk ind e benen zakken door simpele zwaartekracht. Door het bewegen en dus eigenlijk de pompende werking van het hoefmechanisme worden die afvalstoffen weer omhoog gewerkt...
Dus ook dikke benen van eiwit-overschot slanken af door stappen. Als de afvalstoffen in het paard blijven, of er weer nieuwe afvalstoffen komen, dan zullen de benen na beweging weer vol'zakken'....

Ik zou bij deze oude pony toch ook zeker eens naar het dieet kijken... voer je kuil ofzo bij? Want van het gras kan het eigenijk niet komen, dat is nu zo waterig als wat. Krijgt ze misschien nog hoogwaardige sportbrok ipv onderhoudsbrok?
Ook bij oude dieren wordt de doorbloeding gewoon minder. Daar kan je weinig aan doen. Houdt er ook rekening mee dat de darmwerking (en dus afbraak van voedsel waaronder eiwitten) ook moeizamer zzal gaan, wat ook de dikke benen kan verklaren.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-01 18:45

Zo heel erg oud is ze ook weer niet hoor... 16 namelijk. Ze loopt nog wel, met m'n zusje erop. Maar voor haar doen is dat niets meer. Ze word niet meer intensief bereden, zoals ik vroeger deed.

Ik voer geen kuil, en gras is er ook al bijna niet meer. Per dag krijgen ze met z'n tweeën ongeveer een halve baal hooi. Adventure, die ander, eet daarvan het meeste op. Ook de brokken en musli is eiwitarm.
Snoop is ook echt niet dik (ook geen grasbuik), ze is eerder te mager zelfs. Het is altijd erg moeilijk geweest om haar dikker te krijgen, en nu is ze voor haar doen wel normaal.

Ik weet niet of het eiwit is of niet, zou misschien best kunnen... Maar hoe is dat te meten?

En het is toch ook zo dat te weinig eiwit zorgt voor trillen?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 09:59

Te weinig eiwitten voeren kan eigenlijk niet, paarden hebben maar heel weinig echt nodig, en met het voer dat je beschrijft voer je al genoeg. Dus een tekort is niet waarschijnlijk.
Volgens mij is het voer prima, hooi en brokjes. Kan zijn dat je rotkwaliteit hooi hebt, of juist een te rijke kwaliteit, maar dat kan ik hierweg niet beoordelen. De beweging is dus ook minder dan wat het eens was, maar er is nog wel beweging en dagelijks weidegang. Dat gaat ook goed, volgens mij.
De pony is mager... daar moet je wel wat aan doen. Want een magere pony heeft het eerder koud en is eerder vatbaar voor ziek worden...Je moet haar meer voeren, ook van de onderhoudsbrokjes. Het beste is het toch dat je ze apart zet tijdens het eten. Want dan weet je zeker dat ze voldoende krijgt. De pony heeft 1/4 tot 1/3 pak hooi nodig per dag, wat gelijk staat aan een 3 kilo.
Ik weet niet hoeveel brokjes je nu voert (muesli heeft geen zin om een pony dik te maken, meusli is kippevoer met sport-vitamines... heeft absoluut geen zin bij een recreatief gebruikte pony, anders dan sport-vitamines zit er niets in). Maar het moet wel wat meer worden, wil je ze laten groeien.

Weet je zeker dat ze goed ontwormt is? Laat dat eens controleren door een dierenarts.. mestbal in zakje heenbrengen, onderzoek kost je ongeveer 10,-- gulden. Want ook aanwezigheid van wormen heeft een negatief effect op de darmfunctie en dus ook de verwerking van afvalstoffen.
Geeft je pony je de indruk zich niet happy te voelen, zou ik er toch eens een dierenarts bijhalen.. succes...

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 14:40

Dees, ik heb die pony al 8 jaar. Ik rij er zelf niet meer op, maar kids uit de buurt enzo nog wel.

In die 8 jaar, is ze nooit dik geweest. Ze is altijd te mager geweest, en is de laatste 2 jaar voor 'haar doen' erg dik. (je kan de ribben nog net zien.)

Volgens meerdere DA's, heeft ze een zeldzame vorm van 'anorexia bij een paard'. Ze heeft ook daardoor een knudde weerstand, en als ik haar teveel voer, eet ze helemaal geen hap meer. Nu gaat het erg goed, dus ga ik geen wijzigingen in het dieet aanbrengen.
Echt alles heb ik al geprobeerd om haar dikker te krijgen. Maar, na 8 jaar heb ik geleerd dat het gewoon niet gaat. (en wormenkuren krijgt ze ook op tijd).


Ik denk toch dat het stalbenen zijn (tja, weer ff on-topic), want het lijkt er wel heeel erg op.

Thanks voor de reacties!