Tinker eigenaren! Lange manen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Yunyah

Berichten: 435
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Drenthe

Tinker eigenaren! Lange manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 16:40

Hoihoi!

Ik was net even voor de gein Bertus zijn manen aan het meten en die zijn op het lange deel dus 75 centimeter!

Ik vind dit behoorlijk lang en vraag me af of jullie Tinkertjes ook zulke lange manen hebben?

En hoe verzorg je die? Vaak kammen of juist niet? Spul erin spuiten? Vlechten?

Ik haal 1 a 2x per week de kam erdoorheen (een gewone haarborstel) met een flinke dosis Equishine erbij...


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:45

Nuala's manen zijn ook zo lang. Ik borstel ze zo nu en dan uit en in de zomer vlecht ik ze in grote vlechten. Verder doe ik er niks aan.
Van Equistar e.d breken Nuala's manen juist af, vind het echt rotspul in het gebruik.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:48

Kiara had lange maar dunne manen.
Iedere dag haalde ik mijn handen er doorheen, en zo nu en dan anti-klitspul.
Af en toe maakte ik wat vlechten, want als ze het los had en ze ging rollen werd het een grote dreadlock.


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:56

Ik heb connors manen van de wek gemeten toevallig, ze varieren van 73 naar 83 cm. En zijn pony is 71 cm lang.

Ik borstel ze met een zachte borstel en de dreads haal ik er met mijn vingers uit, voor de rest geen zooi erin of zo en ze zijn lekker vol en dik, behalve als een ander paard er weer eens een hap uitneemt.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:02

Ik zal Belle dr manen ook eens meten. Ik borstel ze 1 of 2 keer per week en als het erg warm is vlecht ik het in verder doe ik er weinig aan. Heel af en toe was ik ze en dan spuit ik er antiklit in. Belle dr manen zijn erg dik en stug alleen het plukje bij de schoft is kort van de deken van vorig jaar.

21-5-2010 Luc geboren!

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:27

Helaas willen Jordy's manen niet echt groeien Verdrietig
Zijn voorpluk hangt tot op zijn neus nu, en zijn staart is ook megadik en erg lang. Van zijn staart heb ik pas weer een stukje af moeten halen omdat hij er zo nu en dan op stond.
Maar die manen Ze willen echt niet langer worden dan net een klein stukje onder zijn hals uit... En een manenvretend weidemaatje heeft daar ook niet echt veel aan meegeholpen de laatste tijd Scheve mond Wel zijn ze erg dik.

Ik gebruik wel eens in de week een beetje equistar, anders is het binnen de kortste keren 1 grote klit.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:36

Ik heb geen idee hoe lang alles is. Wel dat ik vandaag net zijn voorpluk heb bijgesneden omdat de punten bruin van kleur waren (dood dus). Zijn staart knip ik ook heel af en toe bij en zijn manen borstel ik soms, doe er equishine door als ze los hangen en idd met warm weer komt er een vlecht in. Ik heb Gam nu bijna een jaar (30 sept.) maar zijn manen en voorpluk zijn in die tijd dubbel zo lang geworden. Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:44

Heb even gemeten Haha! haar manen zijn 58 cm en haar voorpluk ook. Staart heb ik vanmiddag nog een stuk afgeknipt Haha! en.. ik heb haar baard afgeschoren Lachen

21-5-2010 Luc geboren!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:14

Irish zit nu op ruim een meter geloof ik:

Afbeelding

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:51

ik kam maar eens in de zoveel tijd en verder zo ik alleen met de harde borstel troep eruit halen enzo...duuk heeft ook lange manen,ja...

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

    flicka

    Berichten: 5575
    Geregistreerd: 17-08-02
    Woonplaats: Brabantse land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:11

    Ik haal de klitten er met mijn handen uit en als ik ga rijden haal ik de harde borstel er doorheen. Haar manen zijn wel behoorlijk lang, een eind onder de hals maar ik wil ze niet langer. Haar pluk is ook lang, tot op haar neusgaten maar die snijd ik regelmatig bij. Staart is enorm dik en lang, die moet ik eens per 3 maanden bijknippen. Ik zou ook haar manen het liefst een heel stuk korter willen maar dat durf ik niet aan. Omdat het een tinker is, en stoer staat, en beschermt . Maar met rijden vind ik lange manen heel onhandig, ik zit er vaak met mijn handen verward in en met warm weer zweet ze zich een ongeluk onder dat dikke pak. Dus misschien toch maar trekken of trimmen?

    Yorghos

    Berichten: 10942
    Geregistreerd: 10-12-01
    Woonplaats: Tilburg

    Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:29

    Helaas is Yorghos niet uitgerust met erg lange manen. Normaal gesproken kwamen ze net onder de hals uit. Jammer genoeg heeft zijn vriendje kai hem afgelopen zomer even onder handen genomen, hele happen eruit. Nu heeft hij nog maar een zielig plukje...

    * To Belg, or not to Belg *

    VillaNeusjes

    Berichten: 6085
    Geregistreerd: 03-09-02
    Woonplaats: Villa neusjes on tour

    Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:13

    lengte van manen en staart is genetisch bepaals trouwens.
    ik borstel baily's manen met een gewone haarborstel uit de klit nadat ik het heb laten trekken in flink veel equistar. dan gaan de klitten dr makkelijker uit en dan in een paar vlechten als ie op stal staat. als ie op de wei staat is alles gewoon los


    WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

    Black_riders

    Berichten: 2125
    Geregistreerd: 02-12-02
    Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

    Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:26

    ik kam Nibbit zijn manen ook altijd met een haarborstel. Dan maak ik er weer vlechten in, die ik er ongeveer 2 a 3 weken in kan laten zitten. Uitborstelen 3 dagen los laten en dan weer vlechten. Zo houd ik ze schoon en mooi.

    Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een erkend stage/leer bedrijf in GL. Marianne's Zorgboerderij, lekker knus en gezellig.


    flicka

    Berichten: 5575
    Geregistreerd: 17-08-02
    Woonplaats: Brabantse land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:00

    Gaat het haar niet kapot door die elastiekjes? Als ik vlechten maak laat ik ze niet langer zitten dan een dag of 3, bang dat ik de manen beschadig.

    Caira
    Berichten: 26044
    Geregistreerd: 20-07-02
    Woonplaats: Schoorl

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 06:51

    Nee hoor bij Is zitten de elastiekjes er ook rustig 3 weken in, en ze groeien nog steeds flink door!

    FotoDesign

    Berichten: 1803
    Geregistreerd: 28-04-02
    Woonplaats: Veghel

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 07:02

    geen idee hoe lang de manen zijn van Ric??????? ik heb ze nooit gemeten.

    Maar ik gebruik altijd PTT elastieken..
    niet van die kleine dressuur stiekies.
    Alhoewel mijn ptt elastieken op zijn ik moet nieuwe kopen..

    Ik bortsel ze met een zachte borstel.
    was ze en spoel ze met haarverzachter.
    doe er kokoscreme in dat gebruiken negers voor hun haar.(kruitvat)

    was ze eigenlijk alleen als ik op show moet. verder pruts ik er niet te veel aan.

    de ene tinker heeft dikkere manen dan de andere, of heeft een dubbele manen kam..

    zowel lings als rechts, dat had ric ook eenmaal lang genoeg hing ik ze naar 1 kant. maar hebben heel lang naar twee kanten gehangen bij kapi trouwens ook.

    Bianca22

    Berichten: 655
    Geregistreerd: 11-09-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:47

    hallo
    mijn tinker heeft niet zulke hele lange manen, ongeveer tot zijn schouder, ook is het niet erg dik. zijn voorpluk is niet meer dan dat van een kwpn'er.
    hij is nu 2 en heeft een half jaar bij hengsten in de wei gestaan. toen ik hem kreeg waren zijn manen een en al dreads en zagen er niet zo mooi uit.
    zou het nog weer dikker worden bijv in de winter? of komt het omdat ie nog maar 2 is.
    ik weet wel dat het genetisch bepaald is dus dat ie nooit zo'n mega bos krijgt als sommige wel hebben.
    en z'n voorpluk dan blijft dat nog groeien?

    groetjes

    sonjabelgium

    Berichten: 6907
    Geregistreerd: 11-09-02

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 09:17

    Ik zal die van spix straks even meten als hij het toelaat (meters zijn vaak eng Clown). Z'n manen hangen een stuk over z'n hals en zijn héél erg dik en zwaar. Z'n staart komt nu tot op z'n sprong en is nog in een punt ... het is de veulenstaart die lang is nu. Z'n voorpluk is zielig gewoon, mijnheer vond het gaaf om met z'n stomme kop te schuren tegen de cellenbeton muren van z'n stal . Het zwarte gedeelte dus voorpluk en het hand achter z'n oren is gereduceerd tot een hip piekjeskapsel Clown

    BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
    5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

    Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

    Marjolein

    Berichten: 11627
    Geregistreerd: 09-01-01

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 09:46

    ik denk dat lin der manen tegen 1 meter aanzijn, heb ze nooit gemeten. Zal het toch eens doen. Ailind e rmanen zijn niet extreem dik maar ook niet sprieterig vindt ze perfect makkelijk te onderhouden heb ze alleen altijd in vlechten zitten. anders blijf ik ze uittrekken met rijden en nu ze bijna der deken op krijgt is het ook wel nodig anders schuurt alles zo af.

    Kleine muisjes hebben kleine wensjes
    Beschuitjes met gestampte mensjes

    ghisje
    Berichten: 538
    Geregistreerd: 05-06-03
    Woonplaats: op de grens van het land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:01

    Jacks zijn manen zijn nog maar tussen de 10 en 20 cm, hij is dan ook nog maar 3,5. Hij heeft al wel een dubbele manekam, ben benieuwd hoe het er over een half jaar gegroeid is. Alleen wel jammer, ze hadden zijn manen weggeknipt net echter zijn oren voor het hoofdstel, dus dat vind ik er niet echt uitzien. Kan me voorstellen dat ze het makkelijker vinden, maar dan maar iets meer tijd aan het opzadelen besteden. Zijn staart is al wel heel erg dik en bijna tot aan de grond.

    Geniet van de momenten dat het goed gaat,
    ze duren vaak te kort

    IngridHar

    Berichten: 1739
    Geregistreerd: 04-03-03
    Woonplaats: Geesteren

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:04

    Achter de oren heb ik ook wat weg geknipt Haha! en wel 1 cm. Het ging altijd in de knup zitten met het hoofdstel en knapte af. Duss even met de schaar en weg is het Haha!

    21-5-2010 Luc geboren!

    Supertje

    Berichten: 7089
    Geregistreerd: 03-10-02
    Woonplaats: Hoekse waard

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:20

    Bij Jordy haal ik ook eens in de zoveel tijd even de tondeuse over dat stukje achter de oren. Ook maar 1,5 cm ofzo.
    Als ik dat niet doe zitten zijn manen steeds in de knoop met zijn hoofdstel, en is het zo'n gepruts om uit te zoeken wat nou bij de manen hoort en wat bij de voorpluk.

    Run free Jordy.... 1997 - 2021

    sonjabelgium

    Berichten: 6907
    Geregistreerd: 11-09-02

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:43

    Spix vond het niet echt cool om z'n manen te laten opmeten (meters bijten Clown), hij zit zeker over de halve meter op de langste plek. Vanavond nog een poging doen samen met mijn man zodat hij onze stoere hengst kan vasthouden Clown Tong uitsteken

    BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
    5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

    Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

    ghisje
    Berichten: 538
    Geregistreerd: 05-06-03
    Woonplaats: op de grens van het land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:10

    Als het 1 cm of 1,5cm was had ik er ook geen problemen mee, maar er is achter zijn oren een stuk weg geknipt van zeker 7 cm. Gelukkig zijn zijn manen nog niet lang zodat het niet echt zal opvallen als het meegroeid.

    Geniet van de momenten dat het goed gaat,
    ze duren vaak te kort


    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers