[LO] Omdraaien tijdens longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

[LO] Omdraaien tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 11:55

hallo,

ik ben bezig een pony van 3 jaar te longeren enz. alleen we lopen nu tegen een probleem aan. wanneer we op de rechterhand bezig zijn draait ie zich om de haveklap om, en gaar een stukje rennen. ik heb hem tot gister altijd aan het halster gelongeerd. maar gister voor het eerst aan het bit. dat vond ie een beetje raar, maar trekt zich er helemaal niks van aan verder. het omdraaien gaat gewoon door (niet dat ik had verwacht dat hij zich hierdoor niet zou omdraaien, maar had wel verwacht dat ik hierdoor wat meer invloed zou hebben). het halster maar weer omgedaan (ivm de druk en getrek van het bit in de mond tijdens het omdraaien) maar het hoofdstel wel omgelaten en daaraan bijzet teugels bevestigd. met het idee dat hij zich minder sterk kan maken en dus misschien het omdraaien zou laten, maar nee. ik heb hem toen in vrijheid (maar met bijzet) laten rennen, en op de rechterhand draait ie zn hoofd naar buiten, en dus automatisch ook zn achterhand naar binnen. iemand enig idee wat ik hier aan doen kan?

Het is erg om iets moois te verliezen,
Maar het is erger om het nooit gehad te hebben..


Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:19

3 jaar is nog heel jong. Ik zou de bijzet er af gooien. Jouw pony moet het ook allemaal nog leren. Zorg dat je goed ter hoogte van de achterhand staat en met z'n tweeen longeren. De 1 houd em vast, de ander moet goed ter hoogte van de achterhand, als drijvende factor, gaan staan. Ik zou ook gewoon het hoofdstel om doen.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 15:55

Zorgen dat je eigen lichaamshouding goed is, idd ter hoogte van de achterhand blijven staan.
En vooral opsluiten in de zogenaamde driehoek: de longeerlijn, jij zelf en de zweep. Als je hem op die manier 'opsluit' kan hij bijna niet meer omdraaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 15:57

Draait hij van je af of naar je toe?

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:08

een hoek afmaken waar je kunt longeren wil het ook nog wel eens makkelijker maken voor jezelf om hem op te sluiten tussen lijn en zweep.
De bijzet zou ik idd ook nog niet gebruiken.

Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 18:13

hij draait van mij af (180 graden), dus naar links (op de rechterhand). de driehoek die je maakt, maakt dan toch niets uit? wanneer je hem opsluit tussen zweep en longeerlijn knijpt hij ergewoon tussen uit.
longeren kende ie al voordat ie bij ons kwam, dus het leren snappen van "ik moet een rondje lopen" is al gebeurt en ging tot voorkort prima. op de linkerhand is er niets aan de hand. wel zit ie in een uitprobeerfase, op meerdere vlakken.
we hebben al een stuk afgezet om in te longeren maar hij knalt gewoon tegen de omheining aan en draait zich gewoon om. dat er iemand aan hangt maakt m niet veel uit..ik weet echt even niet meer wat ik ermee aan moet. een stalgenoot heeft het zelfde probleem gehad met haar paard, en het is bij haar uiteindelijk over gegaan. ze heeft me al geprobeert te helpen maar ook zij krijgt er geen verbetering in. doordat hij van je afdraait en gaat rennen val je en wordt de longeerlijn uit je handen getrokken.wie niet sterk is moet slim zijn, alleen dit lijkt zo'n kwestie van krachten meten?

Het is erg om iets moois te verliezen,
Maar het is erger om het nooit gehad te hebben..

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:18

Die driehoek maakt wel degelijk heel veel uit, hetzelfde met je houding. Als je goed ter hoogte van de achterhand staat heeft het paard het gevoel dat hij er toch echt niet tussenuit kan.
Als die driehoek en je houding goed is kan je hem ook makkelijker corrigeren als hij er weer tussenuit wil.

Ik heb zelf ook moeten ondervinden hoe belangrijk je houding en het opsluiten is.
Want brandblaren op je handen is niet zo fijn, maar daardoor heb ik het wel geleerd Lachen

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 06:43

handschoenen aan en een keer met zn tweeen longeren, in je eentje ben je net niet snel genoeg om en t hoofd naar binnen te houden en van achter er bij te houden, als hij eenmaal doorheeft dat hij niet om kan draaien kan je weer alleen longeren.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 07:40

Allereerst zou ik jouw paard zeker niet met bijzet longeren. Jouw paard draait waarschijnlijk om omdat dat zijn moeilijke kant is. Kennelijk is het paard dus niet goed recht en daarom niet in balans. Waarschijn lijk doet hij het ook vaak op hetzelfde punt? Zodra je dat in de gaten hebt, moet je extra opletten zelf en vlak voordat je dat punt nadert met de longeer lijn iets naar de achterkant van je paard lopen. Misschien zeg ik dit niet duidelijk: je moet richting de bakrandrand lopen zodat je achterhem komt. De longeerlijn maakt dus een scherpere hoek. Gebruik op dat moment je stem, zodat hij niet aan omdraaien denkt. Doet hij dit goed beloon hem dan uitbundig. Wat eventueel ook kan helpen is op punt een balkje schuin neerleggen. Verder kan je best je paard aan een hoofdstel longeren als je bijvoorbeeld de longeerlijin ook aan de neusriem bevestigd. Zo voorkom je druk op de mondhoek. Ook zou ik als het mijn paard was veel met hem stappen over balkjes. Een soort balkjes parcours, daar worden ze mooi recht en los van. Succes

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 07:55

Bijzet af en eerst eens een cirkel uitzetten en daarin om je heen laten lopen zonder touw (werkt makkelijker met corrigeren als je geen touw in de weg hebt zitten, werk namelijk met lichaamstaal en NH ook), die van mij heeft dat ook een paar keer gedaan toen ie 4 was (maar die liep zonder longeertouw overal de hoeken in vandaar de cirkel eerst Tong uitsteken ) en laat hem maar beginnen op de moeilijke hand en (degene waar hij zich normaal op een gegeven om draait) en als dat goed gaat, niet te lang doen. Dat werkte in eerste instantie bij mij -tot iemand hem voor mij longeerde die vond dat paarden zelf wel mochten beslissen welke kant ze op liepen met longeren Lips are sealed - en toen heeft ie gewoon een keer een mep met de zweep gehad tegen de boeg, toen was het helemaal over (draaide weer keurig 180 graden terug en liep ook netjes weer door). En hij vind de longeerzweep niet eng, geen trauma Tong uitsteken (zweep is verlengde van je arm)Ik geef overigens de voorkeur om met kaptoom te longeren.
Laatst bijgewerkt door orri op 24-09-03 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Limo

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 07:59

Volgens mij is vooral een duidelijke begrenzing aan de buitenkant de oplossing. Door middel van de zweep kan je een duidelijk ruimte afperken waarbinnen het paard kan lopen. Omkeren is dan bijna onmogelijk. Ook is je reactie snelheid erg belangrijk. Op het moment dat je paard ook maar enigzins aanstalte maakt om zich om te keren, meteen voorwaarts drijven. Liever in galop dan dat ie zich omkeert. Het is wel raadzaam om dit trucje zo snel mogelijk de kop in te drukken anders kan je hier nog grote problemen mee krijgen.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:06

Aqua8horse schreef:
Jouw paard draait waarschijnlijk om omdat dat zijn moeilijke kant is.


Dat was ook mijn eerste gedachte. Op deze kant heeft hij waarschijnlijk meer pijn, vermoedelijk in de hals (linkerkant). Ga je er op zo'n moment ook nog aan hangen, dan maak je het probleem alleen maar groter.
Vraag niet teveel stelling en verder ga ik met Aqua8horse mee qua tips.
En voorwaarts is één van de belangrijkste uitgangspunten!

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...

Pipy

Berichten: 32
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:11

Hallo,

Wat een bekend verhaal.
Toen ik mijn paard ging leren om aan de longe te lopen ging het in het begin allemaal super.
maar na een tijdje ging ze mij uit proberen en ging idd ook van mij weg rennen, wat ik toen heb gedaan is de bak afgezet zodat ze niet ver weg kon gaan.
En ik heb haar toen een longeersingel omgedaan, en de longeerlijn bevestigs aan de longeersingel en dan door de bitring naar mijn hand.
Zo kon ze echt niet weg rennen, omdat de stelling waarin ze loopt haar tegen houdt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Bij mij werkte het prima en kan haar nou overal longeren.

succes

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:56

Pipy schreef:
Hallo,

Wat een bekend verhaal.
Toen ik mijn paard ging leren om aan de longe te lopen ging het in het begin allemaal super.
maar na een tijdje ging ze mij uit proberen en ging idd ook van mij weg rennen, wat ik toen heb gedaan is de bak afgezet zodat ze niet ver weg kon gaan.
En ik heb haar toen een longeersingel omgedaan, en de longeerlijn bevestigs aan de longeersingel en dan door de bitring naar mijn hand.
Zo kon ze echt niet weg rennen, omdat de stelling waarin ze loopt haar tegen houdt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Bij mij werkte het prima en kan haar nou overal longeren.

succes


Ik weet niet of ik dit zo zou doen. Het paard heeft een probleem. Kennelijk is hij stijf aan een kant. Zo'n paard moet eerst los worden en dan moet hij zijn balans gaan zoeken. Om op deze manier stelling af te dwingen, lijkt mij niet goed. Voor mijn gevoel is de kans op spierbeschadigingen reeel aanwezig. Bovendien vind ik dat je pas stelling kan gaan vragen als een paard daar aan toe is. In dit geval, lijkt het mij dat dit paard daar nog niet aan toe is.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 12:10

bedankt voor al jullie reacties!
ik heb het niet zo op hulpteugels/lijnen enz. van de singel naar t bit, i.v.m. de druk in de mond.
het is niet zo dat hij zich pas naar een tijdje omdraait maar bij het van je aflopen begint het al. ik ga maar even goed op mn houding letten. misschien laat ik mn schouders wel te veel hangen oid. ik longeer vrijwel altijd met iemand erbij helemaal toen ie met het omdraaien begon heb ik er meteen iemand bij gehaald. alleen op welke manier kan die tweede persoon wat toevoegen? wanneer iemand met hem meeloopt gaat het goed, maar zodra die gene wat afstand neemt draait ie zich weer om. doordat hij met het los lopen ook wat 'afwijkt' naar buiten op zn moeilijke hand dacht ik ook aan stijfheid oid, en ik doe nu steeds wat buigoefeningen. het zonder touw 'longeren' had ik nog niet gedaan, dus dat ga ik proberen! hoop dat er verbetering in komt!

Het is erg om iets moois te verliezen,
Maar het is erger om het nooit gehad te hebben..

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:56

de een heeft de longeerlijn vast en de ander de zweep. zo kan je beter van achter opjagen terwijl je ook zn koppie de goede kant ophoudt.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:02

Mambo schreef:
doordat hij met het los lopen ook wat 'afwijkt' naar buiten op zn moeilijke hand dacht ik ook aan stijfheid oid, en ik doe nu steeds wat buigoefeningen.


Probeer eens te voelen of je in de linkerhals wat gevoelige plekken kan vinden. Dan kan je eens proberen om die te masseren. Mits goed gedaan, kan dat zeker helpen.

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 1 bezoeker