Iemand ervaring met haken op spronggewricht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Iemand ervaring met haken op spronggewricht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 12:38

Zijn er mensen die ervaring hebben met paarden die haken op spronggewricht hebben? Verward Ik zou er graag meer van willen weten.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 13:06

Bedoel je soms artrose van het spronggewricht? Oftewel spat? Dit is op rontgenfoto's te zien als 'haakjes' aan de rand van gewrichten. Als je dit bedoelt is er heel veel literatuur over te vinden.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 17:06

maar is er ook iets aan te doen?

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 17:08

het zijn haken als bij spat. Aan de rand van zijn gewricht is het gewricht niet meer mooi glad maar er zit echt een haak aan. Nou kan het zijn dat die haak weer doorgroeit aan zijn gewricht, dan is het probleem verholpen volgens de dierenarts, maar dat kan volgens haar anderhalf jaar duren.
Dit is ook het probleem dat hij zo kreupel loopt.

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:56

Mijn hengst heeft als veulen een val gemaakt op het land.Hierbij is er een stuk bot in zijn spronggewricht afgebroken.Dat hebben ze in Utrecht verwijderd.Het moest vanzelf weer herstellen van binnen,maar er konden zich wel haken gaan vormen,en dan zou hij zo goed als zeker kreupel gaan lopen.Na 3 maanden moesten we terug voor controle.Fotootje hier en daar.Er hadden zich dus haken gevormd.Ik eigenwijs,wilde mijn paard niet zomaar opgeven.Hij is nu ruim 4,zadelmak,nog steeds hengst en niet kreupel.Alleen een wat overvuld spronggewricht.In Utrecht waren ze heel sceptisch,kleine kans bla bla.Zolang hij zo loopt als nu laat ik het zo en anders ga ik wel weer terug cq naar Emmeloord.
Is jouw paard nog jong?Misschien was dat nl. wel het voordeel van mijn paard.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 13:18

Paard is inmiddels 12 jaar. Dus niet oud maar ook niet jong meer. Bedankt voor reacties!!!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:01

je kunt spatbeslag eronder laten doen, door de hoefsmid
en zorgen dat het paard zoveel mogelijk de vrijheid heeft om zelf zijn beweging te regelen buiten het rijden enzo om(paddock/weidegang)
en zijn trainingsprogramma aanpassen, dus wel regelmatig belasten maar minder zwaar