Bontje onder zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Bontje onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 12:10

ik zie de laatste tijd veel dressuur zadels met een bontje onder het zadel.
Het staat erg mooi vind ik maar vraag me af of het een hype is of dat het ook goed is voor de paarden rug.
Kortom is het een aanrader om aan te schaffen of kan ik het geld in mijn zak houden?

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:15

Voor zover ik weet verdeelt een bontje de druk van het zadel wel goed en daardoor minder kans op drukplekken e.d.
Dus wat mij betreft wel een aanrader Haha!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:21

iemand misschien een foto ervan? Dan wordt het misschien duidelijker over wat voor bontje we het hebben..Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:52

Het is een hype op dit moment. Je zag het al langer in de springsport.

Ik heb er zeker 3 jaar een onder mijn springzadel liggen (toen had niemand hem nog op stal nu iedereen en veel neppers). Dat deed ik omdat het zadel nog niet 100% lag en beter voor zijn rug was. Heb toen wel een orginele van Christ gekocht. Als je een echte hebt helpt het in de rug zonder dat je contact met de rug verliest. Nu ligt het zadel goed maar op advies blijf ik hem gebruiken. Onder mijn nieuwe zadel komt hij ook zadel wordt erop aangepast.

Ik vind het geen gezicht onder een dressuurzadel. Daar hoort alleen een dekje onder meer niet (staat strakker).

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:55

heb een neppert onder mn (vzh) zadel, al heel lang. Het zadel ligt op zich goed, maar ik merk wel dat eldien dr rug makkelijker loslaat als ik dat geval eronder heb, dus vandaar.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:01

ik heb ook één, zoals gezegd het is goed voor de paarden hun rug.. Maar de laatste tijd zijn die dingen opeens heeeel duur geworden

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:04

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat oude foto's gemaakt door heike toen met bontje.

Niet zo raar dat ze duurder worden er is veel vraag na. Maar pas op betaal meer voor een echte en geen nepper.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:07

Dat vroeg ik me laatst nou ook af. Dit kwam er bij mij uit:

Een bontonderlegger is alleen nodig als je zadel niet 100 % goed ligt. En je moet er wel eentje van echt schapenvacht hebben. Ook heeft hij lang zo veel effect niet als hij onder het zadel ligt inplaats van onder het dekje.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:09

Er heeft begin dit jaar een test gestaan in de Bit dit ging over onderleggers(gelpads etc. maar ook schapenbontjes). Daar kwam de schapenbonte onderlegger als beste uit de test. Ik heb hem ook liggen onder mijn dressuurzadel en vind het erg mooi staan en het is dus nog goed ook.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:12

Klopt maar dat gaat niet met dit bontje? Ivm die rand.
Nou ja als je zadel niet 100% ligt ben je goedkoper uit met een zadelmaker dan dit hihi. Leys was toen net opnieuw aan het opbouwen in de spieren en de zadelmaker wilde het zadel nog niet aanpassen.

Volgens mij fysio heeft het zo ook wel duidelijk effect (ivm de warmte die het vasthoudt).

Waar sta je rebeltje? (zag ik in profiel).

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:25

ik heb ook eenbontje onder mijn zadel, omdat mijn paard een gevoelige rug heeft. bontje helpt de druk te verdelen. zijn drukplekken(die hij had toen hijnog niet van mij was) zijn nu heelmooi bij getrokken. er komt zelfs weer haar op, dankzij dat bontje.
ookal past je zadelniet goed, dannog moet je daar geen bontje onderleggen, doe dan je zadel naar een zadelmaker. een niet passend zadel is met of zonder bontje niet lekker voor je paard, dus ik vind dat een beetje onzin.
ik rij er gewoon dressuur wedstrijden mee, ik heb overigens de zwarte versie en de echte, koste me een rib uit me lijf, maar tis wel goed voor me paard, ik doe nie aan die vieze nepdingen, dat schuurt al als je ze in de winkel vast heb.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:11

ik vind het eerlijk gezegd echt oerlelijk maarja smaken verschillen, ik gebruik er daar en tegen wel een maar ipv tussen het zadel en het dekje onder het dekje, ik doe dit puur omdat mijn paard door een van zijn deken een grote schuurplek op zijn schoft had en daar last van had met rijden, ik ben toen zo'n (duur) ding gaan gebruiken en het heeft erg goed geholpen.

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:27

Ik gebruik een hele schapenvachtsjabrak (zonder bontrand) onder mijn dressuurzadel, niet omdat ik het mooi vind maar omdat mijn paard het duidelijk prettiger vindt dan een katoenen sjabrak Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:39

wat ik me afvraag, blijven die bontjes ook zo mooi na een jaar intensief gebruik en wassen in de wasmachine (natuurlijk op 30graden?)

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:47

tuurlijkniet. ooit een dekje gezien die na veel gebruiken en wassennog dezelfde mooie kleuren heeft en er nog exact hetzelfde uitziet?

alles wat je vaak gebruikt zal sneller slijten

maar een jaar intensief voor 80 euro (alsje de onderleggers neemt) vind ik geenverkeerde uitgave, zeker niet als het(in mijn geval) goed is voor je paard

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:49

Ik heb hem nog maar net, ik ga hem straks op de hand wassen in bad, iets meer moeite maar daardoor blijft hij wel mooi. Een schapenvacht was je niet zo vaak als een katoenen sjabrak Lachen

Prully97
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:35

Hallo,

Als een paard een goede rug heeft en een zadel dat goed past, moet je er niet aan beginnen! Iedereen is altijd bezig met de mooiste trends en dingen zodat een paard zich niet kan bezeren, maar hoe meer je toe past wat niet nodig is, hoe kwetsbaarder het paard wordt.

Het is hetzelfde als je een paard altijd onder een deken hebt staan. Op een gegeven moment worden ze bij het kleinste zuchtje wind al verkouden, terwijl een paard normalerwijze wel tegen een stootje kan. Het zijn geen baby's!!!

Je moet gewoon kijken als je paard het echt nodig heeft of niet! Als je het niet zeker weet dan laat er een deskundige naar kijken!

Groetjes Hanneke

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:39

ik vind het mooi staan bij springen, ik gebruik het ook voor mijn paard, en het bevalt me goed moet ik zeggen

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:39

als je van plan bent om er eentje te kopen, raad ik je aan er eentje van het merk Christ te nemen, die zijn echt heel goed.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:45

Prully97 schreef:
Hallo,

Als een paard een goede rug heeft en een zadel dat goed past, moet je er niet aan beginnen! Iedereen is altijd bezig met de mooiste trends en dingen zodat een paard zich niet kan bezeren, maar hoe meer je toe past wat niet nodig is, hoe kwetsbaarder het paard wordt.

Het is hetzelfde als je een paard altijd onder een deken hebt staan. Op een gegeven moment worden ze bij het kleinste zuchtje wind al verkouden, terwijl een paard normalerwijze wel tegen een stootje kan. Het zijn geen baby's!!!

Je moet gewoon kijken als je paard het echt nodig heeft of niet! Als je het niet zeker weet dan laat er een deskundige naar kijken!

Groetjes Hanneke


helemaal mee eens !!!
ik vind het ook niet bepaald mooi, en zeker niet onder een dressuurzadel!!!
EN , hoe meer rommel je onder je zadel legt,hoe minder contact je hebt met je rug,je ziet wel eens mensen op concours fsow die hebben dan EN een gelpad EN een bontje EN een extra dik dekje onder hun zadel
dan zitten ze dus een meter boven de rug van het paard (tss crossie, overdrijven is ook een vak he ? Tong uitsteken)
en het contact met die rug is juist o zo belangrijk om de hulpen zo veel mogelijk te verfijnen !!!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 16:51

Mijn zadel past goed dus zal ik er maar vanaf blijven Lachen

Prully97
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:55

Ik moet wel effe aan mijn berichtje toevoegen dat als je inderdaad springt of gaat springen een bontje of gelpad wel goed is! Dit omdat de meeste ruiters/ amazones terug knallen in hun zadel en zo het paard ieders keer een klap krijgt! Een bontje of gelpad is in dit geval misschien wel een aanrader!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:08

en mijn paard heeft een rugprobleem, dus of zijn zadelnu goed zit of niet, dat ding blijft er onder. voor als ik weer ga rijden dan Haha!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:08

ik heb zon nepgeval, van bij decathlon, 20 euro, maar ik gebruik het bij een manege pony waar ik op rij, ze heeft zon doorgezakte rug, en het is al een oud beessie, de zaterdag moet ze 2 uur lopen (1 gevordert en 1 halfgeordert- beginners) en als er 2 uur meegerden word waar van er dan nog een uur constant in de rug bonkt den k ik dat het prettiger is om er een kussebntje tussen te hebben voor haar( ook al is het nep)(en het zadel ligt zo een beetje rechter ook)

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:09

[offtopic]
Sorry, ik dacht dat het over Ellen ging Haha!
[/offtopic]