Hoe kom je aan het geld?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Annemarietje
Berichten: 171
Geregistreerd: 09-05-03

Hoe kom je aan het geld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 20:59

Hallo,

Op mijn topic 'ouders betalen paard' waren veel mensen die hun paard zelf betaalden. Ik vraag me af hoe je aan zoveel geld komt?
Baantje?
Als je 14 bent, hoe kom je dan aan 'n baantje?


spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:05

Krantenwijk misschien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:07

En hopen dat er niet te veel onverwachte kosten komen.
Want dat risico neem je als je alleen maar een bijbaantje hebt.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:14

Je moet iig ouders hebben die er ook achter staan en bij kunnen springen als er een keer iets geks gebeurd.

Ik heb Dennis ook zelf moeten betalen. Ik had het geluk dat ik hem heel goedkoop kon stallen en daardoor met het geld wat ik in de zomer vakantie verdiende het hele jaar rond kon komen. Nu werk ik wel iedere week maar is stalling(ik ga hem aan huis houden) weer een stuk duurder geworden.

Als je er aan wilt beginnen moet je wel 100% zeker zijn van je zaak. Al je tijd gaat dan zitten in je paard verzorgen en zijn onderhoud verdienen. Tijd voor vrienden heb je dan eigenlijk niet meer. Tenminste, zo is het bij mij altijd gegaan. Mijn leven bestond uit paard verzorgen en zijn onderhoud verdienen en mijn vrienden zag ik bijna nooit.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:19

Ik heb sting ook zelf betaald (nou jah, van een rekening waarvan ik later moet gaan studeren Haha!) en ik ben altijd al heel zuinig geweest, heb zowieso nog 1400 eruo achter de hand voor noodgevallen, ik benn u wel met spoed op zoek naar een bijbaantje, want de winter komt er weer aan. Ik heb deze zomer maar 2 weken gewerkt jammer genoeg. en ga volgens jaar de hele zomervakantie werken als mn ouders dat goed vineden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:21

Maar mag ik vragen, hoe de jonge mensen hier denken over later.
Ja, ik ben nog ouderwets. Ik heb geleerd om te sparen voor de dingen die je wilt.
Toen ik jonger was, spaarde ik voor later.
Natuurlijk deed je ook leuke dingen, maar het meeste werd gespaard.
Daar heb ik dus ook geen spijt van gehad.
Van huis uit heb ik mee gekregen dat de enigste lening de hypotheek is Lachen

Dus hoe denken jullie over later en hoe je dan aan bv de inboedel van je huis komt, want zo gaat alles natuurlijk op.
Voor mij was dat een reden om toen nog geen paard te kopen.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:24

Ik heb nog geen eigen paard, ik wil der wel voor gaan sparen. Er zijn al een hoop momenten geweest waarop ik dacht: ja, dat geld ga ik apart leggen voor een eigen paard. Maar elke keer zag ik dan weer leuke kleuren of iets dergelijks en werd het apart gelegde geld weer uitgegeven. Vandaag heb ik me voorgenomen om er een rekening voor te gaan openen, net zoals ik heb gedaan voor m'n rijbewijs. Dan stort ik gewoon elke maand wat geld erop en zo hoop ik over een paar jaar mijn eerste eigen paard te kunnen kopen. Lijkt dit jullie een goed idee?

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:32

Ik heb altijd gewerkt in de horeca in de weekenden en in de vakanties. Op mijn 16e kocht ik een veulen dat overleed toen ik 19 was. Ben nu 21 en heb op het moment 1 paard en 2 veulens. Werkte altijd 20 tot 30 uur in 1 weekend en door de week naar school.

21-5-2010 Luc geboren!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:35

Ik heb ook altijd gestaart voor 'later'. Maar dat geld is nu helaas vandaag op gegaan aan 'stalling'(lees: land bij huis kunnen huren en er ook nog 'ff' een hek om heen moeten zetten). Ik heb dus vandaag de grootste rekening betaald die ik het hele jaar krijg, die van de huur van het land. De rest van het jaar mag ik dus weer vrolijk gaan sparen. Daar komt bij dat ik dit jaar extreem hoge andere kosten had. Ik heb een trailer(tje) gekocht(een goedkope pony trailer, maar voor mij bleef het veel geld. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad) en ik heb mijn rijbewijs moeten betalen.

Ik wil wel tegen iedereen zeggen, weet waar je aan begint. Wat ik heb heel lang geen tijd en geld gehad voor andere dingen dan mijn paard. Nu heb ik wel meer tijd maar nog steeds het geld niet Boos! .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:37

ja runningkawa, dat vraag ik me ook wel eens af
ik stam van dezelfde generatie (wat klinkt dat oud) af als jij.

sparen sparen en al heel vroeg bijbaantjes

ik wilde ook altijd een paard, maar me ouders hebben die nooit gegeven, moeders zei altijd je moet nog wat te wensen houden.

nu heb ik sinds 3 jaar een eigen paard. hiervoor heb ik 12 jaar de paarden van iemand verzorgt

op mijn 20ste kocht in mijn eentje een eigen huis, van mijn gespaarde geld werd het helemaal opgeknapt, en aangekleed.
nu ben ik 29 en heb ik mijn eigen boerderijtje gekocht. allemaal zelf gedaan door hard te werken en veel te sparen.


wat voor bijbaantjes je als viertienjarige kunt doen.

de ochtendkrant lopen, verdient heel goed
bloemen of fruit langs de deuren verkopen
auto wassen

voor mensen de tuinen onderhouden

als je creatief ben, zelf iets maken en verkopen. een vriendin kon altijd heel goed kerststukjes maken,
dan hield ze een paar weken voor de kerst een soort open huis voor buren familie enzo en dan verkocht die.

ideeen genoeg dus.
zorg ook dat je een spaarrekening hebt waar je niet bij kan tot je 18 de kom je ook niet in de verleiding om het er af te halen.

succes

Annemarietje
Berichten: 171
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 21:40

Hoi Helga!
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Hopelijk vind je 't niet erg als ik gelijk ga tegenspreken Haha!
- ochtendkrant mag ik niet van m'n ouders
- hoe kom ik aan de bloemen/fruit???
- auto wassen, durf ik niet te vragen (wat een mietje he Boos!)
- ik ben niet zo creatief Haha!

Groetjes,
Annemarie

Ohja, ik was niet van plan echt een paard/pony te kopen hoor!
Ik was gewoon schieuwnierig Haha!

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:41

Daarom heb ik helaas nog geen eigen paard, kan het gewoon niet opbrengen. Ik wil ook graag een huis kopen, maar dan moet je vast werk hebben. En dan komt er hopelijk ooit een eigen paard. Maar met alleen een paard ben je er niet. 2 goede zadels heb ik al. Maar ja, er moet dan hindernismateriaal komen, een trailer, dekens, enz. Als je iets doet, dan moet je het goed doen, en niet alleen een paard kopen en geen geld hebben voor onderhoud. Zo is het mij geleerd. Lenen tijdens de studie is prima, en voor een hypotheek ook, maar verder niet.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:53

Gewoon 40 uur per week werken, sparen, en nog eens sparen. Dan kom je al een heel eind!!! Doe ik ook!!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:58

Ik red het prima om nog te sparen naast het onderhoud van mijn paard, hoor. Ik ga niet meer zo vaak op stap en koop minder vaak nieuwe kleding dan voordat ik een paard had. Maar dat geef ik er graag voor op.
Het hebben van een eigen paard is in mijn ogen een "way of life" en daar zet ik graag andere (niet noodzakelijke) zaken voor opzij.

* To Belg, or not to Belg *

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:59

Volgens mij ben ik net zo opgevoed als jou Runningkawa. Ik heb nog nooit iets geleend, niet voor mijn auto, niet voor mijn studie.
Nu moet ik mijn eerste lening gaan afsluiten: Een hypotheek! Ik vind het best eng, maar ben blij dat ik zo "ouderwets" ben opgevoed.
Ik ben trouwens nog steeds van mening dat je geld leent bij de bank en niet bij 1 of andere financieringsmaatschappij. Ook erg ouderwets volgens bepaalde mensen.

Even weer ontopic. Ik denk dat je echt ouders nodig hebt die er achter staan en zo nodig kunnen bijspringen. Een DA-rekening kan zo oplopen tot een paar honderd euro.
Ik hoor vaak mensen zeggen: Ik ga sparen voor een eigen paard. Maar de aanschaf is maar een klein deel van de totale kosten.
Denk aan: DA, kapot tuig, wormkuur, hoefsmid, tandarts, enz,enz,enz.

Als je ouders niet kunnen of willen bijspringen zou ik er niet aan beginnen als je nog zo jong bent. Ga lekker veel verschillende paarden van andere mensen verzorgen en/of bijrijden. Lekker ervaring op doen en over het algemeen gratis.

Ook bekend als Kim20!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:00

ja, maar je kan moelijk 40 uur in de week gaan werken als je nog leerplichtig bent...

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:04

Ik heb ook een rekening, waar ik tot mn 18e niet bij kan.
Elke maand stort mn oma er sowieso 25 gulden op.
Zelf zet ik er ook weleens geld op.En ik spaar veel, ik heb geen 10 shabrakjes nodig voor 2 pony's ofzo.
Als ik wil bellen, en ik ben bijna thuis, dan wacht ik even, aangezien dat veel goedkoper is, ik vreet me ook niet elke dag vol op school, zoals sommige kinderen doen, die nemen geen brood ofzo mee maar eten koeken en weet ik wat.

Gelukkig worden mn pony's wel betaald, want dat is wel veel geld anders.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:10

tuurlijk mag je me gelijk tegenspreken.

in welke provincie woon je. je moet gewoon kijken wat er in de streek te doen is.
ik ben opgegroeid in het westland. wij kregen afgekeurde tomaatjes komkommers en paprika's van de tuinders die verkochten we dan. idem dito met de bloemen.

je kunt ook de midddag krant lopen, misschien mag dat wel

auto's wassen begin eerst met die van je ouders, en van de buurvrouw dat durf je toch wel te vragen.

om geld te verdienen moet je je grenzen verleggen. en niet meteen roepen dat kan ik niet, dat durf ik niet.

Annemarietje
Berichten: 171
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 22:21

helga schreef:
tuurlijk mag je me gelijk tegenspreken.

om geld te verdienen moet je je grenzen verleggen. en niet meteen roepen dat kan ik niet, dat durf ik niet.



Daar heb je helemaal gelijk in!

Ik woon trouwens in Overijssel, volgens mij niet echt een van-vakantiebaantjes-bloeiende-streek Haha!
Een folderwijk voor 1 keer per week lijkt me wel wat, maar stel dat ik ziek of op vakantie ben. Wat dan? Een vervanger zoeken, tsja, er wonen niet zoveel jongere mensen in onze buurt Boos!

Tsja, auto's wassen van ouders: mijn vader is autogek! Ik denk dat ik de auto niet eens zou MOGEN wassen Scheve mond

Honden uitlaten lijkt me ook wel wat, maar 't lijkt me zo'n belediging als dat je gevraagd wordt, als of je zelf niet voor je hond kan zorgen Scheve mond

Even kijken, verder wil ik nog ff zeggen dat ik (denk ik) net zo opgevoed ben als jij en ik ben pas 14! Ik ben altijd ook aan het sparen, maar heb paar jaar geleden aquarium gekocht (heeeel duur) en laatst een mobiele telefoon... Nu ben ik echt aan het sparen voor later... Als 't lukt...

Nou, Suggesties zijn welkom!
Annemarie

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:51

Tegenwoordig werk ik en koop dus zelf mijn paard en betaal zelf alles wat ik voor haar wil hebben of nodig heb.

Vroeger heb ik een paard van mijn ouders gehad.
Ik werkte 2 dagen in de week op de markt, en dat bracht dus de helft van het stalgeld op.
Mijn ouders hadden het ook wel allemaal zelf kunnen betalen, maar ikzelf ben dus niet zo opgevoed Haha!
Alle leuke dingen die ik voor mijn paard wou hebben, kocht ik van mijn kleedgeld en mijn verjaardagsgeld.
Met kerst lag de boom vol met transportbeschermers, zweetdeken en dekjes.
Dan had ik maar 4 cadeautjes tegenover de 10 van mijn broertje, maar dat is dus afwegen he.

Ik ben dus nooit wat tekort gekomen, maar leefde dan ook practisch alleen voor mijn paard.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:52

Voor alle meiden die dus roepn dat kan ik niet: stond op mijn 11de achter de marktkraam Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:55

Ik heb een baan, en van het geld dat ik nu verdien kan ik mijn paard betalen.
Voor de rest kan ik je niet echt helpen, want van mijn ouders mocht ik geen paard, en ik heb er 20 jaar op moeten wachten voordat ik hem uiteindelijk zelf kon kopen....

Je suis Charlie.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:50

Ik ben weekendhulp bij een kledingzaak, ik poets 1x in de week bij iemand thuis, zakgeld, af en toe eens (overbodige) dingen verkopen via internet en stiekem gebruik (of eigenlijk misbruik) maken van studiefinanciering. Zo wil het wel aardig lukken... Haha!

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 00:02

k heb krantenwijk tot sinds kort, ga nu bij de melkboer werken, dat verdient kei goed en ik heb nu nog wat spaargeld, dat is voor noodgevallen... maar mn shetje staat ergens gratis gestald, dus ik hoef alleen hoefsmid, wormenkuur inentingen enz. zelf maar te betalen.. En ik heb natuurlijk mijn zakgeld.

Obelix is gewoon stoer!

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 00:03

oww ja en ik doe thuis wel is auto wassen en ook bij buren enzo, dus dat heb ik ook nog

Obelix is gewoon stoer!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 109 bezoekers