Hoe kan je een paard aan de teugel laten lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Lorraine88

Berichten: 28
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Hoe kan je een paard aan de teugel laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 11:13

Hoe kan je een paard leren om aan de teugel te laten lopen?

groeten Lorraine


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 11:21

Een paard leer je niet aan de teugel lopen, een paard gaat aan de teugel lopen omdat jij op de juiste manier rijd.

Hoe je dat moet doen kan je in enorm veel topics over dit onderwerp lezen. Misschien moet je even kijken bij de zoekfunctie.

succes

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:04

Idd zoals gijsenkim zegt: een paard leer je niet aan de teugel te lopen, je leert een ruiter zijn paard aan de teugel te rijden. Een paard kán al aan de teugel, zzelfs een onbeleerd paard zou het (naar mijn mening) kunnen, zolang de ruiter hem op de goede manier rijdt.

Er zijn pas geleden twee topics geweest over hoe aan de teugel rijden, die moet je idd eventjes zoeken dnek ik. Daar zit best veel bruikbare informatie in.

verder, heb je geen les? Als je geen les hebt zou ik toch maar wel les nemen, want je moet wel goede begeleiding hebben als je wilt leren je paard aan de teugel te rijden. Heb je wel les, vraag het dan aan je lesgeefmens, daar is degene immers voor!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:09


ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:14

Missschien kan je op zoek gaan naar een goede instructrise o.i.d. dan leer je het als het goed is meteen goed aan..

Succes!

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 00:54

Natuurlijk is goede instructie altijd een pre! Maar als iedereen daarop blijft hameren zal dit hele forum "rijtechnische problemen" wel van de site af kunnen.....


Johan
Berichten: 138
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 00:57

Daar zit wat in, Nique!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 07:56

Ik denk ook net als de anderen dat een paard aan de teugel gaat lopen als je het dier goed rijdt. Dat doet het paard omdat hij op die manier makkelijker draagt en dus kan bewegen. Nu weet je natuurlijk nog niets. Het allerbelangrijkste voor het aan de teugel lopen is de balans. Het paard moet dus in balans lopen, dat houdt in dat het paard recht moet zijn. Verder is het erg belangrijk(en dat wodrt toch nog vaak onderschat, helaas) dat je zadel perfect past(dus niet knelt of drukt) en dat je het zadel goed op de rug legt, zodat zijn schouder vrij blijft (helaas leggen nog teveel mensen hun zadel te ver naar voren).Het paard moet natuurlijk ook goed getraind zijn. Als dit het geval is, ga je op je paard zitten. Je maakt je benen lang(waardoor je dieper gaat zitten) Je kantelt je zitbeenknobbels, legt je benen aan dan zal het paard nageeflijk zijn. Op dat moment ontspan je je hand en heb je het nulpunt gevonden. Dit noem ik zo omdat het paard dan niet trekt aan jouw hand en jij niet in of aan het paard zijn mond. Dan geef je de hulp om te gaan stappen, komt het paard omhoog dan bied je weerstand. Je geeft druk met je benen en je hand blijft op het nulpunt, die trekt dus niet. Op het moment dat je paard weer nageeflijk wordt, ontspan je direct je hand, die nog steeds op het nulpunt is. Veel mensen hebben de neiging om dan terug te werken, let daar goed op. Een paard loopt correct nageeflijk als het dier met zijn hoofd tegen de loodlijn loopt. Let op: eerst je paard lekker los stappen aan een lange teugel om zijn balans te zoeken en op te warmen!!!
Succes

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:11

Ik ken veel paarden die in halt niet willen nageven, maar in stap of draf wel vanzelf komen... dan zou je bovenstaande gewoon in stap of draf kunnen doen

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:35

Op zich is het wel waar wat Aqua8horse zegt, maar je moet niet verwachten dat het bij jou zo makkelijk zou gaan. Je bent zelf nog niet ervaren hierin en je paard is het daarom waarschijnlijk ook niet gewend. Ik zou zeggen, kijk bij de zoekfunctie. Als je het gaat proberen, is het het belangrijkste dat je je paard voorwaarts houdt (hij moet niet gaan rennen ofzo, maar gewoon goed voorwaarts) en jezelf niet vastzet. Het duurt even, maar op een gegeven moment lukt het vanzelf (wat al talloze malen in andere topics is gezegd, het aan de teugel rijden is geen doel opzich, maar een resultaat).

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:35

joyce B schreef:
Ik ken veel paarden die in halt niet willen nageven, maar in stap of draf wel vanzelf komen... dan zou je bovenstaande gewoon in stap of draf kunnen doen

Ik vind dat nageven iets anders is als aan de teugel lopen!
Aan de teugel vat ik op als gewoon goed luisteren en alles makkelijk doen.
Nageven is wanneer je de achterhand goed er onder zet en activeert van en van voren hem opneemt zo dat hij zijn hoofd naar beneden brengt.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:17

Een paard wat aan de teugel loopt is in mijn visie nageeflijk.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:19

Kieffertje schreef:
Op zich is het wel waar wat Aqua8horse zegt, maar je moet niet verwachten dat het bij jou zo makkelijk zou gaan. Je bent zelf nog niet ervaren hierin en je paard is het daarom waarschijnlijk ook niet gewend. Ik zou zeggen, kijk bij de zoekfunctie. Als je het gaat proberen, is het het belangrijkste dat je je paard voorwaarts houdt (hij moet niet gaan rennen ofzo, maar gewoon goed voorwaarts) en jezelf niet vastzet. Het duurt even, maar op een gegeven moment lukt het vanzelf (wat al talloze malen in andere topics is gezegd, het aan de teugel rijden is geen doel opzich, maar een resultaat).


Natuurlijk moet je weten wat je moet doen maar je paard moet eerst wel balans hebben. Anders heeft het oefenen geen zin. En ik vind het helemaal geen rare vraag, we hebben het per slot van rekening allemaal moeten leren!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:40

Zeker geen rare vraag
Maar wel een vraag waar de zoekfunctie tientallen uitgebreide topics op geeft Haha!

Misschien eens aan Bart vragen of hij de zoekknop een stuk duidelijker maakt

spycobitch
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 18:06

je moet een beetjuh met je hande spelen zo leert hij op spellende manier aan de teugel lopen

mijn fries paard (friso) is goud waard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 18:50

Ander woord voor spelen = zagen
Nog iemand meer leuke woord spelletjes Lachen

Suusje1986

Berichten: 1152
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:03

spycobitch schreef:
je moet een beetjuh met je hande spelen zo leert hij op spellende manier aan de teugel lopen


Een paard moet op je been+zit nageeflijk worden, niet door het gebruik van je handen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:38

spelen helpt wel degelijk bij vele paarden. spelen is zacht, en bijlange niet zagen. spelen met de binnenteugel is kleine kneepjes geven (die amper in de mond raken, dus die alleen het paard laten voelen dat de teugel beweegt. niet hard knijpen dus ), terwijl de buitenteugel gewoon strak blijft.
dat is het laatste deel Haha!
het eerste is idd zit en benen. teugelhulp kan bv in het begin nodig zijn. bij sommige paarden Knipoog !

Enya - Daya :-)

xzoex

Berichten: 6
Geregistreerd: 03-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:42

Bij mij helpt het altijd als ik veel met mijn zit ga doen en binnenbeen, dat loopt mijn pony al aan de teugel. Als ik op andere paarden zit die dat niet zo gemakkelijk doen dan speel ik wel een beetje met de teugels (lichte kneepjes in de teugel geven) maar het is heel belangrijd dat je veel met je zit doet en niet de pony voor heel strak gaat houden. Als de pony eenmaal aan de teugel loopt dan moet je ook meegeven..

Zoë

Nyncke
Berichten: 133
Geregistreerd: 23-02-05

Re: Hoe kan je een paard aan de teugel laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:47

Hoe krijg je 't voor elkaar, je eerste post in een topic van elf jaar geleden. Heb even getemd ;)

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:58

Paard zal inmiddels wel mooi nageeflijk lopen :D

If there are no horses in heaven.....im not going.....

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:23

Nyncke schreef:
Hoe krijg je 't voor elkaar, je eerste post in een topic van elf jaar geleden. Heb even getemd ;)



Ach ze was toen nog maar 1 jaar , dus toen waarschijnlijk nog geen pc in huis :)

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe kan je een paard aan de teugel laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:49

Ik zet hier een slotje :-) Paard is wellicht allang met pensioen :))


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers