Ratten (knaagdieren) los op de kamer?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Ratten (knaagdieren) los op de kamer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 13:59

Ik ben zelf gek op dieren, en zou graag een huisdier willen. We hebben thuis een kat, echt een schatje, maar het lijkt me heel erg leuk om bijvoorbeeld 2 ratjes te hebben ofzo.
Ik heb nooit andere dieren gehad dan katten, ik mocht nooit dieren in kooitjes (wat ik als klein kind vreselijk vond maar waar ik mijn ouders nu dankbaar voor ben).

Nu vraag ik mij af. Zijn er mensen die bijvoorbeeld ratten los hebben lopen op bv hun slaapkamer. Dan bedoel ik dus niet elke dag een uurtje, maar echt (vrijwel) altijd?

Ik had al helemaal bedacht dat ik dan een hok zou kopen, maar die gewoon los heb, zodat ze er altijd uit kunnen (behalve als er bv getofzuigd wordt oid Haha! De vloer moet dan natuurlijk altijd leeg zijn, zodat er niet geknaagd kan worden aan snoeren etc. Gewoon wat leuke buisjes etc in de kamer.

Kan dit of ben ik nu naiëf en vergeet ik belangrijke dingen waardoor dit niet mogelijk is?


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:01

Het lijkt me vreselijk onhygiënisch.

Nulla tenaci invia est via

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 14:02

Tja, daar zit wat in. Boos!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:02

Konijnen scheinen dit erg goed te kunnen, zindelijk en al.
Mijn ratten heb ik liever niet heel de dag loslopen ivm met onzindelijkheid maar volgensmij is dat een rat ook prima te leren...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 14:17

Ja???? Is dat te leren, zindelijkheid??? Heeft iemand hier ervaring mee???

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:33

Er is trouwens lijkt me altijd wel wat te knagen dat stuk kan.
Lijkt me niet fijn als ze aan de onderkant van je matras ofzo beginnen...

Nulla tenaci invia est via

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 14:37

Tja, misschien heb je wel weer gelijk ja Margreet. Boos!
Ohw, zijn er geen mensen met een positieve ervaring hiermee, met konijnen of wat dan ook?

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:53

Mar1986:...ik zelf heb ook 2 ratten,ik liet zo ook vaak op kamer loslopen,en de deden hun behoefte automatisch in het hok.
alles ging goed,en ze knaagden nergens aan DACHT IK!
op een dag keek ik naar mn electrische wekker,en zag dat deze uit was.
ik dacht dat de stekker niet goed in het stopcontact zat,dus ik het hele snoer volgen,(stekker zat in contactdoos onder bed) en opeen BAM! kreeg ik me toch een doodschok! ik viel achterover neer,en heb dagenlang last van mn elleboog gehad,ik kwam erachter dat ze meer snoeren van die contactdoos kaopt hadden gemaakt,het had erger kunnen aflopen,en een wonder dat de beestjes nog leven.
dua als je ze laat loslopen,moet je alle snoeren knaagdier-vrij maken,en dan als nog oppassen,want ze kangen echt overal door als ze willen.

maar wat ook erg leuk is,een vogel!..een vriendin van mij heeft een grasparkietje,en die vliegt gewoon los in huis,en kan ook gewoon naar zn hok.
maar het nadeel hiervan is weer: opletten dat de ramen dicht zijn,en natuurlijk de kat!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:02

Ik heb jarenlang een konijn gehad en heb nu 2 cavia's die binnenshuis loslopen.
Van heren-konijnen heb ik negatieve verhalen gehoord, maar dames zijn vrijwel altijd zindelijk (te maken). Ook onze dames cavia's zijn redelijk zindelijk.

Ze zitten overdag opgesloten, en lopen s'avonds los. Op je kamer kan het wel, maar echt hygienisch is natuurlijk anders. Medestudenten die aan konijnen begonnen zetten ze vaak al gauw op de gang en die kwamen dan 9 van de 10 keer ook niet meer los. Niet leuk. Ik ben er iig pas aan begonnen toen ik een aparte huiskamer en slaapkamer had.

En houd er rekening mee dat je inderdaad je snoeren heeeel goed moet wegwerken. En daarnaast eigenlijk elke keer moet stofzuigen als ze los hebben gelopen. Althans, zindelijk levert bij mij wel op dat ze in hun hokje gaan om te plassen, maar vaak toch nog wel eens een keuteltje of wat verliezen.

Natuurlijk is het allemaal wel erg geinig als ze zo door de tent heenracen!

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:20

Wij hadden vroeger ook mijn 2 cavia's in de huiskamer rondlopen. Ze waren goed zindelijk, en de katten deden er niks mee, die waren er alleen maar bang van. Wij hadden 2 hokken, 1 aan de ene kant van de kamer, en de andere aan de andere kant. Zo liepen ze altijd heen en weer, en netjes achter de bank langs Lachen In de zomer liepen ze ook zo de achterdeur uit, en liepen ze los door de tuin. ( Ze konden niet uit de tuin!) Als we ze dan weer riepen kwamen ze binnen. Het is dat we toen verhuisd zijn, en we parket kregen ipv zeil. Anders hadden ze hun laatste 2 jaar van hun leven ook wel los gelopen. Maar toen waren ze ook al erg oud, en wouden ze niet vaak meer uit hun kooi.

Als ik uit huis ga, en ik heb de mogelijkheden, zou ik het zo weer doen.
Ik vond het iig echt geweldig Haha!

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 20:12

MiZzLoVe schreef:
Wij hadden vroeger ook mijn 2 cavia's in de huiskamer rondlopen. Ze waren goed zindelijk, en de katten deden er niks mee, die waren er alleen maar bang van. Wij hadden 2 hokken, 1 aan de ene kant van de kamer, en de andere aan de andere kant. Zo liepen ze altijd heen en weer, en netjes achter de bank langs Lachen In de zomer liepen ze ook zo de achterdeur uit, en liepen ze los door de tuin. ( Ze konden niet uit de tuin!) Als we ze dan weer riepen kwamen ze binnen. Het is dat we toen verhuisd zijn, en we parket kregen ipv zeil. Anders hadden ze hun laatste 2 jaar van hun leven ook wel los gelopen. Maar toen waren ze ook al erg oud, en wouden ze niet vaak meer uit hun kooi.

Als ik uit huis ga, en ik heb de mogelijkheden, zou ik het zo weer doen.
Ik vond het iig echt geweldig Haha!


En je had geen last dat ze aan alles gingen knagen? En ze waren uit zichzelf zindelijk of hebben jullie ze dat geleerd?

Meer mensen met ervaringen hiermee?

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:54

Mijn cavia wageld ook altijd door mijn kamer e dat vind ze echt te gek gewoon! Maar ben er altijd zo super bang voor dat ik er op trap! Tong uitsteken

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:07

5 jaar geleden had ik een cavia die altijd los kon lopen in mijn kamer. Ik had alleen de onder kant van zijn hok staan, verder was mijn kamer meer één groot cavia palace Haha! Hij knaagde niet aan mijn snoeren, wel aan mijn behang. Hij was redelijk zindelijk, maar liet toch nog wel eens wat lopen. Uhm, om eerlijk te zijn, is het voor mij niet voor herhaling vatbaar. Ik was toen 12, en vond het nog niet vies. Maar als ik er aan terug denk, was het niet bepaalde hygienisch *LOL*
Wij zijn later ook verhuist en toen kon hij niet meer los (ivm zeil).
Nu heb ik wel een cavia zitten, maar ze loopt niet los in huis. Waar ik me rot over voel en voor mij, na haar, ook geen beestjes meer in kooien.
Maar denk je niet dat je kat de beestjes iets doet?

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:25

ik heb 3 ratten gehad, gewoon in een grote kooi maar zodra ik thuis was haalde ik ze wel gelijk uit de kooi zodra ze wakker waren (wel opletten dat de kat niet met ze gaat spelen Knipoog )
en je kunt ze wel zindelijk maken, mijne waren dus niet zindelijk Scheve mond , en dat is ook erg aan te raden want hun urine laat witte vlekken achter.
verder zijn het heel erg lieve vriendelijke beesjes Lovers


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 07:01

Ze kunnen zich in de kleinste hoekjes verstoppen, voor je het weet sta je bovenop ze. Het lijkt me niet echt een goed idee.

Bovendien zullen ze last hebben van toch als er deuren en ramen opengaan enzo.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:28

Mar1986 schreef:

En je had geen last dat ze aan alles gingen knagen? En ze waren uit zichzelf zindelijk of hebben jullie ze dat geleerd?

Meer mensen met ervaringen hiermee?


Ze waren uit zich zelf zindelijk. Soms wel eens een keuteltje, maar eigenlijk altijd wel in hun hok. Ze liepen dan ook niet allemaal rondjes door de kamer, maar echt van het ene hokje naar de andere, en altijd netjes achter de bank langs. Dus zo kwamen ze ook nergens waar kabeltjes waren, en knaagden ze het ook niet stuk.

Ik weet niet of wij gewoon mazzel hebben gehad, dat die beestjes gewoon makkelijk waren.
Misschien dat het met ratjes moeilijk er is?

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 14:06

Ja, naar aanleiding van de reacties lijtk het me toch niet zo'n goed idee. Mijn plan was gewoon alleen op mijn slaapkamer, en als ik over een jaar op kamers ga dus ook gewoon op mijn kamer.

Maar heb zo mijn twijfels, en dan kan ik het beter niet doen.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik vind het erg jammer, vind het erg leuk om een beestje te hebben, vooral als ik strax op kamers ga en dus niet meer een kat in huis heb, maar denk dat het niet echt zal werken.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:09

Ik heb ook een konijn, die loopt ook (als we thuis zijn) los door de woonkamer heen te hoppen Lachen

Ze heeft dus alleen een draadje kapot geknaagd (van het internet Boos! ) Maar dat is inmiddels weer gefixed,
nu mag ze er pas weer uit als het hier konijnproof is.

Verder is ze wel zindelijk, vind nooit een plasje of een keuteltje ergens.

Het leven is een gebakje!

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 14:12

Tja, het probleem is dat ik niet erg vaak op mijn kamer ben, dus dan zou hij/zij er nog niet veel uitkomen, dus ging het er echt om dat hij er ook uitkwam als ik er niet ben. En das volgens mij wat lastiger.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _kimm, Anoukjuuuhh, Berdien, Butterfly, Charaz, Exorcizamus, Facebook, Iccc, koenlover, Lalidan, laura_estee, Lisewiesje, manonutjuh, MarjanB, Momo94, Saaams, Thami, winnetou4502 en 56 bezoekers