[AR] mennen zonder bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

[AR] mennen zonder bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 16:54

Niet voor mezelf, maar voor iemand met intresse in myst.
Myst heeft een onderbijt, voor zover ik zelf kan voelen staan de kiezen recht op elkaar, maar je weet natuurlijk niet hoe dat ontwikkeld.
Voor onder het zadel zijn er diverse bitloze optomingen, maar hoe zit dat met aangespannen?
Stel dus dat myst haar onderbijt dusdanig ontwikkeld dat ze last heeft van een bit, kan ze dan toch aangespannen worden? (dat willen die mensen namelijk graag)



Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:56

Dat kan misschien ook met zo'n zelfde hoofdstel zonder bit, wat je ook kunt krijgen voor te rijden. (ik weet niet of dit echt kan, want ik heb er geen ervaringen mee) Veel succes!!

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:01

ik denk wel dat dat zou kunnen, als je er oogkleppen kan aan bevestigen en lange teugels of leidsels dan, en als ze er goed op reageert...

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:02

oogkleppen hoeft toch niet. Hebben onze shetten ook niet. Maar dat moet iedereen zelf weten natuurlijk. De ene vind het beter de andere niet. Knipoog

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:04

ja eigenlijk niet, maar misschien als het paard nogal bang is voor de wielen of voor de kar of voor whatever is hta toch handig dat je er oogkleppen aan kunt bevestigen als je ze ooit nodig hebt denk ik,

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:07

Daar heb je ook gelijk in. Ik ging effe op die van ons zelf te werk, en die hoeven dat niet. Maar er zijn natuurlijk wel paarden die dat wel nodig hebben Haha!

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:09

jah, kdenk niet zo dat het goede reclame is zo als er iemand komt oop visite en je gaat een ritje doen met de koets, een fietser passeert, paardje beetje nerveus, geen oogkleppen, en daar ga je!!! kdenk dat de visite zich wel 2 maal zou bedenken voor ze nog es op bezoek komen Haha!

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:11

Jah, dat denk ik ook wel ja. Wel leuk!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 17:16

euhm, mogen we ontopic over een bitloos mennen? Kunnen jullie mooi een nieuw topic starten over rijden met of zonder oogkleppen Haha!

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:24

Maar je kunt natuurlijk ook aan een zadelmaker (of hoe die heten) ook vragen voor een hoofdstel voor een minipaard om te mennen. Of aan de dierenarts. Want ik denk dat de DA er toch wel meer van weet als een paard over/onder beet heeft.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 17:27

het gaat niet om het hoofdstel, het gaat om het bit. Het kan zo zijn dat ze straks geen plek heeft voor een bit, wil dus weten of het verantwoord is of gekkenwerk

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:28

Daarom hebben wij het over een hoofdstel zonder bit. Hetzelfde dan wat je ook kunt krijgen voor te rijden.

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:34

normaal denk ik wel dat het te doen zou moeten zijn,je kunt een paard wel rijden zonder bit, dus waarom niet mennen?misschien dat het zou lukken met een hackamore ofsow, best es vragen aan de zadelmaker denk ik Haha!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:26

Ik heb het nog nooit gezien. Vind het aan de ene kant best wel moeilijk.
Ligt er misschien ook aan hoe je wilt mennen. Recreatie?
Maar of het echt wat is, ik weet het niet. Het lijkt me best lastig. Er zijn ook weinig bitloze optomingen onder het zadel waarmee je echt goede controle hebt.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 19:29

Dyonne schreef:
Ik heb het nog nooit gezien. Vind het aan de ene kant best wel moeilijk.
Ligt er misschien ook aan hoe je wilt mennen. Recreatie?


Yup, puur recreatief

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:55

Met een hackemore kan je natuurlijk ook aangespannen rijden.
Op een wedstrijd hoef je niet zo te verschijnen, dan wordt je gediskwalificeerd.
Puur recreatief moet je wel heel goed weten waar je mee bezig bent, voor je het weet, de kracht die je op een hackemore kan zetten is enorm, gaat het mis, omdat je met langere lijnen werkt.

Overigens is een onderbeet geen belemmering om er een bit in te leggen,
hoogstens zal de ligging van het bit iets kritischer zijn.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 20:04

bedankt albert, ik zal het doorgeven

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:57

ik heb geleerd at je nooit mag mennen zonder bit,voor als je ooit de controle kwijtraakt enzo... maar ik zelf ben er wel van overtuigd dat het best wel kan... lijkt me een goede oplossing als je paard geen bit in kan...

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

    deedee19

    Berichten: 7921
    Geregistreerd: 05-03-02
    Woonplaats: Noord noord limburg

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 07:53

    Ik weet niet of het erg verstandig is. Kijk als je op een paard zit en er gebeurd iets dan heb je ook altijd je gewicht nog waar je mee kunt "sturen" met een koets is dat wel wat anders. Het blijven vluchtdieren. Ik zou er in ieder geval niet doen maar dat is mijn mening.

    Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

    IG: @doorikke

    WendyBZ

    Berichten: 13133
    Geregistreerd: 24-04-01
    Woonplaats: Marum

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 09:55

    Op deze site staan verschillende soorten Hackamore's: http://www.buytack.com/products/bits/al ... kamore.htm

    En dit is de zogenaamde Trotting Hackamore:

    Afbeelding

    Afbeelding

    Een soort hackamore die gebruikt wordt in de drafsport. Niet geheel zonder bit, maar ik denk niet dat je het paard dan nog kan houden

    Mrietjesueel
    Berichten: 815
    Geregistreerd: 19-12-02

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:14

    Volgens mij is dat niet slim, je hebt immers alleen je teugels en je stem als huppelmiddel als je op de kar zit...

    kaj

    Berichten: 3755
    Geregistreerd: 08-10-01
    Woonplaats: Huissen

    Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:32

    Ik heb een shetje gehad die ik beleerd heb voor de kar.

    Het beleren heb ik geheel bitloos gedaan (ik had op dat moment namelijk nog geen geschikt menhoofdstelletje)

    Mijn ervaring was dat alles geheel op stemhulp ging en een kleine praktische onzichtbare hulp was voldoende om hem te sturen.
    Ik kon zelfs mennen met een halster en daar een longeerlijn als teugel aangebonden.
    Zo benik begonnen en dat ging prima.

    Later ben ik wel met hoofdstel verder gegaan en echt een kind van drie kon er mee wegrijden.
    Ik hoefde mijn hand maar enigzins te kantelen en voila we gingen de juiste kant op.

    Moet dus best lukken lijkt mij!
    Ligt dan ook wel grotendeels aan of het beestje betrouwbaar genoeg is op dat moment.

    klien

    Berichten: 2130
    Geregistreerd: 21-08-03
    Woonplaats: Heemskerk

    Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 15:25

    Afbeelding
    In het buitenland doen ze niet anders, zelfs in het drukke verkeer. Nu verkeren die dieren daar natuurlijk niet in goede conditie. Gewoon halstertje met of zonder oogkleppen en een stuk touw moet voldoende zijn, mits je paard luisterd en verkeersmak is.
    Let wel: je bent nooit verzekerd als je zonder bit op straat rijdt als ruiter. Of dat ook geldt voor aangespannen rijden, weet ik niet.
    [/img]

    deedee19

    Berichten: 7921
    Geregistreerd: 05-03-02
    Woonplaats: Noord noord limburg

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:23

    Mag het eigenlijk officieel wel? Ik heb nl. gehoord dat je ook zonder stangbit de weg niet op mag (met een kar dan wel te verstaan niet onder het zadel natuurlijk) dat zou ook weer iets verzekeringstechnisch zijn?

    Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

    IG: @doorikke

    nappie29

    Berichten: 236
    Geregistreerd: 25-09-03
    Woonplaats: alkmaar

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 18:08

    ik heb een shet en die ken je onder het zadel helemaal zonder nix rijden
    maar voor de kar ken dat echt niet
    maar als jou paardje tegen de drukte ken dan zou het beswel kunne
    maar oogkleppe zou ik altijd wel gebruiken
    ze zien toch een stuk minder dus ook minder om van te schrikken


    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker