The Kikkuli Method of Horse Training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

The Kikkuli Method of Horse Training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 21:24

Met toestemming van Huertecilla plaats ik hier de
door hem gevonden interessante beschrijving
van een historische trainingsmethode.

E.e.a. uitsluitend ter info.
(Maar laat dit jullie geenszins weerhouden van onderlinge
discussie erover. )

OK dan!


Citaat:
Kikkuli: http://www.geocities.com/rapachi_99/horse2.html geeft een globale vertaling van de kleitabletten


The Kikkuli Method of Horse Training, Ann Nyland, 1993, is een wetenschappelijke publicatie van 212 paginas erover. Tis een verzamelaarsitem en ik heb het, nog, niet.

Samengevat uittreksel uit haar boek:
Kikkuli, 1,350 BC
Around 1345 B.C., Kikkuli, Horsemaster to the Hittite king Suppililiuma, recorded a war horse training regime. As a result of his method, the Hittites became a mighty power rivaling Egypt.

After murdering his brother to gain the throne, Suppililiuma set his heart upon Hittite supremacy. He started by buying large numbers of horses, and somehow acquired the services of a leading Mitannian horsemaster by the name of Kikkuli. Kikkuli 'defected' to the Hittites and trained their horses, turning them into superb war machines. As a result, Suppililiuma wiped Mitanni off the face of the earth. All we have of their incredible knowledge is the horse training text written by Kikkuli. It survives in cuneiform in four clay tablets, and is known today as "The Kikkuli Text".

Kikkuli obviously had difficulty getting the high-tech Mitannian concepts across in the Hittite language, for he frequently gives a term such as "Intervals" in his own language, followed by "this means" with an attempt to explain in Hittite. For example, "And 1/2 DANNA and 20 IKU he trots them. Thereupon 38 IKU he canters. One calls this 'sinisella auzameua'. One does it this way: The first time he canters 20 IKU. The second time he canters 7 IKU. One calls this 'two-heat canter'."(1 DANNA = 3.6 miles, 1 IKU = 250 yards.)

After Kikkuli's demise, the Hittites were at a loss to understand his techniques, for we have several Hittite horse-training tablets which have regressed substantially.

The Kikkuli Method is amazing from a modern equine physiology point of view. The Kikkuli Method uses Interval training, and makes much use of leading the horses (from chariots) at the gaits of trot, canter and gallop, before subjecting them to the weight bearing stress of a rider or driver.

The Kikkuli Text details a seven month training regime. Rest days are scheduled, but workouts sometimes number three a day. Kikkuli's Interval training program contained three stages. The first two stages develop strong legs and a strong cardiomuscular system, and the third stage develops neuromuscular conditioning. His workouts included brief recoveries to lower the heart rate partially. Even swimming is done in intervals of three or five repeats, with a rest in between.

After being worked in harness, the horses were brushed down and cooled out. Every workout includes a warm down period, and all workouts were carried out on a marked course. The horses were washed in warm water and rugged.

The Kikkuli Method identifies the precise moment in training when the horse has adapted, physically and psychologically, to its training. It also encompasses a four day period known as the "Culling Process" which allows performance potential to be estimated. The Culling Process also identifies horses prone to Chronic Respiratory Disease. From days 11-20, the horses are stabled, and cracks in the stable walls are blocked. This causes an increase in dust, fungal and ammonia levels which in turn identifies underlying respiratory disorders in a horse.

In 1991, the 3,300 year old, seven month method was duplicated at the University of New England, Australia. The results revealed that the Kikkuli Method enables horses to remain sound while becoming extremely fit. The Hittites needed very fit horses, as they had a war season much like we have a baseball season. The war zone was a four week march away, and the horses had to fight in battles all summer. One famous battle involved a 44 mile (70 km) march overnight before hard fighting all day.

Kikkuli also was careful to lay down the very times salt should be fed, and even malt as carbohydrate replacement. The horses were fed three to four times a day, and Kikkuli gives the exact measurement for each feeding. He did have a standard set feed, which is as follows:


oats
barley
hay/chaff

morning
1 UPNU
2 UPNU
1 UPNU

midday
2 UPNU
2 UPNU
3 UPNU

evening
2 UPNU
1 UPNU
4 UPNU

night

ad.lib. hay


(1 UPNU = 10 liters by volume). There were many variations of the above.

Sometimes the horses were fed pollard and pulled-up grass. Pollard was always fed in the meal after the swimming intervals.

Here are some examples of the workouts:

"And 1/2 DANNA 20 IKU he trots. Thereupon again 1/2 DANNA 20 IKU he canters, 5 intervals."

"And he trots 2 DANNA but canters at the 80 IKU marker. Again they canter, over 1 DANNA and 20 IKU. When he drives back they unhitch them."

"And 1 DANNA he trots, but he hard gallops at the 7 IKU marker. But when he drives back, they unhitch them."

"2 1/2 DANNA he trots, and canters at the 7 IKU marker. Then he drives again. And at the 10 IKU marker he canters."

The intervals came in the latter phase of training. In the initial phase, a single daily workout was repeated for several days. This was followed by another phase where a longer daily single workout was repeated for a number of days. For Days 23-32, the horses were led at a trot for 2 DANNA. By Days 111-120, the horses were led at the trot for 7 DANNA and cantered for 7 IKU. After this, the distances were decreased greatly but by then the interval training had started in earnest.
(Based an a translation by Ann Nyland, 1990)


-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:04

Dat klinkt allemaal zo gek nog niet, behalve dan dat 'Culling Process'. Gatver, moet er toch even niet aan denken. Als je het hardste en beste paard uit een heel zooitje wilt kiezen, okay. Maar bij 1 paardje dat je gewoon in topconditie wilt hebben, nou nee.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:46

hardstikke interessant !
ik reageer maar even hier want op de SC komt zoveel gebep langs....
ik dacht altijd dat in die tijd de toenmalige ponies enkel voor de wagen gebruikt werden
Bij de Egyptische afbeeldingen zie je , tenminste heb ik nog niet gezien, geen ruiters, enkel strijdwagens
Ik heb zelf replica's van Chinese afbeeldingen waarop paarden getraind worden tot schoolsprongen, zoals bij de Spaanse rijschool ,maar niet tussen pilaren, wel vastgebonden en zonder ruiter

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:24

fjordenfan schreef:
hardstikke interessant !
ik reageer maar even hier want op de SC komt zoveel gebep langs....
ik dacht altijd dat in die tijd de toenmalige ponies enkel voor de wagen gebruikt werden
Bij de Egyptische afbeeldingen zie je , tenminste heb ik nog niet gezien, geen ruiters, enkel strijdwagens
Ik heb zelf replica's van Chinese afbeeldingen waarop paarden getraind worden tot schoolsprongen, zoals bij de Spaanse rijschool ,maar niet tussen pilaren, wel vastgebonden en zonder ruiter


Zo zie je maar, en het waren geen ponies ook Lachen
De laatste, redelijk harde, indicaties zijn dat het paard op verschillende plaatsen gebruik makend van endemische paarden gedomesticeerd is.
In de hele regio van het nabije oosten kwam/komt geen pony-type voor; 'pony' als in archetype, niet als <145. Verder zijn de meeste afbeeldingen van onagers.

Overigens is jouw opmerking de crux van een groot probleem: er zijn van de vroege domesticatieperiode alleen secudaire en indirecte aanwijzingen dat het paard als rijdier gebruikt werd. Wel complete strijdwagens en dergelijk. Groot probleem daarbij is dat touw- of leerhalster en vilten zadel niet erg best geconserveerd worden... Alleen in de permafrost van Siberië zijn, dan ook maar gelijk fantastische, vondsten van deze aard gedaan. deze datreren uit 1000 BC, maar zijn dermate geferfectioneerd dat de techniek al heel lang gemeengoed moet zijn geweest.
Hard bewijs voor het begin van de domesticatie van het paard en het vroege gebruik is als de Heilige Graal in dit gebied van de wetenschap. Sinds het wegvallen van het IJzeren gordijn is de weg naar de wieg voor westerse archeologen opengegaan en bestaat de kans dat er meer metreiaal beschikbaar komt.
Een andere, zeer veelbelovende, ontwikkeling is dat experts uit totaal verschillende disciplines begonnen zijn met samenwerken omdat dit vraagstuk zó cruciaal is geweest voor de ontwikkeling van onze beschaving.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 19-09-03 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

www.homocaballus.net

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:30

erg interessant dit soort dingen altijd. wat mij nou echt leuk lijkt om te weten is hoe de mens, toen hij 8000 jaar geleden voor het eerst het paard domesticeerde, dit aanpakte.

Amor Vincit Omnia

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:43

SuperPepeijn schreef:
erg interessant dit soort dingen altijd. wat mij nou echt leuk lijkt om te weten is hoe de mens, toen hij 8000 jaar geleden voor het eerst het paard domesticeerde, dit aanpakte.


Dát is dus in ieder geval veel te vroeg. 3000 jaar BC, plus of min 1000 jaar, is zo nauwkeurig als de wetenschappelijke documentatie nu wil aangegeven.
Het wanneer en hoe zijn niet allen voor jou interessant; het is de Heilige Graal voor véél wetenschappers uit verschillende disciplines.
Er zijn veel suggesties, veronderstellingen en geromantiseerde invullingen die soms een schier onuitroeibaar eigen leven zijn gaan leiden, maar er is slechts heel weinig hard feitenmateriaal beschikbaar. Wát er is, lijkt níet overeen te stemmen met de versies in de populaire paardenboeken.

Wat een grappig, en zeker niet onwaarschijnlijk, plaatje zou kunnen zijn is dat het paard in Noord Amerika is uitgestorven omdat het daar niet is gedomesticeerd (en dus opgegeten) en het in andere gebieden gedomesticeerd is omdat het door overbejaging schaars werd als voedselbron.

www.homocaballus.net

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:55

er zijn bewijzen gevonden dat 8000 jaar geleden (in de oekraine als ik het goed heb) het paard voor het eerst gedomesticeerd is. voor meer info verwijs ik naar het boek "aard van het paard", wat voor zover ik begreep zich baseert op zeer recente wetenschap en niet op romantische verhalen.

hoe dan ook klopt volgens dat boek de theorie die je hier noemt dat het paard zijn overleving te danken heeft aan de domesticatie.

Amor Vincit Omnia

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:15

wat betreft bewijzen dat de paarden ook bereden werden denk ik aan afbeeldingen en beeldjes
Die vind je uit die tijd wel van strijdwagens, nog niet van ruiters
Dat is natuurlijk geen sluitend bewijs, maar een indicatie.
Als ze wel bereden werden, waar die kleitabletten natuurlijk overduidelijk bewijs van zijn, dan vraag ik me af waarom we dat niet op afbeeldingen terugzien. Gewoon benieuwd hoe en wat.
En dat he t paard in Amerika is uitgestorven door overbejaging heb ik meer gehoord/gelezen. Er zijn vondsten van klippen waar ze overheen gejaagd werden om beneden te pletter te vallen.

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 18:47

SuperPepeijn schreef:
er zijn bewijzen gevonden dat 8000 jaar geleden (in de oekraine als ik het goed heb) het paard voor het eerst gedomesticeerd is. voor meer info verwijs ik naar het boek "aard van het paard", wat voor zover ik begreep zich baseert op zeer recente wetenschap en niet op romantische verhalen.

hoe dan ook klopt volgens dat boek de theorie die je hier noemt dat het paard zijn overleving te danken heeft aan de domesticatie.


...wat onderschrijft wat ik stelde over schieronuitroeibaar. Nee, ER ZIJN GÉÉN BEWIJZEN GEVONDEN dat het paard 6000 jaar BC gedomesticeerd is. Ik heb het wetenschappelijke verslag van de opgraving van de betreffende site en andere latere sites en er is alleen bewijs van bejaging. Punt.
Ook de lang voor bitschijven versleten vondsten waarvan de eerst van rond 4000 BC dateert zijn waarschijnlijk hulpstukken voor het maken van kleding of de gereedschappen daarvoor.
De gecaimde indicaties van bitslijtage op fossiele keizen blijkt binnen normale slijtagevesrschijnselen te passen.
Onderzoek naar resten van Kumiss in het aardewerk van de genoemde sites is nog gaande. Dít zou een vrij harde indicatie voor domesticatie zijn: een wilde merrie is niet zo makkelijk te melken Knipoog

Tis echt nog zoeken naar de clou en het plaatje wordt op dit moment eerder complexer dan helderder.

www.homocaballus.net

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:39

huertecilla, het spoort toch niet met wat ik gelezen heb, dus het is jouw woord tegen dat van wat ik gelezen heb. op basis van wat jij schrijft kan ik het net zo min aannemen als dat jij dat van mij kan aannemen. en het schrijven van leestekens in letters en hoofdletters overtuigen me niet meer.

misschien kan je die verslagen hier posten, omdat ik er wel interesse in heb. dat zou me wel kunnen overtuigen.

Amor Vincit Omnia

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 08:50

Zucht.

Joh, als jij populaire literatuur als wet wil lezen moet je dat doen. Ik heb zelf 12 boeken geschreven, dus weet 'iets' van het benodigde brononderzoek. Of je me geloofd of niet; er zijn maar héél weinig auteurs van populaire werken die hun brononderzoek goed doen. Verder is er op het moment een vrij snelle ontwikkeling, dus ze;fs al doe je censentieus je werk, dan nog kun je fors op het verkeerde been komen.

Via www.oxbowbooks.com en veel andere leveranciers zijn veel 'betere' boeken te koop.
Verder zijn er verschillende sites waarop wetenschappelijk publicaties openbaar gepubliceerd worden.

lange link

Is een voorbeeld van een interessant rapport. Hier zitten een aantal consequenties aan die héél verstrekkend zijn.

[edit:BartVB]Link omgezet, rekte heel de pagina op...[/edit]

www.homocaballus.net

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:16

dankje, Huertecilla. het heeft denk ik geen zin om je aan me te frustreren. laten we de uitwisseling gewoon zakelijk houden, ok?

ik lees hier trouwens:

Citaat:
The earliest domestication of the horse is uncertain but most probably would have occurred between 9400 BC and 2000 BC


Citaat:
Although there are claims for horse domestication as early as 4500 BC for Iberia and the Eurasian steppe, the earliest undisputed evidence are chariot burials dating to 2000 BC from Krivoe Ozero (Sintashta-Petrovka culture) on the Ural steppe (36, 37, 38). Burial, textual, and/or iconographic evidence shows that by 1250 BC, chariots were widespread from Greece to China

Amor Vincit Omnia

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 16:48

Link

Is een voorbeeld van een interessant rapport. Hier zitten een aantal consequenties aan die héél verstrekkend zijn. sschreef HC

ik heb het artikel gelezen en ben benieuwd naar de consequenties die eruit te trekken zijn
Als ik he t goed begrijp zijn er verschillende soort en oerpaarden die kennelijk onafhankelijk vanelkaar gedomesticeerd zijn ??

[edit:BartVB]Link ingekort[/edit]

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:33

Culling process...
En dat noemt zich paarden vriend OK dan! Ik denk idd dat die paarden je het in dank af nemen als je ze dat aandoet. Lijkt mij dat ze na die dagen nogal geestelijk gebroken zijn. Alles behalve vriendelijk. De rest is wel OK, maar dat stukje slaat dus echt helemaal nergens op


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:17

Ik denk dat Superpepijn in zeker opzicht gelijk heeft. Archeologie is een vak dat van vraagtekens aan elkaar hangt. Het feit dat slijtage op de kiezen niet per se op het gebruik van en een bit hoeft te duiden, betekent niet dat er geen bit gebruikt is. Bovendien is het nog maar de vraag of de eerste bitten van metaal waren. Leer en touw voldoen eveneens uitstekend en laten nagenoeg geen sporen na, vooral niet op de kiezen. De domesticatie van het paard is gewoon onzeker en het feit dat oude meningen omver geworpen worden betekent nog niet dat ze fout waren, of dat de nieuwe beweringen beter zijn.

Geloof me, ik heb net een Bachelorscriptie met als onderwerp de verandering van het trekpaardentuig van de Laat Romeinse tijd naar de Middeleeuwen geschreven. De onzin die je dan leest bij sommige auteurs... En als die onzin opgemerkt wordt en door de volgende generatie 'verbeterd' wordt, dan is dat vaak gebaseerd op 'common sense' maar zonder enige argumentatie of verklaring voor de vraag waarom deze oplossing nu wel klopt. Best frustrerend, hoewel het me wel de kans bood om alles overhoop te halen, een aantal heilige huisjes omver te schoppen en some ass te kicken.. :D

Ik zal het artikel uit de link nog eens doorlezen, ben erg benieuwd naar wat er allemaal in beweerd (en vooral: bewezen) wordt. Dat mensen niet in staat zijn om bij oorspronkelijke wetenschappelijke werken te komen en zich daarom wenden tot populair-wetenschappelijke boeken is trouwens geen schande. Je kunt niet alles weten. Ik neem ook maar aan dat wat ik op school op het gebied van scheikunde geleerd heb redelijk overeenkomt met de waarheid. Natuurlijk had ik de universiteitsbieb in kunnen duiken an alles na kunnen pluizen. Maar hoe zit dat dan met alle andere vakken waar ik me doorheen heb moeten worstelen? Wat is waar? Maar misschien nog wel belangrijker: Wat wil ik weten?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:32

Als iemand vervolgens alsnog durft te beweren dat met het romeinse trekpaardentuig de dieren gewurgd werden kan ik In Nog Zoveel Koeienletters vertellen dat dit niet zo is en met mijn diploma's gaan zwaaien, maar daar heeft niemand iets aan. Argumenten zijn dan toepasselijker.

ff mijn boerenverstand: zou toch stom zijn van die Romeinen om hun - in die tijd vreselijk dure - paarden te wurgen met een tuig ??
Voor zover ik weet wat hetbezit van paarden (en honden) voorbehouden aan de hogere, rijkere klasse en dat betekent dat die dieren een dur en kostbaar bezit waren
misschien zoiets als een BMW ? tegenwoordig
in ieder geval duur genoeg om ze nie tte laten wurgendoor tuig. Ze hadden ook goede theorieeen over hetgebruik van paarden: die waren volledig inzetbaar van 7 tot 17 jaar (niet jonger!!!)
dus gewoon al op logische argumenten lijkt me dat nogal onzin, als iemand dat zou beweren. Waarschijnlijk snappen ze nietgoed hoe die tuigen dan inwerken op het paard. Ook in di etijd waren er knappe koppen die daarover nadachten hoor.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:12

xyzutu2 schreef:
Geloof me, ik heb net een Bachelorscriptie met als onderwerp de verandering van het trekpaardentuig van de Laat Romeinse tijd naar de Middeleeuwen geschreven.
ik weet natuurlijk niet of je die zo wilt publiceren, maar misschien kan je die op bokt te zetten? ik ben iig geinteresseerd.

Amor Vincit Omnia

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:03

Huertecilla"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
er zijn bewijzen gevonden dat 8000 jaar geleden (in de oekraine als ik het goed heb) het paard voor het eerst gedomesticeerd is. voor meer info verwijs ik naar het boek "aard van het paard", wat voor zover ik begreep zich baseert op zeer recente wetenschap en niet op romantische verhalen.

hoe dan ook klopt volgens dat boek de theorie die je hier noemt dat het paard zijn overleving te danken heeft aan de domesticatie.


...wat onderschrijft wat ik stelde over schieronuitroeibaar. Nee, ER ZIJN GÉÉN BEWIJZEN GEVONDEN dat het paard 6000 jaar BC gedomesticeerd is. Ik heb het wetenschappelijke verslag van de opgraving van de betreffende site en andere latere sites en er is alleen bewijs van bejaging. Punt.
Ook de lang voor bitschijven versleten vondsten waarvan de eerst van rond 4000 BC dateert zijn waarschijnlijk hulpstukken voor het maken van kleding of de gereedschappen daarvoor.
De gecaimde indicaties van bitslijtage op fossiele keizen blijkt binnen normale slijtagevesrschijnselen te passen.
Onderzoek naar resten van Kumiss in het aardewerk van de genoemde sites is nog gaande. Dít zou een vrij harde indicatie voor domesticatie zijn: een wilde merrie is niet zo makkelijk te melken Knipoog

Tis echt nog zoeken naar de clou en het plaatje wordt op dit moment eerder complexer dan helderder.
[/quote]


Citaat:
It is certain that the horse was of tremendous cultural importance to the people in Western Europe during the Upper Palaeolithic--horse teeth and bones have been found carefully placed in Magdalenian hearths in a number of deep Pyrenean caves such as Labastide and Erberua, as well as near the hearths at the Magdalenian open-air camp of Princevent near Paris (despite the fact that reindeer account for almost 100% of this site's faunal remains). At Duruthy (Landes), the carved horses were found in a kind of "horse sanctuary" dated to the twelfth millennium BC; the biggest, a kneeling sandstone figure, rested against two horse skulls and on fragments of horse jaw, while three horse-head pendants were in the immediate vicinity. Finally, it should be noted that the horse may very well have been under close control during the Upper Palaeolithic, as suggested by a variety of evidence including some possible depictions of simple harnesses on certain figures, especially one from La Marche.

[Paul G. Bahn and Jean Vertut, Images of the Ice Age, Facts on File, New York/Oxford (1988), p. 121. For dietary evidence see, p. 156 f.]


Volgens bovenstaande quote wel maar dan in de Pyreneen (de genoemde schrijver is bij oxbow verkrijgbaar) Aka niet een populaire, maar een schrijver die zijn huiswerk goed doet, als ik jouw andere reactie goed heb begrepen

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:34

Over het wurgen van paarden door de Romeinen: dat idee heeft werkelijk een halve eeuw stand gehouden (en nu ook nog eigenlijk steeds).

In het begin van de twintigste eeuw besloot een historicus 'het antieke paardentuig' te reconstrueren aan de hand van afbeeldingen op griekse vazen, romeinse beschrijvingen en Egyptische wandschilderingen. Toen hij een reconstructie had gemaakt die volgens hem aan de afbeeldingen voldeed, noemde hij zijn creatie 'het klassieke paardentuig', testte het in de praktijk en voila; de paarden werden gewurgd. De conclusie was dan ook dat het antieke paardentuig de paarden wurgde. Maar dat viel wel te verklaren: de grieken en egyptenaren gebruikten hun spannen alleen voor strijdwagens die de heersers naar het slagveld taxiden (en dus niet zelf meestreden) en de Romeinen... Tja, de Romeinen vervoerden wel echt goederen over de weg met dit slechte tuig, maar de wagens moesten dan wel erg licht beladen zijn om het paard niet om zeep te helpen. Dat men geen beter tuig verzon was te verklaren door geestelijke luiheid en de inzet van slaven voor klusjes waar paarden niet voor geschikt waren.

Dit klinkt allemaal nog redelijk aannemelijk, ware het niet dat er een kleinigheidje was dat roet in het eten gooide. De man was zich er namelijk niet van bewust dat het Griekse, Romeinse en het Egyptische paardentuig drie totaal verschillend inwerkende tuigen waren. Zijn reconstructie was dan ook geen reconstructie, maar een volslagen nieuw tuig (dat paarden wurgde). De nieuwe reconstructies van de griekse en egymptische tuigen bewijzen dat paarden zonder enige moeite als trekdier kunnen leven (zonder erbij neer te vallen). Het Romeinse tuig is echter altijd een beetje het stiefkindje geweest omdat dit niet uit een borst- of gareeltuig bestaat, maar uit een juk dat voor de schoft van het paard wordt gelegd. Waar ook weer een gigantische berg onzin over verkondigd is, maar dat is weer iets anders.. Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers