Hoe richting aangeven bij rotonde?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Hoe richting aangeven bij rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 14:59

Ik heb hier een meningsverschil over met de familie Haha!
Ik heb in mei mijn rijbewijs gehaald en ik meen me toch sterk te herinneren dat het mij zo is aangeleerd, maar mijn familie beweert dus anders.

Het gaat om het rijden van een rotonde.
Volgens mij, heeft mijn instructeur mij geleerd dat als je een rotonde driekwart rond gaat, dat je dan richting links aangeeft.
En pas als je de rotonde half rond bent, verander je dat in richting rechts.
Je slaat dan immers naar rechts af.

Volgens mijn familie is dit verwarrend en lijkt het ze zeer onwaarschijnlijk dat ik dat zo heb geleerd.

Dus een vraagje aan degenen die ook recent les hebben gehad, hoe zit dat bij jullie??
Laatst bijgewerkt door Cody op 22-09-03 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt


Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:03

Ik heb het ook altijd zo geleerd, ik vind het wel zo netjes ten opzichte van de andere weggebruikers omdat ze weten dat ik op dat moment niet afsla maar nog even de rotonde blijf volgen.

Waren er maar veel meer mensen die dit zo doen , veel duidelijker en veiliger!

peppertje

Berichten: 791
Geregistreerd: 01-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:03

ik heb op dit moment les, en ik heb het hetzelfde geleerd als jou...

Marc2
Berichten: 1163
Geregistreerd: 11-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:03

Volgens mij hoort dat ook zo.

Alleen krijg ik te vaak te horen dat ik helemaal geen richting aangeef... :/

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:05

Ik heb hetzelfde geleerd, het is juist duidelijker dat je dan nog op de rotonde blijft en er pas af gaat als je richting aangeeft om eraf te gaan.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:05

Yep jij hebt gelijk!! Zo heb ik het ook geleerd..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:07

Zo heb ik het inderdaad ook geleert ...

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:20

en ik ook Haha!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:22

Me too, ik heb er altijd een schrufthekel aan als iemand geen richting aan geeft en dan ineens de rotonde verlaat, is vooral irri als je voor de rotonde staat te wachten tot die auto voorbij komt, wat ie dus niet doet Scheve mond

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:29

Cody, je hebt het goed geleerd Knipoog

Weet je wat irritant is? Er zijn mensen die bij het oprijden van de rotonde richting aangeven naar rechts en vervolgens de rotonde gewoon oprijden en dan hun knipper pas omzetten naar links Verward Verward
Ik heb op deze manier dus al 2 keer bijna een aanrijding gehad Boos! omdat ik dacht dat die mensen rechtsaf gingen.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:30

En zo heb ik het ook geleerd Lachen

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:30

Uh.. voor zover ik mij kan herinneren heb ik zo'n 8 jaar geleden geleerd dat je alleen bij het verlaten van de rotonde je richting aan moet geven Verward Scheve mond correct me if I'm wrong Knipoog

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:36

Het is zo vreselijk super de super irritant als mensen de rontonde opgaan en knipperlicht naar links doen. Hoezo, wil je dan linksom de rotonde op? Is er dan een andere optie? Snap absoluut niet waarom je je knipperlicht moet aandoen als je de rotonde op gaat. Pas als je net de laatste afslag hebt gehad, dan de knipperlicht naar rechts uitzetten dat je eraf gaat. Hoe vaak ik nog tegenkom dat mensen met lichten naar links overwachts toch naar rechts gaan. Of het knipperlicht al helemaal niet bedienen. Laat het simpel houden: ga erop zonder knipperlichten tenzij je engels de rontonde wilt nemen en pas rechts wanneer je eraf wil. Heel hartelijk dank van iemand die tig rotondes per dag moet passeren en regelmatig net geen ongeluk heeft gehad door dit soort oncorrect behandelen van het knipperlicht.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:37

AnneOmie schreef:
Uh.. voor zover ik mij kan herinneren heb ik zo'n 8 jaar geleden geleerd dat je alleen bij het verlaten van de rotonde je richting aan moet geven Verward Scheve mond correct me if I'm wrong Knipoog
Same here... en da's ongeveer 10 jaar geleden. Ik rij de rotonde gewoon op, want het is vanzelfsprekend dat je die linksom volgt, toch? Als je het andersom doet ben je een spookrijder. Dan pas de richtingaanwijzer uit, als je de rotonde verlaat.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:38

Een rotonde dien je te benaderen als een gewoon kruispunt. Als je op een kruispunt linksaf wilt, wat doe je dan?
Juist,knipperlicht naar links aan en daarom is het bij een rotonde dus ook verplicht.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 15:40

Euh Eleonoor, dat is ook idd de irritatie van mijn familie, maar zoals je hierboven aan de reacties kunt zien is dat dus wel de juiste manier Knipoog

Je gaat immers ook linksaf. Alleen niet direct, maar over de rotonde.
Mensen zien dan dus dat je de rotonde nog even blijft volgen.
Ben het dan wel met je eens dat er dan ook consequent richting rechts aangegeven moet worden op het moment dat je eraf gaat, maar volgens mij gebeurt dat dan ook wel.

In ieder geval: ik heb het dus kennelijk toch juist geleerd, en heb het toch niet verkeerd begrepen.
Maar je ziet het in het verkeer nauwelijks gebruikt worden.


Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:41

irene schreef:
Een rotonde dien je te benaderen als een gewoon kruispunt. Als je op een kruispunt linksaf wilt, wat doe je dan?
Juist,knipperlicht naar links aan en daarom is het bij een rotonde dus ook verplicht.
Dan is dat nieuw... ik erger me ook groen en geel aan mensen die eerst links richting aangeven.... Bloos! Bovendien vind ik het nog veel werk ook, je zit al op zo'n kleine rotcirkeltje, moet je als je rechtdoor wilt eerst sturen, richting links aangeven, dan gauw richting rechts aangeven en weer sturen. Wat een werk! Nee, ik zie dus absoluut het nut (en de veiligheid) er niet van in...

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:42

ja zo heb ik het ook geleerd hoor al 6 jaar geleden geloof ik!!!!
toen waren er al rotondes hahahaha!!!

dus die familie van jou heeft het heeeelemaal mis die hebben het waarschijnlijk geleerd toen er nog geen rotondes waren Haha! Haha!

en als iets irritant is als er mensen uberhaupt gewoon geen richting aangeven net of ik kan ruiken waar diegene naar toe gaat zooo vervelend!!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:43

Fantastische regel dan. Hoe verklaar je dat als je auto in de kreukels ligt omdat weeeeer eens iemand links aangeeft en toch rechtsaf gaat? En als ik kijk naar de automobilisten op de rotonde met knipperlicht naar links hoop ik dan maar dat ze dat wel doen en niet ineens wel rechts gaan. Het is zo vreselijk verwarrend als dat extra geknipper op de rotonde..... Plus dat het zo onlogisch is om de rotonde op te gaan met knipperlicht aan...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 15:46

Dat vinden ze hier thuis dus ook, leuk dat hier een soortgelijke discussie ontstaat.
Opvallend is dat mijn zus 2 jaar voor mij haar rijbewijs heeft gehaald bij dezelfde instructeur en zelfs zij denkt dat je alleen richting rechts aangeeft als je de rotonde afgaat, bij het opgaan van de rotonde voert zij ook geen knipperlicht.

Kennelijk is er in het verkeer dus wel veel onduidelijkheid over deze regel...
Laatst bijgewerkt door Cody op 22-09-03 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:46

Cody, ik heb het hetzelfde geleerd als jij.
Is toch logisch? Als ik geen richting aangeef als ik de rotonde op ga, weten de mensen die aan de overkant staan te wachten ook niet dat ik links wil. Zou dan ook maar zo kunnen zijn dat ik de rotonde recht wil oversteken...

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:47

ik heb het ook zo geleerd hoor. En zo hoort het ook. De mensen die NA jou de rotonde opkomen denken anders dat je links om door blijft rijden. Je moet het moment dat je de rotonde verlaat dat aangeven met je rechter knipperlicht. Maar er zijn maar weinig mensen die het goed doen hoor.

De hond is de betere mens

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:49

Ik zie het punt niet in dat het gevaarlijk is naar links aan te geven en alsnog naar rechts af te slaan Verward . Hoe kan er dan een ongeluk ontstaan ?

Dit gebeurt pas als mensen naar rechts aangeven en vervolgens de rotonde blijven volgen. Dan denkt de automobilist die staat te wachten dat hij kan gaan, maar blijkbaar toch niet.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:51

Wat dacht je van de automobilisten achter deze @kel die dus gaat afslaan zonder richting aan te geven. Die denken nog door te kunnen rijden ipv snelheid minderen omdat een sukkel zonder aan te geven gaat afslaan. Nooit een ongeval gezien op de rotonde dus??? Ik regelmatig en vaak door dit soort dingen.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:52

je moet links richting aangeven en die uitzetten als je eraf gaat en dan gelijk natuurlijk je rechterknipperlicht aanzetten zo moeilijk is het niet toch..?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Facebook, Tigerboy, YandexBot en 140 bezoekers