tips kinderlesjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

tips kinderlesjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 09:00

Zondag moet ik gaan solliciteren om kinderlesjes te gaan geven, nu wil ik zeker een goede indruk maken en vraag ik jullie nog enkele tips! De gewone oefeningen zoals reisje rond het zadel en tenen raken enzo had ik al ingewerkt, maar het zijn echt jonge kindjes (5-10 jaar) en die hebben wel wat afwisseling nodig!!

Meestal zullen ze maar alleen of met z'n 2-en rjden!

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!


nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:31

je kan ze spelenderwijs de onderdelen leren van het zadel en hoofdstel.maak grapjes,zoals bijvoorbeeld,
als ze een tikje met de zweep geven(wat ze meestal te zacht doen),kan je zeggen ja je moet hem niet kietelen,straks ligt hij op de grond van het lachen.
voor kinderen is het belangrijk dat ze er plezier in hebben,probeer niet te veel als een strenge juf over te komen,maar als een "goede vriendin"
vertel een beetje over jezelf,kort en bondig,kinderen onthouden veel informatie in 1 keer toch niet.
bij het uitstappen kan je bijv. vertellen over die keer dat je eraf gevallen bent,of dat je paard of pony zich niet uit de wei liet halen.
tijdens het lesgeven gewoon letten op de basisdingen,en veel de hemel inprijzen.
een kind leert het meeste van complimenten als van fouten.
ik hoop dat je hiet iets aan hebt,veel succes met je sollicitatie.

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 09:34

alvast bedankt, hier kan ik al wat mee!
OK dan!
Iemand nog leuke oefeningetjes ofzo?

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:17

Nee, maar wel tips!!!! M'n dochter kreeg vorige week haar eerste les aan de longe. De lesgever faalde gewoon om te zien dat m'n dochter haar zit kwijt was ... ze was haar buitenste steigbeugel kwijt!!!!! Let dus ook regelmatig op de voetjes dat die nog goed in de beugels zitten ... En .... probeer niet te lang door te drammen op één iets, maar wissel af!!! M'n dochter moest een half uur lang "op neer op neer op neer" ... om te leren lichtrijden terwijl ze perfect een draf uitzit. Als ik lesgever zou zijn zou ik het afwisselen met even sturen bijvoorbeeld, of met zelf de pony aan te laten sporen voorzichtjes . Verder de kindjes leren dat ze mogen praten tegen de pony waar ze op rijden, dat ze zo de aandacht van hun pony vasthouden ... Haha!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:34

Ga niet te snel, geef de kinderen de tijd om te wennen. Ik zou de eerste keer geen gymnastiek doen zomaar, je weet niet hoe die kids rijden en het is wel banketstaaf als ze er dan vanaf vallen. Gewoon de basisdingetjes, goed uitleggen en terugvragen :wie weet nog hoe het lichtrijden ook alweer ging? Hoe moet je een pony laten draven?

Ik zeg altijd dat de teugels als het ware een telefoontje zijn met je paard, de mond neemt op. ALs je de teugels te lang hebt is er geen verbinding, als je trekt vind je paard het geen leuk gesprek en luistert hij niet meer en wordt boos.

Laat ze ook eens met de ogen dicht voelen welke bewegingen het paard allemaal maakt, van voor naar achteren, van links naar rechts, wiebelen, hobbelen enzo. Als je het aandurft evt. in draf.

Later kun je veel met pionnen werken:slalommen, overgangen maken, voltes enzovoorts, balkjes lopen, een hindernisje maken, noem maar op. Pas als je ze beter in kunt schatten gymnastiek, zeker als niet iemand hebt die ernaast kan lopen. Succes!

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:42

Over spelletjes te paard, daar is een boek over geschreven. Er heeft ooit iets over gestaan in de Bit, maar vraag me niet wanneer. Zoek ik vanavond anders wel even voor je op. Veel succes alvast! OK dan!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:43

Laat ze niet alleen rijden maar ga ook met ze de pony's verzorgen, lekker poetsen.
Alles je ze lekker heel stoer laat springen (een balkje op de grond) en wat ze heel erg leuk vinden (het ligt een beetje aan de pony's) is zonder zadel krijgen ze een goed gevoel...

...Dreaming with my eye's wide open...

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:45

spelletjes met pony's van Franka Zeelen, zo heet dat boekje.

Wel ontzettend leuk dat je kinderen wil gaan lesgeven, ik doe
het zelf ook iedere middag. En zo nu en dan wissel ik het ook
af, afgelopen week heb ik ze rond laten rijden met een
aardappel op een lepel *LOL* zoiets vinden ze geweldig!!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:46

Tikkerte, over een balkje heenstappen, wie het eerst aan de overkant is, zonder zadel, eierrace (ei op eetlepel en dan het eerst aan de overkant zijn met het ei nog in de lepel) zoveel leuke dingen te doen.

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:55

Barb schreef:
spelletjes met pony's van Franka Zeelen, zo heet dat boekje.


Was ik ook net achtergekomen, lange leve het internet wat dat betreft. Haha! Het artikel waar ik het over had stond overigens in 2000 in Bit, editie 67. Er stonden toen een paar spelletjes bij en die zagen er erg leuk uit! Toch wel jammer dat ik al een grote meid ben...

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:10

Heej, spelletjes waarbij ze geljk leren sturen doen het ook heel goed. Dan sla je twee vliegen in een klap haha. Bijn ons doen ze weleens annemaria koekoek, dan moet er een in een hoekje stil gaan staan, en de rest in de buurt komen. Maar als ze omkijkt moeten ze stilstaan. Of de stoelendans. Dan moeten ze letters uitzoeken, en er is een letter te weinig. Als jij stop zegt moeten ze zo snel mogelijk naar de letters. Degene die afvalt mag stop zeggen en de letter uitzoeken die afvalt. Uiteindelijk heb je een winnaar Lachen Dit is alleen wel voor kinderen die al wat beterkunnen rijden. Met beginnertjes is het te moeilijk. Leer de kinderen een beetje been geven, door op een leuke manier tempowisselingetjes in te bouwen. Wat ik ook weleens doe is dat ik ze mee laat tellen in galop.. een twee drie. LIggen ze vaak helemaal in een deuk, maar het is wel goed voor het gevoel voor ritme etc. Of ik laat ze draven met hun armen over elkaar, sturen zonder teugels.. je kunt zoveel verzinnen haha, ik ben ook nog steeds bezig met nieuwe dingen verzinnen!

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:13

Kinderlessen geven is het leukste wat er is.... in de leeftijd van 8 tot 14 is echt helemaal geweldig. Ik heb toen ook zo ontzettend genoten

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:15

Ja idd.. mee eens.. maar ik heb ook een keer een kindje gehad dat gewoon alleen maar zat te huilen. Ik heb normaal heeeel veel overredingskracht, en meestal krijg ik de angsten er wel uit. Maar we zaten nog maar 1 rondje in stap en ze zat al keihard te bleren hahaha. Dat heeft een half uur geduurt, echt een drama haha. Op zo'n momentis het iets minder. Ik snap niet dat mensen die kinderen dan toch op paardrijden doen.. omdat het moet ofzo?

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:18

hou er rekening mee dat met de spelletjes die jullie aangeven voor 1 of 2 ruiters in een les zijn, dus met een stoelendans ben je in 1 rondje al klaar Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:19

ik gaf in zulke gevallen een dringend advies om ermee te stoppen. Zelfs een keer geweigerd, en dus ruzie met ma. Maar een kind moet er vooral plezier in hebben. Een kind dat bang is moet je niet laten rijden, misschien zijn ze er een paar jaar later wel klaar voor en vinden ze het dan wel leuk


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:52

Laat ze niet alleen in rondjes achter elkaar aan hobbelen.
Was bij ons vroeger op de manege wel zo en ik baalde daar zo van.
Alleen degeen die voorop liep leerde echt wat, de paarden die erachteraan liepen kon je gewoon niets mee als je net begon.

Maar daar zal je emt lesjes van 1 of 2 per keer minder last van hebben denk ik.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 13:33

Probeer heel veel af te wisselen en moeilijke dingen zichtbaar te maken, zo leg ik vaak uit dat fietsen wel een beetje op paardrijden lijkt, als je je benen niet meer gebruikt met fietsen valt hij om, en je paard staat op 4 benen maar kan wel in slaap vallen. Dan wordt het "zichtbaar"voor kinderen waarom ze wat moeten doen. in het boekje van Franka Zeelen staan idd een hele hoop leuke en leerzame dingen. Wat ook goed is voor kinderen als ze zo klein zijn is gymnastiek op het paard in het zadel en uitstappen zonder zadel, is erg goed voor het evenwicht en ze vinden het nog leuk ook. Als een kind ergens bang voor is probeer je in zijn plaats te verplaatsen, bijvoorbeeld als ze eraf vallen zeg ik nooit heb je pijn gedaan, maar begin ik met bijv. dat het zadel veel lekkerder zit dan de grond of wat deed je pony nu, wilde hij ineens de hele groep inhalen. Wat het ook goed doet is vertellen dat ze met dat tuckje het circus in kunnen. Maak wel altijd duidelijk in de les dat vragen vrij staat en het helemaal niet erg is dat je wel eens bang bent. Daar ben ik in mijn groepen gelijk mee begonnen, omdat ze nog wel eens groot deden tegen overelkaar. Veel plezier met je eerste les we horen wel hoe het ging

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 13:51

Ja idd Ghisje, laatst had ik ook een beetje bang uitgevallen meisje. Dat kwam omdat ze ook op een best wel lastige pony zat. uiteindelijk ging het heel erg goed, tot dat ettertje vanuit galop zijn voorpootjes in het zand plantte en zijn koppie tussen zijn voorbenen deed.. .ploep hahaha. Ze is er toch weer opgegaan, en idd van die grapjes over gemaakt. Toen heb ik iedereen een hard applaus voor dr laten geven, dat het zo goed was dat ze doorging. En ze dacht niet eens meer aan snikken maar ging helemaal stralen! haha

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 13:54

Het ergste vond ik sommige ouders die verwachte dat hun kind binnen een aantal lessen kon rijden als Anky...
Maar als je idd een kind dat bang is er lol in kunt laten krijgen dat is het gaafste wat er is

...Dreaming with my eye's wide open...

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:10

Wat ik nog vergeten ben te vertellen, mochten er ouders aan de bakrand kunnen kijken en geven ze commentaar, verzoek ze dan vriendelijk om je niet te storen in de les en vertrouwen in je te hebben. Ik heb het 1 keer gehad bij een van de ouders die het beter wist, die heb ik 5 minuten les laten geven, daarna heb ik haar nooit meer aan de bakrand gezien.

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:20

of de opmerking.... de koffie is erg lekker hier hoor of binnen in de kantine is het lekker warm... Knipoog

...Dreaming with my eye's wide open...

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 15:30

Chronos schreef:
of de opmerking.... de koffie is erg lekker hier hoor of binnen in de kantine is het lekker warm... Knipoog


ja, dat zal moeilijk zijn want het is ergens privé en er is helemaal geen koffie of kantine, whaha, maar ik zal zeggen dat er een hele goede bakker in de buurt is! Tong uitsteken

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 15:30

ennuh, allemaal erg bedankt voor de tips! Hopelijk doe ik het goed!

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:31

Ja, dat boekje is een goede tip. Die staat ook in mijn kast.

En kinderen vinden het ook leuk om zelf wat te bedenken. Het meisje wat wel eens op Dennis rijd vroeg of ze Dennis ook een keer 'aan zo'n lang touw mocht laten lopen'. Dus toen heeft ze ook een keer gelongeerd.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Noor17 en 41 bezoekers