Rassen: behouden of verbeteren?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Rassen: behouden of verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:01

In elke stamboekvereniging en bij elk paardenras heb je de eeuwige strijd tussen mensen die hun ras met de tijd mee willen laten gaan en mensen die het ras in hun oorspronkelijke staat willen behouden.

Makkelijke voorbeelden zijn bijvoorbeeld dat de Fries omgefokt moet worden tot sportpaard, verschillende rassen groter moeten worden omdat dat mooier onder de ruiter lijkt enzovoorts.

Hoe staan jullie hiertegenover? Behoud of ontwikkeling? En dan natuurlijk de vervolgende vragen: ontwikkelen tot wat? En wat behouden?


AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:22

Tja, ik vind het zelf nog al lastig bij de Welsh alleen al, de originele secties (A,B,C en D) zijn ontzettend mooi, maar de Welsh K (met arabisch bloed) is ook wel erg leuk!!
(gelukkig heeft het NWPCS het goed opgelost door daar een aparte sectie voor te maken Haha!:D)
Verder vind ik dat je het niet zo heel veel moet veranderen, als mensen vinden dat het ras anders moet, zoeken ze toch lekker een ras dat wel aan hun eisen voldoen Haha!:D

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:32

ik ben voor behoud
ik kies voor een ras omdat het ras eigenschappen heeft, bouw, karakter, bewegingen, die me aanspreken en niet omdat ik een paard wil creëren wat aan mijn eisen voldoet
mat andere woorden ga op zoek naar een ras wat aan je wensen voldoet en ga niet een ras verkloten om het aan je wensen te laten voldoen
door heel groot gaan fokken heb je veel meer kans op beengebreken
an als er een gebrek/blessure optreed duurt het bij iets heel groots langer voor het genezen is dan bij een kleiner exemplaar
verbeteren vind ik ook een erg eng woord, meestal loopt dat verbeteren uit op allerlei fouten waardoor een ras zwakker word
friezen moes6en rijtypischer, nu zit je met een heleboel friezen met maar half zo veel uithoudingsvermogen en werklust als de vroegere stevigere fries
kwpn is de laatste 10/15 jaar zoveel groter gefokt , nu kom je vaker beengebreken tegen

bij fjorden worden de dieren steeds luxer gefokt, bij sommige fjorden zou je haast denken dat 1 van de ouder een arabier is
wat je dus ook heel veel bij hafjes ziet
mijn mening is dus , NIET DOEN

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:33

Toevallig hebben wij hier net over gesproken in de Europese Shire-meeting (dus met alle Europese Shire verenigingen). Zelfs de Shire is onderhevig aan mode. Tegenwoordig wil men (zeker op het vaste land) graag een Shire zien wat meer rijpaardtype is als werkpaardtype. In Engeland willen ze graag ( Geld, geld! ) voldoen aan deze vraag en daardoor is de Engelse Society bang dat het 'ouderwetse' werktype op den duur zal verdwijnen.

Om dat nu te voorkomen gaat de Engelse Society het zaad bewaren van enkele zeer waardevolle hengsten van het oude type. Een 'Editing Committee" bepaald van welke hengsten het zaad bewaard wordt.

Zo ben je er in ieder geval zeker van dat een bepaald type (of kleur) nooit zal verdwijnen.

Persoonlijk vind ik het belangrijk dat ook het werkpaardtype behouden blijft, maar voor dagelijks gebruik heb ik liever het rijpaardtype.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:04

rassen behouden. en als mensen rassen willen verbeteren, ze gewoon een net iets andere rasnaam geven. net zoals bij de welsh bijvoorbeeld.

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:46

Behouden.

Bij het NMPRS zijn ze een beetje raar bezig vind ik. Ze willen een klein sjiek mini paard fokken en laten in het stamboek ook shetlanders toe. Ik zeg dan op mijn beurt, zonde. Je wil een sjiek paardje, die krijg niet niet door het fokken met een 'echte' pony. *Ik moet er wel bij zeggen dat door deze kronkel Dennis goed gekeurd is als dekhengst, dus mij zal je niet als tegenstander van deze regels krijgen. Maar krom vind ik he wel*

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:53

Behouden en dus niet zoals bij de haflingers een 'moderne' haf fokken. Tegenwoordig zie het oude zware type geeneens meer. Alleen maar luxe spul of iets wat die richting uitgaat. Tis dat t nog blonde vossen zijn, maar haflingers? T lijkt er niet meer op .

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:32

schaapjuh schreef:
Behouden en dus niet zoals bij de haflingers een 'moderne' haf fokken. Tegenwoordig zie het oude zware type geeneens meer. Alleen maar luxe spul of iets wat die richting uitgaat. Tis dat t nog blonde vossen zijn, maar haflingers? T lijkt er niet meer op .



Hier kan k het helemaal mee eens zijn OK dan!
Ik ben dus ook voor behouden, WAAROM veranderen??
Er zijn toch genoeg paardenrassen waar uit gekozen kan worden?
En dan straks mekkeren dat ze te ver doorgeslagen zijn......pppffff

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:14

Behouden. Als ik een slank en fijngebouwd sportpaard wil, dan zoek ik zo'n paard. Als ik een "ouderwets" paard zoek, van welk ras dan ook, dan kan ik die dus niet meer vinden, want dan zijn het allemaal slanke, ranke paarden geworden.
En laat ik nu van die "ouderwetse" paarden houden. Dan zou ik die niet meer kunnen kopen.
Is toch zonde?

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:40

Citaat:
In elke stamboekvereniging en bij elk paardenras heb je de eeuwige strijd tussen mensen die hun ras met de tijd mee willen laten gaan en mensen die het ras in hun oorspronkelijke staat willen behouden.


Wat valt hier precies onder met de tijd mee laten gaan?

Citaat:
maar de Welsh K (met arabisch bloed) is ook wel erg leuk!!


Dit is een voorbeeld van veredelen door kruisen. Is dat met de tijd mee laten gaan?

Citaat:
bij fjorden worden de dieren steeds luxer gefokt, bij sommige fjorden zou je haast denken dat 1 van de ouder een arabier is
wat je dus ook heel veel bij hafjes ziet


Haflingers worden dus alleen gefokt met ECHT Haflingerbloed, dus niet met arabieren. Alleen in duitsland zo af en toe, maar dan heten ze al geen haflinger meer maar haflo. ( vast een onnodige opmerking :p )

Citaat:
Behouden en dus niet zoals bij de haflingers een 'moderne' haf fokken. Tegenwoordig zie het oude zware type geeneens meer. Alleen maar luxe spul of iets wat die richting uitgaat. Tis dat t nog blonde vossen zijn, maar haflingers? T lijkt er niet meer op .


Maar ze zijn het dus nog wel! Er zit geen vreemd bloed door.


Niet dat ik het er mee eens ben dat alles luxer wordt gefokt, maar voor ik echt op de vraag kan antwoorden...: Wat bedoel je met met de tijd mee? Veredelen door kruisen of of veredelen met het eigen ras, waardoor er dan geen ander ras gemaakt hoeft te worden?

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:40

Wat verbeteren mag wel, omdat sommige rassen anders misschien bijna uitsterven. Bovendien is dat altijd al het streven geweest binnen de fokkerij, om een paard te krijgen wat zoveel mogelijk geschikt is voor het werk dat er voor hem verlangd wordt, dus waarom zouden we nu daarmee stoppen?
Maar het moet niet te ver doorslaan, er lopen idd wat Haffen, Fjorden etc rond die wat mij betreft te iel worden. Ze moeten wel blijven voldoen aan de rasstandaard, maar binnen bijv. de Haflingers kan er best nog wat verbeterd worden aan de gangen enzo.
Overigens moet ik altijd wel lachen als mensen het over 'de moderne Haflinger' hebben. De vader van Sheril zou dit jaar 30 zijn geworden, en hij en zijn vader Afghan voldoen perfect aan de eisen die nu gesteld worden aan de Haflinger (goede bewegingen, maar nog wel een echte Haf).
Verder wordt er wel eens geklaagd over Haflingers die te groot worden gefokt. Die mensen weten blijkbaar niet dat de Haflinger vroeger ook wat groter was, maar voor (zo uit mijn hoofd) WOI een stuk kleiner is gefokt.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:48

Wat Miran zegt he...
Er zijn hier aardig wat mensen op bokt die geen haflinger willen hebben omdat ze ze lomp vinden oid.
Waarom komen die mensen dan niet zeggen dat ze voor modernisering van zo'n ras zijn? Niet aanvallend bedoeld hoor, maar dat vroeg ik me ineens af. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:35

Dat vraag ik me ook af, Mystica. Ik vond het openen van dit topic trouwens wel ingewikkeld, termen zijn al snel zo beladen. Zo is het 'verbeteren' uit de titel ook maar een noodsprong. 'Met de tijd mee laten gaan' is ook zoiets. Mensen die rassen willen omvormen (door lijnenteelt of vreemd bloed) gebruiken echter vaak deze termen, waarbij het de vraag is wat ze bedoelen.

Grotere paarden zijn niet beter of gezonder, maar ze worden gefokt omdat 'de huidige maatschappij' ook uit steeds grotere mensen bestaat. Ik ben erg benieuwd naar hoe fokkers hier tegenover staan. Zelf zie ik voor alles wel de voors en tegens, maar ik zou het jammer vinden als er straks een grote sport-eenheidsworst ontstaat. Dat mensen het onmogelijke eisen, tja, dat ligt aan de aard van het beestje. Als ik een hond zou willen zou ik voor een Saluki gaan (windhond), maar het zou gemakkelijker zijn als ze niet die ontzettende hoeveelheid beweging nodig hadden. En als ze wat beter luisterden, en en en Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:15

Ik ben absoluut voor behoud van het ras.

Als ik nu naar de nieuwe generatie frieze hengsten kijk vind ik het 3x niks.
Waar zijn die mooie zware lijven , dat massale en die sokken?

De haflinger net zo, ik heb nu zelf een haflinger van een middel type. Als die er niet meer is zal het moeilijk worden om voor mij een geschikte haflinger te vinden omdat ik nou eenmaal een werk knol onder me kont wil hebben ipv een arabier met haflinger kleur.
Als je dan een rijpaard koop dan een arabier.

Fjord: Hier vind ik de modernisering nog wel meevallen, al hoewel ik soms wel een erg rank exemplaar zie(zelf in mijn eigen box).
Danno is echt een hele luxe fjord, iedereen vind het heel mooi, ik ook wel maar ik had hem toch liever een tikkie zwaarder gehad.
Zijn beenwerk ziet er overigens wel zeer sterk uit.

Wodan hier op bokt heeft bv een 2 jarige die zeer naar het oudere type neigt, veel front,korte hals, zwaar beenwerk en een spier partij waar Arnold Swarzenegger jalours op is Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:25

Voor mijn favoriete ras, de draver, geldt gelukkig al dat er geen "vreemd" bloed in mag. Alleen Engels volbloed is toegestaan, maar dat is aan zó veel voorwaarden verbonden dat niemand daar nog aan begint. Ik moet er ook niet aan denken dat we ineens 'zwaardere' dravers oid zouden gaan krijgen, of paarden met een ander (lees makkelijker) karakter.

Er is voor iedereen wel een ras te vinden wat hij/zij leuk vindt, en dat beantwoordt aan zijn/haar doel. Waarom dan veranderen? Straks krijg je dan weer dat er weer speciale stichtingen opgericht moeten worden, om 'oude' rassen te kunnen behouden, omdat iedereen het zo zonde vond dat die 'ineens' waren verdwenen.

Extremely rare and Beyond Compare

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:13

Het begrip 'ras'zolas we dat nu hanteren is pas in de renaissance opgekomen. Het romatische verlangen naar het verleden en het belang hechten aan het behouden daarvan is de grond van het hele rassengedoe van vandaag.
De verschillende variëteiten zijn, al dan niet terecht, geïdentificeerd, hun verschillen gesignaleerd, vaak geaccentueerd en vastgelegd.
Het doél van een rasstandaard is dus niet omstreden: behouden.
Verder is verbeteren een erg bombastische overschatting van de hedendaagse fokkers; door het ontbreken van het gebruiksdoel als selectiecriterium en het niet slachten van de uitvallers is het een illusie dat er ook maar íets verbeterd zal worden.

Als iemand of een groep een doel identificeert, ook al is dat geld verdienen, en daar paarden gericht voor wil fokken... prima. Noem dat paard dan echter geen andalusiër, fries of fjord maar eurolinger of zo.

Persoonlijk vind ik het hoogdravende van rassen, rasverenigingen en rasstandaards over het algemeen een hoop bombarie dat als eerste en benlangrijkste doel het belang van de betrokken functionarissen en fokkers dient. Er zijn maar héél weinig rassen die baat hebben bij dit 'officiële'gedoe en is 'erkenning' de eerste stap naar erosie van hun oorspronkelijke kwaliteiten.

www.homocaballus.net

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 13:03

xyzutu2"]
Dat vraag ik me ook af, Mystica. Ik vond het openen van dit topic trouwens wel ingewikkeld, termen zijn al snel zo beladen. Zo is het 'verbeteren' uit de titel ook maar een noodsprong. 'Met de tijd mee laten gaan' is ook zoiets. Mensen die rassen willen omvormen (door lijnenteelt of vreemd bloed) gebruiken echter vaak deze termen, waarbij het de vraag is wat ze bedoelen.
[/quote]

Als iemand hier antwoord op kan geven ben ik erg blij. Haha!

[quote="xyzutu2 schreef:
Ik ben erg benieuwd naar hoe fokkers hier tegenover staan.

Uit ervaring kan ik je allen vertellen over haflingerfokkers.

Namelijk dat fokkerij Imladris de dekhengsten (Altjo van de kenterstreek en Watson) daar ,wb reclame voor de hengsten, op "stop" heeft gezet, hij is ook voor behoud van de echte raskenmerken, en fokt dus niet groter en moderner. Maar om te voorkomen dat zijn veulens bij de slager belanden, dekken de hengsten nu voor het 2e jaar al niet meer. Daar begint hij pas weer mee als de markt weer beter wordt voor "echte" haflingers. En dit is nu al het 2e jaar dat hij er van zijn merries geen een heeft laten dekken.

Fokkerij van de tibbe daar en tegen, vind de moderne haflingers prachtig, en fokt ze zo groot en modern mogelijk. Het liefts nog moderner als wat op dat moment modern is. Hij gebruikt dan ook duitse hengsten met x% arabisch bloed. Hij heeft een fokmerrie staan die werkelijk het hofd van een kwpner heeft wat betreft maat, vorm en grote oren.

Maar gelukkig voor ons wordt er nog steeds gefokt volgens de oostenrijkse normen. En daar fokken ze dus niet met vreemd bloed, en zijn de grote hengsten, ongeacht hun beweging en weet ik het wat, uit de fokkerij terug getrokken. Waarschijnlijk zal de rest dit voorbeeld ook wel weer snel volgen.

By the way, ik denk dat dit topic bij FA nog wel eens interesante discussies op kan leveren...

avincav

Berichten: 282
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: oude pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 13:42

ik vind van mezelf dat je paarden zo moet laten als ze zijn. ik vind niet dat mensen er zoveel aan moeten veranderen daar gaat de ras wel mee achter uit vind ik.

remember you never miss it till it's gone away!!!

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:02

Veel mensen vinden dat rassen behouden moeten worden, maar zelf kopen ze wel vaak een rijtypische variant omdat dat nou eenmaal makkelijker loopt (in bijv. dressuur). En dat is net nou net. De tegenwoordige paarden worden gebruikt om mee te rijden en niet om mee te ploegen.

Als je als stamboek echt groot wilt worden/blijven zal je (zoals bijv de Friezen) toch rijtypischer moeten fokken. Daar is nou eenmaal een grotere afzet voor..

U vraagt.. zij fokken..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:20

Verschil tussen stamboeken en rassen.
Met Rassen (haflinger, shetland, fjord, fries, andalusier, etc) ben ik absoluut voor behoudt van het ras. Kijk nu naar de huidige slanke hafjes. Ik vind ze schitterend hoor, maar er lopen er tussen dat zijn bijna palomino NRPSsjes of Welsh Ktjes....
Maar een stamboek als het NMPRS bijv is nog volledig in ontwikkeling, dus een kwestie van rasbehouden is er niet echt. Verbeteren echter zeer zeker wel.
Nadeel van het zogenaamde verbeteren is dat het niet altijd vooruitgang voor het ras betekend


Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:46

Ik ben voor rasbehoud, maar ook voor verbetering, en dat wil natuurlijk wel eens botsen.
Qua Fjorden hoop ik dat ze niet de kant op gaan wat bij de Haflingers wel gebeurd is, dus echte rijpony's fokken. Die kunnen wel vaak gigantisch lopen, maar het is niet meer het prototype Haflinger.

Ik heb zelf een 'tussen-in-fjord' Ze is niet super groot en slank, maar staat ook niet in het mega-brede TrekFjordtype.

Het belang van fokkerij is altijd vooruitgang proberen te boeken. Daarbij zal een fokker toch ook voor de markt moeten fokken, want je fokt niet voor de slacht lijkt mij! Tenminste ik zou dat niet doen, ik fok of voor een veulen voor mezelf (aanhouden) of zodat iemand anders een leuk Fjordje kan kopen.
We moeten natuurlijk wel opletten, dat we niet wat wegfokken, wat we later toch weer terug willen hebben.

Hoefproblemen zijn ook door fokkerij in de verschillende rassen gekomen omdat daar weinig tot geen prioriteit lag. BIj de Fjorden zie je nog maar weinig 'nieuwe' met nog oer-tekens als zebrastrepen en wildstrepen. En dat is wel erg jammer.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:06

Mystica schreef:
Citaat:
Behouden en dus niet zoals bij de haflingers een 'moderne' haf fokken. Tegenwoordig zie het oude zware type geeneens meer. Alleen maar luxe spul of iets wat die richting uitgaat. Tis dat t nog blonde vossen zijn, maar haflingers? T lijkt er niet meer op .


Maar ze zijn het dus nog wel! Er zit geen vreemd bloed door.


Klopt er zit geen vreemd bloed door. Maar waarom de haflinger zóó omvormen? Om een een beter gebouwd/bewegend paard te krijgen zodat ze beter in de sport te gebruiken zijn? Koop dan een sportpaard/-pony met palominokleur!
Op deze manier gaat ook het karakter van de haf verloren. Bekijk de hafjes op een haflingerwedstrijden, dat zijn geen haflingers met het karakter wat de haf hoort te hebben. En daardoor heb je kans dat t geen familiepaard meer blijft omdat ze anders in omgang worden.
Mensen kochten eerder een haf om de kleur/ bouw/ karakter en de veelzijdigheid, zodat jong en oud er plezier van had. Maar bij het omvormen van het ras (ook al gaat dat op een zuivere manier) gaat een aantal dingen, zoniet alles, verloren. Het is dat gewoon geen haf meer

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:37

Ik snap niet helemaal hoe ze het uberhaubt voorelkaar krijgen bij de haflinger. Een zo totaal ander paard fokken, met toch de zelfde voorouders enz. Of het karakter ook daadwerkelijk veranderd, daar kan ik je helaas geen gelijk in geven schaapje.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:10

Behouden.Wat Jantina al zegt als ik een sportpaard wil hebben koop ik wel een kwpn paard.

Verbeteren? dat kan wel maar je moet niet de rasstandaard voorbij gaan.
Als ik bij de groningers bv zie dat men naar een KWPN hengst gaat en dan op de keuring komt en nog een eerste premie krijgt ook omdat ie zo goed beweegt, vind ik dat niet kunnen.
Het paard is veel lichter geworden en mist de massa.allemaal punten die zo kenmerkend voor een groninger zijn.

wanneer je je concentreerd aan het verbeteren van gangen of een paard fokt wat beter verkoopbaar is raak je op den duur je basis kwijt.Na tig aantal jaren komen slechte karakters of beengebreken naar boven.
je moet dan terug naar je basis en.....Die is er niet meer!Weg ras.
Afbeelding
Dit type groninger is helemaal uitgestorven.
Niet het type wat ik zou willen hebben maar het bestaat helemaal niet meer en dat is toch eeuwig zonde!!!!
Afbeelding
tegenwoordig zijn ze lang zo zwaar niet meer maar de paarden worden steeds lichter.
Vandaar dat ik zelf alleen nog maar paarden met min. 87.5 % groningerbloed wil fokken.
het is toch eeuwig jammer dat de basis van het KWPN paard tegenwoordig een zeldzaam ras is omdat het helemaal weggefokt is...?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:53

Definitie van een ras:
een fokkerijgemeenschap van dieren met gelijke genetische herkomst,die allen bepaalde gemeenschappelijke overeenkomstige eigenschappen hebben,die over een langere tijd foktechnisch zijn ontstaan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers