MANEN TREKKEN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

MANEN TREKKEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 17:42

mijn merrie wordt helemaal gek als ik dr manen ga trekken..maar ik ga binnenkort wedstrijden rijden en dan moet het wel!!!
maar hoe moet ik dit nou doen??? het lukt echt niet Verdrietig
ik hoor het wel...

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:52

Wat bij mijn paard goed geholpen heeft is dit:
Kort vastzetten (dit kan niet bij elk paard, maar bij hem werkte het goed)
Iemand met heeeeeeeeeeeel veel geduld (heb ik niet, maar mijn zusje wel)
Een vrij scherpe manenkam (die snijdt ook een deel, zodat je niet te veel trekt... Het is een noodoplossing, maar werkte bij mijn paard goed)
Niet te lang achter elkaar (liever elke dag 3 "trekken", dan 1 keer een uur)
En niet boos worden (omdat ze zich gaan spannen, gaat het alleen maar zeerder doen en doen ze nog gekker)

Op deze manier was het bij mijn paard redelijk te doen. Misschien het proberen waard?

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 17:54

dat kort zetten lukt niet, want dan gaat ze draaien en ik heb al een scherper kammetje gekregen en het lukt egt niet...gelukkig heb ik met zulk soort dingen wel heeeel veeel geduld, dus daar ligt het niet aan..

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:55

Wat dacht je van zo'n speciale manentrek-knip-schaar?
Veel makkelijker, sneller en net zo mooi.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 17:56

ff uitproberen, maar als ik aan dr manen kom met een kammetje, schaar of wat dan ook, dan heb ze het meteen door...me merrie is echt een mutsie hoor

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:57

je kunt haar ook vast zetten aan 2 halstertouwen tussen een gangpad in.
of je laat haar vasthouden door iemand.
soms kun je de manen ook knippen met een speciaal schaartje,maar daar worden de manen lang niet zo mooi van als met trekken.

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 19:17

Mijn paard laat zich ook heel moeilijk de manen trekken (niet dus)zelfs zo`n schaar ging niet, ook niet met zo`n soort zakmes.
Een stal genoot heeft een speciaal mesje wat er uit ziet als een kam,daar lukt het aardig mee.
Je hoeft aleen maar de manen heel los vast te pakken en het mesje er tegen aan tezetten.
Het komt uit engeland en maar een paar ruiterspot zaken importeren het.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 19:22

Eigenlijk niet zo gek hè, dat je paard er niets van moet weten, het doet toch pijn natuurlijk
Misschien heb je wat aan deze tip: koop een goede efileerschaar, dat is een uitdunschaar, een goede is duur maar dan heb je ook wat.
Borstel de manen goed uit, ga op een krukje naast je paard staan, til een pluk manen omhoog en houd hem tussen je wijs en middelvinger van je linkerhand, net zoals de kapper doet.
Nu knip je met de uitdunschaar het gewenste stuk er af. Doordat het een uitdunschaar is knip je niet gelijk alles dus je moet een paar keer knippen.
Nu pak je de volgende pluk, met een stukje van de vorige dan weet je de lengte snap je?
Zo ga je de hele manenkam af, het is belangrijk dat je de manen goed rechtop omhoog houd, als je geknipt hebt en je laat ze omlaag vallen, hangen ze gelijk mooi "gelaagd".
Ik denk dat je je paard eerst helemaal opnieuw moet trainen hiervoor want inmiddels is ze zo gewend dat aan haar manen zitten ellende betekend dat het nog wel even geduld zal kosten voor je haar zover hebt dat je rustig kunt knippen.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:53

Ik heb dus ook zo'n paard.
Als ik de manen borstel enzo is dat prima. Maar zodra ik een plukje pak is het mis.... Ik kan niet eens een stukje afknippen.
Misschien moet ik er toch eens een praam bijhalen, of is dat erg zielig?

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 12:07

Ik heb vroeger een paard verzorgd waarbij het ook een crime was om zijn manen te trekken. Wat ik nu ga zeggen, klinkt werkelijk heel raar, maar het is echt zo. Wij zetten dat paard dan altijd een walkman op zijn oren. En dan was er opeens niks meer aan de hand. Waaraan het heeft gelegen weet ik echt niet, maar voor ons was het DE oplossing.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 14:19

Misschien eens een hooinet ophangen zodat ze wat verstrooing heeft.

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:53

Meestal is het een goed idee manen te trekken nadat je hebt gereden, omdat door het rijden alle porien open gaan staan en de manen zo makkelijker en minder pijnlijk te trekken zijn. Een ander voordeel is dat ze misschien rustiger staat als ze net al hard heeft gewerkt
Succes

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:58

Je MOET geen manen trekken, het MAG. Ik wil zelf volgend jaar dressuur starten, maar mijn pony heeft mega dikke en mooie lange manen. Die gaan er voor geen goud af Haha!. Je kunt er altijd een hengstenvlecht of een matje in leggen. Dus als je paard er echt zo'n hekel aan heeft, waarom zou je hem dan pesten door ze persé te willen trekken.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:02


[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:22

mijn oude verzorgpaard had dat ook, praam hielp ook niet, heb hem toen in de tweepaardstrailer gezet, kon ie geen kant op. toen ging het beter, later was het niet meer nodig, lukte het gewoon ook.
paarden hebben snel door als ze iets kunnen winnen

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:36

hoi

Mijn paard wordt gek als ie een kliktje in z'n manen heeft die er nie zo 123 uitgaatt,
omdat ik niet voor gevaar voor eigen leven dit doe, hij raakt echt in paniek (in het verleden waarschijnlijk nare ervaring gehad, denk ik), snij ik z'n manen met een mes en dat werkt ook prima.
gr. cissie

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 07:23

Ik heb ook een paard gehad die het niet leuk vond. Op een gegeven moment heb ik hem vastgezet met iemand ernaast en ben ik er (lekker gevaarlijk en stom) op gaan zitten en heb zo zijn manen getrokken. De volgende dag had ik wedstrijd. Ik vlecht altijd met mooie scheidingen tussen de knotjes en tijdens de wedstrijd zag ik gewoon resten bloed tussen de manen zitten. Ik heb daarna NOOIT meer zijn manen getrokken, wat voelde ik me schuldig. Ik gebruik dus nu (tenzij een paard het duidelijk accepteert en niet erg vindt) standaard een uitdunschaar; de beste oplossing! Je paard moet er wel weer vertrouwen in krijgen dat je haar geen pijn meer doet; dus met veel geduld opbouwen en als ik jou was zou ik NOOIT meer proberen te trekken!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:07

Als ze trekken zo moeilijk toe laat kun je ze ook snijden!
Misschien reageert ze hier iets minder heftig onder!
Succes!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:57

Fairie schreef:
Als ze trekken zo moeilijk toe laat kun je ze ook snijden!
Misschien reageert ze hier iets minder heftig onder!
Succes!


helpt dit ook heel erg goed met een pony met ONTZETTEND dikke manen? of wat is eigenlijk het eindresultaat van een uitdunschaar? ik heb nou 1/8 deel van shakira's manen getrokken en ben er onderhand 3 kwartier mee bezig geweest!!! dus das echt abnormaal lang!! En heb daar ook niet echt veel zin in zoals je je voor kunt stellen!

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 06:57

Je kunt bij de dierenspeciaal zaak een plukmes kopen. die worden gebruikt om ruwharige honden te plukken. Deze kun je ook prima gebruiken om de manen te trekken. Het kost veel minder kracht en het veel prettiger voor je paard. Het is een soort kammetje met ertussen een scheermesje. Dat is niet gevaarlijk want het scheermesje is helemaal afgeschermt

Come over to the dark side, we have cookies!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:42

Randy, misschien heb je wel veel te dikke plukken gepakt of is je paard er heel gevoelig. Ik heb het nog nooit gehad dat er bloed te zien was of de manenkam zelfs gevoelig was na het trekken. Bij geen enkel paard dat ik getrokken heb.

28-09-2007
Nothing compares too you...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:49

De paarden die het bij ons op stal niet prettig vinden die snij ik gewoon. Waarom zou ik een paard door zoveel ellende moeten laten gaan voor zo iets estetisch en nutteloos als het trekken van manen. En die paarden die het lijdzaam ondergaan tja die trek ik...... maar als ze ervan gaan flippen dan vind ik het niet nodig hoor dan gaan we lekker snijen.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:58

Cookies schreef:
Je kunt bij de dierenspeciaal zaak een plukmes kopen. die worden gebruikt om ruwharige honden te plukken. Deze kun je ook prima gebruiken om de manen te trekken. Het kost veel minder kracht en het veel prettiger voor je paard. Het is een soort kammetje met ertussen een scheermesje. Dat is niet gevaarlijk want het scheermesje is helemaal afgeschermt


hoe duur is een plukmes ong? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:42

flair schreef:
Randy, misschien heb je wel veel te dikke plukken gepakt of is je paard er heel gevoelig. Ik heb het nog nooit gehad dat er bloed te zien was of de manenkam zelfs gevoelig was na het trekken. Bij geen enkel paard dat ik getrokken heb.


Als je manen wilt trekken bij een lastig paard, doe dan inderdaad kleine plukjes en dan het liefst vlak na het werken, dat trekt veel makkelijker. Het is ook beter om de manen recht omhoog in de groeirichting te trekken en niet naar beneden, zodoende sta je dus niet aan de manenkam te sjorren. Als ik trek, doe ik nooit in 1 keer de hele manenkam, maar ik doe er een paar dagen over, mede omdat ik het zelf rotwerk vind.

Die van mij heeft het ook heel lang niet leuk gevonden, maar tegenwoordig gaat het prima.

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:52

ik heb wel eens paarden gezien die het echt vreselijk vinden!
Volgensmij kun je er vrij weinig aan doen, ja, niet meer trekken Lachen

Gelukkig heb ik n super makkelijk paard als het om manen trekken gaat! 15 minuutjes, en alles is weer kort.

Veel sterkte ermee!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avanti, elin2412, Zippo_M en 29 bezoekers