witte haren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

witte haren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 21:37

Kunnen witte haren ook komen omdat er zand onder het zadel lag, of als het shabrak net iets te vies is? Want me zadel ligt voorderest wel goed(ben er niet helemaal te vreden over maar er hebben een paar mensen naar gekeken die er zeer zeker verstand van hebben en die tog zeggen dat het wel goed ligt, maar tog heeft ze witte haren en aan gezien ze de laatste tijd erg zanderig was...)

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:44

volgens mij verschijnen die alleen bij drukkingen die vaker op dezelfde plek plaatsvinden bijvoorbeeld bij een niet goedliggend zadel. maar ik wil je niet meteen beoordelen want misschien heb ik het wel fout.

suri
Berichten: 13
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:08

de huid moet wel heel erg kapot geweest zijn als er witte haren komen volgens mij. en volgens mij gebeurt dat ook niet van een keer zand of een vuile chabrak. kan het zijn dat je paard stekelharig is?? dan komen er ook steeds witte haren bij.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 15:04

suri schreef:
de huid moet wel heel erg kapot geweest zijn als er witte haren komen volgens mij. en volgens mij gebeurt dat ook niet van een keer zand of een vuile chabrak. kan het zijn dat je paard stekelharig is?? dan komen er ook steeds witte haren bij.


Ze heeft op wel mee plekken witte haren maar niet zo erg en het is ook wel een opvallende plaats...
Ik denk eerlijk gezegd dat het tog op de een of ander manier van me zadel komt, maar niet dat hij knelt ofsow, de huid is ook nooit kapotgeweest, het wordt ook niet erger ofsow, en als je er op drukt reageert ze er niet op en ook als ik het zadel erop leg is het niet dat ze erop reageert ofsow...

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:17

Hoi leonie, heb je er al een zadelmaker naar laten kijken? Andor heeft namelijk ook ineens een wit plekje gekregen op zijn rug. Ik heb het zadel toen na laten kijken en laten opvullen. Het heeft wel geholpen want het plekje wordt niet groter. Sinds waneer is je zadel voor het laatst opgevuld? Misschien heeft hij weer een beurt nodig?

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 19:52

andor schreef:
Hoi leonie, heb je er al een zadelmaker naar laten kijken? Andor heeft namelijk ook ineens een wit plekje gekregen op zijn rug. Ik heb het zadel toen na laten kijken en laten opvullen. Het heeft wel geholpen want het plekje wordt niet groter. Sinds waneer is je zadel voor het laatst opgevuld? Misschien heeft hij weer een beurt nodig?


iK denk er idd over er is een zadelmaker naar te laten kijken alleen de vraag is welke...

Maar het plekje wordt nu ook niet groter ofsow, en me shabrak was toen een keer wel redelijk vies, omdat ze echt een periode had dat ze echt veel rolde en ook veel zand in der haren had...

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:02

Ik zou er voor de zekerheid toch maar door een zadelmaker naar laten kijken. Kan me niet echt voorstellen dat het door een vies dekje zou komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:28

door het zand? Borstel je dan niet voor het rijden?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:30

Ik heb hetzelfde,mijn zadel ligt perfect,maar toch komen er wat witte haartjes op de zadelplek. De haren breken daar ook wat af,dat komt door wrijving. Mij is een zachter shabrak aangeraden,want het komt toch door het schuren van het shabrak.

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:19

Misschien kan je ook zo'n dik bont ding onder het zadel doen. Ik weet niet hoe ik het moet noemen maar ik neem het divoza boek wel even mee maandag. (volgende week).

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:37

Ik heb ook witte haren gehad door een schuren dekje. Gelukkig was ik op tijd, na het vacht wisselen zijn de witte haren niet terug gekomen.
Nog heeft mijn pony op twee plekke witte haren. Op de borst, en op de schoft. Dit door een deken. Dat schuurt ook weleens. Vooral toen het zo koud was van de winter, en hij heel wat dekens op had, omdat ik nog geen dikkere deken heb.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:54

ik denk toch dat je zadel wat drukt
heb het ook gehad, met een maatzadel notabene
de vulling was wat hard geworden en daardoor kreeg mijn paard witte haren
na opvullen (en de geklonterde wol eruit halen) is het probleem weg

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:54

Dyonne,meestal komen de witte haren na het verharen niet terug,het zijn ook niet echte drukkingen.

Andor,dit shabrak?

Afbeelding

Dat is iig wel een hele goede,maar ook erg prijzig.

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:38

Jep dat sjabrak bedoel ik en je heb ze ook nog kleiner (zonder zadelflappen bedoel ik dan. Het is idd wel jammer dat hij zo duur is maar je heb er dan wel iets heel goeds voor, voor je paardenrug.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:57

Dat heb ik ook op de rug van suleika!
Het is helemaal niet kapot geweest of er zijn ook geen lichte zwellingen of wat anders te zien geweest. Maar toch krijgt ze langs haar ruggegraat lichte haren. ziet er niet erg mooi uit. Het zadel past goed en het is pas ook nog opgevult... ?? en ik rijd met een gelpad o.a. voor mijn eigen rug.
Ook iemand tips voor mij?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 07:58

Als je zeker weet dat het zadel goed ligt,en dat het probleem dus niet daar ligt,zou je gewoon eens een zachter dekje moeten proberen.
(en dat hoeft niet meteen bovenstaande te zijn hoor Knipoog )

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:30

Nee dat hoeft niet maar hij is wel lekker zacht.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:55

Die witte haren komen door verstoring van de pigment aanvoer naar de haarzakjes.
Dus van een wond of onderhuidse kneuzing. Dit kan komen door:
- slecht liggend zadel
- schurende deken
- slecht aansluitende longeersingel
- slecht aansluitend mentuig (bij voor de kar)
- schurend dekje
Noem maar op, wel allemaal op langere termijn, een keer een vies dekje kan echt niet de oorzaak zijn

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:09

Misschien heeft het niet zo héél veel met je vraag te maken, maar dit is even ter aanvulling. Als de schoft bijvoorbeeld open is van een drukking of van iets anders, voorkomt levertraanzalf het terugkomen van witte haren.