tandpasta

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

tandpasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 19:08

Als je paard mok heeft, kun je daar ook tandpasta op smeren. Bij ons had 's een shet mok, en het ging er echt mee over. Ik weet dus niet of het echt bij ieder paard goed is.

Maar je moet de plek wel eerst afwassen. (niet met badedas want daar droogt de huid van uit. maar met babyshampoo is goed)


Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:20

Waar je het nog beter mee kan wassen: betadineshampoo. Dat ontsmet gelijk ook een beetje! Of de tandpasta werkt weet ik niet, maar dat hoor je vaker idd. Wij smeerden er altijd een goedje op wat we van de DA krijgen, dat was spul tegen brandwonden ofzo en hielp ook best goed...

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:29

Tandpasta schijnt te werken, maar moet je echt niet op open wondjes doen. dat brand heel erg. doe maar eens een beetje tandpasta bij jezelf op een wondje

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 23:15

het beste werkt de goedkoopste tandpasta... en ja het werkt ook voor rotstraal

...Dreaming with my eye's wide open...

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:19

Soms heb je mzaael met tandpasta, maar als je de verkeerde gebruikt kan dat heeeeeel fout gaan, gebruik altijd witte tandpasta!!!! niet de blauwe of met strepen enz... lliever betadine enz...

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:09

Geen tandpasta!!!! Smeer het zo maar eens op de rug van je hand, dat brandt enorm! Dat ga je toch niet zomaar op wonden smeren?!? Boos!

Toos paardloos

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:08

Tanneke schreef:

Maar je moet de plek wel eerst afwassen. (niet met badedas want daar droogt de huid van uit. maar met babyshampoo is goed)


voor zover ik weet droogt tandpasta de huid ook uit Verward Verward
Wij wassen eerst altijd goed met betadine, dan goed afdrogen en vervolgens een zalfje erop Lachen

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 18:12

imker schreef:
Geen tandpasta!!!! Smeer het zo maar eens op de rug van je hand, dat brandt enorm! Dat ga je toch niet zomaar op wonden smeren?!? Boos!


Mok is geen wond. Mok is een korstje.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:48

en wat zit er onder een korstje?? juist ja , een wondje
als je dus de benen hebt gewassen zul je door het wassen die korstjes zacht maken en verwijderen, waardoor de wondjes onder de korstjes heel toegankelijk zijn/worden
als je er dan tandpasta opsmeert zal een paard dat wel degelijk voelen , en dat is absoluut geen prettig gevoel

beter kun je de kootholtes en eventueel andere aangetaste plaatsen
wassen met betadine shampoo of scrub goed afdrogen en daarna insprayen met acederm spray, niet smeren met zalf maar de spray gebruiken , de spray trekt namelijk veel sneller in en sluit dus niet af , waardoor er wel zuurstof bij de plaatsen ko0mt wat ook weer bevorderlijk is voor het genezingsproces

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:06

tandpasta die brand is tandpasta met fluoride. dat brand idd enorm.
als je tandpasta wilt gebruiken dan moet je een tandpasta nemen zonder fluoride. helaas is deze niet makkelijk te vinden maar je kunt die wel rustig gebruiken


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 21:21

draumpje schreef:
en wat zit er onder een korstje?? juist ja , een wondje
als je dus de benen hebt gewassen zul je door het wassen die korstjes zacht maken en verwijderen, waardoor de wondjes onder de korstjes heel toegankelijk zijn/worden
als je er dan tandpasta opsmeert zal een paard dat wel degelijk voelen , en dat is absoluut geen prettig gevoel

beter kun je de kootholtes en eventueel andere aangetaste plaatsen
wassen met betadine shampoo of scrub goed afdrogen en daarna insprayen met acederm spray, niet smeren met zalf maar de spray gebruiken , de spray trekt namelijk veel sneller in en sluit dus niet af , waardoor er wel zuurstof bij de plaatsen ko0mt wat ook weer bevorderlijk is voor het genezingsproces


Maar met wassen moet je het korstje er niet afhalen. Dan ontstaat er wel een wondje. De tandpasta is voor OP het korstje en niet voor onder het korstje. Het moet vanzelf weggaan en niet het korstje eraf halen.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:54

geen tandpasta dat droog heel erg uit en lost niet de mok op.
Goed schoonmaken met bv betadine schampoo en dan goed droogmaken.
en dan inbandageren met een goed werkend zalfje en dan is de mok met 2a3 dagen weg.

Kiekeboe

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:04

Tanneke schreef:
Maar met wassen moet je het korstje er niet afhalen. Dan ontstaat er wel een wondje. De tandpasta is voor OP het korstje en niet voor onder het korstje. Het moet vanzelf weggaan en niet het korstje eraf halen.


feit blijft dat er 1e een wondje moet zijn voor er een korstje komt, onder dat korstje zit dus een wondje en door het te wassen maak je dat korstje nat en zacht en door het wassen verwijder je ook (delen van) korstjes
waardoor er toch open plekjes zijn waar je die tandpasta opdoet

en de goede manier van behandelen ligt er ook nog eens aan of de mok word veroorzaakt door een bacterie of een schimmel
tandpasta helpt dus niet altijd
ik blijf toch maar bij de betadine shampoo en acedrm methode

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:08

weet je wat goed helpt bij mok ,gewoon sudocreme(weet niet of ik het goed helemaal schrijf) dat gebruik je bij baby billetjes noormaal gesproken maar niet eerst wassen want mok onstaat vaak door vocht .droog laten en elke dag goed inmasseren werkt perfect

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 06:58

shantihdior schreef:
weet je wat goed helpt bij mok ,gewoon sudocreme(weet niet of ik het goed helemaal schrijf) dat gebruik je bij baby billetjes noormaal gesproken maar niet eerst wassen want mok onstaat vaak door vocht .droog laten en elke dag goed inmasseren werkt perfect


Het moet wel schoon zijn. Knipoog

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:12

mijn pony heeft afgelopen winter ook mok gehad, maar het is aan het overgaan maar we smeren er nu een of ander goedje op maar ik weet niet of het helpt, maar ik weet niet of ik die plekken weg kan krijgen, ik weet oko niet precies wat het nou precies is, ik zal vragen of suleika morgen haar digi meeneemt, dan zal ik wel even een foto maken!!

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:41

Je kan wel steeds die benen met betadine wassen maar dat lost ook niks op
Want mok onstaat door vocht en bacterie, je kan het 1 keer wassen met betadine als je dat graag wilt (doe het zelf nooit)
Maar gewoon goed droog houden en vette zalf erop(vaseline), bij mij paard werken die mok pilletjes onwijs goed
Laatst bijgewerkt door meisje op 24-09-03 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:53

Ik zou er zelf niks opsmeren, maar eerst ff de DA raadplegen en bespreken wat het beste is...

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:41

Neem ZINKZALF, heel goedkoop, heeft een uitdrogende werking en is niet pijnlijk en bijt niet. Je kan het gewoon bij het kruitvat kopen...

Bevalt prima in duitsland...

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:53

het beste vind ik nog steeds een uitstijkje van de huid laten maken om tekijken wat voor mok het is .
kan mijten zijn of een bepaalde infectie . dan kan de da je een middel voorschrijfen wat wel helpt.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:40

Voor mok gebruik ik liever uierzalf met daarin 3 droogzetters voor koeien in leeg gespoten... daar zit ook een antibioticum in en zijn het mijten of een schimmel sebacil maar dat is niet te krijgen...

...Dreaming with my eye's wide open...

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 22:18

Tanneke...
,,Van badedas droogt de huid uit''
En van tandpasta niet zeker?!?

En heb je wel eens gehoord van open mok?

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:39

Al helemaal geen tandpasta.
Je kunt het een keer wassen met betadine. maar wat erg goed helpt ik de mok creme die ze ook voor honden en katten gebruiken kun je zo ophalen bij de dierenats.

En even niet in een natte wei of bak en stal zetten.
Doe je dat wel moet je elk beentje goed droog maken met een handdoek en dan bedoen ik niet handdoek droog maar echt droog.

En als een paard een keer mok heeft gehad blijven ze er altijd gevoelig voor, dus blijven opletten Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 09:50

Tja, het brand... Er zijn wel meer zalfjes die branden. Hydrocortiderm wordt volgens mij nog het meest voorgeschreven bij mok. Ook Levertraanzalf (acederm) helpt goed.
Wat ook echt ontzettend goed helpt (weet niet of dat voor elk paard geld) is chloor, gewoon pure chloor. Paard op mijn oude stal had behoorlijk last van mok. Eigenaar is toen met chloor aan de gang gegaan, en met 3 dagen was het zo goed als weg.. Veel mensen kiezen er niet voor, het zou gruwelijk zeer doen bij het paard, maar dit paard bleef gewoon braaf staan (in gedachte vergelijk ik het gevoel als met sterilon in een wond)

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:10

Chloor? Jeez dat gebruik ik in huis niet eens, wat een troep!
Betadine schijnt zelfs al te agressief te zijn (van de da gehoord).
Wat bij mij het beste hielp is sudocreme. En, om mok te voorkomen, voor ze naar buiten gaan de kootholtes insmeren met vaseline zodat het vocht en vuil niet zo direct op de huid komt. Als ze smerig en wel weer binnenkomen even de slang erop om de blub eraf te halen en daarna droogdeppen met een handdoek. Vooral niet wrijven!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jenneke1029, Trendiction en 104 bezoekers