(Bios?) probleem Win98

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

(Bios?) probleem Win98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 16:39

Een tijdje geleden gaf de voeding van een computer van ons de geest, maar omdat we die op dat moment niet meer nodig hadden, is daar een tijdje niets aan gedaan. Toen ik op stage ging en daarom een compu nodig had, hebben we 'm toch laten repareren en zou deze 't weer gewoon moeten doen. Toen ik 'm (na verhuizen) voor 't eerst aanzette bleek echter dat zowel de cd-rom speler als de muis niet gedecteerd worden. In een poging op die weer terug te krijgen, heb ik een beetje lopen rommelen in de bios. Normaal gaat dat heel aardig, maar deze keer heb ik kennelijk iets gedaan zodat de drivers van de monitor spoorloos zijn... Lips are sealed Met de muis klikken kan echter niet en de muistoetsen werken ook niet helemaal mee... Kan de cursor wel bewegen met de toetsen van het numpad, maar klikken niet...

Iemand die me kan helpen of wordt 't toch format C? Huilen

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:38

misschien dat je de instellingen van je bios weer naar de farbiekinstellingen moet doen?

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 18:34

Sundancer schreef:
misschien dat je de instellingen van je bios weer naar de farbiekinstellingen moet doen?


Da's nou net datgene waardoor de drivers van de monitor de geest gaven....

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 11:57

Heb je een agp videokaart?
Als je die hebt en je primaire videokaart in bios staat op pci heb je een probleem. Ligt niet aan de drivers Lachen
Verder is er eigenlijk weinig van te zeggen als je er niet bij bent Verdrietig

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 12:54

Romkabouter schreef:
Heb je een agp videokaart?
Als je die hebt en je primaire videokaart in bios staat op pci heb je een probleem. Ligt niet aan de drivers Lachen
Verder is er eigenlijk weinig van te zeggen als je er niet bij bent Verdrietig


Het eerlijk gezegd geen idee. Zal vanavond 's kijken of ik iets iets met agp/pci kan vinden. Ik kijk ook ff of ik 'm kan starten in de veilige modus, 's kijken wat 't probleem precies is. Ik kom nu niet verder dan de foutmelding ivm de monitor.

Compu geeft zelf de melding dat ie de drivers niet kan vinden. Ik heb welliswaar de cd-rom waar een aantal monitordrivers opstaan, maar aangezien m'n cd-rom speler volgens de compu spoorloos is....

Ik weet dat 't moeilijk beoordelen is van een afstand, maar ik heb hier niet echt de mogelijkheid om 'm weg te brengen (stage van 8.30 tot 17) en meenemen naar huis vind ik ook geen optie. Als 't lukt zou 't mooi zijn, zo niet: Jammer dan, heb op m'n kamer toch (nog) geen i-net en wilde 'm alleen gebruiken voor evt typewerk.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 13:10

Je hebt dus wel beeld? Maar een melding?
Tik de precieze melding dan even hier neer als je wilt Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 13:12

denk toch dat dit een nieuwe installatie wordt, als het een software probleem al is. want ik krijg het vermoeden dat er ook wel eens iets mis kan zijn met de hardware.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 13:15

Zijn met het vervangen van de voeding misschien een paar kabels per ongeluk losgetrokken en niet opnieuw goed vast gezet???
(zou wel de 'verdwenen' cd-rom verklaren)

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 14:36

MrMagic"]
Zijn met het vervangen van de voeding misschien een paar kabels per ongeluk losgetrokken en niet opnieuw goed vast gezet???
(zou wel de 'verdwenen' cd-rom verklaren)
[/quote]

Heb ik al gecontroleerd, maar alles zit (helaas) gewoon vast... De cd-rom had je er idd mee kunnen verklaren, maar de muis.....

Waar ik wel aan heb zitten denken is dat het batterijtje (bijna) leeg is, maar de klok loopt (geloof ik, nog iets om vanavond te controleren ) wel gewoon goed.

[quote="SP"]
denk toch dat dit een nieuwe installatie wordt, als het een software probleem al is. want ik krijg het vermoeden dat er ook wel eens iets mis kan zijn met de hardware.
[/quote]

Op zich heb ik geen probleem met opnieuw installeren, ware dat ik nog nooit een compu geformateerd heb. (En dat de windows cd-rom + opstartdiskette nog in Zeeland liggen... Frusty ) Maar als de bestanden behouden kunnen blijven, zou dat helemaal mooi zijn (heb back-ups, maar toch...)

[quote="Rom schreef:
Je hebt dus wel beeld? Maar een melding?
Tik de precieze melding dan even hier neer als je wilt Lachen

Melding zet ik hier morgen neer, zit nu op m'n stageplek Schijnheilig

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:12

Cathelijne schreef:
Waar ik wel aan heb zitten denken is dat het batterijtje (bijna) leeg is, maar de klok loopt (geloof ik, nog iets om vanavond te controleren ) wel gewoon goed.


Mijn oude pc's klokje liep ook goed...maar hij bewaarde totaal geen biosinstellingen...probeer eens een ander batterij....

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:01

Even batterijtje vervangen misschien idd, dat kan meteen de instellingen weer terug zetten naar fabrieksinstellingen en dan kan je meteen nieuwe monitordrivers installeren of proberen de monitor als standaard monitor in te stellen?

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 17:06

Ok, batterijtje is dus een goede mogelijkheid. Als ik het goed herinner moet daar een soort van horloge batterij in, maar dan een paar keer groter (ja, ik weet (ong) hoe een compu er van binnen uitziet Knipoog )

Donderdagavond wordt dat dus een batterijtje kopen

De verdere gevraagde info (foutmelding) krijgen jullie morgen, m'n werkdag zit er weer op! Haha!

In principe zou het met een batterijtje opgelost moeten wezen (denk ik), maar deze compu heeft wel 's eerder vage kuren gehad (Zoals usb poorten die opeens volkomen spoorloos zijn Verward )

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:48

Er zit idd een knoopcel in, en als alle apparaten ineens spoorloos gaan verdwijnen is je moederbord misschien een beetje ziek Tong uitsteken

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 09:02

Ok, hier hebben jullie de foutmelding en nog wat dingen die mij zijn opgevallen:

Melding ivm monitor
De beeldschermadapter is niet juist geconfigureerd. Klik op Ok om het probleem op te lossen met behulp van de wizard Nieuwe hardware.

Als ik dan vervolgens op Ok klik, loopt Mmtask.exe (wizard?) vast. Als ik die dan wil afsluiten dmv Ctrl+Alt+Del krijg ik de melding dat 't systeem bezet is (blauw beeld)

Het beeld is overigens in 16 kleuren.

Als ik op Annuleren klik, zelf op 16 kleuren instel en niet opnieuw opstart, kan ik practisch niets meer. Kan de cursor nog wel bewegen dmv numpad, maar klikken kan niet meer. Reageert ook niet op sneltoetsen. (krijg alleen piepjes)
Als ik 'm opnieuw opstart begint 't weer van voor af aan.

Andere gegevens
Ik heb ook nog even in veilige modus gekeken. Daar reageert ie wel op het toetsenbord (sneltoetsen)

De beeldschemradapter is een NVidia RIVA 128/128ZX, de gegevens van de monitor ben ik stom gegoeg vergeten op de schrijven. Weet alleen dat 't een Hanson is.
De CD-rom staat wel in het systeem als geinstallerd, maar in "Deze computer" is die spoorloos.

Verder staat er in het systeem 2 keer een floppy disk, terwijl er toch echt maar 1 in zit (heb nog niet kunnen testen of ie 't ook doet, maar hij staat wel in "Mijn Computer")

Als jullie meer info nodig hebben kan dat. Wat ik niet weet, ga ik vanavond na en krijgen jullie morgen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 11:23

Kun je die wizard ook cancellen?
Dan dat doen en zelf de drivers installeren. Als je die nog kunt vinden dan.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 11:36

Romkabouter schreef:
Kun je die wizard ook cancellen?
Dan dat doen en zelf de drivers installeren. Als je die nog kunt vinden dan.


Zoals in het stukje erboven staat:
Als ik op Annuleren klik, zelf op 16 kleuren instel (meer keuze is er niet) en niet opnieuw opstart, kan ik practisch niets meer. Kan de cursor nog wel bewegen dmv numpad, maar klikken kan niet meer. Reageert ook niet op sneltoetsen. (krijg alleen piepjes)
Als ik 'm opnieuw opstart begint 't weer van voor af aan.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 11:41

Sorry, overheen gelezen Scheve mond

Heb je xp of iets anders? ALs je xp hebt kun je vlak voor dat windows opstart op F8 drukken dan krijg je een soort gelijk menu als dat je krijgt voor veilige modus. Als het goed is kun je dan kiezen voor "VGA modus inschakelen"
Kijk eens of dat werkt Lachen

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 11:45

Is Windows 98 (staat ook in titel Knipoog ) Ik heb ik de bios ook al een beetje lopen rommelen. VGA stond op "off", heb ik op "on" gezet, maar het blijft klieren.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 11:47

hahahah , ik ben lekker bezig vandaag Haha!

Je kan nog even proberen om in de veilige modus de videokaart driver weg te gooien (alle de je kunt vinden). Die wizard ziet dat er al drivers aanwezig zijn en probeert die dan ook weer te installeren. ALs die corrupt zijn geraakt, zou het daar mis kunnen gaan.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 12:09

Ik neem aan dat je dan vanaf een cd-rom/diskette opnieuw moet installeren? Of neemt de compu daarvoor de systeembestanden die op de harde schijf staan? cd-rom wordt wel een beetje moeilijk aangezien die 't niet doet... Bovendien ligt de cd-rom met drivers thuis (in Zeeland... 2 uur treinen van waar ik nu zit...), maar misschien dat er ook wel wat van internet te halen is. Ik geloof wel dat er een aantal monitoren in het systeem staan , zou kunnen dat ie daarmee in de knoop ligt... Verward
Eerst maar 's dat batterijtje vervangen en hopen dat 't daarmee is opgelost. Zoals de compu er nu bij staat, kan ik er niet veel mee, in de veilige modus geeft ie sowieso geen fouten aan...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:18

Ik bedoelde: Wegsmijten in veilige modus en dan weer opnieuw opstarten Lachen
Met een beetje geluk krijg je dan weer een standaard adapater. Geen superding, mar dan kun je wel weer vanaf daar verder werken. Ik zou de monitoren ook wegsmijten idd Lachen
De drivers dan Tong uitsteken

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 13:15

Ok, thanks. Ik begin in ieder geval met 't batterijtje. Wat er daarna nog moet gebeuren zie ik dan nog wel. En als ik 't niet weet, zet ik 't hier wel neer Haha!

Da's waar, bijna vergeten:
Ik heb wel de Bios Defaults ingesteld, maar (nog) niet de Setup Defaults. Aangezien 't bij 't eerste alleen maar erger werd, heb ik de andere niet meer gedaan. Toch doen (als 't batterijtje niet de oplossing blijkt te zijn)?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:27

Toch doen Lachen

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 08:55

Batterij zit erin en na wat rommelen is de monitor weer volkomen normaal Lachen, maar de cd-rom speler en de muis worden nog steeds niet gedetecteerd . Heb de cd-rom ook al verwijderd uit het systeem (in de veilige modus), maar na opnieuw opstarten ziet ie 'm nog steeds niet.
Dus ik denk dat ik zowel de muis als de cd-rom speler volgende week (deze week geen tijd meer voor, ga vanavond naar Zeeland) maar 's helemaal loshaal en helemaal opnieuw installeer. Misschien zit er iets toch niet helemaal goed vast Verward .
Als iemand nog andere ideeën/oplossingen heeft hoor ik die graag.