Soort blaren van sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Soort blaren van sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 21:35

Nu ik een mooi dressuurzadel, leren laarzen en nieuwe instructie heb, heb ik ook een nieuw probleem gekregen...

Door mijn stillere beenligging en nieuwe rijstijl (meer drijven) heeft Waldo plekken gekregen van mijn sporen. Het zijn geen schuurplekken, maar meer een soort blaren. Het haar zit er nog op maar als je er over wrijft voel je dat er vocht onder zit.
Ik heb het al een paar keer rust gegeven door zonder sporen te rijden en lekker het bos op te gaan met mijn vzh-zadeltje, maar dat schiet dus niet op.

Ik denk dat ik hem na dit weekend maar volledige rij-rust geef dus ga longeren en stappen aan de hand. Maar kan iemand mij extra tips geven wat ik er nog meer aan kan doen? Coolpacks ofzo?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:48

Ik wil niet meteen banketstaaf uit de hoek komen, maar het is misschien niet zo'n goed idee om te drijven met sporen? Het is iig niet de bedoeling dat je je sporen zo gebruikt dat hij er dit soort plekken van krijgt...

Zou voorlopig helemaal niet meer met sporen rijden, iig tot die plekken helemaal genezen zijn. Evt. kun je ze met water koelen als ze warm aanvoelen.

Als je daarna toch weer een spoortje om wilt binden, doe dit dan in overleg met je instructrice! Zij moet je begeleiden bij het correct gebruiken van je sporen.

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:51

Je moet de sporen inderdaad niet gebruiken om te drijven - wanneer hij niet op je kuit reageert, geef je hem een tikje met een zweep, en duw je niet je spoor tegen hem aan (ja ja, en dat gezegd door iemand die aan NH doet Haha!). Voorlopig afhouden die sporen, en je paard eerst voorwaarts maken aan je beenhulpen. Dit kunnen blijvende drukkingen (inclusief plekken met witte haren) worden!

Extremely rare and Beyond Compare

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 09:09

Lieverds, ik heb nieuwe instructie en dat gaat tot nu toe prima. Begeleiding genoeg dus. Rijtechnische tips hoef ik niet, de rest is mooi meegenomen.... koelen met water? lijkt me erg koud op de buik. Ik heb hem gisteren met twee icepacks onder een dekensingel gezet, dat heeft ook het zelfde effect neem ik aan!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:27

Wat jij beschrijft lijkt op oedeem (vocht onder de huid), het is een reactie op het drijven met je spoor. Het is een soort beurse plek geworden.
Koelen is goed en insmeren met een vochtafdrijvend middel kan ook helpen (Traumeelgel of SRL gel).
Om de boel goed te laten genezen moet je echt wel 2 weken de tijd nemen, want anders blijf je het irriteren.
Om de huid daar wat "harder" te maken is de plek afspuiten met koud water (elke dag!) een optie.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:03

Begeleiding heb je wel maar is het wel de juiste?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:04

Zolang je blijft drijven met de sporen zal de plek terugkomen. Als je paard wonden krijgt van je manier van rijden, zal je er dan niet eens over gaan nadenken of je misschien verkeerd rijdt?

Als de plek niet open is zal traumeel gel waarschijnlijk ook helpen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:49

Idd Traumeel, helpt om het vocht af te voeren, verder kan je het regelmatig met koud water afspuiten.


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:24

maar als hij het nu van de sporen krijgt,en het is straks genezen,en je gaat weer op dezelfde manier rijden,moet je er wel rekening mee houden dattie het weer gaat krijgen...
en traumeel gel is idd behoorlijk goed Lachen
maar wat jij deed met die coolpacks onder een dekensingel is ook niet zo'n dom idee,wel met afspuiten even opletten aangezien het weer best koud is.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 13:00

Ik zou als ik jou was even zonder sporen rijden.
Dan beschadig je de gevoelige plekken in ieder geval ook niet extra en geef je het even tijd om te herstellen.
En dan kan je later weer rustig aan beginnen met sporen (als je al met sporen moet rijden).

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:48

Zeker een stomp spoortje?

Tijdje zonder rijden en dan een spoortje met een wieltje nemen.
Nee dit is niet zielig maar juist vriendelijker doordat het wieltje draait.

En ja , is je instructie wel goed?
Je kan onbewust heel veel dingen fout doen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:40

Drijven met je sporen doe je neem ik aan maar 1x als het nodig is?? Of zit je de hele tijd te "prikken"?? Bloos! In geval 1: dan heb je wel hard geschopt en in geval 2: heb je toch niet zo'n stil been als nodig is zeker als je met sporen rijdt geef je hem hulpen als nodig is en drijf je met je kuit, reageert hij dan niet dan geef je hem even een "porretje"...

Ik zou het afspuiten en er cooling gel of tromba gel op smeren zodat de zwelling weggaat..Krijgt hij het weer als je gaat rijden dan adviseer ik om niet meer met sporen te rijden, neem dan maar een zweepje dat kan minder kwaad

-X- Anja

**Look where all this talking got us baby!!**

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:43

promptertje schreef:
Dit kunnen blijvende drukkingen (inclusief plekken met witte haren) worden!

Een paardje van de manege heeft het ook
Ze kreeg lucht en vocht bulten, uit eindelijk zijn die weg getrokken maar nu heeft ze overal witte haren.

Ik zou voorloopig even stoppen met sporen, of ze alleen gebruiken als het echt nodig is en er niet gewoon mee drijven!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 17:24

Nou iedereen bedankt voor de adviezen. Lachen
Ik ben net veranderd van instructeur en ja, dat is de juiste. Ook niet zomaar iemand. Waar we nu dus mee bezig zijn is om van achter naar voor te rijden en daarbij de achterhand goed te activeren. Om dat te bereiken moet ik inderdaad af en toe bijprikken en meer drijven. We willen eerst ontspanning bereiken en een goed basistempo voordat we met overgangen bezig gaan om hem goed aan mijn been te krijgen.
Dus voor iedereen die twijfelt aan mijn kundigheid en die van mijn instructeur: thanks maar niet nodig hoor. En bedankt voor de vooroordelen

Ik heb vandaag gereden op jockey-maat Haha! met mijn vzh zadel in het bos, heb hem aangespoord op stemhulp en met het zweepje. Beetje gek maar het werkte wel. Zaterdag hebben we westrijd en daarna krijgt ie twee weken rijrust, kan ik meteen de bult op zijn rug weg laten spuiten!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 18:01

Het klinkt idd als oedeem.
Sommige paarden zijn gevoeliger voor sporen als anderen, vooral als ze dat (nog) niet gewend zijn. Er kunnen 2 dingen gebeuren:
* de huid went eraan, en de plekken komen niet meer terug.
* de huid went er niet aan, en je moet toch een andere oplossing zoeken.

Je kan er niet zo veel aan doen. Koelen zou iets kunnen helpen, maar koel niet teveel, ivm de organen die er onder liggen. Succes ermee!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 20:29

Laura, heb je een idee hoe die blaren er komen? Ik bedoel van de sporen natuurlijk maar waarom nu wel en voor heen niet? Of gebruikte je voorheen geen sporen?

'Paint' it 'Black'

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 10:10

jawel, maar wat ik zeg, ik heb nieuwe instructie en een nieuw zadel en ik denk dat het een combi daarvan is. Ik ben aan het letten om veel meer van achter naar voren te rijden en op dit moment betekent dat dus blijkbaar dat ik te veel been. Verder wel een beetje vreemd want hij heeft het nog nooit eerder gehad! Verward

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 01:24

Het ene paard is ook veel gevoeliger voor sporen dan het andere. Heb je toevallig sporen van een ander materiaal dan voorheen of een ander soort (misschien dat hij daar overgevoelig op reageert)? Door het andere zadel zou het kunnen dat je been net op een andere plek ligt, waardoor je spoor op een gevoeliger stuk huid beland. Is ook nog een mogelijkheid.

Ik weet niet hoe groot de plekken zijn, maar het zou mogelijk kunnen zijn dat hij niet tegen laarzenvet kan. Het is misschien wat vergezocht, maar ik ken een paard dat vreemde bulten kreeg van ledervet.

Ik snap trouwens wel dat je niet zonder sporen wilt rijden, maar als de sporen toch het probleem blijken te zijn en je paard er blaren van blijft krijgen, vrees ik dat er geen andere oplossing is dan zonder sporen rijden.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 19:45

dat snap ik, maar ik geef hem nu gewoon rust en denk dat het daarna wel wegblijft.
Ik bedoel, hij heeft er voorheen nooit last van gehad dus.. Verward hij heeft ook wel eens ineens schuurplekken van de teugel ofzo, dat is na een tijdj ook weer weg gelukkig Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Cemlys, Felixity, Rhodium en 46 bezoekers