[LO] Dat was schrikken tijdens het longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
risjuhh

Berichten: 24
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: hilversum

[LO] Dat was schrikken tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 17:47

Ik heb een verzorgpaardje, van 3 jaar oud. ik weet dat als ik hem ga longeren dat hij altijd begint met een paar rondjes rennen, daarom zet ik hem van te voren altijd in de stapmolen zodat hij vast een beetje los is. nu deed ik dat gisteren ook en zoals gewoonlijk stapte hij het eerste rondje redelijk rustig en toen begon hij te rennen, dan moet je je heel erg schrap zetten anders trekt hij je door de hele bak heen. maar door zijn blijheid vergat hij even dat hij vast zat, hij gaf een mega bok en rend recht uit, toen had ik al best wel last van mijn hand, want de longeerlijn gleed door mijn hand. Toen zat ik even achter hem aan om hem door te laten rennen, zodat hij niet zijn eigen zin had maar dat hij ook echt moest, maar toen gign hij zoo gek doen, hij bokte weer deze keer richting mij, niet gemeen maar ook weer van blijdschap, toen kwam de longeerlijn tussen zijn benen, want hij bokte er als het ware over heen. toen moest ik hem natuurlijk wel loslaten, toen rende hij als een idioot door de bak heen en toen stond hij stil in een hoek en draaide om en rende de andere kant op, het ging iedere keer net goed, ik was echt bang dat hij in de longeer lijn vast kwam te zitten, ik bleef rustig in de bak staan en probeerde hem gerust te stellen, uiteindelijk stond hij een meter bij me vandaan stil en sprong hij om met zijn hoofd naar mij, hij keek echt alsof hij zo op me af wilde rennen, dus ik heel rustig mijn hand omhoog en zei hooooo maaar rustig, kom maar, en toen kwam hij heel rustig naar mij toe lopen.

hij was natuurlijk heel erg opgefokt, dus een meisje raadde me aan om hem even los te laten staan, en zn eigen gang te laten gaan, nu mag dat eigenlijk niet, maar ik deed het toch maar, toen kreeg ik natuurlijk op mn kop omdat dat paard daar niet los mag staan, maar toen ik het uitlegde begreep hij het wel.

Ik heb hem uiteindelijk niet meer gelongeerd, uit veiligheid voor mij en mijn verzorgpaard, maar heb ik hem even opgejaagd toen was hij gelukkig wel moe daarna.

Ik was best wel geschrokken,

hebben jullie tips wat ik volgende keer kan doen, als hij weer zo raar doet???/

als er iets misgaat tijdens het rijden is het 9 van de 10 keer de schuld van de ruiter Lachen


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 18:11

volgens mij valt er niet veel aan te doen, als een paard echt raar gaat doen dan is het enige wat je kunt doen..... erachteraan blijven hangen, of loslaten, maar das natuurlijk altijd link met een touw.
Ik weet niet of je een longeersingel heb, maar dan kun je het touw ook vaaf het bit door een ringetje halen zodat hij meer stelling naar binnen krijgt, zo heb jij meer over 'm te zeggen want dan kun je hem als het ware 'omtrekken'.
Pijnlijk als het touw door je hand gaat, heb ik van de week ook gehad, nogsteeds last van. Het helpt wel als je het daarna meteen in een bak met koud water doet, dan krijg je in ieder geval geen blaar ofzo.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:28

Kun je geen stukje bak afzetten? Het liefst van 30 bij 30 meter.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:32

Suleika schreef:
volgens mij valt er niet veel aan te doen, als een paard echt raar gaat doen dan is het enige wat je kunt doen..... erachteraan blijven hangen, of loslaten, maar das natuurlijk altijd link met een touw.
Ik weet niet of je een longeersingel heb, maar dan kun je het touw ook vaaf het bit door een ringetje halen zodat hij meer stelling naar binnen krijgt, zo heb jij meer over 'm te zeggen want dan kun je hem als het ware 'omtrekken'.
Pijnlijk als het touw door je hand gaat, heb ik van de week ook gehad, nogsteeds last van. Het helpt wel als je het daarna meteen in een bak met koud water doet, dan krijg je in ieder geval geen blaar ofzo.

dat is inderdaad een beter iedee dan een stuk afzetten anders loopt hij je omver als hij het weer doet dasn heeft hij niet zoveel ruimte en knald hij missgien op de reling!!

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:42

als je hem op een afgezet stuk longeerd heeft hij niet de kans om rechtuit te gaan waarbij je hem (vaak)op een gegeven moment moet loslaten.
op een afgezet stuk heeft hij aanleuning en mag hij best wat gekke sprongen maken zolang hij maar dezelfde kant op blijft gaan.
Als hij in een grote bak een keer rechtuit gaat hoeft dat nog geen probleem te worden maar als hij doorkrijgt dat hij elke keer los kan breken ben je verder van huis.
Ik zou dus ook een stuk afzetten, je kunt hem dan goed bij je houden waardoor de kans dat hij op de reling knalt erg klein wordt

risjuhh

Berichten: 24
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 20:53

daar hebben jullie wel gelijk in, ik kan hem ook wel in een kleiner kampje longeren, maar het probleem bij hem is dan dat hij juist over het midden gaat rennen, en nu rent hij langs de bakrand, hij rent ook niet helemaal naar het hek toe, maar een beetje ondersteuning zou inderdaad geen kwaad kunnen, ik ga het proberen dank je

als er iets misgaat tijdens het rijden is het 9 van de 10 keer de schuld van de ruiter Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:09

Kwa longeren heb ik geen tips voor je, maar ik zou als ik jou was in ieder geval handschoenen aantrekken.
Ik vind wel dat je het goed hebt opgelost toen die eenmaal los was hoor, rustig blijven en paard kalmeren.

Het blijft altijd moeilijk met een jong vrolijk paard, dus succes met de tips hierboven, en voor je eigen handen geldt: handschoentjes aan Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

risjuhh

Berichten: 24
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 13:54

dat vind ik een heel goed idee, ik heb nog steeds een klein beetje brandblaartjes

als er iets misgaat tijdens het rijden is het 9 van de 10 keer de schuld van de ruiter Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:47

Daarom kun je je paard beter niet toestaan om te gaan rennen als hij aan de longe is. Hij mag altijd pas vertrekken op jouw commando. Anders ben je veel te makkelijk alle controle kwijt, zoals nu is gebeurd. Ik leer mijn paarden dus het commando "walk on" aan om weg te stappen Hoe fris ze ook zijn, daar moeten ze aan gehoorzamen. Op die manier hou je het allemaal wat veiliger.


risjuhh

Berichten: 24
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 16:19

jah dat snap ik wel, maar ik verzorg dit paardje een keer in de week, en rest van de dagen doen de echt eigenaren wel wat met hem maar niet dagelijks. dus ik probeer hem wel weg te laten stappen maar als dat niet werkt, laat ik hem rennen, maar op het moment dat hij weer wilt gaan draven omdat het genoeg voor hem is, dan laat ik hem nog ff doorrennen, zo krijgt hij niet helemaal zn zin, want ik heb zooo vaak geprobeerd hem eerst te laten stappen, maar dan gaat ie alleen maar langer door met pogingen tot wegrennen

als er iets misgaat tijdens het rijden is het 9 van de 10 keer de schuld van de ruiter Lachen

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 18:14

Als een paard echt wil gaan gaat ie toch wel, is niks tegen in te brengen.

Maar hij mag zeker niet door het midden heen komen stormen als je hem in een kleiner bakje (volgens mij bedoel je dat met kampje) longeert.
Da's ook levensgevaarlijk, maar hier is nog wat tegen te doen, zorg gewoon dat je zweep tussen jou en 't paard in zit, dan drijf je hem gelijk goed van achter naar voren, en mocht ie een spurt binnendoor willen trekken, houd je de zweep bij zijn schouder.

En trouwens, Sannuhtje, een 3-jarig paard loopt waarschijnlijk niet zomaar door het hek heen. Een duidelijk zichtbaar lintje, wat in dit geval al als hek kan dienen, is en blijft een vrij 'eng' object. En een paard gaat zolang deze genoeg bewegingsruimte heeft, en niet opgesloten wordt, echt niet zomaar door een 'eng ding' heen.
Helemaal geen 3 jarig paard, wat toch nog niet echt veel trukjes uit de bekende doos kent.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

b007
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 11:18

Onze bak delen ik in tweeën en laten daar het paard met mij in het midden rondjes lopen. Mijn paard heeft in het begin ook niet willen longeren. Dit is overgegaan toen we regelmatig los longerden. Dus zonder longeerlijn. Zorg dat ze de zweep kan zien. Niet mee slaan alleen het laten zien is vaak al voldoende. Succes OK dan!

loez

Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:01

Succes

[o]

risjuhh

Berichten: 24
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 18:32

dat heeft geen zin bij mij, b007, want hij trekt zich niks van de zweep aan, maar toch allemaal bedankt hoor!!

als er iets misgaat tijdens het rijden is het 9 van de 10 keer de schuld van de ruiter Lachen

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:30

die van mij kwam toen ze 3 was ook wel eens met haar beentjes verstrikt in de longeerlijn als ze weer eens een bokje gaf of met haar hoofd te laag naar de grond ging. ik kon ook niets anders doen dan loslaten en daar ging ze, als een idioot door de bak heen en bokken en doen. nou, ik liet haar maar razen en na 5 minuutjes stond ze stil en klipte ik de longeerlijn van haar af. klaar. dus ik zie gen fouten in wat jij hebt gedaan hoor!


Leven zonder paarden is geen leven...

Dartel
Berichten: 161
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:56

Als hij dit vaker gaat doen moet je zorgen dat het geen gewoonte wordt. Dan leert hij dat hij sterker is. Probeer dan een kaptoom te kopen of te lenen. Dan heb je wat meer te zeggen. En veel met je houding werken. Steeds terug in tempo, hou zijn aandacht vast. Probeer hem met je houding in de hoek te zetten, zweep voor hem houden, zodat hij leert dat jij het ook zo voor het zeggen hebt. Dit kun je ook oefenen aan een halstertouw, een paar passen achterwaarts en weer naar voren. Gewoon veeeeeel oefenen, en hou het leuk voor jou en je paard OK dan!

Dartel

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:24

Zoals het nu is gegaan , had je , vind ik , eigenlijk na het los rondrennen toen 'ie moe was , nog even de longeerlijn eraan moeten klikken en wat rindjes in jouw tempo vragen. Wat draven , stappen en een rondje galop op beide kanten.

Was een mooi buitenkansje !
Want moe was 'ie toch al , dus de negatieve energie was eruit Lachen

Zorg er in ieder geval voor dat het niet meer kan gebeuren dat hij rechtuit kan.
Dus erg op je strepen staan , respect voor de zweep bij brengen en goed op de stemhulpen laten reageren. Niet door je heen laten rennen , en geef maar eens een goede tik als hij door de zweep heen naar binnen wil.

Zoveel mogelijk proberen te voor komen dat het fout gaat (door een cirkel af te zetten en duidelijk te zijn , eventueel voor het longeren uit laten razen) , en als het TOCH fout gaat even streng corrigeren.

Goed eindigen.

Veel belonen , alle kleine dingentjes die goed gaan.
Veel simpele dingen vragen , en bezighouden.

Even consequent zijn hoor ,
elke keer dat het fout gaat leert hij hoeveel macht hij heeft en dat is niet goed

risjuhh

Berichten: 24
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 13:55

je zei dat ik hem alsnog had moeten longeren, maar ik had de eigenaar gebeld en die zei dat ik hem beter even op kon jagen, want na die paar rondjes rennen was ie echt nog nie moe

als er iets misgaat tijdens het rijden is het 9 van de 10 keer de schuld van de ruiter Lachen

risjuhh

Berichten: 24
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 13:59

dank je dierenvriend, k ben blij dat er meer zijn die hetzelfde gedaan zouden hebben, en dartel, ik ga hem volgende keer sowieso met kaptoom longeren. ik denk alleen dat ik er inmiddels achter ben waarom ie dat deed, hij staat sinds een week ongeveer weer 's nachts binnen, en toen ik hem ging longeren was ie blij dat ie zn stal uitmocht, hij had wel in de stapmolen gestaan, maar hij heeft veel energie, natuurlijk praat dat niet goed, dat hij met mij aan de wandel ging, maar gelukkig komt de eigenaar volgende keer even helpen, zal je netzien dat ie dan rustig is, maarja, ze is nu zelf ook druk met hem bezig dus dat scheelt

als er iets misgaat tijdens het rijden is het 9 van de 10 keer de schuld van de ruiter Lachen

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:00

risjuhh schreef:
je zei dat ik hem alsnog had moeten longeren, maar ik had de eigenaar gebeld en die zei dat ik hem beter even op kon jagen, want na die paar rondjes rennen was ie echt nog nie moe


NA het opjagen dus !
Toen had je hem eigenlijk nog even ''moeten'' Knipoog longeren ,
omdat hij toen mooi alle overtollige energie eruit gerend had Lachen

risjuhh

Berichten: 24
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 18:14

ooh zo , jah had ik idd kunnen doen, maar ik moest helaas weg...
ik moest werken, en door dat irritante gedoe van hem, was ik veel tijd kwijt.. en ik vond het belangrijker dat ie ff rustig uitgestapt was uiteindelijk en ff afgespoten en zn eten. maar anders had ik hem cker nog gelongeerd hoor

als er iets misgaat tijdens het rijden is het 9 van de 10 keer de schuld van de ruiter Lachen

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:13

Ik zou de bak ook in tweeën delen en dan eventueel een soort rondje midden in maken en hem dan daar los door laten lopen ik bedoel net als in een stapmolen heb ik ook vijf keer gedaan en toen ging het daarna al een stuk beter. Zou het gewoon proberen.

wipwop

Berichten: 205
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Opperdoes/Twisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 20:08

je zou iemand anders kunnen vragen om je er bij te helpen en wat snowylover zegt daar heeft hij zij gelijk in hoor

Lovers Heidi,Pamba,Donna Lovers
Heidi we zullen je nooit vergeten... Verdrietig

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 20:16

In ieder geval handschoenen aandoen Haha!

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 20:28

stukje bak afzetten 20 x 20 m ofzow en vooral handschoenen aan doen he!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers