Houding van handen + foto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Houding van handen + foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 11:41

Nadat ik op ITP rijfoto's ( [ITP] Les met Carina, nu 4 maanden onder zadel.. ) had geplaats van mij met m'n haflinger kreeg ik de reactie dat ik m'n handen te laag heb. Wat vinden jullie daar nou van? En vooral, WAAROM heb ik m'n handen daar te laag/hoog/goed?

Afbeelding

Afbeelding


Ik weet dat ik m'n handen mee gesloten kan houden en dat ik soms iets naar platte handen neig. Maar hoe zit dat nou met de hoogte van m'n handen?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:43

je moet je handen bij elkaar houden en voor je uit dragen

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 11:43

Barb schreef:
je moet je handen bij elkaar houden en voor je uit dragen


Waarom?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:45

ja handen netjes voor je uit net iets boven de manenkam. Nu werk je erg naar beneden waardoor je geen goede inwerking hebt. En je houding wordt er ook niet beter van.

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:46

Ik kan het bovenste plaatje niet zien helaas.
Je hebt je handen idd te laag.
Op deze manier heb je namelijk heel snel de neiging om je handen op je bovenbeen/voor je zadel vast te zetten. Bovendien kun je je handen nu alleen maar breed houden, terwijl je er naar toe wilt werken dat je je handen dicht bij elkaar kunt houden. Je handen iets hoger dan de manenkamen geeft in het algemeen ook een netter beeld.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 11:50

Romkabouter schreef:
Ik kan het bovenste plaatje niet zien helaas.
Je hebt je handen idd te laag.
Op deze manier heb je namelijk heel snel de neiging om je handen op je bovenbeen/voor je zadel vast te zetten. Bovendien kun je je handen nu alleen maar breed houden, terwijl je er naar toe wilt werken dat je je handen dicht bij elkaar kunt houden. Je handen iets hoger dan de manenkamen geeft in het algemeen ook een netter beeld.


Dit is de bovenste foto nogmaals Rom
Afbeelding

Ik zal er even iets meer info bij geven, dit dier is 3 jaar en net 4 maanden onder het zadel. Voorlopig "moet" zij dus laag lopen. Mij hebben ze altijd geleerd dat de hoogte van je handen afhangt van de hoogte van het hoofd van je paard. In dit geval dus je handen laag. En als je ze laag hebt, dan is het breed een vrij logisch gevolg.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:02

carina schreef:

Ik zal er even iets meer info bij geven, dit dier is 3 jaar en net 4 maanden onder het zadel. Voorlopig "moet" zij dus laag lopen. Mij hebben ze altijd geleerd dat de hoogte van je handen afhangt van de hoogte van het hoofd van je paard. In dit geval dus je handen laag. En als je ze laag hebt, dan is het breed een vrij logisch gevolg.


Even een vraagje waar wil je je handen laten als je hem nog lager wil instellen. Je handen moeten een vaste plaats hebben of je je paard nou rond en diep of hoger ingesteld rijdt.
Als je je handen op je bovenbeen zet kan je geen kant op dus ook niet je paard volgen.

Ziet er trouwens erg netjes uit voor net 4 maanden onder het zadel OK dan!

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:04

Als je ze laag hebt is breed een logisch gevolg inderdaad. Gevaar van je handen laag houden om je paard laag te laten lopen is dat je het snel een dwangmatige houding wordt. Dus het is niet zozeer dat het erg is om je handen op die plaats te hebben, maar meer dat je paard minder op eigen benen gaat lopen en naar beneden gedwongen wordt.

Als je daar goed op let en je paard goed op eigen benen leert lopen is er niet zoveel aan de hand. Ervaring leert dat een lage handhouding snel een gewoonte wordt en dat is eigenlijk het grootste probleem Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:19

Het paard draagt jou al, dus waarom zou je je handen ook nog op het zadel houden. Je handen en je hoofd zijn de enige dingen die je zelf moet dragen. Hoofd rechtop (dat doe je redelijk hoor) en je handen netjes zelf op tillen.

Waarom? Precies wat Rom zegt, je draagt je paard nu op jouw handen. Het is een dwangmatige houding.
Hoe hoog je hand zit hoort niet uit te maken bij lang/laag lopen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:45

Heej!
Als je je handen laag hebt, dan werkt het als een soort bijzetteugel, omdat je ze idd kan gaan vastzetten. Dit is voor eventjes niet erg, maar je moet als je paard nageeft je handen proberen naar de goede positie te verplaatsen....en das best lastig. voor jouw betekent dat je handen idd wat hoger en meer naast elkaar, net boven de manenkam.
In het boek van Tineke Bartels 'basisboek dressuur' staat dit mooi uitgelegd!! is sowieso een tip voor iedereen!! lees dat boek of haal het uit de bieb...staan echt heeel veel tips in!
groetjes

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:52

Kijk eens naar je ellebogen: waarschijnlijk heb je je armen te stram, waardoor je je handen iets te laag en vastzet (het ziet eruit alsof je je handen laat "rusten" op je paard zijn schouder). Bovendien lijkt het alsof je handen plat staan. Hou ze rechtop, polsen naar buiten. Hou je ellebogen iets meer gebogen. Blijf flexibel in je bovenarmen, ellebogen, onderarmen en polsen. Je schouders mogen meer naar achter. Nu heb je ze teveel naar voren staan, waardoor je je armen niet flexibel kunt bewegen. Je gewrichten van je ellebogen en polsen zijn de "schokbrekers" tussen de mond van je paard en je romp (die mee gaat in de beweging van je paard). Blijf dus "luchtig" in jouw hand/armhulp.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:10

In feite wil jij je paardje dus leren mooi rond te blijven lopen ipv met zijn hoofd in de lucht.

Je handen staan altijd netjes naast elkaar iets boven de hals en waardoor en nog plek is voor een tennisbal tussen jouw handen en het zadel te leggen. Dat is ongeveer de plek waar jouw handen moeten zijn.

Een paard word gevraagt naar beneden te gaan door een beetje druk op de teugels. Het moment dat het hoofd naar beneden wil,word dat toegestaan. Wil hij omhoog, breng je weer spanning op de teugels en komt hij weer naar beneden geef je weer lucht.
Te ver naar beneden is kuit.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:12

door je handen daar te houden ga je onbewust ook meer naar voor hellen (niet te zien meestal), en draagt de voorhand meer gewicht. zoals een wip. het hoofd gaat wel naar beneden maar de achterhand komt omhoog.

Enya - Daya :-)

ikkiekikker

Berichten: 896
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:51

Ik heb altijd geleerd dat je het een rechte lijn moet zijn van mond paard via de hand naar je elleboog.
Als je paard heel laag loopt kan je je handen dus niet zo hoog houden omdat je je paard met zijn hoofd heel erg naar de borst trekt.
Volgens mij kan je pas je handen op de goeie hoogte gaan houden als je paard mooi een beetje opgericht gaat lopen.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:59

Je handen moeten idd wat hoger en meer samen.
(maar ik heb het zelfde probleem hoor Tong uitsteken )

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:02

Die rechte lijn klopt wel, maar als het paard zijn hoofd laag heeft moet de hals langer zijn. Dan kun je je handen weer goed houden. Als je paard het hoofd naar de borst trekt met een lage hals gaat je paard hoogstwaarschijnlijk teveel op de voorhand lopen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:30

Ik kan de onderste foto niet zien.
Maar afgaande op de bovenste heb je je handen idd te laag. Je armen zijn te recht en dus te 'strak'. Ben het dan ook helemaal met de reactie van Tyrza eens. Probeer je ellebogen meer gebogen tehouden en licht (uiteraard zonder te knellen of te spannen) aangesloten te houden aan je zij.
Je bovenarmen en je ellebogen dus ontspannen langs je lichaam houden en daar bij je ellebogen wel duidelijk gebogen zodat je onderarmen een rechte lijn richting mond worden (hhmm kun je me nog volgen?? Knipoog ) Op deze manier moeten je handen wel op de goede plaats ( vlak voor het zadel, net boven de schoft) zijn en kun je vriendelijker inwerken dan op deze manier die eigenlijk altijd ongewild te stug is.
Lachen

puntje puntje puntje

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 15:58

Voor Luci nog even de onderste foto:

Afbeelding

Wel erg veel reacties in die korte tijd Haha!

Ik heb m'n handen niet op het zadel of op haar schoft. Misschien dat dit vertekend lijkt op de foto's maar dat heb ik absoluut niet.

Ook heb ik niet het idee dat ik haar hoofd draag. Ze is heel licht in haar aanleuning. Meer dan de teugels heb ik niet in m'n handen.


Citaat:
In feite wil jij je paardje dus leren mooi rond te blijven lopen ipv met zijn hoofd in de lucht.


Jammer dat er nu gedacht wordt dat ik m'n paard een kunstje aan wil leren. Nee, ik leer haar niets aan, ze loopt nageeflijk, vanuit haar achterhand. Niet omdat ik haar geleerd heb haar hals in een krul te trekken

Zelf heb ik dus ook altijd geleerd dat de teugel door moet lopen in je onderarm, en dat dat de hoogte van je hand bepaald.
Deze foto's zijn ook gemaakt tijdens de les, en diegene waarvan ik les heb, die zegt dus dat dit goed is... Verward

Als ik deze reacties zo lees, klopt dit dus niet?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:08

Nee dat vind ik idd niet helemaal kloppen. Probeer het maar eens, hou je arm eerst eens langs je lichaam bijna recht naar beneden en vervolgens duidelijk gebogen . Dan merk je meteen dat je op de eerste manier je spieren wat strakker houd en dus nèt even wat minder onstpannen/soepel en los verbinding kunt houden en kunt vragen.
Dus niet omdat je op deze manier het hoofd omlaag zou trekken, want zo ziet het er idd helemaal niet uit, maar om nog vriendelijker te kunnen zijn met je hand

puntje puntje puntje

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:14

voor training is dit goed, op wedstrijden moet je ze netjes hoog en bij elkaar houden

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:42

eponaschatje schreef:
voor training is dit goed, op wedstrijden moet je ze netjes hoog en bij elkaar houden

dan kun je beter ook op je handen letten tijdens het trainen, anders rijdt je ineens heel anders tijdens een wedstrijd waardoor je paard ook niet weet waar hij aan toe is.
Het probleem met je handen laag en breed houden is dat je dan weinig kleine hulpen kan geven omdat je bovenbenen daar al zitten, zoals de anderen al zeiden.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 20:18

Ok, ik heb vanavond gereden . Ging voor geen meter, maar toch een paar fotootjes ervan.
Ik heb geprobeert op m'n handen te letten.

Afbeelding

Afbeelding

Eruit met het neusje, maar daar gaat het nu ff niet om...

Afbeelding

En wat vinden jullie, is dit beter zo?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:09

Dat ziet er al stukken beter uit! En nou moet je er voor zorgen dat je het automatisch goed doet, zodat je er niet constant op hoeft te letten... succes! Knipoog

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:12

is in elk geval beter dan de eerste foto's,
ik heb nig wel wet op/aan merkingen, weet niet of je ze op prijs stelt maar zeg het toch maar Lachen
je mag je teugels nog wel wat korter nemen, je hebt je handen nu keurig hoger maar nog een wat lange teugel zodat je nogal snel met je bovenbenen in aanraking komt.
je teugels wat korter en je hand dan wat meer naar voren.

en het allermoeilijkste (ik weet het ik heb er ook last van)
probeer voor je uit te blijven kijken, het is maar een momentopname met de foto, ik weet het, maar je hebt echt veel beter contact als je je lang maakt en voor je uit kijkt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:24

ik heb het idee dat je hafje juist op de laaste foto's meer gespannen dus uit evenwicht loopt. ik vind zelf dat je een jong paard best met lage handen mag rijden. maar dan wel met lange teugels dus dat je wel een knik in je eleboog heb. gewoon voor het mee gaan dus het ontspannen van je zelf. met gestrekte arm ga je je spannen om rechtop te blijven.

ik zou zeggen neem een langere teugel en ga verder met het laag rijden. wat je zij van dat de houding van je handen afhangen van de houding paard klopt. je paard moet eerst nog zijn evenwicht vinden met jouw. pas als hij die heeft gaat hij vanzelf iets meer omhoog komen van voor. tenminsten als je hem goed traind natuurlijk.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 51 bezoekers