discussie: hard tegen dieren?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-01 17:25

Ik had vandaag op de boerderij een grote discussie met een vriend van mij. Ging hierover:
Er loopt iemand stage op de boerderij en die vind echt alles wat niet 'lief en zacht' gebeurt zielig. Voorbeelden: een muis aan zijn staart oppakken omdat ie bijt, een paard een klap voor zijn neus geven omdat ie naar je hapt, een paard een tik met de zweep geven, omdat ie niet doorloopt bijv. Of een konijn aan zijn nekvel oppassen, 'aaah zielig'.
En dan heb je nog de dingen die misschien wel een beetje zielig zijn, maar op zich wel terecht (vind ik dan). We hebben nl een 1,5 jarig kalf en die was tochtig, wat ik dus niet wist. Ik liep de wei in, bespringt ze me opeens, in een reflex heb ik Bertha toen een trap gegeven, tsja, is misschien wel zielig, maar anders was ik plat geweest.
Hetzelfde bij Sjakie de bok. Dat beest stinkt gigantisch (plast over zichzelf heen, is aantrekkelijk voor de geiten ofzo Verward ) En het is nu dekperiode, ik moest hem uit de wei halen, bespringt ie me. En dat beest heeft een stel horens. Erg groot! Dus ik gaf een trap tegen die horens (is ongeveer net zo hard als dat ie tegen een andere bok een klap geeft). Zit zij me weer kwaad aan te kijken..
Of als bijvoorbeeld een muis aan de kikker moet worden gegeven, dan zit zij te zuchten en mij kwaad aan te kijken, ja sorry hoor, dat beest moet toch ook eten.

Zij is btw niet de enige hoor(sommige mensen op de manege vinden een zweep nl. ook 'zielig') en ik snap haar ook wel, maar dan hoeft ze toch niet kwaad op me te worden. Ik vind het gewoon nogal irri. Bij alles wat ik doe wat 'zielig' is, kijkt zij kwaad.

Ben ik nu zo hard? Of stelt zij zich aan?
Geef ff je mening, dan weet ik tenminste of ik zo vreemd ben of toch niet Haha!

[Edit Karin] titel aangepast, is zo veel interessanter! Lachen [/edit]
_________________
Ik kan gedachten lezen!!!
En... je moest je schamen Knipoog

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-01 18:40 ]</font>


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 17:34

Een muis aan de kikker voeren???
Eten die muizen dan??

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 17:35

Ligt eraan. Zoals jij het beschrijft vind ik het niet zielig. Wat jij zegt over die bok: als dat beest zoiets doet bij een soortgenoot, krijgt-ie van die soortgenoot ook een knal, dus waarom niet van jou? Als een paard naar mij uithaalt of bijt, kan hij van mij ook een trap tegen dat been of een tik over z'n neus terugkrijgen.

Ik vind het wel onredelijk als een reactie niet in verhouding staat tot wat het beest doet. Dus als jij een stok of een zweep tevoorschijn zou halen om dat beest nog even extra te 'straffen', of keihard op 'm in gaat staan schoppen. Het staat dus niet in verhouding, en vaak ben je ook te laat met je reactie. Zoiets heeft dus geen zin, maar ik begrijp dat dat het probleem ook niet is.

En tja, ik vind het ook geen fijn gezicht als een kikker een muis verslindt. Hoef het ook niet te zien, maar ik kan dan wel denken 'dat is de natuur'. De een z'n dood is de ander z'n brood. Wat dat betreft denk ik dat dat meisje hier maar aan moet wennen, en anders vrees ik dat ze de verkeerde opleiding doet...

[Edit] Orri: roofkikkers wel... Haha!
_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Tijd krijg je van niemand. Tijd moet je nemen.</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-01 18:36 ]</font>

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-01 18:40

Ja die kikker; dat is een stierkikker. Die zijn groter als 1 vuist (ongeveer he) En die eten muizen en soms zelfs kuikens... Bij ons krijgen ze alleen muizen.

Ik ben blij dat er meer mensen zijn die vinden dat ik niet hard ben. En Karin, dat met een stok/zweep op een beest inslaan. Dat doe ik echt niet!

Oja, dat meisje doet geen opleiding dierverzorging ofzo hoor, maar zij is hier via de EVS (European Voluntairy Service) En al die meiden die hier kome nhebben toch zoiets van, lekker met beestjes knuffelen enz. En dan blijkt dat ze stallen moeten uitmesten enz. De meesten vinden dat dan niet erg, maar sommigen...
Maar gelukkig zijn ze allemaal wel heel erg aardig

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 18:54

Sommige mensen vinden mij ook hard. Naja, zou best kunnen, maar als een beest bijt of slaat kan ie een tik of trap krijgen. Ze mogen bij mij best veel, maar op een keer is het genoeg. Dat heeft niets met hardheid te maken, maar met rangorde. Als mens moet je net iets boven een dier staan, anders nemen ze echt een loopje met je.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 19:18

ben het helemaal met Ka eens.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 19:31

Als een dier het nodig heeft moet hij even op zijn nummer gezet worden. Alles is niet acceptabel. Maar het ligt er aan op de manier hoe je het doet. Wij hadden ook een jonge hengst die af en toe beet, dus die kreeg een flinke tik over de neus. Ik vind als je gaat schoppen dat je de macht over jezelf verloren hebt. Wij hadden ook een jong dekhengstje die af en toe ook vervelend was, een schoonzusje gaf hem dan een schop tegen zijn pijpen, een heel kwetsbaar gedeelte en daar heb ik dus wel even wat van gezegd. Ook worden ze hier beloond als ze juist iets heel goed doen. En het is raar, er staan hier 21 maar toch hebben wij weinig problemen, ze luisteren heel goed naar een harde stem. Ik denk dat wij het ook wel met ze getroffen hebben.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 20:53

Je hebt mensen die te hard zijn voor hun dieren, die stompen en slaan, niet in verhouding zeg maar.
Maar een konijn in zijn nekvel pakken??? Of je paard een dreun geven, omdat ie ECHT over de lijn ging..??
Je hond eens goed bij zijn nekvel pakken omdat ie niet luisterde en naar je gromde, en zo voorts en zo voorts....
Alsjeblieft zeg, er zijn dus ook mensen die te soft zijn hoor. Als je beest te ver gaat, niet luisterd, over de lijn gaat, dan mag ie dat op een juiste manier weten. Met een evenredige straf!

(straf klinkt zo gek, niet een goed woord, maar weet niets anders)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 21:00

tja, ik vind mensen die soft zijn dan ook zieliger omdat zij te maken hebben met dieren die geen respect voor hen hebben.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:01

Maar vergeet niet dat jij ook respect moet hebben voor het dier. En dat heb je niet als je je zelfbeheersing verliest en er maar op los ramt. Als jij geen respect hebt voor het dier, kan het dier ook geen respect hebben voor jou, en andersom. De mens moet altijd boven het dier in de rangorde staan, maar dat kan ook zonder lichamelijk geweld.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:02

ben ik helemaal met je eens maar soms heb je gewoon even iets krachtigers nodig. En red je het niet anders.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:16

Met dat laatste deel van jouw uitspraak ben ik het dus niet eens. Zowel bij kinderen als bij dieren is een corrigerende tik prima op z'n plaats. Maar als jij een flink pak rammel uitdeelt omdat je jezelf niet kunt inhouden - of nog erger: om je macht te botvieren - dan ga je naar mijn idee te ver. En dan vind ik het dus niet goed te praten als je zegt dat je 'iets krachtigers nodig hebt omdat je het anders niet redt'.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:17

Ach, je klinkt als een gezonde boerendochter. Ik zou me daar niet druk om maken. Waren er maar meer zoals jij, dan hadden we een stuk minder problemen, alhoewel, dan hadden die paardengoeroes ook niks meer te doen en dat is ook niet alles *LOL* *LOL*
Tja, voor sommige mensen is het moeilijk om dit soort dingen te accepteren als normaal.
Ik herken het heel erg hoor. Mijn ouders zijn allebei van boerenafkomst, dus ik heb daar behoorlijk wat van mee gekregen. Bij ons op stal heb ik dus ook de naam.Maar ja, ik doe ook de dingen met mijn paard waar anderen alleen maar over dromen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:34

Ik ben zelf ook voor het straffen (ik zeg liever corrigeren) van dieren. Het is een manier om ze iets te leren. Zij associëren deze straf dus met iets slechts wat ze gedaan hebben en zullen dit gedrag dus niet zo snel meer vertonen. Waar ik alleen problemen mee heb is het moment van straffen van dieren wat sommige mensen uitkiezen. Sommige mensen straffen een dier een hele tijd nadat het dier het bewuste, ongewenste gedrag heeft vertoond. De kans is groot dat dit dier de straf niet meer kan associëren met het gedrag dat hij vertoont omdat een dier een vrij kort korte-termijngeheugen heeft. Nu zie ik het gebeuren dat we een discussie gaan houden of dit wel of niet zo is, maar je kunt het vrij snel zien dat bij het volgende geval: stel een hond doet zijn behoefte in huis. Twee uur later kom je als baas thuis en je ziet die drol in de kamer liggen. Menig baasje haalt de hond erbij en geeft de hond een mep of haalt het arme dier met zijn snufferd door de drol heen. Die hond weet op dat moment echt niet dat hij gestraft wordt vanwege die drol in de kamer. Voor het zelfde geld was de hond heel blij toen het baasje thuis kwam en deed vrolijk. Meteen daarna werd hij afgestraft. De kans is nu groot dat de hond het vrolijk zijn gaat associëren met straf. Zo kan het ook zijn met alle andere dieren.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 15:51

Karin. Als een dier lomp is (en dan neem ik als voorbeld een paard. dan kan die een klap krijgen. Dat kun je ook een corrigerende tik noemen. Alleen zeg ik het allemaal nogal lomp.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 15:52

je mag alleen natuurlijk NOOIT een dier op zijn donder geven omdat hij het niet snapt/kan of gewoon omdat je even wilt laten zien hoe stoer je bent (not dus)

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-01 17:42

over dat zomaar aframmelen, dat doe ik dus echt niet! Ik geef een dier op zijn donder als ie iets fouts doet.
En die trap die ik Bertha (kalf) en Sjakie (bok) gaf, dat was een reflex. Maar weet je wat je denkt als er ineens zo'n groot lomp beest bijna bovenop je springt, of als je plotseling een klap van 2 horens krijgt omdat zo'n geile bok je wil bespringen?? Ik denk dan HELP! ik wil niet plat Lachen .
Maar zo een beest slaan... Nee zeker niet! Meestal verhef ik eerst mijn stem en als zo'n beest dan nog doorgaat dan krijgt ie een tik.

Ik ben het dus wel met iedereen eens

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 14:06

Eigenlijk is zo'n reflex ook wel logisch.
Dieren doen dat ook bij elkaar! Als het maar in de logica van het dier past, kan je een dier best wel eens terecht wijzen.

Groetjes van Patricia

Kijk voor mijn tekeningen op Instagram: https://www.instagram.com/JessGProductions


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie