inkoop en verkoop prijs, hoe werkt dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

inkoop en verkoop prijs, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 14:46

Ik ben voor mezelf het een en ander op een rijtje aan het zetten om te kijken of ik een bedrijfje kan beginnen.(oh,plannen joh, spannenddddd )

Nu zit ik met het punt inkoop/verkoop.
Ik koop dus in bij een groothandel.

Hoe gaat zo'n prijs nu in zijn werk.
Daarmee bedoel ik, wie stelt mijn verkoop prijs vast en aan hoeveel minder moet ik denken aan inkoop prijs.


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:04

Heel vaak gaat het zo dat de leverancier van het product een verkoopprijs heeft. Echter is dit niet altijd. Bij andere producten bijvoorbeeld mag je zelf de prijs bepalen.
Afhankelijk van het product gaat de prijs 2/3 keer over de kop....

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:04

inkoopkosten + omzetbelasting + overheadkosten + nettowinstopslag = verkoopprijs
Zo zit het volgens mij, kan iets anders zijn dus ik hoop dat iemand er nog een aanvulling op heeft.

17 mensen vinden dit leuk

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:06

Hangt er van af. Het gaat ook om je marge. Vaak geeft de leverancier een verkoopprijs af. Soms niet dan kun je zelf je marge bepalen. Bijvoorbeeld: je gaat handelen in Havens voer. Dan heb je je aan verkoopprijzen te houden die zij vaststellen. Maar bij andere producten mag jij zelf weten hoe duur je het maakt. Zolang zij maar verkopen.

'Paint' it 'Black'

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:09

wennie schreef:
inkoopkosten + omzetbelasting + overheadkosten + nettowinstopslag = verkoopprijs
Zo zit het volgens mij, kan iets anders zijn dus ik hoop dat iemand er nog een aanvulling op heeft.


Zo moet het idd en niet anders!

Suc6 met het misschien opzetten van je eigen bedrijf

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 00:09

wennie schreef:
inkoopkosten + omzetbelasting + overheadkosten + nettowinstopslag = verkoopprijs
Zo zit het volgens mij, kan iets anders zijn dus ik hoop dat iemand er nog een aanvulling op heeft.


Whow.
Voor mij is dit echt de eerste keer dat ik me hier in moet verdiepen.
Ik wil dat graag zo goed mogelijk voor mezelf op een rijtje hebben staan.
Op dit moment ben ik totaal de weg kwijt.
Kan er mischien even iemand helpen dit bovenstaande wat duidelijker te formuleren.
Hoe bereken ik alles in cijfers en wat houd het precies in.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 00:29

Je koopt iets in voor een bepaalde prijs. In de branche waar ik werk is het gebruikelijk dat de prijzen bruto zijn en je een bepaalde korting hierop krijgt. Die bruto prijzen zijn de prijzen die je vaak als adviesprijzen in advertenties tegen komt. Op de produkten zit tussen 20-70% korting. Dit is dus de marge die je hebt en waaruit jij al jou kosten moet betalen.
Hoe je die kosten bepaald is je eigen keuze. Ik kost mijn klanten 44 euro per uur. In deze prijs zit mijn bureau, mijn computer, de telefoon, internet, het kantoor, de administratie, de reiskosten en mijn salaris verrekend.
Het bruto loon wat een werknemer verdient is grofweg de helft van wat het de baas kost om je te kunnen betalen. Die andere helft bestaat uit sociale lasten en belasting die de werkgever moet betalen. Daarboven komen dan nog de kosten van bedrijfsvoering, zoals de huisvesting en meubilair.
Zo tipje van de sluier, de rest volgt nog wel.........
succes

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 01:35

wennie schreef:
inkoopkosten + omzetbelasting + overheadkosten + nettowinstopslag = verkoopprijs
Zo zit het volgens mij, kan iets anders zijn dus ik hoop dat iemand er nog een aanvulling op heeft.


inkoopkosten --> hiervoor koop je je spullen in, lijkt me logisch
Omzetbelasting --> BTW (belasting toegevoegde waarde)
Overheadkosten --> algemene kosten, zoals loon, aflossing lening/rente, productiekosten (als je het product nog verder moet ontwikkelen), elektra e.d. Gewoon de overige kosten die je maakt
Nettowinstopslag --> hoeveel wil je erop verdienen? Dat komt er dan nog bij.
Verkoopprijs --> hiervoor verkoop je het.
Snap je het zo wel? Ik weet niet of ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd.
Zo nee, dan zal ik het nog 'ns opzoeken in m'n M&O boek Knipoog

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 07:36

Ik denk dat de groothandel waar je in gaat kopen je dat haarfijn uit kan leggen ,
of denk ik nu zo simpel Verward

Eeeehm....gruwelijk nieuwsgierig als ik ben :
is het nog iets interessants (voor ons) dat je wil gaan verkopen ,
of is dat nog een geheim plan waarop gebroed wordt ? Lachen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:15

Ik zou wel heeeel goed overwegen of een eigen bedrijf een goed plan is als je niet zo in de materie thuis bent...

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:24

Laura schreef:
Ik zou wel heeeel goed overwegen of een eigen bedrijf een goed plan is als je niet zo in de materie thuis bent...


Mijn idee Knipoog
Hoeveel je bovenop je inkoop kan drukken is geheel afhankelijk van wat er verder in de markt gebeurd. Ben je de enige in je verzorgingsgebied, en is er veel vraag naar je produkt, dan maakt je prijs niet uit, doe maar lekker hoog dan.

Je wilt een prijsstelling die aan de bovenkant zit, binnen de grens van wat jou klanten acceptabel vinden. Met te goedkoop doe je jezelf te kort, met te duur prijs je jezelf uit de markt.
Marktonderzoek en focussen op de prijselasticiteit is hier een vereiste.
Pas daarna kan je bepalen hoe je je prijs wilt formuleren.

En helaas, soms is het optellen van gemaakte kosten boven de inkoop niet haalbaar. ER zijn heel veel eigen bedrijven die geen winst maken, en ondernemers die ver onder het sociaal minimum leven kwa loonvergoeding.

Eerst je huiswerk doen, dan pas beginnen. Als je orginele topicvraag werkelijk een vraag voor je is, heb je nog een lange weg te gaan. Neem contact opmet KvK, IMK en Belastingdienst - dat zijn je vrienden!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 12:19

Ik ben de laatste tijd niet helemaal 100% waardoor ik dingen niet makkelijk opsla.
Dus gisteren las ik dat zinnetje hierboven en dacht, nee he, ik weet het niet meer, wat staat daar nou?
Vandaag wil het allemaal wat makkelijker, dus don't worry ik snap het.

Pmarena. Ja het is interesant en nee verklap niks Tong uitsteken

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 13:17

Citaat:
Hoeveel je bovenop je inkoop kan drukken is geheel afhankelijk van wat er verder in de markt gebeurd. Ben je de enige in je verzorgingsgebied, en is er veel vraag naar je produkt, dan maakt je prijs niet uit, doe maar lekker hoog dan.


Ik ben zeker niet de enige en vraag is er ook. Lekker hoog was ik niet van plan, maar in de richting van gemiddeld en als het kan een tikkeltje eronder.

Citaat:
je wilt een prijsstelling die aan de bovenkant zit, binnen de grens van wat jou klanten acceptabel vinden. Met te goedkoop doe je jezelf te kort, met te duur prijs je jezelf uit de markt.
Marktonderzoek en focussen op de prijselasticiteit is hier een vereiste.
Pas daarna kan je bepalen hoe je je prijs wilt formuleren.


Marktonderzoek doe ik en daaruit kan ik mijn prijs opmaken.

Citaat:
En helaas, soms is het optellen van gemaakte kosten boven de inkoop niet haalbaar. ER zijn heel veel eigen bedrijven die geen winst maken, en ondernemers die ver onder het sociaal minimum leven kwa loonvergoeding.


Het bedrijf zal ik helemaal alleen gaan doen, geen personeel of dergelijke waar ik rekening mee hoef te houden.
Daarnaast blijf ik een poosje mijn baan aanhouden om toch zeker te zijn van inkomsten.
Wat wel zo is, is dat ik rekeing moet houden met verzendkosten, daar kan ik helaas niet omheen, dus dat komt er ook nog eens bij.

Ik ben pas in de begin fase. Daarmee bedoel ik dat ik het alleen nog maar op papier aan het zetten ben, of het wel haalbaar is allemaal en ik toch het idee krijg van hoe of wat allemaal.
Veel dingen weet ik wel, maar voel me onzeker( over mezelf) en wil dus niet graag meteen al de fout ingaan.
Daarom dat ik graag vraag hoe andere sommige dingen zien. In feite dus om mezelf te controleren of ik niks over het hoofd zie.
Voor ik de echte stap zet, zal ik toch wel een paar maanden verder zijn.



[/quote]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Amazonbot, Ania, anji, ComscoreBot, DieL_Zor, Facebook, herr_balou, JenniferU, LiDi, moeshie, perdjes, Reyndir, YandexBot en 195 bezoekers