Aan 4 benen kreupel !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Aan 4 benen kreupel !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 00:02

Huilen Sinds drie maanden ben ik bezig met een jong paard!
Zodra ik het paard op pak voor het werk ,gaat hij kreupel lopen aan 4 benen!
Aan de longeerlijn is niets geen kreupelheid te zien,met lange teugel ook niet!
Vrijdag in de kliniek geweest!
Daar constateerde zij het volgende:
Rechtuitdravend niet onregelmatig,wel met de linker heup iets lager
Op de harde volte geen bijzonderheden
Op de zachte bodem onvoldoende lengtebuiging,en valt naar binnen,staart houd hij iets naar links
In de linkergalop overkruist aanspringenof goed aanspringen en vervolgens overkruist gaan
Meer spierspanning in de lendewervels
Hals is asymetrish en bekken scheefstand
Wij hebben het paard weer mee naar huis moeten nemen,en moeten hem op film gaan zetten zodat zij kunnen gaan bestuderen hoe het paard in het verzet komt en hoe hij dan op 4 benen kreupel loopt!
Wie herkent dit soort problemen?
Ben bang dat ik mijn paard kwijt raak voor de sport Huilen Huilen Huilen


nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:29

Ik herken niet meteen de symptomen maar ik kan je alleen een verhaal vertellen van een vriendin van mij.
Zij had een jonge merrie en met 3 jaar is ze begonnen met het rijden van dit paard.
Het inrijden ging redelijk en na een maand of twee ging ze lessen met haar om haar dingetjes te leren.
Ze reed dan een uur met de les mee.
Van het 1 op het andere moment werd het paardje kreupel, dus op rust.
Het leek na een week of 2 over te zijn en weer begonnen met rijden.
Weer kreupel toen de dierenarts laten komen, niet echt iets kunnen vinden, dus op rust.
4 weken rust gehad en weer begonnen met rijden , weer kreupel.
Dierenarts er weer bij, niet echt iets kunnen vinden , dus foto's laten maken, alles zag er correct uit maar wel geconstateerd dat de merrie kreupel was alleen geen echte oorzaak.
Goed weer rust paard inmiddels 3 1/2 jaar.
Weer begonnen met rijden , weer kreupel, de eigennaresse ten einde raad, niemand die een echte aanwijzing had voor het kreupel zijn.
Ze heeft besloten het paardje een jaar op de wei te zetten, omdat ze maar niet beter werd.
OOk een paragnost erbij laten komen en die zei dat het paard laat rijp was en hierdoor het werk gewoon nog niet aankon.
Goed een jaar later is ze helemaal opnieuw begonnen en het paard is volledig hersteld.
Vanaf dat ze weer rijd is ze niet meer kreupel geweest en er is dus niet een aanwijsbare reden geweest voor het kreupel zijn.
Ik hoor het toch vaker om me heen da sommige 3 jarige paarden soms nog niet rijp zijn om echt mee te rijden ondanks dat je het heel rustig en voorzichtig opbouwt.

Misschien heb je hier helemaal niets aan en heeft het totaal niks met jouw situatie te maken maar ik wilde het gewoon even vertellen.

Gr.Nadezda

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:30

die bekken scheefstand, wat hebben ze daarover gezegd??
da's op zich al aanleiding voor een hoop ellende (overcompenseren met andere spieren en daardoor weer spierproblemen). Vooral de scheefstand van de staart duidt op compensatie. Is niet het juiste woord maar je snapt wel wat ik bedoel.
Ik zou nog maar niet wanhopen.....

There is no reality, only perception.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 00:38

Eigenlijk hebben ze over die bekkenscheeftstand niet veel gezegt,ik was ook eigenlijk een beetje verstelt dat er zoveel uit gekomen was!
Eigenlijk was het me wel eens opgevallen dat hij aan de longe wel eens overkruist liep!
Maarja het is een jong dier dus zocht hier eigenlijk niets achter!
Het gaat hier trouwens om een 4 jarig paard!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 01:11

Dat begreep ik. Wilde alleen aangeven dat bekkenscheefstand voor een hoop problemen kan zorgen. Je zou er eens een fysio naar kunnen laten kijken. Of vraag de hoefsmid eens. Ik sta er vaak verbaasd over hoe vaak die het bij het rechte eind hebben!

There is no reality, only perception.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:40

En waar komt die bekkenscheefstand vandaan? Zit je paard gewoon zo krom in elkaar, is hij niet goed getraind, is hij gevallen, zit er egens een sluimerende peesblessure? Een 4-jarige mag niet dat soort problemen hebben eigenlijk!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 15:53

Ik heb hem 3 maanden geleden gekocht!
Zowel klin als rontg gekeurd
Bij mij is hij nooit gevallen of iets dergelijks!
Helaas denk ik dus dat hij zo krom in elkaar zit,en ja dat een 4 jarige deze problemen niet mag hebben begrijp ik,vandaar dat ik ook vraag of er iemand ook wel eens zoiets heeft meegemaakt!
Ik baal hier nl ontiegelijk van,heb pas ook al mijn andere paard verloren!
Ik heb ook bij de kliniek gevraagd of dit er bij de keuring uit had moeten komen,maar er werd mij vertelt dat dit dingen zijn waar ze bij een keuring niet echt op letten,of het moet heel duidelijk zichtbaar wezen!
Vaak komen dit soort klachten ook pas naar voren als het paard echt aan het werk gaat!



Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 13:02

Is er dan wellicht sprake van een verborgen gebrek, wat zou kunnen betekenen dat je je paard terug kan brengen naar de verkoper? Natuurlijk geen geweldige oplossing, maar wie weet.

Aangezien er nog niet is aangegeven dat je er niets meer mee zou kunnen doen, zou ik toch niet meteen gaan wanhopen. Ik kan me in het verhaal van Nadezda wel vinden. Misschien is je paard inderdaad laat "rijp" en belast hij daardoor de verkeerde spieren, waardoor er allerlei problemen ontstaan.

Wel heel veel sterkte ermee.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 14:37

Ik weet bijna haast zeker dat als ik hem terug zou doen naar de verkoper,dat hij er alles aan probeert het paard weer door te verkopen!
Dat is dus iets wat ik absoluut niet zou willen,zowel voor het paard als voor mij zelf niet!Zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen!
Ik hoop dat de kliniek met een goed iets komt zodat hij goed kan
herstellen,gelukkig ben ik goed verzekerd en ik ben ook bereid er alles voor te doen!
Nu ga ik morgen en overmorgen eerst maar filmen voor de kliniek en dan kan ik nadat ik het heb opgestuurd twee dagen erna bellen voor verder onderzoek of eventueel behandeling!
Maar ik hou jullie op de hoogte en heel erg bedankt voor jullie reacties !

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:07

Als hij echt zo scheef is zal je met fysiotherapie ed aan de gang moeten. Ook zal je moeten (proberen) uit te vinden waarom hij nu al (op 4-jarige leeftijd) zo scheef is. Daar zal van af hangen of behandelen zin heeft of niet.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 15:18

Ben ik helemaal met je eens,maar het is moeilijk te achterhalen wat er bij de vorige eigenaar met dit paard is gebeurd!
Het paard stond daar alleen op stal of in de wei,geen maatje of niets!
Waarschijnlijk hadden zij hem puur voor de handel
Vandaar dat ik hem ook absoluut niet terug zou willen doen,ook al mag blijken dat dit een verborgen gebrek is !

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:14

Scheve bekken kan Antoine de Bodt je precies binnen 1 uur laten zien dat je paard recht komt te staan in zijn bekken, dat je paard zuiver gaat lopen. Ik heb hem bezig gezien toen hij lesgaf in Nuenen bij een paard waar de bekken wel 10 tot 15 cm verschil had! Binnen een uur stond paard recht in bekken en het is een rijstijl die je logisch kunt beredeneren en altijd kunt controleren op dingen die je fout doet. Kijk op www.hoefkatrol.com en stuur hem mail. Ga naar 1 van zijn lesdagen of geef je zelfs bij iemand op voor een les en je zult er versteld van staan wat hij je bijbrengen kan en je paard een langere levensduur geeft en weer plezier brengt in zijn leven. Je kunt het aan de paarden zien dat ze het fijn vinden, ze spelen met oren en kijken weer vriendelijk uit de ogen (paarden die pijn hebben, worden moeilijk en chagrijnig, wat logisch is) hij zorgt dat je paard pijnvrij raakt door zijn trainingsmethode.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 17:13

Een scheef bekken is lang niet altijd met alleen rijden weer recht te zetten. Wanneer een paard (zoals in dit topic geschetst is) zo scheef is door zijn hele lichaam is dat hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk om het alleen met rijden weer los en recht te krijgen.
Dan zal je echt hulp nodig hebben van een fysio oid. Dat lukt zelfs AdB niet.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:16

Nou ik heb het zelf gezien met mijn eigen ogen. Alleen hele scheve paarden kunnen niet recht blijven en gaan altijd kreupel lopen met alle gevolgen van dien. Ik kraak je fysio niet af, maar ik weet zeker dat AdBt zeker ook zal helpen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:29

Het enige wat AdB doet is een paard rechtstellen.
Dat is (behoort) altijd al de basis van het rijden te zijn. En is ook niets nieuws.
Er zijn heel veel paarden die niet meer recht gereden kunnen worden en daar heb je dan toch echt de hulp van een fysio bij nodig om ze eerst weer los te krijgen. Dan kan je ze weer recht gaan rijden zodat ze ook recht blijven!

Om echt te zien wanneer een paard wel of niet recht is en nog wel of niet kreupel gaat is erg moeilijk. De grote verschillen kan iedereen zien, maar wanneer het gaat om de kleine restjes zal je een erg geoefend oog nodig hebben.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:39

Ja behoort tot basis maar ik weet zeker dat 8 van de 10 mensen niet weten wat rechtgericht rijden is. En Antoine werkt niet alleen op rechtrichten, hij doorloopt diverse fases tot aan de oprichting toe. Elk paard kan rechtgereden worden, het ligt aan de ruiter die erop zit om paard rechtgericht te rijden, dan is niets aan de hand. Elk paard is van nature scheef, alleen moet je zorgen dat paard recht word door training (en misschien ook hulp van fysio) en dat begint als je net op je paard zit te voelen of je paard linksgebogen is of juist rechtgebogen. Dan kun je op juiste manier trainen en holle kanten oprekken zodat je paard recht komt te staan en je paard naar ontspanning te rijden in rug en bekken. Dat zijn fases die je doorloopt. Dan is je paard recht en blijft recht.

Om echt te zien wanneer een paard wel of niet recht is en nog wel of niet kreupel gaat is erg moeilijk. De grote verschillen kan iedereen zien, maar wanneer het gaat om de kleine restjes zal je een erg geoefend oog nodig hebben.

Dus iedereen kan het dit systeem leren, maar je moet er ook wel de tijd aan besteden.

Jumpingmiepie
Berichten: 299
Geregistreerd: 22-12-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:51

ik vind het leuk voor jou hoor ik hoop dat je paard weer oud weer hoor

ik het wel jammer zo wieng tijd heb nog om paardterijden

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 08:03

Leuk?
Je zal bedoelen niet leuk!
Idd hoop ik dat hij heel snel de oude mag worden bij ons,we geven niet zomaar op!
Groetjes Lundi

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 08:54

Niet opgeven, ik heb ook eerst van alles uitgeprobeerd, maar hielp niets en de moed zakte in je schoenen. Nu ben ik jaar verder en ik ga nog steeds voor uit. NIET OPGEVEN LUNDI!!!!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Little_Gift, pol013 en 125 bezoekers