Inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 05:53

Op een ander topic trof ik de melding:

Citaat:
Hij kan nu van stap naar galop en aan de teugel lopen maar hij moet nog heel veel leren want hij is pas 10 keer onder het zadel geweest Haha!


Mij zakt de rijbroek hier subiet bij af.
Maar mogelijk heb ik een methode gemist die deze wijze
van inrijden rechtvaardigt? Verward

Wil iemand mij die dan ajb uitleggen, voordat ik in zo'n
geval onjuiste dingen ga roepen?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 07:20

penny actie? Tong uitsteken
(en ik dacht dat ik vroeg aan het bokken was Schijnheilig )

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 07:21

hoogbegaafd paard BV en hoogbegaafde ruiter/amazone ,
eindelijk de ideale combinatie OK dan! ,
zullen we nog veel van horen in de toekomst

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 07:35

smurf schreef:
hoogbegaafd paard BV en hoogbegaafde ruiter/amazone ,
eindelijk de ideale combinatie OK dan! ,
zullen we nog veel van horen in de toekomst

hahaha, misschien heeft diegene nog wel tijd om bonanza bij te schaven.
ben echt benieuwd naar deze wondercombinatie

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 08:14

Oeh, Treasure is nu al 21 keer onder het zadel geweest en kan dit nog niet. Weet nu gelijk waar ik vandaag op moet oefenen want anders komt het nooit meer goed met ons! Knipoog Tong uitsteken

Nee, ik snap dit ook niet. Ik zou gewoon in het desbetreffende topic vragen wat het nut is van die oefening op dit niveau.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 08:22

Ik heb op het desbetreffende topic de link naar dit topic gezet.
Leek me beter.
Anders ben ik misschien maar weer de enige zeurmiep
(hè, Kleintje? Knipoog ).

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 08:26

Botervlieg... welk topic is het dan? Kan hem zo snel niet vinden...

[edit] al gevonden en er gereageerd!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 08:37

Dan zijn jullie beter in zoeken dan ik Lachen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 08:39

Rassenpraat, shetergie ofzo...

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 08:42

Heb het gezien. In het topic zelf wordt er overheen gepraat. Blijkbaar gelden er voor shetten andere regels Verward

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:35

Ik heb een beetje de indruk dat Shetlanders meer worden gezien als speelgoedpaardjes voor Pennymeisjes dan als volwaardige paarden, vind dit een trieste zaak

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:55

Ook zo'n duidelijke volgorde, hij kan van stap naar galop... en even later... ojaa hij kan ook aan de teugel lopen Verward Sommige mensen


Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 08:51

Als mijn paard in de wei staat kan hij ook van stap naar galop Tong uitsteken (maar hij loopt dan niet aan de teugel Verward).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:07

Ik denk niet dat je dit heel erg serieus moet nemen, hoewel ik wel paarden ken die dat zo oppakten.
Van stap naar galop is niet zo moeilijk en persoonlijk ga ik alleen op paarden die een enkele keer met touwtjes zijn gelongeerd en dus begrijpen dat ze op lichte teugeldruk na moeten geven.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:23

Er is verschil in leeftijd en dus ook weten wat je doet.
Je kan deze opmerking dan ook niet kwalijk nemen.Het is iets wat gezien word bij ruiters op hoger niveau en dan is men trots dat het ook gelukt is.
Ik kan er niet over vallen en vind ook niet dat dit de plek is om hier om te lachen,alhoewel er natuurlijk altijd iets geqoute kan worden,maar houd het leuk voor degene van wie de zin afkomt.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 10:25

Stan kon ook van stap naar galop meteen, dat kan elk paard van nature.

En aan de teugel.... het kan ook zijn dat een paard van nature al een krul heeft (denk aan Friezen). En het verschil tussen een krul in de nek een aan de teugel is niet voor iedereen duidelijk. Ik heb geen verstand van shetlanders en weet ook niet of er ook shetlanders zijn met een natuurlijke krul in de hals.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 11:11

Zowiezo rijd ik de jonge paarden niet direct aan de teugel, en dat is ook niet nodig! In de B moet je laten zien dat het paard nageeflijk is, dus niet perse aan de teugel. En ik rijd ze nu Laag en diep en zo kan ik ze steeds hoger instellen. Maar er is met inrijden meer dan stap, draf galop. Ook de wendingen zijn voor jonge paarden erg moeilijk! Het inrijden is zo ontzettend breed!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 11:21

waarschijnlijk een korreltje of een schep zout, zie trouwens weinign shets aan de teugel lopen....komt omdat wij al helemaal geen shets in onze buurt hebben en als we ze hebben zijn het gewoon speelkameraadjes voor de andere paarden in de wei!!

ik haat echt van die meisjes echt walgelijk die kunnen gelijk een paard van 3 inrijden en bah bah ik wil er eigenlijk geen woorden aan vuil maken het is jammer dat je ze niet van deze site kan weren, want soms staan de meest belachelijke topics hier en kan je het niet lezen door de msn-taal.

sorry ik wil niemand beledigen maar ik moest ook effe mijn ei kwijt niet hatelijk of gemeen bedoeld!!

maar belachelijk om een pony aan de teugel te rijden als tie net bzeig is met inrijden...geen woorden voor....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 11:21

LuvdaTossa schreef:
Zowiezo rijd ik de jonge paarden niet direct aan de teugel, en dat is ook niet nodig! In de B moet je laten zien dat het paard nageeflijk is, dus niet perse aan de teugel. En ik rijd ze nu Laag en diep en zo kan ik ze steeds hoger instellen.

Zonder jouw methode 'af te breken' heb ik een vraagje:
Vind jij het voor paarden niet verwarrend om ze in het begin niet na te laten geven en later wel?
Voor mij persoonlijk valt het een beetje in dezelfde orde als een veulentje niet straffen als het bijt, maar hem wel een pets verkopen als hij een jaar is. Om maar even een extreem voorbeeld te stellen.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 11:28

Hebben jullie geen spraakverwarring over de begrippen nageeflijk en "in de krul"?

Een paard kan wel nageeflijk zijn, maar niet 'in de krul' lopen, ik denk dat LuvdaTossa dat bedoelt. Sjuimpje wil 'de krul' (icm nageeflijkheid) vanaf het begin, LuvdaTossa werkt daar anders naar toe, waarbij het paard wel nageeflijk is maar minder 'krult'. Ieder z'n eigen ding.

Of zie ik het nu verkeerd?

Nulla tenaci invia est via

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 11:35

Ik denk dat je wel een klein beetje in de richting komt Margreet,
alhoewel ik vel foto's op ITP voorbij zien komen van het inrijden van paarden waarbij er na een X aantal keer rijden nog steeds geen enkele contact met de mond wordt gezocht.
Dan kan een paard ook nooit nageeflijk zijn.

Maar inderdaad verlang ik van elk paard dat ze op lichte teugeldruk in het 'krulletje' (oneerbiedige term maar ik neem aan dat mensen begrijpen wat ik ermee bedoel) komen.
Ik persoonlijk vind het inconsequent om tijdens de eerst fase van het inrijden het 'sterrenkijken' (idem wb oneerbiedige term) wel toe te staan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 11:40

je leert kinderen toch ook niet eerst het abc om vervolgens in het oud romeins te gaan schrijven..........

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 11:41

Maar tussen die 'extremen' om maar even oneerbiedig te blijven Haha! zitten dus nog wel wat meer mogelijkheden. Nageeflijkheid kan ook zonder 'krul'.
De meerdere wegen en Rome enzo, dat verhaal.

Nulla tenaci invia est via

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 11:46

Het hangt denk ik heel erg van het paard af hoe je begint met inrijden. Als je een paard start dat de neiging heeft om te gaan 'sterrekijken' zogauw je erop gaat zitten, heeft het zin om daar extra aandacht aan te besteden & hem meteen al licht nageeflijk te rijden.

Zelf heb ik een keer met een tuigpaard gewerkt dat 3x bereden was toen ik ermee begon. Dit paard had juist de neiging om je hand op te zoeken. Daar vond ik opzich niks mis mee, maar als je een lange teugel gaf, ging ze stilstaan. Zonder de steun van de ruiter durfde ze niet meer. Dit leek me ook geen goed idee, en ik heb dus ook dat paard eerst aangemoedigd om zelf te gaan lopen en daarna ben ik haar pas nageeflijk gaan vragen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 11:48

Mijn vos had de neiging om met zijn neus zijn koker aan te tikken zodra ik contact zocht met de mond (jaaa, zo diep kan Anky ze zelfs niet krijgen Tong uitsteken ), die heb ik toen ook een periode naar voren gereden, met 'weggegooide' teugels opdat hij normaal op eigen benen ging lopen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers