Rijden jullie vaak met sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Rijden jullie vaak met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 08:17

Mijn vraag aan jullie is al in de titel te lezen...ben erg benieuwd of jullie paarden/pony's ook zonder sporen goed aan de hulpen zijn?


GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 08:19

met de dressuur rijd ik met kleine korte knopspoortjes. verder niet. ze is lekker aan mn been. maar bij de dressuur is het soms nog wel eens nodig...

Ill try to remember every step you walked with me, every moment you make me smile, every moment I cherish.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 08:54

ja ik ook maar ik vind als ik een lange tijd met sporen heb gereden......dat het paard waar ik op rij niet meer zo goed aan de hulp is als ik zonder sporen rij en dit wil ik liever vermijden...maar soms zijn die sporen onmisbaar

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 08:58

Ik rijd als ik les heb altijd met stompe spoortjes van 2 cm. Thuis rijd ik eigenlijk amper met sporen, ja zo af en toe ook wel, maar mijn pony is ontzettend goed te rijden op de bovenkant van mijn kuit en als ik met sporen rijd wil ik vaak te weinig op de boven kant van mijn kuit gaan rijden.

Pino, de super Fjord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:05

Ik rijd eigenlijk altijd met een spoortje. Ik vind het prettiger rijden als je een paard meer op het achterbeen wilt gaan zetten. Je kunt met een spoor subtieler inkomen dan alleen met je been, en meestal ook net wat scherper

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:55

Het is mijn mening, maar een paard MOET aan het been zijn, dat is een basis. Dit moet je zonder spoortje kunnen.
Een spoortje dient voor een verfijnde hulp bij wat complexere oefeningen. Sommige ruiters zie ik bij elke stap het paard een por geven met een spoortje. Daar zijn ze, volgens mij, niet voor bedoeld.
Ik heb niets tegen spoortjes hoor, mits ze goed gebruikt worden.
Ik reed vroeger altijd met spoortje, maar mijn paard was goed aan het been. (Dat heb ik haar wel geleerd: been, geen reactie, meer been, geen reactie, tik, dat hebben ze meestal wel snel door Lachen )

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:59

Ik rijd altijd met spoortje. Een paard moet altijd direct reargeren bij mij, doet hij dat niet dan krijgt hij een prik. Luisterd ze gewoon dan merkt ze niet dat ik die dingen om heb.

Ik reed eerder altijd met zweepje, naar aangezien ik die buiten nog wel eens wil verliezen en je toch altijd wat aan je teugels zit als je een tikje geeft, vindt ik sporen wat makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:03

Met Twilight nooit, die is nog te jong en moet zo eerst maar eens leren wat beenhulpen zijn Lachen

Met Kawa op het moment ook niet, alleen in het bos.
Dit omdat ik er nu maar wat op rond hobbel en dat doet hij perfect zonder sporen.

Maar toen ik hem wedstrijd gericht trainde wel.
Dit omdat je toch precieser je hulpen kunt geven.
Bv handig in een keertwending als hij net 1 been wil laten staan.

Maar regelmatig reed ik hem ook zonder sporen omdat ik wil dat hij daar ook alles op moet kunnen en het is dan meteen zelf controle of ik echt niet te veel met de spoor rij ipv het been.

Aan een zweep heb ik zelf een hekel en daar rijd ik zelden mee.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:05

Ik rijd een paar keer per week met scherpe 20mm sporen!!!!!

Live,LOve,'ndLaugh

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:48

Ik heb alle sporen in alle grotes en maten...
Maar op dit moment rij ik alle paarden zonder..
En dat gaat eigenlijk net zo makkelijk dus dat hou ik er voorlopig maar in...
Het is er eigenlijk stiekem in geslopen (niet erg natuurlijk) want ik was bij Simba weze kijken voor dat ik hem kocht en met proberen heb ik hem zonder sporen gereden en heb ze eigenlijk nooit meer omgedaan want het lukten makkelijk zo...
En nu vergeet ik ze ook als ik op Redna ga rijden of op een ander en die reageren ook allemaal gewoon goed...
Denk dat als ik ongeveer M ga starten dat ik ze wel weer aan doe want dan mag ik geen zweepie meer meenemen...

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:54

Ik rijd altijd met sporen. Knopspoortjes van zo'n 2 cm.

:D

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:14

Ik reed nooit met sporen. Paardlief werd echter altijd met sporen gereden door zn vorige baasje dus dat heb ik een poosje gedaan (ook naar het strand). Was er echter erg ontevreden over, vond mn beenligging niet stil genoeg.

Sinds 2 weken rij ik op aanraden van mn instructrice tijdens het dressuuroefenen weer met sporen. M'n beenligging is inmiddels een stuk stiller en volgens mn instructrice zit ik niet met mn spoor aan het paard als het niet nodig is (was nl bang dat ik continue met mn sporen zat te kloppen op knollebaal). M'n instructrice gaat er vanuit dat ik ooit in het M beland en dan toch ook met sporen moet rijden, dus dan kan ik er beter nu al aan wennen Lachen (even voor de duidelijkheid: ik rij nu B met twee winstpunten Haha! ).

In praktijk betekent dit dat ik ongeveer 2 keer per week met sporen rij (en met mn leren rijlaarzen). Gewone simpele knopspoortjes.


Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:43

Ik rijd altijd met een spoortje maar meer voor het geval dat.... Als dat ik ze dus altijd echt gebruik.

Heb welleens gehad dat ik zonder sporen begon en int begin wastie heel druk en later niet vooruit te branden ja toen baalde ik wel dat ik ze niet aanhad

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:48

Ik rij altijd met spoortje, zelfs bij mijn snelle merrie. En ik gebruik ze ook wel eens.

De hond is de betere mens

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:53

ik rij nooit met sporen net als mijn leerlingen. op been reageeren mijn paarden perfect maar ik rij ze nagenoeg geheel op mijn zit en houding. mijn benen gebruik ik zoals jullie de sporen zien voor de perfectie van de oefeningen. ik vind zelf hoe minder hoe beter. het paard leert te reageren op hele kleine signalen en dan bedoel ik b.v. het iets naar voren brengen van je schouders of je handen. als mijn paard bijna op mijn gedachten kan rijden zoals ik nu soms al kan zou ik wel een spoortje om doen. om zo minder te hoeven bewegen met mijn been om hem te coriigeren.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:54

Ik rijd zonder sporen. Mijn merrie is nog niet helemaal goed aan het been soms, en dat wil ik liever eerst voor elkaar hebben. Misschien dat ik dan een spoortje om doe voor wat subtielere hulpen.
Ik heb nu altijd een zweepje bij de hand.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 13:08

Op mijn oude paard heb ik met sporen gereden voor de wedstrijden.
Gebruikte ze nauwelijks, ze rook geloof ik dat ik ze omhad en was altijd voorwaarts zat Haha!
Waren idd zoals hierboven al iemand zegt wel handig als je bepaalde oefeningen moest doen en even duidelijk moest vertellen dat ze die wel af moest maken Bloos

Op Par is het niet nodig, ze reageert prima op het been.
ALS ik ooit wedstrijden met haar kan en ga doen, zal er HOPELIJK een tijd komen dat ik ze moet dragen Haha! *hoop doet leven he Knipoog *

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 13:10

Ik rijd nu nooit meer met sporen. Ik vind mijn beenligging nog niet stil genoeg en nu we nog op dit niveau rondhobbelen heeft dat nog helemaal geen nut. Mijn instructrice heeft het me al wel aangeraden, maar ik wil eerst nog meer aandacht aan mijn zit en beenligging besteden voordat ik iets aan mijn laars gesp.

Ik heb Isolda wel een hele periode met sporen gereden. Ze bokte dan enorm naar mijn zweep. Ik durfde dan met mijn zweep niet door te pakken en dan kon ik altijd nog mijn spoor erin zetten. ( Extreme duivel )
Ordinaire oplossing, maar bij ordinaire acties is dat geoorloofd Haha!

Annash
Blogger

Berichten: 26475
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 13:11

Zep schreef:
Ik rijd eigenlijk altijd met een spoortje. Ik vind het prettiger rijden als je een paard meer op het achterbeen wilt gaan zetten. Je kunt met een spoor subtieler inkomen dan alleen met je been, en meestal ook net wat scherper


ja hier ben ik t mee eens. ik heb zelf korte beentjes *whaha lol* en nog niet echt veel kracht, soms kan ik de pony hierdoor net wat meer bijtikken. verschil is dat ik geen zweep heb, over een poosje moet ik toch M1 dus dan mag t nie eens meer Tong uitsteken ik gebruik mijn sporen als ze ff niet bij de les is, of als ik bv moet wijken en haar aand8 goed nodig heb omdat t anders nog nix word Tong uitsteken toch als ik mijn sporen af doe, kan ik de gewone dingen, stap, draf, galop, veruimen en terugrijden makkelijk af zonder sporen.. tis gewoon ff voor de zekerheid, vooral omdat ik in de proef nix wil verknallen Haha! hihi wie nou wel??

mja doeggg Tong uitsteken

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 13:15

Ik rijd momenteel 2 vier-jarige paarden die net zadelmak zijn.
Ik rijd dus geen van beide met sporen. Bij eentje heb ik wel een zweepje Haha! .

Met mijn vorige paard reed ik M2 dress. Vanaf de M1 zijn sporen tijdens de proef verplicht, ik reed dat paard thuis ook met sporen .

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 13:38

Ik rijd zonder sporen, maar doe ook weinig met dressuur (en dan nog doe ik dat zonder sporen). Ik heb ze n.l. niet eens Knipoog
En ik vind mijn beenhouding niet stil genoeg om met sporen te gaan rijden.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:03

Ik rijd ALTIJD met knopsporen van 2 cm.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:10

ik rij ook altijd met sporen.
heel soms nie om te kijke of die nog goed aan het been is

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:15

Ik heb ze altijd om maar ik RIJ er niet altijd mee.

Zonder rij ik niet graag het is net een extra hulpmiddel en hij weet precies wanneer ik ze niet om heb (plakt dan om been).

Let dus op er is een verschil tussen omhebben en ermee rijden.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:25

ik rij het liefst zonder, maar bij mijn eigen paard kan het niet zonder. na jarenlang manegewerk(hij stond bekend als slome) is hij afgestompt.
heb hem gelukkig beter aan me been gekregen, maar heb die sporen wel nodig om hem af en toe attent te maken op dingen. en soms ook om hem naar voren te drijven, ookal is dat niet de goede manier.
ik heb van die platte sporen van 3 cm geloof ik en daar loopt hij goed op.

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers