Zweerjes op neus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Zweerjes op neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 09:23

Hey,

Gister heb ik hele rare zweertjes op de neus (onderkant neusvleugels, aan beide kanten, net 2 schaafwondjes maar dat zijn het niet) bij mijn bijrijdpaard geconstateerd. Ze leek er geen last van te hebben maar heb het toch maar met een beetje Vaseline ingesmeerd.
Toen ik haar vanochtend biks gaf in de wei, keek ik ook even naar de neus van mijn eigen pony en die van mijn zusje (staan met z'n allen in de zelfde wei) en wat bleek: mijn pony had precies het zelfde, maar dan alleen op haar rechterneusvleugel. Die van mijn zusje had het meer op de neus, een stuk hoger en daar zaten al korstjes op. Dat zag er net uit alsof het verbrand was maar daar zijn de plekjes wat klein voor (meestal zit de hele neus dan onder de korsten).

Weet iemand wat dit is? Het lijkt mij haast op een een of andere infectie/ virus. Komt dit bekend voor?

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:31

Joris heeft dat als er minder gras staat of als het droog is, dan schuurt hij ahw zijn neusje kapot. Ik smeer er dan zalf op (uierzalf) en dan gaat het weer over.

Als er pus uitkomt zou ik wel de DA eventjes bellen

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 17:27

Nee, er komt geen pus uit. Het zijn een soort kloofjes/zweertjes. Het gras staat niet erg hoog en het is ook droog, maar de pony van mijn zusje heeft die plekjes veel hoger zitten dus dat kan niet van schuren komen... Ze hadden vorig jaar nog nergens last van, van het zomer ook niet. Onze 2 shetlanders hebben het (nog) niet, dus ik zou haast denken dat het een een of andere infectie is ofzo...

De DA was er gisteren toevallig, maar het is verder niet heel ernstig. Ach ja, het zal wel weer over gaan (ik smeer het wel af en toe in met Vaseline) maar het is zo raar dat ze het ineens allemaal hebben.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:22

Zonnebrand ?

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 20:08

Dat is het ook niet denk ik. De neus van mijn pony is grijs, dus ze is zoiezo minder gevoelig voor zonnebrand. Bovendien zit het op een hele rare plek, zeg maar op de kruising van lip/neus en dan in de plooi bij de neusvleugel. Het is een beetje moeilijk te verwoorden. Anders maak ik er een foto van, misschien is het dan wat duidelijker...

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:19

Er zijn herpes virusjes die dit kunnen veroorzaken (geen rhino hoor!!-wees gerust) kun je bij die paarden in de mond kijken ? zijn daar ook rode vlekken te zien ? Zijn ze in contact geweest met jonge paarden ?

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 20:25

Ik zal eens kijken in de mond... Er staat een enter (shet) bij ze in de wei, maar daar stonden ze al tussen toen ze bij ons werd geboren. Dat shetje heeft alleen (nog) niets.

Maar wat ik wel weet is dat een boerderij verderop laatst een pony (van een vriendin) ziek was, had bronchitis geloof ik. Daar staan een heleboel jonge paarden in de wei, maar daar komen ze niet mee in contact. Kan dat ermee te maken hebben?