achterhand probleempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

achterhand probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 17:30

mijn paard wil gewoon zijn achterhand er niet onder zetten. je moet constant achter de vodden aanzitten en dannog doet hij het twijfelachtig.

op het moment kan ik hem niet berijden om dat hij last heeft van zijn rug. ik ben dus al 6 weken bezig met 3 keer per week te longerenop het laagste standje van de pessoa, zodat hij lang kan worden omz ijn rug te ontspannen. ik rij 1 keer zonder zadel en de rest van de daen is het los in de bak of wandelen.

dit werkt dus wel, want zijn rug en hals krijgenmeer bespiering.

ook deed hij voor het eerst zijn achterhand flink over de voorhand zetten, iets wat ik bij hem nog nooit gezien had.

maar zodra ik er op zit doet hij dat weer niet. is het dan omdat hij zijn rug niet goed kan gebruiken?

met zadel heb ik het nog niet geprobeerd omdat iknog een goeie zoek.

maar wat kan ik hieraan doen voor als ik weer ga beginnenmet rijden?

ik krijgook op elk protocol te horen dat hijniet voorwaarts is... vooral in de galop.

is hij gewoon te lui, of is er echt iets

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:48

ik hoor dat je hem net heb ingereden. of heb ik het verkeerd. het paard moet wennen aan jouw gewicht. en omdat je toch voor op de rug zit is het logische dat het paard op de voorhand loopt en zijn achterhand er achteraan laat komen. veel overgangen/wendingen en losjes met de teugels.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 17:56

nee hij is al 15.

hij is al 6 wekenniet onder het zadel. hijis van de manege geweest en heeft jaren lang met een te klein zadel gelopen. daar heeft hij dus veel last van gehad. en dat probeer ik nu goed te maken.

het lukt wel een beetje maar die achterhand blijft.

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:33

waarscheinlijk heeft hij altijd zo gelopen om de pijn minder te maken. doe is aan grondwerk zoals wending om de voorhand enz. om hem beter met de achterhand te laten werken. balkjes zijn natuurlijk ook goed. met rijde veel overgangen. het kan lang duren voordat het goed gaat. hij is natuurlijk al wat ouder waardoor het minder makkelijk gaat. maar je ben op de goede weg.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:54

Lijkt me dat je paard gewoon flink last heeft van zijn rug. longeren is dus goed, dat merk je zelf al. Als het niet beter wordt en een andere zadel ook niet helpt, zou je hem eventueel eens kunnen laten keuren. Die van mij had hetzelfde probleem, en bleek naast een te smal zadel ook nog spat te hebben, wat verklaarde waarom hij altijd zo stijf liep van achteren... In stap stapt hij ook nu nog ruim over, maar zijn draf was erg kort en hij boog te weinig in het achterbeen...

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 18:16

Ik weet niet hoe lang je nu bezig bent met hem maar omdat hij 15 is en waarschijnlijk altijd op een 'verkeerde' manier gereden is moet je erop rekenen dat het lang gaat duren. Met Gamble (16) ben ik nu anderhalf jaar bezig, er zit verbetering in maar volgens de DA duurt het nog 5 jaar eer hij soepel is. Volgens mij gaat het echter nooit lukken, niet dat het niet kan verbeteren maar dat korte loopje, stijfheid zal nooit helemaal verdwijnen daarvoor is hij nu te oud. Toch zie ik in iedere verbetering als een overwinning, en blijf ik streven naar een zo soepel mogelijk paard.
Succes ermee, groetjes Desiree

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 10:49

ik heb hem zelf nu bijna 10 maanden. ik heb hem in die maanden gewoon bereden en veel instructie gevraagd, omdat ik wist van zijn zadel. heb ook vaak zonder zadel gereden.
nu de laatste 2,5 maand ben ik bezig met het longeren enzo, en je merkt al aan zijn karakter datie het prettig vind, hijis vrolijk.. ik zie de beginselen van rugspieren alkomen, dat terwijl ik hem gewoon op het loste standje longeer, hij kan lekker zijn neus naar beneden doen, iets wat hij de laatste paar keren ooklekker doet. volgens die holistische instructrice was dat ook de bedoeling.
hij gaat binnenkort ook naar de holisctische veearts, of misschien dat een osteopaat er iets aan kan voelen.

het is bij hem niet zo zeer dat hij stijf beweegd, maar hij sloft er gewoon heel veel mee, de voorbenen tilt hijmooi hoog op.

een meisje wat hem vroeger op de manege altijs bereed en af en toe voor mij inspringt als ik niet kan, die kan er ontzettend veel mee. daarbijloopt hij lekker nageeflijk, met de orennaar voren en vooral ruim. dan zie je ineens een heel ander paard.
zij weet gewoon goed hoe ze het moet doen. ze laat hem ook laaglopen met zijnhoofd. als hij nageeflijk is, loopt hij met de neus tussen de knieen.. veel te diep dus, maar hoger is niet lekker voor hem, dus eerst die spieren trainen.

wel leuk, die van jou heet gamble en die van mij heet officieel gambler Haha!

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 09:01

Voordat je weer gaat rijden zou ik eerst een door een deskundige zadelmaker naar mijn zadel laten kijken. Ik denk dat de problemen alleen maar erger kunnen worden, als je met dit zadel verder gaat. Deze zadelmaker is erg deskundig en komt door heel Nederland, hij heeft overigens ook wel 2e handszadels die hij op maat van je paard stelt. Het hoeft dus helemaal niet zo duur te zijn. Hier heb je ziijn telefoonnummer: 0522-257970 van Triest uit Meppel.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 18:16

ik had een 2e handse gekocht, maar die paste niet. dat zadel is naar mijnandere paard gegaan. ik ben dus nog steeds op zoek naar een zadel,maar die wil ik pas aanschaffenals zijn rug goed is, anders blijf je kopen.
maar tnx voor het nr, zou wel handig zijn als hij opmaat gemaakt kon worden, dan weet ik zeker dat hij goed gaat zitten

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007


b007
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:25

Misschien een leuke oefening om te doen is balkjes lopen. Begin met 2 a 3 balkjes. Zo gebruikt hij ook z'n achterhand. Als het paard al 15 jaar last van z'n rug heeft is dat niet zomaar verholpen. Hij moet ook weer vertrouwen krijgen.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:40

mijn paard heeft ook een zwakke achterhand.
Ik longeer hem iedere dag met een pessoatuigje ook voordat ik ga rijden en dan om de laagste stand zodat hij lekker over de rug gaat lopen,
maar het is bij mijn paard dan wel belangrijk om achter zijn vodden aan te zitten anders laat hij het afweten.
Als ik aan het rijden ben moet ik ook constant hem op zijn huid zitten zodat hij over de rug blijf gaan en rijdt super veel overgangen in alle gangen en als ik ga springen met hem zet ik een lijntje in uitjes neer zodat hij ook zo op zijn achterhand moet komen.
En zo ben ik hem steeds aan het verbeteren maar wij hebben nog een lange weg te gaan.
succes ermee

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 16:33

ja die vanmij moet je ook achter de vodden aanzitten.
15 jaar last van de rug valt welmee Haha! hij staat denk ik een jaar of 8 op de manege, daarvoor was hij van een vrouw. maar doordathij slecht tegen het manege werkkon, is hij dikker geworden en weer afgevallen en dat zo door. dus dat zadel is te klein te groot en te klein enzovoort geweest.
ik ben al heel blij dat in die maanden dat ik hemnu heb een heels tuk is opgeknapt.

hij zit lekkerder in zijn vel, ik merk echt aan hem datie het heerlijk vind een dagje longeren en dan dagje vrij.
en hij blij ben ik ook blij.

maar die balkjes kan ik wel weer gaan doen. heb ik al een paar keer gedaan, werkte wel, maar nu hebben ze de springbalken weg gelegd Haha! ff zoeken waar ze zijn

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers