Raar zadelprobleem. Iemand ideeën? Kijk ff a.u.b.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Raar zadelprobleem. Iemand ideeën? Kijk ff a.u.b.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 20:51

Ik heb sinds eind mei een nieuw zadel met het Flair-systeem. In het begin ging dat echt onwijs goed, Jamy haar rugspieren waren door 4 veulens en nauwelijkse training helemaal weggevallen. En ze hadden ons verteld en we hadden op internet gelezen dat dit systeem ook erg goed voor de opbouw vna de spieren zou zijn en voorderest voor de drukverdeling enzo. De spieren waren binnen 2 maanden aan beiden kanten zeker 2 cm gegroeit! Dat was extreem veel volgens hun, dat hadden ze nog nooit meegemaakt. Door dat Jamy breder werd werd het zadel dus te smal (de boom) en ging ze minder lekker lopen voor mijn gevoel. We hebben het zadel en Jamy weer laten nakijken en idd, het zadel paste nu al minder goed dus de boom moest verbreed worden. Dit is gebeurt ongeveer half augustus. 3 weken geleden was die mevrouw voor het laatst geweest om te kijken of er lucht bij of uit moest. Ze heeft hem helemaal goed bijgesteld en het lag weer perfect.

Sinds een week of 2 krijgt Jamy aan beide kanten steeds lichtere plekken, bij haar schoft, en ze werden zelfs wittig en zijn kaal aan het worden. Ik aan een paar mensen gevraagd wat het kan zijn. Jamy kan geen schimmel meer worden want ze is al 8 en om dan nu opeens een paar plekken te krijgen Verward nee dat is een beetje raar, maar ja ik heb net een supernieuw zadel wat helemaal goed past dus drukplekken zouden ook een beetje raar zijn, of niet soms? Nou wij hebben die mensen weer opgebeld en gevraagd wat het kan zijn. Zij wisten het ook niet want hadden dat nog nooit meegemaakt met dit systeem. Omdat we er niet uitkwamen hadden we besloten om helemaal uit Limmen naar Meppel met Jamy en al te rijden (zo'n 2 uur en kwartier rijden). Wij zijn daar dus zaterdag heen gegaan. Maar zij konden ook niks vinden. Het zadel had geen rare harden plekken, alles was goed zacht. De boom was niet te smal en niet te breed dus dat kon het ook niet zijn volgens hun. Wij hadden een paar chabrakken mee genomen omdat dat misschien schuurden? Maar het leek mij sterk om daar zon grote plek van te krijgen. (van het plekje aan de onderkant waar de lusjes waar je je zadel aan vast kan maken) Die man bleef daar echter een beetje op doorgaan maar ik had steeds zoeits van nee, dat is het niet! Ik rijd al 2 jaar met die dingen waarom nu opeens een schuurplek. Zijn verklaring was van ja het zadel had vroeger zoveel ruimte ertussen dat het geen probleem was dat kwam niet in contacte ofzo maar nu wel. En uiteindelijk was het dus, haar ene kant van de rugspier was minder bespiert dan de andere, daardoor bewoog het zadel een beetje en in combinatie met het chabrak schuurde dat. Nou ok ik ben leek mijn vader ook dus wij geloven dat wel! Ze kon het zadel niet zo afstellen dat we van dat gebeweeg van het zadel geen last meer hadden, ik moest eerst wachten tot die ene spier bij was gegroeit. Ik was blij dat ik nu wist waar die plekken vandaagn kwamen.... dacht ik.
Tot vandaag een mevrouw die vaak de spieren behandeld van paarden en Jamy ook al een paar keer heeft gedaan er weer was. Ik vroeg haar of ze nog een keer tijd had voor Jamy vanwege die dingen. Misschien hielp het iets, je weet het nooit. Zij had ff gekeken en zij eigenlijk dat de rug van Jamy nu gewoon goed was, lekker losjes en doorbloed goed! En haar rug zou zo blijven voortaan de spieren zouden niet meer groeien. Zij kent deze vrouw die mijn zadel heeft verkocht enzo en vond het nogal een vaag verhaal wat ze absoluut niet geloofte. Ze zij dat er ergens gewoon te veel druk zit waardoor ze die plekken krijgt. Ze gaat nu die vrouw bellen en vragen waarom ze dat zegt enzo.
Maar ja ik moest vanmiddag toen ik dat hoorde huilen ik had echt zoiets van ja wat is er nou aan de hand, ik wil het gewoon weten! Dan kan ik er iets aan doen, maakt niet uit wat. Maar met dit schiet ik niks op... De een zegt dit, de ander dat... En ondertussen heeft Jamy van de lelijke plekken op dr rug die zowieso wit blijven, kan ik niet rijden omdat het anders nog meer kapot gaat. (gelukkig heeft ze geen pijn, want ze laat met rijden wel haar rug los, en je kan er gewoon op durkken enzo, geeft ze niks om)

Ik weet het gewoon echt niet meer, en eigenlijk heeft niemand een idee...
dus daarom zet ik het nu maar op Bokt, als je ook maar een vermoeden hebt van iets, alsjeblieft, reageer dan even.... Lachen


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:56

Dat klinkt echt als een drukplek!
Toch maar weer een keer laten nakijken, misschien door een ander (objectiever)?

Ikzelf heb het al niet zo op die flair-systemen, maar ja, het hoort wel te werken natuurlijk.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 21:01

carola schreef:
Dat klinkt echt als een drukplek!
Toch maar weer een keer laten nakijken, misschien door een ander (objectiever)?

Ikzelf heb het al niet zo op die flair-systemen, maar ja, het hoort wel te werken natuurlijk.

Ja idd, maar ik had zoeits van ja hun zitten 20 jaar in dat vak, hebben er toch verstand van (lijkt mij), en als hun het al niet weten tjah... maar ja ik ga dat zowieso toch maar doen, dat raadde ze me op stal ook al aan, maar ja ik weet ook niks beters... Ziek

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:09

20 jaar ervaring in het zadelmaken, of 20 jaar ervaring in flink geld verdienen is heel wat anders.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:15

TEn eerste:
Een boom verbreden kan niet, dan wordt het zadel altijd scheef, je kunt het niet netjes gelijkmatig breder krijgen
Ten tweede:
de kussens kun je wel anders vullen zodat het zadel vaak toch passend gemaakt kan worden.
Ik hoop dus voor jou dat er niet aan de boom van je zadel geknutseld is. Wat voor merk zadel heb je eigenlijk?

In Groningen zit een goede zadelmaker, nog nooit verkeerde verhalen van gehoord. Als je daar een nieuw zadel koopt, dan past hij het gratis aan en blijft het gratis aanpassen als je een ander paard koopt. Hij gaat (in principe) uit van een standaardboom en past de kussens aan. Bij brede of smalle paarden wil hij ook nog wel een zadel met smallere of bredere boom bestellen. Ik ben er zeer tevreden over. Maar kom je met een tweedehandszadel aan, dan is aanpassen behoorlijk prijzig. Maar ja, de zadelmaker gaat eerst het paard opmeten, dan past hij de kussens aan, en vervolgens mag je nog een keer het zadel laten bijvullen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:26

Een boom verbreden kan zeer zeker wel. Is met mijn zadel ook gedaan en anders zou ik vrijwel geen zadel kunnen kopen vanwege de maat van mijn paard. Als je bij Van triest in meppel bent geweest dan zou ik zelf 100 % op hun oordeel afgaan. Hij weet echt ontzettend veel van zadels.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:31

klinkt mij ook als drukplekken, hoop dat je gauw kunt achtervinden wat
nou precies de oorzaak is.
Enne kop op he, komt allemaal wel weer goed met Jamy Ach gut

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:44

Het lijken mij drukplekken, maar schrale troost, Tos had ook al witte plekken vanaf zijn 3e en vanaf zijn 6e bij mij (en goed passend zadel Knipoog ), en na de winter waren ze bijna niet meer te zien en afgelopen zomer geen een wit haartje kunnen ontdekken.
In de winter zie je zo nog iets, maar zomers helemaal niet, dus er is wel hoop dat ze weggaan! Zeker als je er snel bij bent en een goede oplssing vind, en hopelijk vind je die!
Succes!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:00

Een boom verbreden kan wel, maar lang niet bij alle types zadel en dan nog maar in geringe mate.
Dus als je paard echt extreem (zoals zij zelf zeggen) veranderd/ontwikkeld is, lijkt het me redelijk stug dat dat opgelost kan worden met "even boom breder maken". Als dat zo gemakkelijk zou zijn zouden we allemaal niet zo snel problemen hebben met te smal wordende bomen.
Het flairsysteem zal best goed werken, maar alleen op een zadel met goede boommaat. Je kunt er niet een niet-passend zadel mee op maat maken.
Wat ook nog zou kunnen is dat er (door het breder maken?) een balansprobleem in je zadel zit, het dieptepunt niet meer jofel ligt, waardoor het in stand er allemaal prima uitziet maar het in beweging toch problemen gaat geven.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 22:02

cornelie schreef:
Een boom verbreden kan zeer zeker wel. Is met mijn zadel ook gedaan en anders zou ik vrijwel geen zadel kunnen kopen vanwege de maat van mijn paard. Als je bij Van triest in meppel bent geweest dan zou ik zelf 100 % op hun oordeel afgaan. Hij weet echt ontzettend veel van zadels.

Ja daar heb ik hem vandaag, ik wou eigenlijk geen namen noemen maar ja... Maar ja die mevrouw van die spieren zegt dat het onzin is wat hun zeggen en ze kent hun verder wel enzo, en ik kan nou niet zeggen dat zij er geen verstand van heeft!

En Carola ik snap wat je bedoelt maar ik had toch echt het idee dat hun echt 20 jaar ervaring met zadels hebben! Maar ja ik weet het zo niet hoor..

En eef ik hoop het echt dat het weg gaat, ik rijd nu maar niet want anders wordt het misschien alleen maar erger Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 00:38

Maak je toevallig gebruik van dekensingels of longeer je weleens met een longeersingel? Daar zouden namelijk ook drukplekken vandaan kunnen komen. Van een deken ook, alleen denk ik dat dat niet logisch is gezien de plaats...

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 15:03

het zou best kunnen dat diegene van het zadel je heeft opgelicht!!!
ik zou gaan praten mmet die vrouw!!!

succes

[o]

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 15:48

CCCCorine schreef:
Maak je toevallig gebruik van dekensingels of longeer je weleens met een longeersingel? Daar zouden namelijk ook drukplekken vandaan kunnen komen. Van een deken ook, alleen denk ik dat dat niet logisch is gezien de plaats...

Nou een dekensingel heb ik laatste tijd echt nooit gebrukt, voorheen weleens met een zweetdeken maar nu niet meer en die zit anders ook niet zo straks. En een longeersingel gebruik ik 1 keer in de maand ofzo en zit verder prima, dus lijkt me ook stuk. Want de haren worden al korter en witter terwijl ik dat dinng laatste tijd niet gebruikt heb, maar toch bedankt Lachen

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:36

cornelie schreef:
Een boom verbreden kan zeer zeker wel. Is met mijn zadel ook gedaan en anders zou ik vrijwel geen zadel kunnen kopen vanwege de maat van mijn paard. Als je bij Van triest in meppel bent geweest dan zou ik zelf 100 % op hun oordeel afgaan. Hij weet echt ontzettend veel van zadels.


Ik wil niet slecht spreken over zadelmakers, maar het valt wel op dat Van Triest bijna altijd vindt dat de boom verbreed moet worden terwijl Kootstra in Groningen dat bijvoorbeeld niet vindt.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:40

Als er geen wond is geweest en er zijn toch witte haren durf ik je te zeggen dat als je een passend zadel koop de haren weer verdwijnen.

Ik heb het zelf(helaas) al diverse keren meegemaakt.


Als ik jou was zou ik ook niet meer rijden met het zadel, het probleem word alleen maar erger. En je paard heeft gewooon pijn(het is vergelijkbaar met te krappe schoenen)

En je bent heus niet de enige die 'opgelicht' wordt of geholpen is door ondeskundige mensen.
Ik had een stalgenoot waarvan ze ook zeiden dat het zadel paste terwijl er gewoon 2 grote witte plekken op de rug zaten.

Ik zou het zadel te koop aanbieden of inruilen tegen iets wat wel past.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:43

Via een andere lijst had ik vorig jaar het verhaal gehoord van iemand die een poosje door heeft gereden met een niet-passend zadel. Dat gaf geen grote problemen (drukplekken enzo) maar het zadel wipte en er kwam dus na een paar maanden toch een nieuw zadel.
Al vrij snel daarna verschenen er witte haren onder het nieuwe zadel. Maar geen dikke plekken of pijnlijk. Vreemd, want het zadel pastte goed en het paard liep er beter mee dan met het eerdere zadel. Die witte haren verdwenen uiteindelijk met de vachtwisseling en zijn daarna niet meer teruggekomen.

Het bleek dat iemand anders dat fenomeen ook kende. Het leek wel een verlate reactie van de huid op het verkeerd liggende zadel.
Misschien dat er zoiets bij jou ook aan de hand is??

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 16:44

Nou ik denk wel dat ze er verstand van hebben en het niet zo is dat ze ons oplichten! En een nieuw zadel kopen is niet zo gemakkeijk, het kost namelijk niet niks, en dit zadel heeft al heel veel gekost dus dat zit er voorlopig niet in er moet gewoon een oplossing komen.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:53

Tuurlijk moet er een oplossing komen, maar ga niet terug naar de mensen waar je het vandaan hebt.

Voor ons bokkers is het al simpel om vanaf een beetje tekst te kunnen zeggen dat het een drukking is, terwijl hun dat nog niet eens in LIVE kunnen beoordelen.

het is onwijs vervelend als je zadel ineens niet meer past.
Maar gedurende een paardenleven zul je dit vaker mee gaan maken, paarden veranderen immers altijd.

Ik heb zelf in 10 jaar tijd ong 4 a 5 zadels gehad(incl overstap engels naar western) en elke keer weer kwamen die witte plekken en moest ik de bankrekening weer plunderen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 17:31

Ja maar ja, als er zo een oplossing kan komen, dan liever zo dat scheelt nogal wat!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 15:58

Mijn zadel wordt waarschijnlijk zaterdag of donderdag aangepast. De boom wordt zeer waarschijnlijk weer versmalt (waarom die dan zoveel verbreed is weet ik ook niet, maar goed Verward )
En alshet dan nog niet opgelost is nemen hun waarshcijnlijk het zadel terug en krijg ik een ander Lachen Er wordt iig wat aangedaan...


ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:15

Een goed zadel vinden is niet altijd makkelijk. Je hebt het probleem zelf al een beetje aangegeven. Je schrijft dat je merrie weinig bespiering meer had. Op dat moment is het zadel aangemeten. Daarna ben je gaan rijden, hebben de spieren zich ontwikkeld en ............ het zadel past niet meer! Logisch eigenlijk. En lastig. Naar mijn idee komen de plekken vrijwel zeker van het zadel. Laat je nog eens door iemand anders adviseren.
Ze spreken elkaar soms ook tegen, zelfs de 'gerenommeerde' adressen.
Het klinkt inderdaad niet logisch om de boom te versmallen....
Vraag ook eens advies aan die fysio die je paard z'n rug behandelt.

There is no reality, only perception.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:30

Mischien is een mogelijkheid om tijdelijk zo'n dikke manage deken onder het zadel te leggen om dan te kijken of het minder wordt?

Europe is our playground

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 18:24

manic schreef:
Mischien is een mogelijkheid om tijdelijk zo'n dikke manage deken onder het zadel te leggen om dan te kijken of het minder wordt?


ja inderdaad, of iets waarvan je zeker weet dat het niet kan schuren, iets lekker zacht wolligs ofzo!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 19:36

ellenlouise schreef:
Een goed zadel vinden is niet altijd makkelijk. Je hebt het probleem zelf al een beetje aangegeven. Je schrijft dat je merrie weinig bespiering meer had. Op dat moment is het zadel aangemeten. Daarna ben je gaan rijden, hebben de spieren zich ontwikkeld en ............ het zadel past niet meer! Logisch eigenlijk. En lastig. Naar mijn idee komen de plekken vrijwel zeker van het zadel. Laat je nog eens door iemand anders adviseren.
Ze spreken elkaar soms ook tegen, zelfs de 'gerenommeerde' adressen.
Het klinkt inderdaad niet logisch om de boom te versmallen....
Vraag ook eens advies aan die fysio die je paard z'n rug behandelt.

Ja dat klopt, het zadel is toen der tijd ook al aangepast en verbreed omdat het echt te smal werd maar dus waarschijnlijk is het TE breed gemaakt. De vrouw die Jamy haar spieren behandelt heb ik al gesproken en zij kent die mensen van het zadel ook dus hun zouden ff met elkaar bellen en dan hoor ik het wel wat ze ervan denken.
Een dik chabrak schuurt evengoed nog, ik krijg van de week een schapenbont chabrak (die moest besteld worden) en hopelijk kan ik dan een beetje rijden Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 bezoekers