Fedde onverwacht op Horse-Event!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Fedde onverwacht op Horse-Event!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 12:12

Eigenlijk is dit een verslag van gisteren (21-09), maar zet het toch maar bij VvdD.

MMiracle (Maxime) zou meedoen met haar schimmel Miracle, alleen wilde Miracle dus niet laden. Ne een tijd tobben hebben we besloten op te geven. Voor de veiligheid van onzelf en het paard, want het werd echt gevaarlijk.

Maar we hadden natuurlijk een kaart voor het Eigen-Paard programma, dus toen besloot ik dat ik met Fedde wel mee wilde doen. Ik ben toen mijn witte rijbroek uit de was gaan halen en mijn moeder, Maxime's moeder en Maxime zelf zijn Fedde uit de wei gaan halen. Spullen in de auto en we dachten dat we alles hadden.

10 minuten nadat we besloten dat Miracle niet mee mocht zijn we met Fedde vertrokken. We hadden gepland om om 7.00 uur weg te gaan (dan zouden we er om 8.45 zijn), maar gingen pas om 7.45 weg. Ik ging met Maxime in mijn auto en onze moeders gingen met de (grijs kenteken) auto+trailer. Ik wilde er om 9.00 uur zijn om aan te melden en de vertraging uit te leggen. We waren er ook om 9.00 uur, maar ik hoop dat ik geen bon krijg voor te hard rijden!

De moeders waren er met trailer om 9.30, dus krap op tijd. Toen kwamen we tot de ontdekking dat we geen zadel bij ons hadden (in al die consternatie helemaal vergeten). Dat was dus niet zo handig, maar we gingen wat proberen te regelen.

Fedde moest eerst nog even geborsteld worden (had lekker in het stof liggen rollen), maar we waren om 9.40 bij de vet-check. (had 9.30 moeten zijn).

Vet-Check:
Fedde werd eerst door een studente Diergeneeskunde nagekeken. Gewoon de normale dingen zoals ademhaling, pols, slijmvliezen, benen etc. Daarna werd hij door de dierenarts bekeken en ook zijn gangen waren ok. Geen opmerkingen, dus hij werd gezond verklaard.

Tussendoor zijn we naar de stalmeester geweest die ons een leenzadel (Kieffer)gegeven heeft. Dat was dus een hele opluchting.
Na de vet-check kwam de exterieur-beoordeling.

Exterieur-beoordeling:
Fedde werd hier door een student? beoordeeld op uiterlijk. Alles werd d.m.v. een lineair scoringsformulier gedaan. De jongen deed het heel goed en had overal een duidelijke uitleg bij. Fedde werd gemeten op 1.65, maar ik weet niet of dat helemaal klopt. Ondergrond was niet helemaal gelijk etc., maar nadat we van plaats veranderd waren was hij nog steeds 1.65. Ik dacht altijd dat hij 1.61 was, dus dat was een meevaller!

Hoefbeslag:
Hier werd bekeken hoe Fedde's hoeven waren beslagen. Alleen bij het linkervoorbeen was de buitenzijde iets te hoog, voor de rest stond hij keurig.

Harnachement:
Het zadel hebben we maar niet laten meedoen, want het was tenslotte een zadel van daar. Ik had de neusriem en teugels van het hoofdstal gehaald (zoals bij keuring) dus ook dat kon niet beoordeeld worden. De rest van het hoofdstel (bit, bakstukken, kopstuk en frontriem) was goed.
Er werd als opmerking bijgezet dat ik de staart moest wassen en uitpluizen. Normaal doe ik dat altijd, alleen nu was het een beetje krap tijd (welgeteld 5 minuten). Normaal doe ik rustig een half uur over staart en manen.

Voedingsadvies:
Hier werd Fedde gewogen. Hij woog 590 kilo. Dat viel me heel erg mee, dacht dat hij wel 700 zou wegen. (blijkt maar weer, ik ben slecht in schatten!). Hij werd met een bio-pendule o.i.d. getest, hij bleek een metaal-aarde type te zijn. Ik kreeg daar uitleg over van de medewerkster van Equiral. Ook werd gevraagd wat en hoeveel ik voerde. Hij krijgt 1 kilo brok en 1/2 kilo muesli per dag en 4 heel grote plakken hooi. Dit was heel goed, dus ik hoef mijn schema niet te veranderen.

Toen hadden we even vrij. Fedde kon even in de stal drinken en wat eten terwijl wij de spullen uit de auto gingen halen. Fedde opgezadeld en ik was ook klaar, dus we waren om 12.30 waar we moesten zijn.

Bange paarden:
We deden dus mee met het Bange-Paarden programma. Fedde heeft best wel dingen waar hij bang voor is, dus ik was benieuwd! Het zadel zat lekker gelukkig. Eerst moest hij over balkjes heenstappen langs een gevouwen stuk landbouwplastic. Dat ging zonder problemen. Daarna moest er over het landbouwplastic heengstapt worden, Fedde keek er niet van op of om. Ook niet toen het wat uitgevouwen werd en het nat werd gemaakt.
Tweede onderdeel was dat de agent met een paraplu en een vlag liep. Dat was toch best wel eng vond Fedde. Toen die man ook nog eens met een ratel herrie ging maken wist Fedde echt niet meer waar hij aan toe was. Maar na een paar rondjes ging het heel aardig.
Derde onderdeel was de rookmachine. Heel erg eng vond Fedde het gesis dat dat apparaat maakte. De rook was ook niet echt leuk, maar dat sissen was het ergste. Na een tijd proberen kreeg ik hem er aardig langs gelukkig.
Hierna werd er met de vlag gezwaaid. Dat was ook wel spannend, maar na een tijd ging het toch best wel goed. Ook over zijn hoofd en kont heen lukte na een aantal pogingen.
Toen werd er nog even gerateld. Dat was voor Fedde de aanleiding om er tussenuit te knijpen. Ik kon dat nog wel voorkomen, maar van harte ging het niet.
Toen het stil was liep fedde als een trein. Ik kon lekker zitten en hij liep heel fijn.

Ik vond het een hele goede training. Fedde kon zo een beetje wennen aan rare dingen en ik kreeg tips hoe ik daar het beste mee om kon gaan.

(Als er nog mensen gekeken hebben: ik reed met een Fries, had een zwart t-shirt aan, een witte rijbroek aan, leren laarzen, casco helm en er lag een wit dekje onder het zadel)

Al met al vond ik het een heel geslaagde dag. Erg jammer van het begin, maar volgend jaar beter Max!

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:38

Oh wat leuk dat je mee kon doen!!! Klinkt wel erg heel leuk dat programma. Ik heb gisteren ook even een bliksembezoek gebracht aan het Horse-event, het zag er allemaal echt supermooi uit!!!

Wel heel jammer voor Maxime, misschien ook volgend jaar nog een keer proberen

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:30

Haha, ik heb je gezien *LOL*

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 17:52

Saar schreef:
Oh wat leuk dat je mee kon doen!!! Klinkt wel erg heel leuk dat programma. Ik heb gisteren ook even een bliksembezoek gebracht aan het Horse-event, het zag er allemaal echt supermooi uit!!!

Wel heel jammer voor Maxime, misschien ook volgend jaar nog een keer proberen


Volgend jaar gaan we samen!

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 17:52

Pauline schreef:
Haha, ik heb je gezien *LOL*


Leuk! Tijdens het rijden of tijdens de andere onderdelen?