Dressuur vs Springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:31

Nee, gewoon voor je uit kijken Haha!

Dat is dus ook precies wat heel veel ruiters niet doen. Die turen wat naar de maantop van hun paard en vergeten dat er nog anderen in de bak rijden. Maar dit terzijde Lachen

Ik heb altijd eigenlijk springen en dressuur op dezelfde dag gereden. En zelfs ook nog een cross Haha!
Het hangt ook wel van je paard af denk ik. Als je weet dat je paard er niet tegen kan, kun je het best per wedstrijd een keus maken.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 22:07

Ik heb vorige week zaterdag (voor het eerst) met dr gesprongen (nou ja, balkjes draven en een banketstaaf 50 cm gesprongen Haha! ), merkte dinsdag nóg dat ze er soort zenuwachtig van was. Licht gespannen, niet helemaal los door dr lijf lopen, elke dag ging het wel een stuk beter..... Het zal ook wel beter gaan naarmate we wat vaker gesprongen hebben, dat weet ik ook wel. Ondanks alle positieve reacties blijf ik toch twijfels houden, misschien wel omdat ik er zelf nog niet zo mee bezig ben......!

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:34

Ik heb een paard wat echt voor het springen is gefokt. Springen vind ze dan ook echt het einde. Maar je hebt wel degelijk een goede basisdresuur nodig om goed te kunnen springen. Maar dresuur gebruik je wel anders met springen. Je zit zo en zo veel korter en ipv van rechtop te zitten zit je meestal een beetje voorover.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:23

Dressuur is de basis voor het springen. Het valt opzich goed te combineren heb het jaren gedaan. Alleen heb ik dressuur nooit leuk gevonden en samen met mijn paard werkte het niet.

Tijdens de training geen probleem in de proef ging het mis. Ben L2 en dat vind ik wel zat. Ik ben nu gestopt met echt dressuurgericht rijdenen meer op mijn zit te gaan rijden van me hand af. Paard kan nu hetzelfde als in de proef maar wat langer in de hals het voelt voor hem en ook voor mij veel beter. En ik merk de resultaten steeds meer in de springtraining. Hij kent alle oefeningen schouderbinnenwaarts, wijken, traver. contra alles alleen niet zoals ze het graag bij de dressuur willen zien. Voor mij zijn die oefeningen meer om hem soepel door het lijf en aan het been te houden.

Bij het ene paard zal het combineren veel makkelijker gaan dan de andere. Die van mij heeft een meer springgericht bouw dus moet ik daar meer gebruik van maken. Ik wist ook wel dat het combineren een keer ophield L2 vond ik dus zat. Misschien dat ik met een makkelijker paard wel schrik heb in de dressuur maar dat is geen reden om hem weg te doen ik ben nog niet uitgeleerd met hem.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:54

Ik denk dat springen goede invloed heeft op dressuur. JE bent namelijk NOG meer afhankelijk van de gehoorzaamheid in een parcours. Daarbij maakt het springen het paard ook soepeler in de rug, en daar heb je bij dressuur ook profijt van. Springruiters zijn ook vaak op een gevarieerdere manier bezig met hun paarden, want ze dressuren ook, daar komen ze niet onder uit. MAar je hebt veel mensen die ALLEEN maar dressuren en niets anders doen, hooguit longeren "ter afwisseling". Dat vind ik nou echte dressuurmutsen. Dressuurmutsen zijn ook geen echte ruiters, ze zijn namelijk niet allround.

Nog een voordeel: bij springen krijg je toch een betere belans aangeleerd dan bij dressuur. En dat is belangrijk voor een onafhankelijke zit. En dat laatste is bij dressuur toch ook weer zo belangrijk.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:40

in het eerste bercihtje zei iemand dat dressuur moeilijker is dan springen, dat vind ik iig niet, springen is niet zoals het lijkt, loop op een hindernis af en het paard doet de rest..
je moet er van alles voor doen!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:06

als ik heb gesprongen dan is mijn paard echt heel los, ze wordt er heel erg ontspannen van en dat vind ik een voordeel voor mijn dressuur!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 09:38

xxappiexx schreef:
in het eerste bercihtje zei iemand dat dressuur moeilijker is dan springen, dat vind ik iig niet, springen is niet zoals het lijkt, loop op een hindernis af en het paard doet de rest..
je moet er van alles voor doen!

Ik rijd liever een b proefje dan een b parcoursje hoor. In een B proefje kom je altijd wel rond, maar met een parcours is dat toch anders. Bij dressuur, hoef je allleen maar te dressuren. Bij springen moet je dressuuren en dan komt ook nog eens dat springen erbij.
Je moet tussen de hindernissen door namelijk wel kunnen rijden, sprongen vergroten-verkleinen, schakelen, goed wenden om het paard er goed voor te zetten, en als je het wilt, moet het paard ook nog het doen, dus gehoorzaam zijn aan de hulpen.