Hoe paard motiveren/werk leuk maken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Hoe paard motiveren/werk leuk maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 22:25

Mijn paard loopt dus erg wisselend. zie topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=144430&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Gisteren zijn we bij de kliniek van Eric laarakkers geweest. hij is door Steffie onderzocht en die kwam tot de conclusie dat hij van 2 dingen last had. door z'n bouw heeft hij erg veel moeite om z'n bekken goed te kunnen kantelen en hierdoor z'n achterhand goed onder te brengen.
2e probleem is toch z'n karakter. hij heeft niet zo veel zin om te werken. hier twijfelde ik zelf ook aan, maar ik wilde toch zeker weten of hij lichamelijk iets mankeerde. volgens steffie is het best wel een dominant paard (klopt, staat nu op een apart weitje omdat hij de boel terroriseert). toch wel een beetje een eenling. klopt ook. wil wel geknuffeld worden maar "vraagt" er zelf niet echt om.
ze kan nu verder weinig aan z'n bekken doen. ik moet eerst zien hem gemotiveerd te krijgen om te lopen. dan kan ze proberen hem te behandelen. maar hoe motiveer je een paard die geen zin heeft.??
wissel al veel af. buitenrijden, balkjes lopen, longeren, vrijheidsdressuur, ,mennen. moest zo min mogelijk in de bak rijden. vindt hij toch geen zak aan. liefst veel rechte lijnen. moest hem een paar weken met bandage om z'n achterhand rijden om die erbij te houden en veel tegen hem praten, alsof hij helemaal geweldig is (is hij ook Lovers ).
wie weet een manier?? Vrijheidsdressuur vindt hij helemaal geweldig. fleurt hij helemaal van op. (snoepjes). maar kan hem moeilijk om de paar meten een brokje gaan geven om hem aan de gang te houden.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:42

Als hij zoals jij zegt vrijheidsdressuur leuk vindt, zou ik daar wat meer aandacht aan besteden. Is er geen andere manier om hem te belonen dan die snoepjes? Bijv met je stem of d.m.v. clickertraining?

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 07:42

Ik rijd ook zo'n paard. Het boeit haar echt helemaal niks dat in de bak rijden. Ze loopt de hele tijd met haar hoofd naar buiten om te kijken of er buiten de bak iets gebeurd. Dus als iemand tips heeft dan hoor ik dat graag

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:06

Jeetje wat klinkt mij dit bekent in de oren mijn paard is dus net zo... maar ik ga nu buitenrijden maar wel dressuurmatig en ik zorg dat hij toch regelmatig een dag vrij heeft en regelmatig dus naar buiten en regelmatig de voltige want dat vindt hij echt geweldig Knipoog Raar paard hihihi

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:51

Redna had ook nooit zin om in de bak te lopen.. Toen ben ik eens in het bos gaan dresuuren en dat ging hartstikke goed.. Toen wou ze ineens wel.. En ik ging dan steeds een ander rondje om haar niet te vervelen..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:45

eigenlijk werkt het beste om het paard al voor hele kleine goede dingen uitgebreid te belonen. b.v. van stap aandraven. je geeft het commando het paard draaft aan maar stop beteen. maar hij heeft gedraaft wat hij eerst niet deed dus beloon je hem. met iets lekker of gewoon je stem en een klopje. je kiest dus iets uit van wat hij niet leuk vind. dan ga je bij elke kleine dingen belonen. later kan je dat uitbouwen naar steeds grotere reactie's. het paard moet weten waarom hij iets doet. de beloning dus. en veel afwisseling en zelf vrolijk zijn. niet van ik moet weer. nee ik ga lekker weer. wees vooral ook eerlijk tegen over je paard en natuurlijk je zelf.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:51

WAt vindt hij van springen? Met springen moet hij zijn bekken ook kantelen, alleen is dat van korte duur, dus zal hij er minder moeite mee hebben. En het zou een mooie oefening zijn om hem daar wat behendiger in te laten worden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:26

Misschien toch dat als lekkerder in zijn lijf zit hij ook werken wat leuker vind. Misschien dat je hem een handje kan helpen met wat haver. Dit schoont zijn lijf en zal hij zich fitter voelen.

Met longeren kan je kijken of je zijn rug enbekken losser en sterker kan krijgen. Longeren lijkt makkelijer dan het is maar als je weet hoe je het moet doen kan je je paard zoveel beter en sterker maken.