uitmest vraag over zaagsel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-01 15:03

Ik wil toch mijn paard tijdelijk op zaagsel zetten, maar hoe mest je dat eigenlijk uit? Hij staat nu op stro en ik mest hem iedere dag helemaal uit, maar vraag me hoe ik dat met zaagsel moet doen. Ik heb zeker zo'n onhandige zaagselvork nodig of zijn er ook andere oplossingen? Beetje rare vraag misschien maar ik heb echt geen ervaring met zaagsel, vandaar!


LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 15:17

Ik mest Siebus 1x per dag uit, alleen de natte plekken en de drollen, het is dus heel weinig werk in vergelijking met elke dag uitmesten als hij op stro staat.
Ik heb een vijftand vork, daar wil het prima mee (ik weet niet hoe je zo'n ding anders noemt) dan kun je bij de drollen het droge zaagsel er nog een beetje uitschudden, voor de natte plekken wil het ook wel met een schop.


Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 17:16

hoi,

Ik hoef nu niet meer uit te mesten ( heerlijk zo'n pensionstal ) maar op de vorige stal stond m'n pony ook op zaagsel en ik meste de stal elke dag uit op deze manier: eerst alle drollen er uit scheppen daarna de pisplekken er uit halen en de rest even omspitten en 1a 2 keer in de week een kruiwagen schoon er bij in.

-x- daphne

(L)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 17:27

Ik heb een supermanier voor je. Klinkt misschien wat vreemd allemaal, maar probeer het eens!
Je hebt er een aubiosevork (zo'n raar zaagselding dus) voor nodig.

Eerst schep je natuurlijk de grote hopen weg, dat is vanzelfsprekend. Daarna neem je een flinke schep zaagsel, en die kwak je tegen de muur. Er vormt zich dus een bergje, en de drollen en natte proppen, rollen vanzelf naar beneden. Die pak je op met de aubiosevork, effe zachtjes schudden zodat het schone zaagsel eruit valt, en het vuile gooi je zo in de kruiwagen.
Herhalen, het gaat steeds makkelijker, want de berg tegen de muur wordt groter, dus de vuiligheid rolt er steeds beter af.

Ik heb een grote box (3.5 x 3.5 meter) en altijd een flinke laag mot in m'n stal, en doe zo in een klein kwartiertje per dag m'n hele stal. Peuleschilletje dus!

Verder is en blijft het geheim van een schone zaagselbox: elke dag bijhouden, en op tijd bijvullen! Anders wordt het op een kwade dag een natte sopzooi en moet alles eruit. Dat kost je 10 kruiwagens, je rug, en drie grote pakken zaagsel in 1 keer....

Succes, ik hoop dat je m'n uitleg snapt, het werkt echt als een tierelier!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-01 19:51

Bedankt!! Ja mijn paard staat ook in een grote box, dus ik ga dan toch maar zo'n aubius? ding halen. Hopelijk went het snel en krijg ik er een beetke handigheid in!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 20:12

Mmm.. hier een manier van iemand die twee keer pw 15 stallen mest.
Tip1: een vijftandvork. Niet te zwaar anders krijg je rugpijn (althans wel bij 15 stallen.. auwauw)
Tip2: Begin in het midden. Ik hoop dat je stal een rechte ondergrond heeft, cement oid... anders is het een stinkmodderklus Lachen Schep een grote schep diep over de grond, draai hem om op de plek. Als ie zwaar aanvoelt zit er meestal een plak nattigheid onder. Die kan je nu makkelijk wegscheppen zonder teveel schoon zaagsel mee te nemen.
Tip3: Als je het midden schoon hebt, kan je de zijkanten naar binnen om scheppen. Zelfde hier: Natte plakken schep je zo op de kop dus kan je makkelijk weghalen. Drollen gewoon wegscheppen. Als je alle kanten gedaan hebt, heb je een grote bult in het midden liggen. Trek die recht, weer tegen de kanten aan.
Tip4: Draag een skibril en een stofkapje als je zaagsel schept anders kom je verstopt er vandaan Lachen Schep een krui in je stal en trek dit ook recht.
KLAAR!! Lachen
PS dit geld dus bij roze zaagsel. Bij wit weet ik niet of het op dezelfde manier lukt omdat je daar niet zulke natte plakaten krijgt. Iig succes!! Vork
PS2: Wij mesten drie keer per weke uit(!) Het ligt een beetje aan je paard hoe vaak je het moet doen. Sommigen zijn met 3x pw heel smerig, anderen nog heel schoon. Het helpt natuurlijk wel als je de stront er dagelijks uitschept!
PS3: Ik vind een zaagselvork vreselijk onhandig omdat je er geen grote scheppen mee kan nemen en moelijk de plakken kan pakken. WIj hadden in Amerika zulke dingen en die waren ook nog eens plastik Misselijk Misschien dat een metalen zaagselvork iets handiger is, maar ik vind het ondingen. Ze zijnwel handig om de laatste losse drollen eruit te scheppen, dat is net hoe je het wilt hebben Lachen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laura op 2001-10-02 20:15 ]</font>

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 22:21

zaagsel mesten is makkelijker dan stro en lichter!!! vindt ik!
Ik schep eerst de randen drolvrij, dan het schone zaagsel in de hoeken mikken dan onder de waterbak en in het midden, alleen onder de waterbak als je een kwijllert heb.... *LOL* en dan de randen langs de wand scheppenen dat in de midden mikken en een beetje glad maken en een pak erbij, dat deed ik iedere dag en een pak zaagsel 2a3 keer in de week. Ze mestte nogal heel erg veel!!! 10/kwartier dan was ik klaar!!!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 22:26

Ook ik vind zaagsel mesten makkelijker dan stro mesten (daar blijft dat spul altijd zo in de mestvork hangen Knipoog ) Als je een kunstof vork met een houten of alluminium steel neemt, is zo´n ding ook niet zwaar. Als je een paar keer gemest hebt, vind je vanzelf wel uit wat het makkelijkst/snelst gaat.
Ik maak eerst het midden schoon, dan werk ik van buiten naar binnen (de grootste hopen heb ik er dan al uitgehaald!). Zoveel kruiwagens mest ik eruit haal, doe ik ook weer nieuw zaagsel erin. Dus bij 1,5 kruiwagen mest, doe ik er 1-2 kruiwagens schoon zaagsel in.
Ik mest IEDERE dag! Urine (amoniak) is behoorlijk agressief voor de straal! Als mijn Dikke erg veel gepiest heeft, ben ik ong. een kwartiertje bezig, meestal 10 min.
O ja, wat ik ook altijd doe : aan de achterwand en aan één zijwand veeg ik het zaagsel weg.(ong. 1 "bezem breed") Daar poept hij het meeste en je haalt de appels er zó weg! Was een tip van iemand bij ons in de stal.

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 10:59

toen mijn paard nog op houtmot (roze zaagsel) stond, mestte op dezelfde manier mijn stal uit als Laura.

Eerst mestballen verwijderen, dan een schep zaagsel omdraaien en de natte zaagsel wat een soort plakaat vormt, kun je zo wegscheppen, ideaal! Ik deed dit iedere dag, kostte me vijf minuten werk. Om de dag deed ik er wat mot bij, helemaal leeghalen gebeurde bijna nooit, zo schoon blijft het. Met witte houtkrullen heb ik geen ervaring, dit schijnt minder prettig te zijn heb ik wel eens gehoord.

Mijn paarden staan op deze stal gewoon op stro, maar dat is veel omslachtiger met uitmesten, mot heeft voordelen, maar natuurlijk ook nadelen (meer kans op hoefzweren, minder te knabbelen, mest raak je geloof ik ook minder goed kwijt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:04

Het knabbelprobleempje los ik op door twee plakjes stro in een hoek te gooien, dan hebben ze wat te neuzelen. Gelukkig is mijn stalhouder dol op voeren, dus hebben ze altijd een ruif vol met kuil om te knabbelen!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 13:23

Citaat:
Op 2001-10-05 10:59, schreef Mieke:
toen mijn paard nog op houtmot (roze zaagsel) stond, mestte op dezelfde manier mijn stal uit als Laura.

Eerst mestballen verwijderen, dan een schep zaagsel omdraaien en de natte zaagsel wat een soort plakaat vormt, kun je zo wegscheppen, ideaal! Ik deed dit iedere dag, kostte me vijf minuten werk. Om de dag deed ik er wat mot bij, helemaal leeghalen gebeurde bijna nooit, zo schoon blijft het. Met witte houtkrullen heb ik geen ervaring, dit schijnt minder prettig te zijn heb ik wel eens gehoord.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Die witte houtkrullen zijn niet schlecht (gaat makkelijk met uitmesten) hebben alleen als groot nadeel dat ze erg stuiven (slecht voor de longen van je paard Boos! ). Als onze boer niets anders heeft en we de witte houtkrullen moeten nemen, gaan we er altijd even met de tuinslang overheen (niet nat maken, klein beetje bevochtigen!) zodat het niet meer zo stuift.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Mijn paarden staan op deze stal gewoon op stro, maar dat is veel omslachtiger met uitmesten, mot heeft voordelen, maar natuurlijk ook nadelen (meer kans op hoefzweren, minder te knabbelen, mest raak je geloof ik ook minder goed kwijt)


_________________
Beter één paard in de wei, als tien in de stal !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-10-05 13:24 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, moniek21, Noor17, XladyX en 92 bezoekers