maten showhalster/deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

maten showhalster/deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 20:22

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om even wat te gaan shoppen op het NK.
Ik zoek een showhalster en een staldeken voor mijn twee jarige quartermerrie. Hebben jullie tips omtrent merken, modellen en maatvoering?
Wil het wel passend kopen maar hoop dat ik er dan ook nog mee kan als ze volwassen is. Maar of dat lukt??

Groetjes Marjan

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:50

Wow, showhalter, gewoon de mare- halter misschien nu met extra gaatjes.....een deken?? 78 inch??? En of ze er als volwassene mee kan rondlopen weet je nooit van tevoren..........

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 07:50

Poe he, 78 inch is een ruime maat 195. Paarden tot ong 1.65 hebben die maat Lachen Hoe groot wordt ze?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 07:54

Kan je dan niet beter nog een jaartje wachten met de deken?
Haar hoofd zal niet al te veel meer groeien dus een halster zou je al kunnen aanschaffen, maar tussen hun 2e en 3e krijgen ze er veel spiermassa bij, best kans dat ze dan helemaal niet meer mooi in een standaard deken past..

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 07:57

Dat is zo ja. Toen pride 2,5 was had hij een 175 deken, inmiddels is dat een 195 geworden dus die kosten heb je er dan ook nog allemaal bij.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:21

cornelie schreef:
Poe he, 78 inch is een ruime maat 195. Paarden tot ong 1.65 hebben die maat Lachen Hoe groot wordt ze?


Met de breedte van sommige amerikaantjes heb je die maat wel nodig, zelfs Kobus loopt er mee rond!! En da's toch nog lang geen volgroeide grote kerel, Haha! .

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:30

FlyingHigh schreef:
Met de breedte van sommige amerikaantjes heb je die maat wel nodig, zelfs Kobus loopt er mee rond!! En da's toch nog lang geen volgroeide grote kerel, Haha! .

Had je toch die rambo deken niet weg moeten doen Haha! Das maat 78

missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 10:41

Ik denk dat ze rond de 1.52m wordt. De aanleg voor een goede spiermassa is al wel aanwezig.
En ik kan wel een jaar wachten met het aanschaffen van een deken maar dan kom ik deze winter met zo'n wollig paard op de wedstrijd. Is voor de halterklasse ook niet echt een goed idee geloof ik.
Dan nog maar een keer een nieuwe. We hebben wel meer paardjes, misschien past ie dan op een andere.

De halters gaan dus niet in pony, cob en full maten?

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:43

De showhalsters zijn er wel in verschillende maten, maar grofweg komt dat ongeveer neer op jaarling of volwassen maat...
Zeker met een klein maatje loont het de moeite om te lenen of 2e hands te kopen, ze zijn best wel duur.
Een halster in volwassen maat kan ook wel wat variƫren in afmetingen, dus dat is een kwestie van passen. Zo'n halster kun je natuurlijk heel lang gebruiken!

Voor dekens is het moeilijk in te schatten, de verschillende merken hebben allemaal hun eigen pasvorm!
De lengte van de rug is bepalend, je wil niet dat je paard met blote billen rondloopt. Door de lengte te meten van midden van de borst tot het midden tussen de billen, weet je ongeveer welke maat je moet hebben.
Als je een Amerikaanse deken koopt, heeft die voor Quarters een goede pasvorm, dwz er is rekening gehouden met meer massa.
Goede dekens zijn BigD, BMB en Lamicell, de eerste 2 zijn best wel duur, de Lamicell is echt een lekkere deken en (ik dacht) rond de 95 euro.
Mijn 7 jarige heeft een wat kortere rug en heeft dekenmaat 76, tot 2,5 jaar geleden had ze maat 74.
Mij lijkt maat 78 voor een 2 jarige een beetje groot.

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:01

ik hoop het showhalter van myn jaarling met het n.k quarters nog een keer te kunnen gebruiken.het is haar nu namelyk byna teklein.achter af toch beter een grotere kunnen kopen.