shetlander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 08:45

eej ik ben 1.50 is een shetlander van rond de 1.05 dan te klein of is dat een goede maat voor mij? want als ik nou geen pony mag mag ik miss. wel een shetje die zijn goedkoper in de onderhoud...hoorde ik en je hoeft er minder tijd aan de besteden (niet dat ik dat doe) xxmandy

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:15

Niet je lengte is belangrijk, maar je gewicht Knipoog

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 15:46

ik weeg ong. 40 kg... en wat zijn de verschillen echt in de kosten van een shetje en een echte pony??

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:53

ik denk niet dat heel veel nut heeft om een shetlander te kopen. ik zag in je profiel dat je 13 bent dus je zult binnenkort in korte tijd veel groeien (en dus ook zwaarder worden) en dan ben je te groot en zwaar voor je shet. hoewel je dan nog wel met een karretje kunt gaan rijden.

en shetlander zal minder eten dan een normale pony, maar verder zal het in kosten nie veel schelen. het ligt er natuurlijk wel aan waar je hem neer zet. een stal voor een shetlander kost niet minder dan een stal voor een grote pony. en als je een wei hebt, kun je er net zo goed een grotere pony in kwijt lijkt mij.
voor het bekappen van een shet vraagt de smid hetzelfde als voor een paard, dus daar ben je ook niet goedkoper in uit.
en ook een shetlander kan naar de dierenarts moeten en moet optijd worden ontwormt.
in aanschaf zijn ze natuurlijk wel goedkoper, maar dat is een eenmalig bedrag. het gaat erom wat je daarna kwijt bent.
dus ik zou er nog maar eens goed over nadenken of je wel echt een shetlander wilt en of het echt wel zo veel geld scheelt.

dat je er minder tijd aan moet besteden is ook onzin. een shetlander is ook gewoon een pony die elke dag moet eten en drinken. en ook al staat ie in de wei met genoeg water, dan is het nog verstandig om elke dag er langs te gaan om te controleren of alles nog wel in orde is!

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 15:56

eigenlijk sheelt het helemaal iet veel dus?? de hoefsmid is toch minder geld of ben ik nou gek en een shet kan dag en nacht buiten staan en eten minder...ik hoorde ook van iemand dat ze in de zomer alleen maar gras nodig hebben...en in de winter 1 handje bix...

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:56

je kan beter gewoon een pony/paard nemen waar je mee kunt doorgroeien.....een shetlander is leuk, maar lijkt me voor jou niet geschikt... (13 jaar - groeien)

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:02

vraag het anders op http://www.shetlandponystamboek.nl
hoefsmid is evenduur als een pony
en ligt eraan wat je met je shet gaat doen
berijd je hem en gebruik je hem voor het mennen heeft ie ook evenveel nodig als een pony (ongeveer)
gebruik je hem alleen als landponytje om nix te doen dan kan die in de zomer buiten blijven,
en 's winters bijvoeren met hooi en een beetje biks
je gewicht is nu nog wel goed
maar als je een groeispeurt krijgt ben je al snel te zwaar lijkt mij
een grote shet kan makkelijk iemand dragen van 50kg
als je te zwaar voor hem wordt kan je natuurlijk ook vrijheidsdressuur doen
of vrijspringen, mennen, longeren, wandelen, en noem maar op

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:58

loulou schreef:
voor het bekappen van een shet vraagt de smid hetzelfde als voor een paard, dus daar ben je ook niet goedkoper in uit.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 17:26

Ik verkoop mijn rijpony merrie van 1.5 jaar (B/C maat) aan de zelfde prijs als een shetlandmerrie'tje van die leeftijd ... je kan ze dus echt wel vinden aan een goede prijs, die net iets groteren pony's!
Ik wil nog opmerken dat het niet altijd opgaat dat een rijpony meer (vr)eet dan een shetje. Mijn merrie'tje eet stukken minder dan m'n vaders shet hoor!

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 18:31

dus wat raden jullie nu aan? ik heb ook een shetje van 1.16 op internet gezien is wel groot voor een shet maar ik vin hem wel heel erg leuk.... ik ga dressuur doen nog een vraag wat is vrijhijdsdressuur?

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 18:54

vrijheidsdressuur zijn die spaanse trucjes met je paard
dus op commando steigeren, compliment, etc...

het ligt eraan wat je nou van een shetlander vind
ik vond ze eerst heel erg leuk
en nu nog steeds (is al zo'n 5 jaar blijven hangen)
ik heb dan ongeveer hetzelfde "probleem" als jou
ik zou dan toch voor een shet kiezen
omdat het één van mijn lievelingspony's zijn
ik zou dan óf en minishet óf een grote shet nemen
tenzij ik een grotere pony mag kies ik liever dat
dan kan ik er nog een aantal jaar mee doen

het is dus jou de keus
maar als je een grotere pony mag nemen zou ik liever dat kiezen
je kan dan ook wedstrijden doen
met een shet natuurlijk ook, maar dat heeft de jury liever niet

en elke pony kan buiten blijven staan
je moet wel altijd zorgen voor beschutting

het voeren is volgens mij bijna hetzelfde als een pony
maar dat kan je navragen op i-net (bijvoorbeeld op www.pavo.nl)

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:14

babli schreef:
dus wat raden jullie nu aan? ik heb ook een shetje van 1.16 op internet gezien is wel groot voor een shet maar ik vin hem wel heel erg leuk.... ik ga dressuur doen nog een vraag wat is vrijhijdsdressuur?


Ik heb zelf een grote shet (1.07m) waar ik dressuurwedstrijden mee rijd. Het is nogal moeilijk om je punten bij elkaar te rijden, dat kan erg frustrerend zijn als je lekker wedstrijden enz wil rijden. Ik zou je adviseren om een grotere pony te nemen, het is namelijk erg leuk om wat verder te komen in de dressuur. Een shetlander is moeilijk gebouwd en daardoor wat minder geschikt voor de wat hogere dressuur (M/Z) dan bijv. een Welsh of New Forest of NRPS.....

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:37

babli schreef:
eigenlijk sheelt het helemaal iet veel dus?? de hoefsmid is toch minder geld of ben ik nou gek en een shet kan dag en nacht buiten staan en eten minder...ik hoorde ook van iemand dat ze in de zomer alleen maar gras nodig hebben...en in de winter 1 handje bix...


dan kun je bter naar een fjord of haflinger kijken. kunnen ook het hele jaar door op de wei en hebben ook niet veel nodig. ze hebben meestal ook sterke hoeven, dus aan hoefsmid zul je net zoveel kwijt zijn. en zijn ook niet zo heel duur in aanschaf als andere paarden of pony's en je groeit er ook niet uit. maar als je ook echt wedstrijden wil gaan rijden, kun je beter op zoek naar een paard.

shetten zijn leuk, wij hebben er ook nog 1 en die zullen we ook altijd houden. mijn jongste zusje is 11 en die rijdt er soms op, maar die zal er ook snel uitgroeien. wat dan leuk is, is om haar voor een karretje te zetten en dan heb je er nog jaren plezier van, maar als je een pony zoekt om lekker mee te rijden, kun je veel beter wat anders zoeken!
veel succes ermee!

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:12

ook al zijn shetlanders een van de kleinste pony`s hij is zeker een van de sterkste! hij kan moeiteloos het equivalant van zijn eigen gewicht dragen anders gezegt meer dan 150 kg!!!

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 23:20

150 kg lijkt mij een beetje veel!! Ik zou voor een fjord of haflinger gaan ofzo, want als je wil dressuren.. ja je moet het zelf weten natuurlijk, maar als jij ngo een eind gaat groeien ziet dat er natuurlijk niet uit.. Zelf heb ik ook een shetlander(veulen) maar die heb ik meer om vrijheidsdressuur mee te gaan doen en om mee te gaan mennen, maar niet echt om op te rijden... Als je echt voor een shet wil gaan, zou ik het doen, maar niet om er mee te gaan dressuren...

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 23:51

het is zo!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 09:05

Nee Patrice, het is NIET ZO!!!! Da's helemaal FOUT!!!!!!! Een shetlander kan tot 2x zijn eigen gewicht TREKKEN, niet dragen!!!!!!!!

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:56

inderdaad. dat wilde ik ook net zeggen! arme pony anders..
een shetlander kan een gewicht tot 50 kg goed dragen, maar zwaarder is voor de pony ook niet echt prettig meer.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:34

hij kan inderdaad maar 150 kg TREKKEN... Ik had een grote shetlander (1.12) en als ik daar op ging rijden merkte ik al dat hij het niet heeeel prettig vond.. (en ik ben 63, gelukkig geen 150!!) Toen ging ik m alleen nog maar voor kar zetten en dat vond hij wel geweldig Lachen

Maar zo n kleintje kan toch nooit 150 kg dragen..

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:01

ik had dit opgezocht op internet ergens op een shet site en daar stond het echt en stond ook bij dat zo`n beestje dat ook kon trekken misschien is het een foutje van hun bij deze sorry vond het zelf eigenlijk ook wel vreemd!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:04

babli schreef:
ik weeg ong. 40 kg... en wat zijn de verschillen echt in de kosten van een shetje en een echte pony??


Boos! Een shetlander is een ECHTE pony!!!
Hoe pony kan een pony zijn?

A: Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik erger me hier kapot aan
B: Een shetlander heeft net zoveel recht op goede verzorging als elk ander ras. Een shetlander nemen omdat je geen geld voor een grote hebt vind ik gevaarlijke onzin! Een shetje kan ook ziek worden, en dan kan je ook gewoon je portomonee open trekken

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:46

stef"]
[quote="babli schreef:
ik weeg ong. 40 kg... en wat zijn de verschillen echt in de kosten van een shetje en een echte pony??


Boos! Een shetlander is een ECHTE pony!!!
Hoe pony kan een pony zijn?

A: Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik erger me hier kapot aan
B: Een shetlander heeft net zoveel recht op goede verzorging als elk ander ras. Een shetlander nemen omdat je geen geld voor een grote hebt vind ik gevaarlijke onzin! Een shetje kan ook ziek worden, en dan kan je ook gewoon je portomonee open trekken
[/quote]

Helaas wel ja Scheve mond Dat heb ik wel gemerkt het afgelopen jaar

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:33

patrice schreef:
ook al zijn shetlanders een van de kleinste pony`s hij is zeker een van de sterkste! hij kan moeiteloos het equivalant van zijn eigen gewicht dragen anders gezegt meer dan 150 kg!!!


hahaaahah mijn vader op een schetlander nee das vind ik toch echt een beetje zielig ik geloof dat je je vergist.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 18:38

stef"]
[quote="babli schreef:
ik weeg ong. 40 kg... en wat zijn de verschillen echt in de kosten van een shetje en een echte pony??


Boos! Een shetlander is een ECHTE pony!!!
Hoe pony kan een pony zijn?

A: Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik erger me hier kapot aan
B: Een shetlander heeft net zoveel recht op goede verzorging als elk ander ras. Een shetlander nemen omdat je geen geld voor een grote hebt vind ik gevaarlijke onzin! Een shetje kan ook ziek worden, en dan kan je ook gewoon je portomonee open trekken
[/quote]



Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Een shetlander is net zo goed een paard als een Fjord, Haf, NRPSje of KWPNer. Een paard is een paard en kunnen allebei het zelfde kwa kosten met zich mee brengen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:37

overigens over de kracht van een shet...
Er wordt idd altijd gezegd dat een shet 150 kilo kan dragen. Zouden ze waarsch ook best kunnen, als je het niet erg vind om je pony na een paar x bij de slager te brengen...
een shet kan op vlak terrein 2x zijn eigen gewicht trekken, dat is wat anders dan dragen.
Ik heb heel lang als volwassenen op mijn shet gereden. Nu zit ik rond de 60 kilo, en af en toe stap ik er weleens op, maar echt intensief rijden zoals ik vroeger deed is er niet meer bij