Vraag over reutjes pup

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Vraag over reutjes pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 14:17

Hallo,
Ik heb een vraag.
Ik heb een hele leuke pup gezien, een reutje.
Wat zijn de nadelen van een reutje, plassen ze meer bij de zindelijkheid vanwege hun "man"zijn?
En hoe zijn ze later, zullen ze de man uithangen?
Hoe zijn reutjes bij loopse teefjes, verschilt dat etc?

Ikzelf heb dus een teefje (jackrussel) , van pups af aan, dus weet niet hoe een reutjes pup zal zijn, en hoe is het gedrag tussne een teef die een beetje een hekel heeft aan opdringerige reuen (volwassenen alleen, pups is ze lief tegen), als de pup zich zal gedragen tegen haar zal er toch niks gebeuren?


Is er veel vraag naar een dekreu? (moet die daarvoor papieren hebben of zijn er mensen die ook hun teef laten dekken door een rue zonder papieren (beetje aparte kleuren vacht heeft die, moet nog even navragen of die papieren heeft, denk het niet aan de prijs te zien)).

Het wordt een middelgrote hond (+/- 50 cm), het is wel een zuivere hond van ras, weet even niet welk ras...

Hoeveel mensen hebben een reu die niet gecastreerd is (zolang het gaat, geen ongewenst gedrag etc, wil ik hem dan "compleet" houden)

Alle informatie is zeer welkom, en ik weet dat het erg per reu zal liggen, maar vraag het dus over het algemeen etc.
Er zitten soms een paar onzinnige vragen tussen.

Sanne!

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:39

Reu zal zich t.z.t toch moeten onderwerpen aan teefje.Kijk uit dat reu niet te groot is t.a.v. teef. Ik heb altijd reuen, momenteel fox en pyr.herdertje.
Zindelijkheid is geen probleem bij een reu zolang er maar geen geursporen in huis zijn. Maar dat leren ze op een gegeven moment wel af. (Pootje optillen en markeren) Castreren is alleen noodzakelijk bij bepaalde soorten.Dus ff navragen welk ras het is.

SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 14:45

Grani schreef:
Reu zal zich t.z.t toch moeten onderwerpen aan teefje.Kijk uit dat reu niet te groot is t.a.v. teef. Ik heb altijd reuen, momenteel fox en pyr.herdertje.
Zindelijkheid is geen probleem bij een reu zolang er maar geen geursporen in huis zijn. Maar dat leren ze op een gegeven moment wel af. (Pootje optillen en markeren) Castreren is alleen noodzakelijk bij bepaalde soorten.Dus ff navragen welk ras het is.


Hallo,

Heb het nagevraagt, het is een Border Collie reutje dus.

Mijn teefje is wel geholpen, dus die zal niet loops worden etc.
In die zin zal dat geen probleem worden, alleen dat mijn teef tegen een volwassen reutje een bitch KAN zijn.
Alleen als de reu zich erg opdringt.
Maar ze zal in de tijd dat hij jong is hem die dingen denk wel afleren/tegenhouden zo is ze wel weer, ze doet moederlijk tegen pups (reu en teef).

Dus de vragen over het reu zijn zelf zijn van invloed.

Ik vind hem onwijs mooi, dus als de info binnen is zal ik snel een besluit nemen.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:47

Ik zelf heb een westy (West Highland White Terriër) oftewel een Ceasar (van de reclame) hondje.
Chico is nu anderhalf jaar oud en nog steeds reu.
De zindelijkheid heeft bij Chico voor meer problemen gezorgd dan bij de Teefjes die ik heb gehad. Ook als ik op een nieuw adres kom waar hij nog niet eerder is geweest wil dit nog wel eens problemen geven.
Hij snuffelt geuren op en moet als man zijnde dan wel laten weten dat hij aanwezig is. Een kwestie van goed opletten dus.
Verder is Chico een echte honden liefhebber, maar vooral een rokkenjager. Als het een beetje kan, springt ie er zo bovenop. Of de tegenpartij nu wel of niet loops is, dat kan hem geen ene moer schelen.
Iets wat ik persoonlijk wat minder vind. Mijn gedachten gaan dus wel uit naar een castratie, maar ik laat het voorlopig eerst even zoals het nu is.
Wél zijn er genoeg mensen geweest die hun hond graag zouden laten dekken door de mijne. Maar of ik dit ga doen? Ik denk het niet. Ik vermoed dat er dan alleen nog maar meer problemen komen met de mannelijke drang van mijn o zo stoere hond. Haha!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:49

Of een reu een ander karakter heeft dan een teef hangt volkomen af van het ras.
Een reu en een teef samen is niet aan te raden of je moet ze 3 weken apart van elkaar kunnen zetten als de teef loops is.
Reken er dan maar op dat je reu echt heel vervelend is!
Of jij moet het toevallig leuk vinden om met een gillende, deuren kapotmakende, neurotische, niet meer etende reu te zitten??

Er is absoluut geen vraag naar dekreuen zonder papieren. Hooguit in de hondenhandel maar daar wil je echt niet aan mee werken.
Zelfs voor een reu met papieren is het niet eenvoudig om dekreu te worden. Ze moeten dan resultaten behalen op hondenshows en voldoen aan allerlei gezondheidseisen waarvoor je dus o.a. rontgenfoto's moet laten maken. Zet het idee van dekreu dus maar helemaal uit je hoofd.

Overigens is een hond zonder papieren nooit een rashond maar in feite gewoon een bastaard. Ook al komt die uit ouders met papieren.
Als er geen afstammelingsbewijs (stamboom dus) bijzit heb je geen rashond.
Bij sommige rassen is het zelfs zo dat ze in beslag genomen worden als er geen stamboom bij zit (Pitbullwet!).

Als je geen problemen wilt kun je het beste de teef laten steriliseren (het is eigenlijk castreren). Als je de reu wilt laten castreren moet je dat heel vroeg dan, anders blijft de reu, ondanks castratie, rijden op je loopse teef. Dit zal je teef niet waarderen Haha!

Hou er rekening mee dat sommige reuen al vrij jong kunnen bevruchten (met 7 maanden soms al!) en je voor je het weet met een pretnestje zit waarvoor je zeer moeilijk eigenaren voor de pups zult vinden.
Helaas komen de meeste van dit soort pups na verloop van tijd in het asiel terecht, dus denk heel goed na of je dit risico wil lopen!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:55

SanneVD schreef:
Hallo,

Heb het nagevraagt, het is een Border Collie reutje dus.


Nieuwe informatie Haha!
Als je teeftje al geholpen is hoef je weinig problemen te verwachten tussen je teef en je a.s. reu. De teef staat hoger in rangorde en je reu zal zich daar moeiteloos in aanpassen.

Ik wil je wel waarschuwen voor het kopen van een BC zonder stamboom!
Bij de BC komen veel erfelijke afwijkingen voor zoals HD, oogziektes zoals PRA, epilepsie en nog veel meer.
Bij een hond zonder papieren weet je nooit of de ouderdieren (en grootouders) getest zijn op deze afwijkingen. Simpelweg omdat je nooit zeker kan weten wie de ouderdieren zijn. Ze laten soms gewoon honden zien en zeggen dat dat de vader en moeder zijn terwijl dat helemaal niet zo is! Sommige mensen deinsen er niet voor terug om een teef wat net een ander nest heeft gehad te presenteren als moederdier.
Het risico dat een pup zonder papieren een of meerdere erfelijke gebreken heeft is dus bijzonder groot!

Verder neem ik aan dat je je wel in het ras verdiept hebt? Zoniet dan zit je straks met een hond die je hele huis sloopt, fietser, joggers en al het andere wat beweegt achteraan jaagt of zelfs agressief wordt.
Ik heb hier helaas vele voorbeelden van gezien, enkel en alleen omdat mensen niet wisten wat voor een ras ze in huis namen. Huilen

SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 14:56

Mijn teef is dus al gecastreerd.

En qua dekken was gewoon een vraag, niet dat ik het zo snel zou laten doen, daarvoor koop ik ook geen hond.

Maar het ligt er dus aan qua karakter.
Hoe zit dat met Border Collie's, zijn die van die rokkenjager (over het algemeen) etc...?

Mijn ouders hadden vroeger een Border Collie teef.

Citaat:
Verder neem ik aan dat je je wel in het ras verdiept hebt? Zoniet dan zit je straks met een hond die je hele huis sloopt, fietser, joggers en al het andere wat beweegt achteraan jaagt of zelfs agressief wordt.
Ik heb hier helaas vele voorbeelden van gezien, enkel en alleen omdat mensen niet wisten wat voor een ras ze in huis namen. Huilen

Ja heb wel ervaring met Border collie's, veel mensen die ik ken hebben ze, pas er ook wel eens op etc.

Heb veder ook even nagevraagt of het een werklijn is of niet etc.
Maar daar moet ik nog antwoord op krijgen.

Over de ziektes/aandoeningen: die kans zit er idd in, zonder dat je het veder kan natrekken, maar ja het is een gok om te wagen.

Een vriendin van mij heeft een kruising met Border Collie, die heeft gelukkig niks aan aandoeningen (was wel een kruising tussen een ond die ook snel HD etc krijgen)

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:03

SanneVD schreef:
Hoe zit dat met Border Collie's, zijn die van die rokkenjager (over het algemeen) etc...?


Dat soort dingen is echt per hond verschillend, dat ligt meestal niet aan het ras. De ene BC is wel een rokkenjager en de andere niet.
Ik heb hier drie reuen van hetzelfde ras( met zelfs alledrie dezelfde moeder) die wat dat betreft ook alle drie verschillend zijn.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat het werkhonden zijn die eigenlijk schapen horen te drijven. Je zult ze alternatieven moeten bieden als je zelf geen schaapsherder bent en hier gaat echt heel veel tijd inzitten. Kun je dat niet dan loop je een hele grote kans dat je een hele vervelende (lees ook: zich vervelende) hond krijgt die allerlei nare gewoontes gaat ontwikkelen.
Het beste kun je er nemen uit showlijnen en niet uit werklijnen, dan heb je heel iets minder kans op problemen.

Maar heel veel te doen geven (dus niet alleen heel veel beweging) is gewoon een voorwaarde om dit ras gelukkig te maken.
Dat geldt wel voor elke BC.

Kun je dat niet geven dan moet je echt niet aan dit ras beginnen, dat is niet eerlijk tov de hond.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:10

SanneVD"]
Heb veder ook even nagevraagt of het een werklijn is of niet etc.
Maar daar moet ik nog antwoord op krijgen.
[/quote]

En hoe denk je te kunnen natrekken of de waarheid gesproken wordt als je het verder niet kunt controleren?
Bij een hond zonder papieren kunnen ze je van alles wijsmaken.
En de meeste die fokken zonder papieren zullen je ook zeker van alles wijsmaken.
Het is maar wat je wilt geloven natuurlijk Haha!

[quote="SanneVD"]
Over de ziektes/aandoeningen: die kans zit er idd in, zonder dat je het veder kan natrekken, maar ja het is een gok om te wagen.
[/quote]

Ja natuurlijk. We gaan lekker gokken met dieren.
Alleen hierdoor kunnen dit soort mensen dus lekker doorfokken met honden met erfelijke problemen.
Realiseer je jezelf dat je dus bewust meewerkt aan dierenleed door te gokken dat jouw pup geen erfelijke problemen (en dus heel veel ellende en pijn) heeft?

[quote="SanneVD schreef:
Een vriendin van mij heeft een kruising met Border Collie, die heeft gelukkig niks aan aandoeningen (was wel een kruising tussen een ond die ook snel HD etc krijgen)


En hoe oud is die hond?
Natuurlijk ik ken ook wel mensen die goed gegokt hebben en een goedkoop hondje hebben zonder problemen.
Ik ken er helaas nog heel veel meer die heel veel verdriet hebben gehad en heel veel geld aan DA-kosten zijn kwijtgeraakt en uiteindelijk ook nog eens hun hond op heel jonge leeftijd hebben moeten laten inslapen.

Risico loop je altijd met een levend wezen. Maar waarom zou je bewust kiezen voor een pup waarvan je weet dat je een groot risico loopt op problemen? Alleen voor het geld? Begin dan liever helemaal niet aan een hond want wat moet je dan als jouw pup straks wel erfelijke problemen hebt? Dan ben je heel wat meer geld kwijt aan DA kosten dan wat een goed gefokte pup kost.
Waarom wil je meewerken aan het bewust risico nemen met dieren?

Ik zal het wel nooit begrijpen, maar goed het is jouw keuze dus veel plezier ermee.

SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 15:53

Oke je kan moelijk gaan natrekken of ze gelijk hebben over of het een werklijn of showlijn is etc.
Maar het is nog niet duidelijk of het geen met papier is, maar daar krijg ik nog antwoord op.

Tuurlijk moet je niet gaan gokken, zo bedoelde ik het ook weer niet.

Die hond van mijn vriendin is 6.

Ik heb het ook gezien met honden met papieren, die hadden toch afwijkingen op latere leeftijd (niet veel natuurlijk, maar wel een aantal meegemaakt).
Tuurlijk de kans dat ze het kunnen krijgen is minder omdat daar op gelet, en niet zo bij een die 1 keer een nestje zullen krijgen, en ook geen papieren hebben etc.

Maar je hebt idd met veel dingen gelijk die je hier meld.
Maar de kans is er ook dat die het niet zal hebben, en tja als die het heeft is het rot voor het hondje, en voor je portomonee, maar je hebt het de kans gegeven en geholpen.
Het is natuurlijk nooit leuk, voor niemand of iets.


Maar hoe zijn de reutjes die niet gecastreerd zijn bij de overige bokkers?

Vicky_82

Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:56

Bij mijn moeder thuis hebben we nu een reu en de vorige hond was ook een reu. Beiden niet gecastreerd en nooit problemen mee gehad. En ook niet tegenover andere honden van beide geslachten. De huidige heeft wel bang van andere honden als ze grommen maar dat is doordat hij als pup is gebeten door een andere hond, maar zelf is hij niet aggressief oid tegenover andere honden.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:47

Dit verschilt allemaal per reu hoor.
Is het een reu die denkt dat hij de macho is dan kun je bescherm acties tegen over het teefje krijgen etc.
Piesen tegen paaltjes en boompjes... en noem het maar op Haha!

Er is niet veel vraag naar dekreuën. Veel fokkers hebben zelf hun reuën dus waarschijnlijk zal alleen iemand die goedkoop een reu wil hebben (die ze zelf niet heeft) bij jou komen