Pony vs kinderboerderij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Pony vs kinderboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 20:10

Mijn broer is adviseur op een kinderboerderij.

Nu willen ze graag een pony op de kinderboerderij en hij vraagt naar een specifiek ras.
En dan in de trant van mini shetlander, shetlander of fallabella.

Ik heb hem al gemeld dat karakters erg kunnen verschillen qua ponies.
Maar dat shetlanders ook erg ruw kunnen zijn in omgang, of juist zo mak als een lammetje, tis net wat je treft.

Ik weet genoeg dingen over paardjes, maar heb zelf nooit te maken gehad met aanschaf.

Waar zou hij op moeten letten voor de aanschaf van een kindvriendelijke, rustige pony die geschikt is voor een kinderboerderij?

En weet er iemand wellicht een goede fokker?

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:15

Een falabella lijkt mij qua aanschafprijs niet erg geschikt voor een kinderboerderij.
Ik zou gaan voor een shet of A-pony. Wat het karakter betreft zou ik gewoon kijken naar het beestje dat je op het oog hebt. Zoals je zelf al zegt zijn er binnen de rassen veel verschillende karakters.

* To Belg, or not to Belg *

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:29

Dartmoor?

Brabantse Fries ;)

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:32

Een echte mini / falabella lijkt me toch wel heel duur voor een kinderboerderij (of ze moeten wel hele goede sponsoren hebben).

Ik denk dat het belangrijk is dat het een lief en rustig dier is, en dat ie bereden is (voor het geval dat een moeder zomaar het kind op de pony zet. Dan is het niet echt handig als het nog een jaarling ofzo is).

Gewoon een leuke shet, die niet al te jong is, en een fijn karakter heeft?
Als er toch wat meer maat moet komen, dan zijn hafjes en fjorden vaak erg geschikt voor een kinderboerderij.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:32

Falabella's zijn idd niet geschikt qua aanschafprijs.
Een (mini-)shetlander wel. Ik zou ze wel op proeftijd
nemen om te kijken of ze niet (te) ruw zijn.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:34

hoi.

ik heb zelfopeen kinderboerderij gewertkt.en daar hadden ze 2 shetjes staan.
eentje is echt poepielief en de andere wilden wel eens nare dingen doen bij kinderen die haar pesten.
ook al is een shet nog zo lief.kinderen pesten ze wel eens..ik denk zelf dat je niet naar ras moet kijken.
want je hebt hele lieve shetlanders maar ook agressieve.
succes bij het vinden van een geschikte !
groetjes saskia

Karaat_the_newforest op Instagram

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:06

Ik heb op 2 kinderboerderijen stage gelopen. Op de ene kinderboerderij hadden ze een shetlandpony en een newforest. De new forest was al aardig op leeftijd (ik dacht 25). Dat is misschien wel iets voor een kinderboerderij? een oudere pony, evt eentje die niet meer bereden kan worden. Deze zijn vaak niet duur in aanschaf, aangezien een kb vaak niet veel geld te besteden heeft?
De shetlander die er stond was een jaar of 5 als ik me niet vergiste, maar een ontzettend kreng. Ze trapte en beet. Niet echt een ideale kb pony dus!!
Op de andere kinderboerderij hadden ze een welsh-a en een shetlander. De welsh-a was ook al behoorlijk op leeftijd (helaas ook overleden in mn stagetijd Verdrietig ).

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 21:50

Hij weet wat een fallabella kost Knipoog

(Het is door de gemeente gefinancierd of ondersteund geloof ik, maar denk niet dat die ook ff een fallabella sponseren Knipoog ).

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:11

Ik heb net als joyce ook stage gelopen op een kinderboerderij en daar hadden ze twee shetjes en een haflingermerrie. Kinderen mochten niets met de pony's doen. Maar ze waren wel lief. 1 shet is dan wat ondeugender maaja wat wil je die is 4 jaar.

Veel suc6 met het zoeken.

Veel spullen te koop!! Zie markt.
Lieve mensen doe ajb een bod want ik wil er echt vanaf. Dekjes mogen voor een prikkie weg.

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:24

bij ons hebben ze een fjord op de kinderboerderij en nog een paar wat grotere, redelijk oude paarden. maar die fjord is erg lief....misschien een idee.

:brr:

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:51

Bij ons op de kibo lopen ook 2 pony's een shet en een welsh. Beide ruinen. De welsh is afgekeurd, en al wat ouder (rond de 20). De shet is nu 9. (foto's in mijn profiel)
De welsh is absoluut te vertrouwen, maar door zijn hoogte (1.30m) voor kinderen toch vaak imponerend. Zij vinden hem vaak te groot, en daardoor eng.
De shet is wat minder kind vriendelijk. Een echte kibo pony, hij kan nogal agresief bedelen, en best brutaal zijn. Toch trekken alle kinderen naar hem toe omdat hij klein en handzaam is. En op de een of andere manier staat klein voor lief... Ouders zijn nog veel erger met deze pony. Al zet je 20 bordjes neer. Ze zetten hun kind toch ongevraagd op de shet.

Mijn aanrader: een pony die iets groter is dan een shet, maar toch een redelijk handzaam maatje. Verder een wat ouder dier, wat niet zo gauw ergens van onder de indruk is.

Laat hem anders eens informeren bij de stichting kinderboerderijen Nederland, ik geloof dat zij zelfs bepaalde rassen aan- en afraden.

zimmie
Berichten: 250
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 09:09

Eén shet vind ik persoonlijk wel wat eenzaam. Kunnen ze er geen twee aanschaffen ?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 09:52

Is een oude manege pony geen oplossing? Hoeft niet perse oud te zijn maar niet meer geschrikt bevoorbeeld. Dan ben je goedkoop uit en die beesten hebben ook nog een goede leuke oude dag. Vaak zijn die lekker goedkoop en kan je er 2 nemen. Een grotere en een kleine.

Zou niet zozeer van een ras uitgaan maar wat voor een type het is (druk of rustig). Dus wat voor een uistraling ze hebben. Ken genoeg wilde Welshjes maar ook hele dode rustige. Zo ook met shetlanders.

Succes

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:41

Ras is inderdaad niet het eerste criterium. Wat ik in ieder geval niet zou doen is een jong ding kopen (want lekker goedkoop) en dan verwachten dat de kinderboerderij-meisjes hem wel opvoeden en inrijden. Zo stond er bij mij om de hoek na een half jaar kinderboerderij een onopgevoede, bijtende (want continu hapjes van iedereen) haf van 3,5 Geen land meer mee te bezeilen.

Liever inderdaad een oudje van een manege of particulier. Moet absoluut knuffelbaar zijn (toelaten dat je hem overal aanraakt zonder te gaan draaien of zelfs dreigen), netjes meelopen, vaststaan en het liefst ook braaf met kindjes erop rondjes lopen. Het fijnste is een pony die zich al heeft bewezen in de omgang.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:40

De kinderboerderij waar ik wel eens hielp had altijd pony's van Dennis zijn fokker staan. Altijd shetlanders dus. Dennis heeft er ook een paar maanden gestaan toen hij een jaar oud was. Daar ben ik wel blij mee dat hij dat ook meegemaakt heeft. Hij is er heel lief met kinderen door geworden. Maar heeft er wel een passie voor plasticzakjes aan over gehouden.

Ik zou voor een shet van een jaartje of 10 gaan ofzo. En met een proeftijd om te kijken of het karakter ook goed is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:37


Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 16:09

Ik heb nu afgesproken met mijn broer dat de pony onder mijn hoede gaat komen.
Heb altijd al een verzorgpony gewild Lovers Knipoog

Er is daar namelijk uberhaupt weinig kennis in huis van dieren, vandaar dat mijn broer er ook bijgekomen is, en die zal heel blij zijn als ik er ook ben.

Mijn broer wilde al naar een paardenmarkt, maar ik heb nu gereageerd op het topic wat prisca aanhaalde en heb een pbtje gekregen over een merrie shetlander.
Inderdaad heb ik dan liever een bewezen pony dan een vreemde pony van de paardenmarkt waar je het verhaal niet van weet, je moet dan in korte tijd oordelen of zo'n pony geschikt is en dat kan naar mijn mening niet.

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:14

Nou zou leuk zijn als je 2 beestjes een goed thuis kan beiden.

Succes.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 16:29

Dat zou idd helemaal mooi zijn als er daarmee ook nog eens een goed tehuis kan worden geboden voor een pony of 2 ponies die daar naar op zoek zijn.

Ik weet iig dat mijn broer knap veeleisend is qua huisvesting en verzorging, er zijn al veel dingen daar veranderd op de kinderboerderij.

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 09:03

Ik heb intussen ook contact met een vrouwtje hier in de buurt, haar pony staat op marktplaats.
Staat in de advertentie dat er niet meer op gereden mag worden op een rustig stapritje na aangezien de pony al oud is en slijtage in de voorbenen heeft.

Zijn er dus allemaal mensen die erop reageren die er toch een rijpony van willen maken Ik snap dat soort mensen niet maar ok.
Als de pony niet op de kinderboerderij terecht kan gaat ze naar de slacht om te voorkomen dat er dus nog kindertjes op gaan rijden.

Kijken wat ik kan doen.
(En ik hoop idd op 2 ponies, 1tje waar mensen wel hun kindje op kan zetten als ze het niet kunnen laten of ritjes mee gemaakt kan worden en een gezelschapspony als bovenstaande).

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, _San87_, BlueStocking, ChanelR, Clmr, Colien, F_inley, Flubberboot, Goldwynn, journee, lovelance, meniekske, Nickolay, Plus_en_Min, Rainer, SentiBot, Sky_As, tengeltje11, xSabineW en 121 bezoekers