mijn pony bokt als ik op rechts wil aan galoperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
chiroety

Berichten: 89
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: edegem (België)

mijn pony bokt als ik op rechts wil aan galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 20:07

ik heb nu al 8 maanden een eigen fjord Haha! . Maar nu heb ik een probleem in het begin ging alles goed tijdens het rijden Knipoog . Maar nu als ik op rechts wil aan galoperen bokt hij altijd en gaat dan in koers galop en ik zou graag weten hoe je dit afleerd Verward . ik krijg al om de maand prive les maar dat helpt niet Huilen Huilen . PLEAS HELP ME . ps: een tik met de zweep helpt niet want dan gaat hij stijgeren[img][/img]


Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:23

Misschien zit er een spier of iets wat hem dwars zit of pijn doet als hij aangalopeerd of galopeert op rechts. En misschien probeerd hij het zo duidelijk te maken ofzo.

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:24

je moet hem het afleren gewoon doorzetten en niet opgeven!! probeer het eerst met longeren laat hem rechts aanspringen en beloon hem als hij het goed heeft gedaan en misschien als hij dan alles goed doet en je gaat rijden en hij bokt weer misschien zit je dan tever naar binnen of hij vind het moeilijk laat er eens een da naar kijken misschien heeft hij wel last van zijn rug veel zuc6!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:25

En op links lukt het wel gewoon goed?

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:45

hoe oud is de fjord?
als hij nog jong is kan het een teken van onbalans zijn.
als hij wat ouder is denk ik ook dat hij vastzit op rechts. Is hij verder met rechtsom rijden ook moeilijker dan links?

Z1+1

chiroety

Berichten: 89
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: edegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 21:46

hij is 8 en word in februari 9

chiroety

Berichten: 89
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: edegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 21:47

ik heb het ook al met longeren geprobeerd maar aan de longe bokt hij niet ook niet als ik erop zit

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 01:12

Ik heb het idee dat jij een stukje strengheid bent verloren.
Bokken is niet iets wat zomaar gedaan mag worden.
Wat je kan proberen(weet ook niet waar hij het best op zal reageren)is om hem een flinke tik te geven tijdens(!) de bok.Wegrennen is niet toegestaan.Elke keer herhalen.
Een andere oplossing kan zijn,bokken en meteen op de rem,kuit eraan en op nieuw,ook blijven herhalen.
Als ik het zo lees is de pony je aan het pesten en heeft hij door dat jij dat toe laat en hij er zo onderuit kan komen.
Probeer eens te kijken welke oplossing bij jouw zou passen,maar let erop dat je hem aanpakt.Streng zijn op hem en op je zelf.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:19

mijn tinker van 6 doet dit ook....tenminste als ik aanspring in een bocht.
dacht eerst ook dat het uit klierigheid was, maar kreeg de tip om het eens op de rechte stukken te proberen.en inderdaad..hier doet hij het niet.Nooit je paardje zomaar afranselen..misschien probeerd hij inderdaad aan te geven dat het niet prettig voelt , stijf in de rug is o.i.d.

probeer het ook eens op rechte stukken..(ik die het gewoon miden in de bak..en laat hem vandaar uit eens een volte rijden.dus aanspringen op de middenlijn en van daaruit de hoefslag gaan volgen of volte rijden.aanspringen in de bocht is niet makkelijk...is handig om hem in de "juiste" galop te krijgen, maar voor paarden die wat stijf zijn o.i.d zwaar.....

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

chiroety

Berichten: 89
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: edegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 17:32

ik slaag mijn pony niet graag maar als ik da doe gaat hij stijgeren maar dat is zo hoog dat hij zijn evenwicht nbijna niet meer kan houden

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 18:20

Je schrijft dat je om de maand priveles krijgt, misschien is het handig om een tijdje wat vaker les te nemen? Om de maand is in mijn ogen toch niet echt vaak, zeker als je zoals je zegt nu een probleem hebt...... Misschien dat je er samen met je instructeur wel uitkomt, wij kunnen vanachter de computer ook niet zien wat er eventueel fout gaat! Veel succes in ieder geval...!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:45

Het eerste waar ik aan denk is dat er lichamelijk niet goed zit, bijvoorbeeld in zijn rug. En past het zadel goed?
En als hij eenmaal in de galop zit, gaat het dan wel goed of heeft hij daar ook veel moeite mee?
Pas als je weet dat het 100% zeker niet lichamlijk is zou ik hem aan gaan pakken. En ik denk dat je dit het beste kan doen olv goed les, dat geeft je namelijk vaak ook een beetje extra vertrouwen. Want volgens mij heeft jou pony goed door hoe hij jou moet pesten! Een paar extra lesjes kunnen heel goed helpen.
Maar wel eerst lichmelijke redenen uitsluiten!

chiroety

Berichten: 89
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: edegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 19:54

ik rijd al 9 jaar paard en wil niet opschepen ma ik denk niet dat het aan mijn houding ligt want ik krijg op woensdag springles op het paard van een vriendin en op zaterdag rijd ik op een pony van een buurmeisje om niet alleen met mijn pony goed te kunnen rijden op mijn pony bedankt alvast voor de tips ik ga morgen rijden en ga zoveel mogelijk proberen

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:26

mijn verzorgpaard had dit probleem ook in de rechter galop! als ik jou was zou ik maar eens na het zadel laten kijken, als ik al ging doorzitten om aan te galopperen, maakte zij zich bol, hoofd naar beneden, oren naar achteren en begon dan flink te bokken! op links ging alles goed. toen heb ik mijn probleem hier maar eens op bokt neer gezet en kreeg ik de tip om maar eens na het zadel te kijken, dat heb ik gedaan en nu gaat alles goed! ik geef je alleen maar een tip maar veel suc6 ermee!

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!

chiroety

Berichten: 89
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: edegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 20:40

dank je voor de tip maar ik weet niet of het aan het zadel licht want op links galoperen gaat prima zonder te bokken ik kan op rechts ook goed draven maar het vreemde is dat als ik aan de longe op rechts wil aangaloperen hij niet bokt maar als ik vrij wil wel. bokte je verzorgpony alleen bij het galoperen of in alle gangen Scheve mond


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:50

tja we kunnen zo moeilijk zeggen van hoe het komt. naar mijn mening doet het paard niet zomaar iets. er zit altijd een reden achter. en die moet je zoeken hé. ik zou het graag is zien wat hij doet. er zit ergens iets niet goed. dat kan zijn rijtechnisch of jullie verhouding met elkaar.

je hebt hem nog maar net dus het kan goed zijn dat hij wil kijken wie jij bent. ik doe zelf juist om die reden veel grondwerk. je moet elkaar leren begrijpen en respecteren anders weet het paard nooit waar hij aan toe is.

luister naar hem dan kom je al een heel eind denk ik.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

chiroety

Berichten: 89
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: edegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 20:53

dank je voor de tip maar ik weet niet of het aan het zadel licht want op links galoperen gaat prima zonder te bokken ik kan op rechts ook goed draven maar het vreemde is dat als ik aan de longe ik op rechts wil aangaloperen hij niet bokt maar als ik vrij wil galopeeren wel wat voor een zadel had je ik een wintec .

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 15:24

chiroety schreef:
dank je voor de tip maar ik weet niet of het aan het zadel licht want op links galoperen gaat prima zonder te bokken ik kan op rechts ook goed draven maar het vreemde is dat als ik aan de longe op rechts wil aangaloperen hij niet bokt maar als ik vrij wil wel. bokte je verzorgpony alleen bij het galoperen of in alle gangen Scheve mond


mijn verzorgpaard bokt ook alleen op rechts, op links gaan alles goed! verder bokt zij nooit. wij dachten eerst ook dat het aan haar rug of iets lag maar het was dus gelukkig het zadel! als ik haar longeer bokte ze namelijk niet, legde wij het zadel erop deed ze het wel... voor ons was het dus duidelijk dat het zadel drukte... nou veel suc6 ermee!!

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 15:29

Als je zadel niet meer gelijkmatigg evuld is kan het wel aan je zadel liggen, je kunt ermee naar een zadelmaker gaan en het eens laten nakijken.

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:43

longeer hem eens met zadel als die dan bokt op de rechterhand dan weetje dat het aan het zadel licht

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 57 bezoekers