zadelmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lorraine88

Berichten: 28
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Eindhoven

zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 12:28

Hoe maak je een paard zadelmak ?Op dat gebied ben ik niet zo bekend! .. Wie kan me helpen?! Verward

groetjes Lorraine


DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:29

mmm met een ervaren iemand dat doen en dan afkijken hoe diegene het doet.
als je nog niet weet hoe niet zelf gan zit kl&&%$ten maar een ervaren iemand erbij halen en lessen erin volgen.

lijkt mij het beste!!

Lorraine88

Berichten: 28
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 12:32

hartstikke bedankt! Lachen En ik zal tegen die tijd wel een ervaren iemand erbij halen! Haha! ..

* Volgend Jaar Krijg ik een nieuw paardjuhh! *

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:39

Vele bokkers zullen gaan roepen,zoek hulp of laat het doen door een ander.
Ik daarin tegen vind dat jij een band hebt met een paard en vertrouwen belangrijk is.
Wat je gaat doen is, je gaat hem leren luisteren naar jou. Nee is nee en ja is ja. Dat verschil moet al duidelijk zijn.
Dan begin je met longeren. Laat hem naar jou stem luisteren. Leer hem voorwaarts gaan en leer hem terug komen op jouw stem.
Doe dan eens een hoofdstelletje in en als hij dat goed oppakt longeer je hem daar de volgende dag mee.
Dan komt het zadel aan bod. Neem daarvoor geen flapperende dekje,maar een die goed past.
Je kan dan kiezen om de beugels van het zadel te halen of juist niet, maar bedenk wel dat zoeits geluid maakt tijdens het werken.
Vervolgens zoek je een persoon die al aardig uit de weg kan met paarden en die jij vertrouwd in het maken van goede keuzes. Deze persoon moet ook weten hoe er gehandeld moet worden.
Ga samen eens een paar keer longeren. Vertrouw je elkaar dan kan je proberen aan het eind van de longeertijd je paard in handen van die ander te geven, zodat jij heel voorzichtig kan proberen over hem heen te gaan hangen. Zorg dat je jezelf niet aan het zadel omhoog trekt, dus is hij erg hoog, zoek dan een opstapje op iemand die je een voetje geeft.
Hang en praat zachtjes terwijl je hulp het paard vasthoud en beloont.
Das genoeg. De volgende dag hang je weer maar nu langer en ga JIJ aaien en belonen.
De dag erna kan je aan het eind van het longeren weer gaan hangen en kijken of je been er overheen kan en je kan gaan zitten.
Weer een dag later kan je kijken of er een paar pasjes stap uitkunnen komen.
Weer een dag later laat je het hangen weg en neem je weer een paar apssen extra aan het stappen.
Zo bouw je dus langzaam op. Soms gaat het snel, soms kost het veel tijd.Ligt er geheel aan hoe jouw paardje het oppakt.
Een ding is zeker, dit kun je niet alleen, dus zoek er iemand bij met iets of wat weet van wat hij doet, zodat die jouw kan helpen op het paard te zitten.

Lorraine88

Berichten: 28
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 15:44

Bedankt voor je advies! Haha! .. Nu weet ik tenminste al hoe je een paard zadelmak maakt!! ..

* Volgend Jaar Krijg ik een nieuw paardjuhh! *

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:35

Leuk allemaal, maar ga er niet zelf aan zitten prutsen als je er nog geen ervaring mee hebt. Een foutje is zo gemaakt, en kan het paard nog zijn/haar hele leven lang achtervolgen, zeker als deze met het beleren is gemaakt.

Zoek hulp van een ervaren iemand, Het is zeker wel goed om er veel over te lezen, maar uit een boek kun je dit soort dingen echt niet leren. Je moet iemand om hulp vragen, die je alles in de praktijk kan leren.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:39

Ik zou het ook samen doen met iemand! Je paard kent jou en vertrouwd jou....als je nou ook nog iemand hebt die je helpt en precies weet waar op gelet moet worden etc.....helemaal toppie!
Ik heb m´n paarden wel zelf ingereden.....zadelmak maken ging heel goed, het inrijden ook, alleen heb ik nu met het lessen toch wel zoiets van hmm, had ik dat maar meteen onder begeleiding van een ervaren iemand gedaan!!

Succes ermee

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:40

Ik ben het met Holly eens dat het goed is voor de band met je paard/pony om dit zelf te doen. Bovendien is er niks leuker (imo) om je paardje zelf op te leiden.
Maar het is het verstandigst om dit met ervaren persoon erbij te doen, want als er iets fout gaat kan dat hele vervelende gevolgen hebben, bovendien is iets wat fout geleerd is moeilijker af te leren dan iets goeds aan.
Iig heel veel succes!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:19

Ik ga er binnenkort ook mee beginnen. Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik doe het wel onder begeleiding.
Dat zou ik als ik jou was dus ook doen, niet zelf zitten knoeien, daar komen alleen maar problemen van.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:37

Ik ben onder begeleiding begonnen. Daarna kreeg ik een net aangereden beestje en daar lestte ik ook op onze manier fanatiek mee.
Nu doe ik het samen met mijn vriend, bij problemen raadpleeg ik mijn instructrice.

Fiesta, freiberger, what else?

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:44

Ik denk dat je het zadelmak maken goed zelf kan doen. Als je een goede band hebt met je paard zullen ze er niet eens zo van onder de indruk zijn als je er een zadel op legt. Eerst aan het zadel laten wennen, er eens op gaan hangen en uiteindelijk erop gaan zitten. Mijn ervaring is dat als het paard je vertrouwt hij dit soort dingen best makkelijk doe laat, natuurlijk onwennig...
Het inrijden is moeilijker naar mijn mening als je daar geen ervaring mee hebt. Vanaf dat punt zou ik er iemand met ervaring bijhalen

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:06

Lorraine88 schreef:
Hoe maak je een paard zadelmak ?Op dat gebied ben ik niet zo bekend! .. Wie kan me helpen?! Verward

groetjes Lorraine


Dat kun je niet zomaar vragen.
Elk paard is anders en reageerd dus ook anders, daarom is het idd een verstandig idee om iemand er bij te halen, in je eentje red je het nooit.
En hij zal de de naren dingen (als er iets gebeurd) langer onthouden dan de fijne dingen en dat is heel moeilijk weer te herstellen.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 00:26

Ik heb helemaal nergens gezegt dat je dit alleen af kunt.
Effe beter lezen mensen OK dan!

Iedereen kan een paard zadelmak maken, mits.... men kan rijden en dus niet nog beginner is.Een jong paard moet aanwijzingen krijgen om te kunnen leren.
Zoals ik al zei zijn vele dingen zelf te doen,zoals leren luisteren,longeren,tuig er op leggen en hem daaraan laten wennen, maar hoe men het ook went of keert, je kan niet in je eentje aan het opstappen beginnen. Ook het paard moet de kans krijgen om het goed aan te leren.
Ik zelf heb altijd hulp van mijn vriend.Samen met hem kan ik opstappen en aan het werk, maar hij kan mij niet helpen als het paard vervelend is en dan roep ik de hulp in van een van mijn lessers. Ik vertrouw die persoon en zij weet hoe en wanneer ze moet ingrijpen.
Dus zoals ik al zei,op het moment dat je zover bent om op te kunnen gaan steigen, zal je vanaf dat moment een hulp nodig hebben.
Zoek dan altijd iemand uit die verstand van zaken heeft en dus geen leek.
Zo'n persoon moet kunnen reageren als het paard vervelend gaat doen. Geloof me, je zit echt niet graag op een paard dat ineens een goede bok geeft terwijl je geen hulp heeft die dat paard snapt en kan corigeren.
Het gevolg van alleen aantobben of een onervaren persoon is, dat teneerste jouw paard zojuist bokken heeft geleerd en dat dus ziet als he ik kan er onderuit komen, en twee: je flikkerd hard hoor als je er af valt.

Had ik trouwens al genoemd dat men aan de longeerlijn blijft tot men kan sturen(minimaal), hulpen al wat begrepen worden en er een rem opzit?
Pas dan kan men beginnen met aan het eind van het rijden een rondje los uit te stappen(geen te losse teugels)

Mocht je nu nog tips willen of een mening over hoe je bezig bent en wat je kunt gaan doen,dan mag je PBen hoor en zal ik je proberen te helpen. Dit is namelijk mijn dagelijkse bezigheid (hobbymatig).

Lorraine88

Berichten: 28
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 11:45

bedankt voor de goede adviezen! .. Haha!

* Volgend Jaar Krijg ik een nieuw paardjuhh! *

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 11:51

Wat holy zegt is goed, ik zou me daaraan vasthouden. Tegen de tijd dat je jouw paard in wil gaan rijden moet je iemand hebben die genoeg ervaring heeft. Dat is dus niet iemand die wel eens een paard heeft ingereden maar liever iemand die er meerdere ingereden heeft.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:30

Leuk om te lezen dat iemand mijn mening waardeerd. Voor mij is het iets waar ik vele dagen mee doorbreng. Je kan het moeilijk op papier omschrijven, want elk paard is anders, maar in feite is de manier die ik aangeef een veilige manier.
De gene die op het paard stapt hoeft eigenlijk niet eens ervaren te zijn. Wel als het paard verder gaat leren, maar iedereen kan als gewicht dienen.
Ik vind gewoon dat je niet zonder hulp kan die weet wat hij doet of moet doen. Zelfs ik niet. Al heb ik een hele waslijst aan paarden en pony's zadelmak gemaakt, ik doe dat nooit alleen en zeker niet met een onervaren iemand.
Aan de andere kant word dit topic iets of wat negatief gemaakt, maar zo gaat het in het echt niet hoor. Het is allemaal vrij simpel als je maar meegaat in de leergang van het paard. Het moet spelender wijs geleerd worden en niet onder dwang.

hillary6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 14:54

je gaat hem eerst leren longeren en dan het zadel op doen en dan laten longeren en als die bokt gewoon laten utibokken
en als die de tweede keer niet meer bokt ga je er op zitten en dan een stukje stappen .
en dan langzaam opbouwen

www.bjorntelintelo.nl uw hoefsmid aan huis !!

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 23:14

Nog een klein tipje waar je helemaal geen kwaad mee aan kunt richten: Ga eens als je paard in de wei staat op het hek staan terwijl het paard ervoor staat en aai hem lekker over de hals en rug. Zo went ie er alvast aan dat je ook wel eens boven hem kunt zijn en raakt ie niet zo in paniek als je wel op zijn rug gaat zitten te zijner tijd.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 23:25

Zoek er inderdaad wel begeleiding bij, maar geef ook niet te veel uit handen.. dit is het leukste wat je met je paard mee kan maken, en met goede begeleiders kan je weinig verkeerd doen.
Tip van annegti is inderdaad erg goed, ik ben ook heel vaak op een krukje achter de schouder gaan staan, en vooral flink praten. Zal niet de eerste keer zijn dat een paard zich het leplazerus schrikt van een stem die ineens hoog achter zich vandaan komt..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 14:35

Een paard zadelmak maken en inrijden is idd iets dat je niet alleen moet doen. Ik heb al redelijk wat paarden zadelmak gemaakt en ingereden, maar ik doe dit nooit alleen meestal samen met de eigenaar. Het eerste wat ik heb geleerd is heb heeeeeel veeeel geduld en wordt niet gelijk kwaad op je paard als het niet gaat. Ik heb Jacks nu bijna 2 weken gekocht en ze hadden er 5 keer opgereden. Nu na wat meerijden in de lessen krijgt hij door wat hij allemaal kan. Op die momenten is het goed dat er een instructeur je helpt, jij voelt en hij ziet! Ik heb nog nooit bij het zadelmak maken aan de longe gelopen, vooral als ze kwaad willen kan je helemaal geen kant op. Ook geef je ze bij "vrij" rijden de kans op eigen benen te staan, ookal draaien ze 20 keer in een uur om. Dan begin je gewoon weer opnieuw, ze geven het echt wel een keertje op. Doe geen dingen die je niet wilt, jij moet het doen dus gaat het op jou tempo.

Ook hoeft hij bij de eerste keer longeren met zadel helemaal niet te bokken. Laat je paardje van te voren al wennen aan alles, laat het zadel gewoon zien en als hij er angst voor heeft leg dan eerst een donker ( schrikken ze minder van dan lichte kleuren) kleurig dekje op zijn rug en als ze dat goed vinden dan bijvoorbeeld er een dekensingel op die je langzaamaan vast maakt. Zo worden ze gemakkelijke met het zadel opleggen en komen ze er minder tegen in verzet.

Probeer als het goed gaat ook niet gelijk teveel te vragen van je paardje. Ookal zijn ze nog zo braaf, maak er geen gebruik van door nog maar een half uur extra door te rijden. Ik rij de eerste weken meestal maar 3 kwartier, een kwartier stappen en wenden met een langer teugeltje, dan een kwartiertje tempowisselingen met maximaal 2 rondjes galop per hand en daarna een kwartier uitstappen.

Beloon je paardje wel goed als hij iets goed heeft gedaan, ze hebben het echt nodig.

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:02

Wat ik niet snap Gisje, is dat jij zegt nooit aan een longeerlijn op te stappen.
Wat doe jij dan als jou paard ineens begint met bokken, terwijl er geen stuur of rem op zit?
Het paard heeft dan alle vrijheid en die geef jij hem ook. Een paard is niet gek.
Ik begin altijd de eerste keren aan de longeerlijn, zodat degene op de grond in kan grijpen als het paard gekke sprongen gaat maken.
Immers is het zo dat het paard echt niet snapt wat voor raars er ineens op zijn rug zit. De ene laat het toe, de ander zal het ervan af proberen te gooien.
Iemand die op de grond staat kan helpen het paard rustig te krijgen zodat er geen ongelukken gebeuren. Daar is die longeerlijn voor, eventueel de zweep en voor het paard een houvast aan iets wat vertrouwd is.
Mijn paardje heeft ook wel eens de neiging om te zeggen, joh dat gene op mijn rug is niet fijn, dus maakt hij zijn rug bol en springt omhoog.
Hij heeft heel veel steun aan de longeerlijn. Op het moment dat er via de longeerlijn met hem "gepraat" word staat hij ook meteen stil en gaat hij weer verder waar hij gebleven was. De ruiter zelf heeft op dat moment echt niks meer te zeggen.
Het wil niet zeggen dat ik weken aan een longeerlijn rijd, want vertrouwen we elkaar dan gaan we los.

* ik vergeet er bij te zeggen, dat elk paard anders word behandeld.
Als ik een paard tref dat bij uitspatters te gevaarlijk doet voor zichzelf aan de longe, dan zal ik deze achterwege laten. Veiligheid staat voorop.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:40

Ik ben het ook met Holly eens. Natuurlijk moet er iemand bij zijn mocht er wat gebeuren. Maar het is idd zo dat het paard jou (waarschijnlijk) het beste kent, en het is (neem ik aan) ook de bedoeling dat jij hem/haar later gaat rijden. Het is heel erg leuk om met een jong paard te werken, natuurlijk heb je veel geduld nodig, maar je krijgt er veel voor terug. Om doe vooruitgangen mee te maken en dat je dan weet: 'hey, dit heb ik gedaan', dat is gewoon super. Plus het feit dat jou paard niet de enige is die er van leert, ik ben er van overtuigd dat je zelf ook weer heel wat bijleerd!

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:45

Wat ik hiermee bedoel is, als je aan de longeerlijn vastzit ben je snel geneigd op de volte te blijven. Als een paard dat kwaad wil en gaat bokken ben je sneller uit balans waardoor je gemakkelijker valt. Ik longeer een paardje altijd net zolang tot we allebei vertrouwen in elkaar hebben. Dan laat ik iemand hem vasthouden als ik erop ga zitten. Het komt wel eens voor dat ik de eerste paar dagen alleenmaar stil sta als ik erop zit om hem aan alles te laten wennen, benen handen enzo, er staat dan niemand naast om vast te houden. Met longeren gebruik ik vaak 2 lijnen om ze van en op de hoefslag te zetten, de rest van het sturen komt wel, ze hebben meestal al vrijsnel door dat ze op je benen moeten reageren. Met longeren gebruik ik na een aantal keer ook stootjes, dan wennen ze sneller aan druk in de mond.
De reden ook dat ik liever niet aan de longerlijn vast wil zitten is omdat ik hiermee mijn onderrug zwaar gekneusd heb. Die mij altijd mee hielp lette niet goed op, toen het paard een bok gaf trok ze hem gelijk om, hij uit balans en ik ook. Heb toen 2 weken alleenmaar met heel veel pijn kunnen zitten, vandaar ook dat ik er liever zo opga.

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 16:14

oke ik snap hem.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:26

Ik doe het zadelmak maken ook zelf. Het laten wennen aan het zadel etc heb ik echt helemaal in mijn eentje gedaan en dat is supergoed gegaan. Cheyenne vertrouwde mij zo goed, en ik wist zo rustig te blijven dat ze binnen een paar keer gewend was aan het zadel en de beugels en aan mijn gewicht. Het inrijden doe ik wel met een goede instructrice erbij, want daar komt veel meer techniek en beleid bij kijken die ik gewoon echt nog moet leren. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je gewoon goed kunt rijden en je paard vertrouwd jou, dat je het beter zelf kunt doen (met lessen) als dat je een 'wildvreemde' op je paard laat stappen. De eerste keer bij Cheyenne ging er dus ook een 'vreemde' op, iemand die veeel ervaring had met jonge paarden inrijden, maar mooi dat Cheyenne dat niet accepteerde! Mij accepteert ze wel, want ze kent mij door en door.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers