Met paard naar keuring die op wiggen staat??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Met paard naar keuring die op wiggen staat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 16:23

Ik zit er al tijdje over te denken Darmorah volgendjaar op de keuring voor te laten brengen, maar ergens heb ik twijfels of dit zin heeft:
*ze staat dus op wiggen,
*ze zo'n beetje overal op haar lichaam lelijke plekken: twee kale knieën van 'n keer struikelen, groot lelijk litteken op haar achterbeen van ws 'n keer vast zitten in het prikkendraad (bij eerste eigenaar), op haar andere achterbeen zitten drie kleine plekje wildvlees,
*ik heb dus echt geen verstand van extreur, dus is het het wel waard Darmorah voor te brengen:
[img]http://www.gofoto.nl/_fotos/screensize/4(105).jpg[/img]
Kon zou gauw geen betere foto vinden
En als ik er toch ben zou het me leuk lijken mee te doen aan bestgaand onder het zadel, maar Darmorah is dan alweer 14, doen of niet?

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 18:33

Probeer eerst eens een foto te maken waar benen en hals/nek op zichtbaar zijn want zo is er niet veel over te vertellen.
En waarom staat ze op keilen? een slechte voet van nature of een sportblessure.
En bij welk stamboek wil je dr voorbrengen?
En wat zou je er mee willen berijken? Is er al ooit mee gefokt of wil je dat in de toekomst doen?
Verder afstamming en sportgegevens.
Zouden voor mij toch belangrijke vragen zijn of ik mijn merrie zou willen laten opnemen in een stamboek.
Enne bestgaand is alleen nog bij de ponnies bij de paarden heb je de pavocub voor dressuur en ian voor het springen

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 20:24

Ze staat op wiggen, omdat ze, toen ik er pas had veel struikelde (vandaar die kale knieën) en de hoefsmid dit adviseerde, ze is een NRPS pony (NPA)
Ik wil er niet direct wat mee berijken, ik ben gewoon benieuwd hoe ze het doet, voor zover ik weet is ze alleen als drie jarige voorgebracht,
afstaming Darwin NPA x Racinda ox, geen wedstrijd ervaring (officieel) ze zou een L2 proefje moeten kunnen lopen.
Ze heeft bij de vorige eigenaars 5 veulens gehad, en ws willen wij ook nog een veulen met haar fokken, een van haar kleinkinderen heeft het overginds goed gedaan op de provinciale keuring: kamioen van zijn rubriek met een 1e premie.
Ze hoeft dus niet te worden opgenomen in een stamboek
Bij het NRPS heb je bestgaand voor alle rubrieken (voor zover als ik het weet)
Ik zal binnenkort een betere foto plaatsen.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is Haha!

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:30

Als ze als driejarige is voorgebracht wat wil je dan nog op de keuring?
Of is ze toen niet opgenomen in het stamboek?
Inschrijven voor bestgaand kan altijd maar de meeste ponyconcousen hebben een rubriek voor bestgaande dus daarvoor hoef je niet naar de keuring.
Aan bestgaande kan je trouwens gerust meedoen als ze al 14 is.
Als je wilt weten wat een ander van je pony vindt doe dan eens mee aan een fokdag want daar kan iedereen inschrijven en wordt ook gekeurd zoals op een stamboekkeuring.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 08:45

Bij het stamboek eens informeren of ze bezwaar hebben dat ze op wiggen staat. Aan de bestgaande rijrubriek kan iedereen meedoen.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 10:35

fokker schreef:
Als ze als driejarige is voorgebracht wat wil je dan nog op de keuring?
Of is ze toen niet opgenomen in het stamboek?


Ze als als drie jarige wel opgenomen bij het stamboek, maar het natuurlijk altijd leuk om te weten of ze een hogere premie krijgt of misschien wel sterwaardig is.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 13:57

Als je wil zien of ze het sterpredikaat zou halen waarom zou je het dan niet doen. Het is altijd het proberen waard.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 11:26

Of je haar nog kunt laten opnemen, volgens mij wel, het nrps heeft geen max. leeftijd voor zover ik weet. Enige jaren terug werden soms 17 jarige paarden (die toen in Tolbert gevonden waren, verwaarloosd) nog opgenomen in het hulpstamboek.
Maar goed, jouw paard is al opgenomen. Voor ster moet je toch wel een redelijk goed paard hebben. Dit jaar waren ze redelijk streng in Ermelo en hebben ze dus ook daar nog paarden voor ster afgewezen (ze hebben wel jaren gehad dat alles ster werd zo ongeveer). Ook op de regionale keuring vond is ze dit jaar positief streng.
Verwacht van de exterieurkeuring dus niet al te veel. Een paard dat vaak struikelt heeft vaak te weinig draagkracht. Een litteken moet theoretisch niet uitmaken omdat het een exterieurkeuring betreft.

Bestgaand is meer een keuring onder het zadel. Ik heb wel paarden gereden die het aan de hand niet waar konden maken, maar onder het zadel in de voorste regionen meeliepen. Dat kun je altijd proberen.

Nu er geen inschrijfgeld meer aan de keuring verbonden is, zal ik altijd zeggen, doen. Je zag dit jaar meer paarden op de keuring die er weinig te zoeken hadden qua resultaten, maar waarvan de eigenaren er een leuk dagje uit van maakten. Wat ik juist goed vindt van het stamboek, want dan kun je ook de hobbyfokkers er meer bij betrekken en motiveren om verbeterend te fokken.
Dat kun jij dus ook doen. Beoordelen ze je paard beter dan verwacht, dan is dat weer een meevaller. Haha! Dus gewoon proberen hoor. Niet te hoge verwachting hebben, dan moet het goedkomen. Het leukste is met veulen aan de hand vind ik Haha!
Heb je ook een redelijk recente foto van de zijkant van het paard? dan kun je het exterieur beter zien.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 13:42

Ik zal zeer binnenkort een goede foto maken van haar zijkant, bedankt voor de tips, ik zal het stamboek eens mailen ivm de wiggen.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:43

Wat zijn wiggen als ik vragen mag?
Ik heb er nl. nog nooit van gehoord.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 16:29

Wiggen zijn een soort hakje aan het ijzer zodat je paard een beetje schuin op de hoeven komt te staan, ik heb hier een plaatje van lederen wiggen, die Dar heeft zijn van plastic
Afbeelding

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:30

Ok, bedankt voor de uitleg Lachen

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 17:13

Het heeft even geduurd (digi was kapot, hebben nu een andere)
maar hier is de foto:
[img]http://www.gofoto.nl/_fotos/screensize/05(68).jpg[/img]

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:22

jammer van die doorgezakte rug, een mooie hals heeft ze zeker wel, ze is wat kort in het voorbeen en heeft een kort afhellend kruis, een mooi sprekend koppie, maar ik denk dat ze voor ster iets teveel afwijkt van wat ze graag zien.maar proberen kan natuurlijk helemaal geen kwaad, is leuk om te doen en zeker weten leerzaam !!!
die kale plekken en wild vlees zijn nog niet zo'n probleem, die zijn niet erfelijk, bouw is wel erfelijk
als je die plekken een beetje wil verdoezelen kun je de lange rechtopstaande haren wegknippen en wat uierzalf op de plekken smeren dan vallen ze wat minder op!
en goed oefenen met aan de hand op en neer draven , als een paard niet wil lopen dan toont ze ook niets op de keuring en dat zou zonde zijn!
veel succes!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 17:32

Thanks voor het advies, ze lijkt op de foto idd een doorgezakte rug te hebben, maar toch heeft ze dat niet echt, miss kont door de scheven ondergrond Verward

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:37

letizia80 schreef:
Thanks voor het advies, ze lijkt op de foto idd een doorgezakte rug te hebben, maar toch heeft ze dat niet echt, miss kont door de scheven ondergrond Verward



dat kan, maar een ietwat holle rug is nog niet zo erg, alleen wel erfelijk, dus daar zouden ze wat van kunnen zeggen op de keuring

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:50

Eh, ik zou het niet doen als ik jou was. Ik ga met de uitleg van crossmonster mee. Waarom zou je het doen? Kost alleen maar geld en leverd niks op, alleen fustraties misschien.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:09

Als zij dat nou graag wilt, waarom zou ze het dan niet doen. Het kan voor haar wel eens een leerzame dag worden. gewoon om te weten wat de jury van haar paard vind. Wie niet waagt, die niet wint.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:31

Gewoon heen gaan hoor! Wij hebben het ook eens voor de lol gedaan met de shets en het is zo goed bevallen dat we nu een kroonmerrie hebben staan! Het is ongelooflijk leerzaam en heel erg gezellig!

Ik weet wel dat die ijzers volgens mij niet toegestaan zijn bij het KWPN, ik weet niet hoe het bij het nrps is!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:38

Of je moet gaan zal je helemaal zelf moeten beslissen, ik zelf denk dat de kans op een teleurstelling groter is dan de kans op een eventuele primering.

Ik zou trouwens niet met speciaal beslag erheen gaan, volgens mij is dat niet toegestaan, maar bij het stamboek zouden ze je dat met zekerheid moeten kunnen vertellen.