Vliegenmasker ongezond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Vliegenmasker ongezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 22:28

Ik heb van mijn instructeur opgevangen dat een vliegenmasker niet zo best is voor een paard. Door de hele tijd door de vele "ruitjes" te kijken zal het paard gedesorienteerd raken, en na verloop van tijd zelfs problemen met het zicht krijgen.

Ik heb niks wetenschappelijks om dit te onderbouwen, maar wil graag weten of jullie hier ervaring mee hebben of bijvoorbeeld rare dingen gemerkt aan je paard na de afgelopen (vliegrijke) zomer.

Ik vind zelf dat er wel wat inzit namelijk.. Scheve mond

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:47

Hoi,

Nog nooit wetenschappelijk iets van gehoort, al moet ik zeggen dat als ik de hele dag door zo'n ding heen moest kijken ik er ook 'scheel' van zou worden.

Heb er nog niks van gemerkt bij mijn paard, maar hij heeft alleen een paar uur per dag om, als de vliegen met de hele familie erop uit gaan.

Wel heb ik een pony gehad met lichte staar die met het vliegenmasker op niks meer kon zien, dus in haar geval was het zeker hinderlijk

maar er zit wel iets in ja
anders zo'n sliertjesdind omdoen, dan weet je zeker dat het z'n zicht niet belemmerd of evt. schade aan de ogen kan hebben.

gr. cissie

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:01

Nou volgens mij is dat een beetje onzin, sommige paarden met een hele lange voorlok zouden dan ook gedesorienteerd raken Verward lijkt me niet

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 23:03

Nee, want een voorlok zijn geen 1000 kleine ruitjes, en daar gaat het om..

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:05

nee, lijkt me ook onzin eerlijk gezegt.
Het is zo`n fijn gaas, daar zal hij geen last van krijgen.
Ik ken geen paard wat daardoor gedesorienteerd raakte.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:16

Ik weet wel dat er soms (vaak) toch vliegen achter komen en dat het paard dan echt helemaaal uit zijn pan gaat, en dat is een erg onprettig gezicht.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 23:24

Tsja, in dat opzicht zou zo'n sliertjes ding inderdaad veel beter zijn...

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:59

Kan me er wel iets bij voorstellen.Doe ze bij mijn paarden dan ook alleen om als de vliegen er zijn en zeker in de avond gaan ze af

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:06

Kijk zelf eens van dichtbij door dat masker heen, je zal zien wat voor een zicht je er door hebt.
En een paard kan inderdaad een beetje vreemd doen met dat ding, omdat deze het raar vindt, en misschien alles een beetje vaag ziet, naarmate het vliegennetje verder van de ogen af zit.

Maar schade aan de ogen is onzin, echt onzin. Zodra je dat ding weer afhaalt ziet 't paard weer prima. Het is niet mogelijk om bij juist gebruik van het masker, schade aan de ogen aan te richten.
Een beetje gedesorieënteerd kunnen ze inderdaad wel zijn bij het dragen van het masker.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:30

Onzin, je ogen kunnen zich aan bijna elke situatie aanpassen..
Doe je een bril op waardoor je alls op zijn kop ziet zullen je ogen dat na een tijdje compenseren. Doe je die bril weer af, dan zie je tijdelijk alles op zijn kop.
Je neus zie je toch ook niet telkens, die impulsen geven je ogen allang niet meer door aan je hersenen omdat die er altijd zit. Zo ook met de ruitjes.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 01:22

It heeft al jaren een vliegenmasker, probleemloos. Hij is zo verrekte gevoelig voor vliegen dat hij hem van voorjaar tot ver in de herfst elke dag weer draagt. En als ik hem aangeef dan trekt hij hem bijna zelf aan. Ik geloof niet dat hij dat zou doen als hij er wiebelig van zou worden.

Ik vind het echt een ongeloofelijk onzin verhaal. Dan zouden imkers toch ook gedesorienteerd worden, en ijshockeykeepers, mensen met lamellen, hordeuren, gevangenen. Wat een BULLSHIT. Denk nou zelf eens na....

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 08:19

mrie schreef:
It heeft al jaren een vliegenmasker, probleemloos. Hij is zo verrekte gevoelig voor vliegen dat hij hem van voorjaar tot ver in de herfst elke dag weer draagt. En als ik hem aangeef dan trekt hij hem bijna zelf aan. Ik geloof niet dat hij dat zou doen als hij er wiebelig van zou worden.

Ik vind het echt een ongeloofelijk onzin verhaal. Dan zouden imkers toch ook gedesorienteerd worden, en ijshockeykeepers, mensen met lamellen, hordeuren, gevangenen. Wat een BULLSHIT. Denk nou zelf eens na....


Ik vindt dat je hier een beetje heftig op reageert.
Misschien zit er wel waarheid in.
En de voorbeelden die jij op noemt die kijken niet de hele tijd verplicht door ruitjes.
Enne gevangenen....die zijn wel gedesorienteerd hoor Haha!.
Maar daar zit denk ik ook een andere oorzaak achter.

Een voorbeeld van me zelf....als ik te lang een zonnebril op heb begint mijn hoofd raar te doen.
Ik ben dan gevoelig voor hoofdpijn.
Met mijn ogen is niets aan de hand.
Als ik de zonnebril weer af doe is de hoofdpijn snel weer weg.

Ik zeg niet dat ALLE paarden last hebben van het vliegennetje maar ik kan me indenken dat er paarden zijn die er last van hebben.

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 09:05

Ik denk niet dat het klopt. Het is net zoiets als "van lezen in een te donkere kamer is slecht voor je ogen" Het enige wat kan gebeuren, wanneer je ogen onder "minder gunstige omstandigheden" moeten werken, is dat je hersenen meer werk moeten verrichten en dus sneller vermoeid worden. Verklaart ook gelijk de hoofdpijn van Odje hierboven.
Het is onmogelijk dat je paard z'n ogen slechter worden van door een vliegennetje te kijken. Maar in het ergste geval kan hij door geestelijke vermoeidheid het beeld van desoriëntatie geven. Alhoewel dat volgens mij ook al vergezocht is.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 09:16

Dat bedoelde ik er mee te zeggen.
Alleen denk ik dat er wel waarheid in zou kunnen zitten.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 09:17

mrie schreef:
It heeft al jaren een vliegenmasker, probleemloos. Hij is zo verrekte gevoelig voor vliegen dat hij hem van voorjaar tot ver in de herfst elke dag weer draagt. En als ik hem aangeef dan trekt hij hem bijna zelf aan. Ik geloof niet dat hij dat zou doen als hij er wiebelig van zou worden.

Ik vind het echt een ongeloofelijk onzin verhaal. Dan zouden imkers toch ook gedesorienteerd worden, en ijshockeykeepers, mensen met lamellen, hordeuren, gevangenen. Wat een BULLSHIT. Denk nou zelf eens na....


Hier ben ik het in grote lijnen mee eens, behalve dan dat het niet zo heftig gezegd hoeft te worden. Imker (haha, toepasselijke naam toch nog!! Haha! ) vind het heerlijk als hij zijn muts weer op krijgt. Hij gaat er helemaal voor staan: oren naar voren en koppie omlaag...

Als hij het een onprettig ding vond, weet ik zeker dat hij ervoor weg zou rennen.

chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 09:26

Volgens mij is dat geen probleem

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 10:21

Ook al wordt het paard een beetje maf van een vliegenmasker.
Het kan nooit erger zijn dan van die verdomde vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:05

Goede vraag.
Ik weet wel dat als we de rekken voor de ruiten van de M.E bus doen (zijn van zwaar stalen gaas) je heel vervelend naar buiten gaat kijken.
Je gaat op een gegeven moment namelijk nog maar door 1 hokje kijken ipv door de hele ruit.
Dat werkt idd desorienterend.
Ik heb alleen geen flauw idee of dat voor een paard met een vliegenmasker op ook op gaaat.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:53

Ik heb eigelijk geen idee of ze daar echt problemen mee hebben. Wel weet ik dat net als een paar andere paarden in dit topic, Veerle dat ding maar wat graag op heeft. Als ze het niet zou willen weet ik zeker dat die dwarse knol er niet stil voor blijft staan en haar hoofdje bij mij houd zodat ik hem om kan doen.
Ze heeft hem dag en nacht om omdat ik niet sochtends EN savonds bij haar ben om hem op en af te doen. Maar als ik merk dat er niet zoveel vliegen zijn doe ik hem altijd wel af, zodat ze ff lekker een tijdje zonder kan staan. Wat ze dan op dat moment ook weer fijn vind.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 12:12

Ilindra schreef:
Goede vraag.
Ik weet wel dat als we de rekken voor de ruiten van de M.E bus doen (zijn van zwaar stalen gaas) je heel vervelend naar buiten gaat kijken.
Je gaat op een gegeven moment namelijk nog maar door 1 hokje kijken ipv door de hele ruit.
Dat werkt idd desorienterend.
Ik heb alleen geen flauw idee of dat voor een paard met een vliegenmasker op ook op gaaat.

Ik denk dat het een heel ander verhaal is als je die ruitjes niet voor je ogen hebt, maar er wel doorheen moet kijken. Je ogen krijgen ook andere impulsen, zonder die ruitjes, en zullen zich dan ook niet aanpassen. Ik kan me voorstellen dat je er dan niet helemaal lekker van wordt.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 17:38

hoi,

Kortom je paard wordt waarschijnlijk gekker van alle vliegen rond z'n ogen dan het vliegenmasker, het beschermt hem overgens ook tegen urltra V stralen (althans dat staat op de verpakking).

Maarre paarden met staar of lichte staar moet je zo'n ding nie opzetten, da's pure dierenmishandeling, dan zo'n sliertjesgeval.
gr. cissie

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:10

Ik denk ook niet dat een paard er veel last van heeft, eerder van de vliegen!! Ik baseer dat ook op het feit dat als Pepsi iets niet wil gelijk weg loopt en dat duidelijk laat merken, zo ook wel eens met zijn hoofdstel.
Als ik zijn vliegenmasker opdoe staat hij er zelfs stil voor....kun je nagaan!! En laat hem heel gemakkelijk omdoen....
Het enige wat ik wel merk is dat als je ze net afdoet ze een beetje duf kijken de eerste 10 seconden, volgens mij is dat de overgang naar het gewone licht!
En inderdaad al die vliegen, en dan ook nog je paard met ontstoken ogen is nog slechter, denk ik!
Ook heeft hij dat masker alleen overdag een aantal uren op.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:30

Mijn paarden hebben ze de hele dag om, zelfs als ik ga buitenrijden met ze. Ik heb niks kunnen merken van 'anders' of minder zien. Ze reageren precies hetzelfde.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:49

Bidn dat ding een keer zelf om, dan kun je zien dat je daar echt niet dol van wordt. Voor veel paarden heel wat beter dan constant met hun hoofd schudden, lijkt dat ze daar meer onder lijden.
Tos heeft een lange voorpluk voor zijn ogen en met mennen zit dat soms ook helemaal opgefrot onder de oogkleppen, en dan nog lijkt hij alles te zien.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 11:46

Onze dierenarts raad juist zo'n masker aan, omdat het beter de vliegen weg houdt dan zo'n touwtjesding en omdat het voor je paard prettiger zit.
Het enige nadeel is, dat het er eventueel niet zo mooi uitziet, zei hij.