Veranderd een hengst nadat hij heeft gedekt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Veranderd een hengst nadat hij heeft gedekt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 18:37

Omdat een kennis van me niet zelf op Bokt kan, vroeg ze me deze vraag hier neer te zetten.
Ze heeft een hengst gefokt waar ze graag een veulen van zou willen. Maar veranderd een hengst veel nadat hij heeft gedekt? Deze hengst is nu iig heel braaf.

Ik denk persoonlijk dat dat verschilt per hengst, wat is jullie mening.

Over het wel of niet fokken met de hengst wil ik niet op in gaan, daar heb ik zelf al het een en ander over uitgelegd (mijn mening).

SHet gaat trouwens over een KWPNer.


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:45

Hangt idd van het paard af, maar als ik haar was zou ik ervan uitgaan dat hij toch meer intresse in de merries zal gaan krijgen. In hoeverre dat zal gebeuren is nog maar af te wachten.

Ik was toevallig laatst op mijn oude werkplek en daar hadden ze een nu 3-jarige hengst die al 3x gedekt had. En nog steeds een super makkelijk karakter. Maar ja...hij is nog maar 3 en de hormoontjes moeten nog echt gaan beginnen Knipoog

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:44

Mijn haflinger hengst is een beetje veranderd, hij kijkt nu meer naar blonde merrie's dan voor heen. Maar qua karakter is hij niets veranderd, maar het hangt er zeker vanaf wat voor hengst je hent en hoe zijn karakter is.

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een erkend stage/leer bedrijf in GL. Marianne's Zorgboerderij, lekker knus en gezellig.

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:39

Ik rij ook wel met dekhengsten en die zijn minder gefrustereerd dan een hengst die niet "mag".
Hoe meer er gedekt wordt in het seizoen hoe makkelijker ze worden naar andere paarden.
Ze worden door de daad wel een beetje zelfbewuster.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:28

Sommige paarde duiken overal op als ze het truckje eenmaal kennen. Sommige blijven heel lief en mak.

Naar mijn mening heeft het ook grotendeels met opvoeding te maken. Dennis is ook heel erg braaf(kleine kinderen zouden hem prima zelf kunnen verzorgen en rijden) maar af en toe heb ik er echt mijn handen aan vol.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:44

ligt erg aan de hengst. Ken er een die blijft idioot hoeveel hij ook dekt, terwijl een ander juist een mak schaap was ook al dekte hij veel. Een ander dekt niet zo vaak en was aan een gewoon touwtje niet te houden terwijl een ander die ook weinig dekte weer heel gemakkelijk was. Dus het hangt helemaal van het paard af.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:41

Is denk ik een combinatie van, daar heb je 'm weer, het karakter van de hengst, de opvoeding, de aandacht die zo'n dier krijgt, en de omgang met andere paarden.
Verschilt dus eigenlijk in vele situaties, over het algemeen valt er wel iets in te sturen, maar elke hengst is een apart verhaal...!

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:43

Zou het niet een algemene regel zijn dat een vaak dekkende hengst in regel makkelijker is dan eentje die in de lente eens de merrie van de buren mag verwennen Verward

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:08

sonjabelgium schreef:
Zou het niet een algemene regel zijn dat een vaak dekkende hengst in regel makkelijker is dan eentje die in de lente eens de merrie van de buren mag verwennen Verward


Ik heb juist gehoord dat veel dekkende hengsten juist vervelend waren.
Maar heb het tegendeel ontdekt bij Dennis. Zodra hij op het land dekt is hij gewoon lief(dus bij de merrie op het land staat). Mag hij bijna niet dekken wil hij wel echt de hengst uit hangen(als hij met andere hengsten, ruinen of drachtige merries op het land staat).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 44 bezoekers