Vacinatie voor de mens die veel met paarden werkt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Vacinatie voor de mens die veel met paarden werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 17:11

Nu de vader van een leerling in mijn klas is overleden, die een paardenbedrijf had kwamen er weer verhalen los.

Een van die verhalen was, dat als je een baan had met paarden, of als je veel met paarden te maken had dat je je dan in moest laten enten. Alleen niemand wist eigenlijk meer waartegen dan...

Heeft iemand hier weleens van gehoord en waartegen zou je dan ingeent moeten worden?

Ik weet wel dat als je gewondraakt terwijl je met paarden beig bent dat je dan eigenlijk een tetenusprik moet halen, maar verder kan ik me weinig bedenken.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:15

Tetenus.. eigenlijk kan ik me hier verder niets bij voorstellen.
Zou het niet meer iets zijn van: Zie je wel dat al dat paarden gedoe slecht is... ?

Het lijkt mij dat je geen rode hond van paarden kan krijgen Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:15

tetanus is handig om bij te houden, maar voor de rest geen flauw idee.......

misschien met een antipaardenhoudenvanenzoserum?

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:33

Inderdaad Tetanus... verder ook geen flauw idee!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:35

Dat kan bijna niet anders dan tetanus zijn.
Verder zijn er bij mijn weten geen aandoeningen die van paard op mens overdraagbaar zijn die dusdanig gevaarlijk zijn dat je je moet laten inenten (als dat al mogelijk is Verward ).

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:53

Hahaha enten tegen wat? Gekke paardenziekte?? Hihi het zal inderdaad wel tetanus zijn maar dan alleen als je gebeten bent of getrapt en je huid is kapot Knipoog Ik haat naalden dus als ik een wondje heb en daarna bij de paarden geweest ben ga ik echt niet gelijk een prik halen Tong uitsteken

-X- Anja

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:01

maar met tetanus, kun je dat wel krijgen als je je paard in ent?
dan lijkt me toch dat ze dat zelf ook niet krijgen.
Iig is dat de bedoeling toch Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:10

De tetanus-bacterie (nou ja, de spore) komt voor in bijvoorbeeld aarde, straatvuil en uitwerpselen. Bij de paarden bestaat er toch wel een kans dat je daar mee in aanraking komt en een wondje is ook maar zo opgelopen.
Je krijgt het dus niet VAN het paard, maar de kans bestaat dat je het oploopt BIJ het paard.
Die bacterie voelt zich vooral lekker in een zuurstofarm milieu, een diepe wond bijvoorbeeld. Bij schaafwondjes loopt het zo'n vaart niet, maar bijvoorbeeld een por van een mestvork is berucht!

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:43

altijd tetanus laten enten.
Ik laat dat zelf om de 2jaar doen
Het wil niet zeggen dat je je paard laat enten dat je dat niet kan krijgen. Je komt ook op andere plekken waar je tetanus kan oplopen. Zelfs een klein schrammetje of sneetje en je kan het hebben. Ik neem het risico niet hoor .

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:55

gijsenkim schreef:
tetanus is handig om bij te houden, maar voor de rest geen flauw idee.......

misschien met een antipaardenhoudenvanenzoserum?


ja ik denk toch echt dat het dit is!! alleen van tetanus kun je behoorlijk ziek worden, maar k geloof dat de meesten dat wel bijhouden!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:16

Idd, Tetanus. Meer kan ik ook niet bedenken.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:56

Neeeeee, geen entingen meer.... ik val al flauw bij de gedachte! Scheve mond

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:01

Ziek worden van tetanus????? Tetanus is gewoon dodelijk hoor.
Het verkrampt spieren, om het meer even simpel te zeggen. En aangezien je hart ook een grote spier is, kan je je voorstellen wat er dan gebeurt!

Het zou verstandig zijn als alle paardenhouders zich lieten enten tegen tetanus.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:16

Tetanus is 10 jaar geldig, en moet daarna eigenlijk opgefrist worden. Maar hoe snel heb je niet een klein wondje aan je hand terwijl je met paarden bezig bent, en dat je niet ontsmet of als kleinheid wegwuift?

De enige ander inenting, die ik me kan voorstellen wordt bij mensen niet gedaan, en dat is hondsdolheid. Ook een paard kan hondsdolheid krijgen als hij door een hondsdol dier gebeten wordt. Komt weinig voor, maar het kan....

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:24

zover ik weet ook tetanus jah Haha! heb wel eens een hap gehad van een paard in me wenkbrauw, mooi litteken aan overgehouden Verward vroegen ze ook of ik ingeent was tegen tetanus, maargoed, ik geloof dat je als je voortdurend werkt met paarden je jezelf automatisch welinent door die kleine wondjes. Elke keer zou er dan een kleine hoeveelheid tetanus-bacterien binnen komen, dus je antistoffenpijl wordt voortdurend bijgewerkt. Dat lijkt mij tenminste

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 06:39

Zou hepatitis ook niet kunnen?
Hepatitis heb je namelijk van a tot f (geloof ik) en Hepatitis a komt voor in vervuild water.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 07:51

Nee hepatitis heeft weinig zin het hoeft in elk geval niet omdat je met paard werkt. Hepatitis is meer als je naar het buitenland gaat.
Tetanus is wel een aanrader en zoals gezegt het is 10 jaar werkzaam dus je hoeft niet zo veel geprikt te worden.
Nu zouden ze nog een vaccin tegen paardenliefde moeten ontwikkelen, want wat kost die sport een hoop geld. Als ik geen paarden had zou ik wel 4 keer per jaar op vakantie kunnen volgens mij Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:02

Alle ziekten die overgebracht worden door muggen kunnen van paard op mens overgaan (bijv. WNV). Rabies (handsdolheid) komt hier bijna niet voor, maar is via slijm overdraagbaar.
Ringvorm is een ook bekende.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:20

Het kunnen maar erg weinig dingen zijn die overgedragen zouden kunnen worden (en die worden hier al genoemd).
En die kans is vrij klein dat het ook werkelijk gebeurt.
Als de kans groter zou zijn en als je je zou moeten enten, dan zou dat ook wel algemeen bekend zijn.
Ik heb er in mijn jaren dat ik al met paarden werk (puur hobby) nog nooit echt van gehoord. En dan zou mijn zus me het ook wel hebben verteld (zij heeft Deurne gedaan) en ik heb er haar ook nog nooit over gehoord.
(Niet dat haar mening voor mij heilig is ofzo, maar ik neem toch aan dat als er al zoiets zou zijn, dat bij die opleiding toch zeker bekend zou moeten zijn).

Dus ik denk dat het meer een fabeltje is dan iets waar je je zorgen over zou moeten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:22

Ehm, ik ken wel iemand die hepatitis opliep in een paardenbedrijf. Is geen aanrader...

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 15:39

Zep schreef:
Ehm, ik ken wel iemand die hepatitis opliep in een paardenbedrijf. Is geen aanrader...


nope, ik ben inge-ent tegen hepatitis B omdat ik met mensen werk met hepatitis B... Het kan ineens verdwijnen, maar die kans is erg klein.
Heb nooit gehoord dat het overdraagbaar is via paarden Verward

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 15:46

Tetanus is inderdaad het enige dat ik zo kan bedenken. En tijdens de kippenpest heeft een vriend van ons (vee-arts) gekeken of wij ook beter niet konden worden ingeent tegen het virus. Bij de paarden liepn namelijk ook kippen. Maar dat was niet zo.

Maarre, dat tetanus 10 jaar geldig is geloof ik niks van. Zodra de enting meer dan een half jaar geleden is wordt je bij een flinke wond opnieuw geent. Daar heb ik helaas ervaring mee, had in een hoefnagel gegrepen. En tetanus is al zo'n oliebol-enting om te halen, krijg er een hele stijve arm van Boos!(

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 20:43

Idd ringworm is ook zeer besmettelijk. Alleen mijn huisarts zei dat ze er niks preventiefs aan konden doen. Alleen goed wassen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 00:14

In Belgie moeten mensen die in de paarden werken ieder jaar een tetanus spuit halen, en wordt je medisch gekeurd voor je in de paarden kan gaan werken.

Ringworm heb ik zelf ook weleens gehad, en dat terwijl er toen geen 1 paard op stal ringworm had Verward

ach wat zalf en t was zo weer weg!


over dat tetanus zo lang geldig is:
ik ben om mn 10e ge-ent voor tetanus

op mn 18e en mn 20e heb ik een flink ongeluk gehad, lag helemaal open(over afsalt geschaafd na brommerongeluk) beide keren hoefde ik geen nieuwe tetanus spuit!

dat ze in belgie jaarlijks enten vond ik dus vreemd om te horen maar ja!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 09:37

Ik heb in overleg met mijn huisarts 5 jaar geleden mijn tetanusprik weer gehaald. Hij dacht dat dat wel verstandig was aangezien ik dag in dag uit met paarden bezig was.
Volgens de een is het onzin, de ander vind het onmisbaar. Ik neem liever geen risico, dus heb braaf het spuitje gehaald.