Welk paard is geschikt voor SGW???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Welk paard is geschikt voor SGW???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 22:55

Hallo allemaal,

Misschien hebben jullie wel gelezen dat ik bij de terreinrit in Lisse heb gekeken. Ik vond dit heel erg leuk, en het lijkt me echt leuk om later SGW te gaan rijden.

Daarom wil ik graag weten welke paarden daar het meest geschikt voor zijn, wat vinden jullie???

(Ik houd persoonlijk niet van hele schrikkerige paarden)

Ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt! Lachen


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:46

sgw-opgeleide paarden zijn meestal niet zo schrikkerig, omdat ze (met de cross) aan heel veel dingen moeten wennen.
persoonlijk zie ik heel graag irish draught x volbloed in de sgw, ook anglo-arabieren en selle français. die kom je ook vaker tegen. bwp, sbs, de belgische rassen, zullen ook niet misstaan.

holsteiners en trakehners doen het ook lang niet slecht, maar dan zit je weer bij de wat meer volbloedgerichte rassen, wat je blijkbaar niet wilt.

maar eigenlijk zit ik hier de 'top'-rassen te noemen. in de lagere klassen kunnen bijna alle rassen meedoen, die een beetje een goede bouw hebben en uithoudingsvermogen.

Enya - Daya :-)

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:55

Neem een paard wat goed gaat "liggen" als je een snelle galop vraagt. Daarmee bedoel ik dat ie zich uitstrekt en dan meer meters pakt met een relatief laag been tempo. (Veel snelheid, weinig kracht)
Neem ook een paard wat het leuk vindt om te galopperen en lef heeft. Daarmee kun je in de SGW een heel eind komen Lachen
Vergeet niet dat je paard ook goed moet kunnen lopen in de dressuur.

Qua ras maakt het dan eigenlijk niet zoveel meer uit.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:59

ja, dat dressuurmatig ontbreekt vaker voor een stukje. heb ik hier de resultaten liggen van een CIC** wedstrijd, zie je mensen van plaats 36 naar 2 springen en omgekeerd, en ook met veel meeeer plaatsen tussen, gewoon doordat dressuur super gaat en cross minder, of (meestal) omgekeerd.

in de lagere klassen heeft het eigenlijk niet zoveel belang, ik weet niet of je fanatiek wil gaan rijden? dan moet je op heel veel letten natuurlijk.

Enya - Daya :-)

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 15:33

Leuk dat jullie hebben gereageerd Lachen

Ik wil niet heel fanatiek gaan rijden hoor, zo'n held ben ik nou ook weer niet Bloos Verder vind ik dressuur ook heel erg leuk en zo nu en dan een springwedstrijdje lijkt me ook leuk. In de dresuur lijkt het me wel leuk om een beetje fanatiek te gaan rijden. Dus als ik een paard neem met aanleg voor de dressur, maar ook een goede bouw voor het springen, kan ik er ook SGW mee rijden toch???

(Ik kan trouwens voorlopig nog geen paard kopen hoor, ga ook eerst nog studeren, maar een beetje orienteren kan geen kwaad Lachen )

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:37

Engels volbloed schijnt een veel gebruikt ras te zijn in de sgw sport.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:26

ja, maar die zijn dan weer niet zo super voor de redelijke recreatieruiter.
bovendien wil ze vnl een rustig ras, (maar niet sloom, natuurlijk), en dressuur.

anglo-arabier is wel wat voor jou, mss iets te heet, maar daar moet je gewoon een goed paard in vinden.

inderdaad, koop dan een paard dat dressuur gereden is. maar niet veel fanatieke dressuurruiters springen vaak. dus ik denk dat je goed zal moeten zoeken om een paardje te vinden dat daarbij ook nog eens leuk springt, en niet bang is voor vreemde dingen. ze bestaan hoor Knipoog

ook een lichte cross vraagt veel meer van een pony/paard dan een gewone les. dus ze moeten goed getraind zijn op uithouding ook. maar daar kan ze zelf wel goed aan sleutelen.

Enya - Daya :-)


Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 17:57

Ja, ponyzotje, jij begrijpt precies wat ik wil Haha!

Zal inderdaad hard zoeken worden ja...

Anglo-arabier lijkt mij inderdaad een leuk ras. Dankjewel voor je reacties! Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers