Waarom E rijbewijs halen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Waarom E rijbewijs halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 19:40

Ik snap er niks van, ik wilde weten tot hoeveel ik mag trekken met mn B-rijbewijs. Nu staat er in mn theorieboek:
Je mag met alleen rijbewijs B een aanhangwagen voortbewegen wanneer:
* het ledig gewicht plus laadvermogen van de aanhangwagen niet meer bedraagd dan 750 kilo
* het ledig gewicht plus laadvermogen van de aanhangwagen zwaarder is dan 750 kilo, maar niet zwaarder dan het trekkende voertuig
* de combinatie (aanhanger+ ledig gewicht & trekkend voertuig) samen niet zwaarder is dan 3500 kilo

Dat betekend dus dat ik met mn vaders auto de trailer mag trekken met 2 paarden erin
Auto is 1800 kilo + trailer 750 kilo + 2 paarden(ponys) 950 kilo= 3500 kilo

Mn boek is wel van 2002, maar voor zover ik weet is er daarna niks veranderd..
Maar dan snap ik dus niet waarom je een E rijbewijs nodig hebt.. je aanhanger mag toch sowieso niet zwaarder zijn dan je auto?? Of denk ik nou erg fout? Verward


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:43

Paard weegt 600 kg. Een trailer 750, dus twee paarden plus trailer wegen 1950. Daarbij geteld nogmaals de auto, kom je over de 3500kg.

Volgens mij gaat het ook om het maximale gewicht wat de trailer mag vervoeren. Maar geheel duidelijk is mij dat niet.

Volgens mij is het voor niemand helemaal duidelijk.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 19:46

Ja dat van die paarden is afhankelijk van de paarden. Mijn paard weegt 550 en die van een vriendin 400(pony) dus dat gaat wel. Daar ging t ook niet om, het gaat er meer om dat ik het nut niet inzie van t E rijbewijs als t ook met B mag..

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:49

Het gaat inderdaad om het MAXIMAAL laadvermogen+eigen gewicht van de trailer. Al zet je er shetlanders in, dat maakt niet uit.
Onze auto weegt 1300 kilo, het maximaal laadvermogen van de trailer is 1350, dus dat mag net. Maar in principe kan je nooit een tweepaardstrailer trekken met je B-rijbewijs, want als de volgeladen trailer minder weegt als de auto heb je een combinatie die meer als 3500 kilo weegt.

Met je E-rijbewijs mag je het gewicht trekken dat op het kentekenbewijs van de auto vermeld staat - zonder E-rijbewijs kan je dat getal negeren, dat geld niet voor jou.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 19:53

Dat snap ik even niet.. zoals ik t heb uitgerekend dan heb ik toch een combinatie onder de 3500 kilo dus dan mag t toch?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:59

ze gaan er van uit , wat de auto en de trailer MAXIMAAL mogen laden, DAT gewicht mag niet boven de 3500 kilo uit komen , dus als jij een trailer heb van 750 kilo, die 1200 kilo (2 paarden) mag laden, dan is het maximaal toegestane totaalgewicht dus 1950 , de auto mag maximaal 1800 wegen, dus dat samen opgeteld kom je dik boven de 3500, snap je het nu? bijvoorbeeld de auto weegt 1200 en mag 600 kilo laden (personen en baggage) dan is het MAXIMAAL gewicht dus 1800 kilo en DAAR gaan ze van uit!
Laatst bijgewerkt door CM_ op 21-09-03 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 20:00

Ok mn vader heeft t even uitgelegd, ik snap je. Maar onze auto is 1800 kilo, als ik zorg dat de paarden/pony's met trailer samen onder de 1800 zitten en alles samen niet boven de 3500, dan mag het dus?
Zoals ik het zelf had uitgerekend toch?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:01

nee dan mag het niet, want de trailer MAG meer laden, al zet je er twee konijnen in, ze gaan uit van het gewicht wat je MAG laden .

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:03

of kloppen de regels die ik destijds heb geleerd ook al niet meer ?:?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 20:18

hmm ok dan snap ik t niet.. zoals mn vader het uitlegt mag t wel Verward

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:30

crossmonster, jouw verhaal klopt volledig. Als de trailer meer MAG wegen dan de auto leeg weegt, moet je een E rijbewijs hebben.


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 20:37

Okee ik ben er uit. Ik las dus over dat laadvermogen heen... Ik heb t even nagekeken, de trailer is 700 kilo en laadvermogen is 1300 kilo, das dus 2000 kilo. De auto is 1800 kilo Dat is dus 3800 kilo, en dan mag het dus net niet Boos! Er staat niks over het laadvermogen van de auto, bij de auto gaat het alleen om t ledig gewicht, ds de auto zelf.
Maar ok ik was al helemaal blij dat het mocht, maar niet dus! Toch maar gaan sparen voor mn E...

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:41

Mijn 2-paardstrailer heeft een maximaal laadvermogen van 2400 kg (2x1200), dat zal wel zo om en nabij standaard zijn denk ik, dus zonder E mag je NOOIT met een 2-paardstrailer rijden, zelfs al is ie leeg (is inderdaad nog niet zo heel lang geleden ingegaan). Vroeger ging het erom hoeveel gewicht er in stond, nu gaat het erom hoeveel gewicht erin zou kunnen staan.

Binnenkort willen ze het trouwens nog verder verscherpen en mag je geen enkele trailer meer trekken zonder E, enkel nog maar enkelassige onder de 750 kg.

RIP Macho, stoere rottweiler[2/12/93-5/3/04]
Word ik vanmorgen wakker, ligt de wereld op de stoep
Jahil is terug! Z2+21

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:06

crossmonster schreef:
nee dan mag het niet, want de trailer MAG meer laden, al zet je er twee konijnen in, ze gaan uit van het gewicht wat je MAG laden .

hahaha lijkt me wel een leuk gezicht op een groot concours aankomen met twee konijnen in je trailer. Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:23

whahah mm ik heb wel eens datzelfde gehad alleen dan met de vr8wagen
de trailer was smorgens kapot , de lampen deden het allemaal niet (lag aan de contactdoos van mijn auto) dus toen moest ik noodgedwongen met mijn supergrote 6-paards vr8wagen op concours...haha ze keken me wel raar aan, klep van dat bakbeest open, staat er een paardje in !

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:30

klopt, het gaat om het ledig-gewicht + laadvermogen (wat erin MAG) van de aanhanger.

Maar daarnaast is het heel erg verstandig om je E te halen, al doe je het alleen om de extra ervaring (en kennis) die je opdoet met het rijden met een aanhanger. (vooral het achteruit rijden Knipoog )
En zeker voor een trailer ben je in principe verplicht het E-rijbewijs te hebben.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:35

Als de gehele combinatie niet zwaarder is als 3500 kilo mag je ermee rijden. Maar ik heb het wel gehaald, puur ook voor mezelf, je wordt een stuk handiger en zekerder door de lessen en ik geloof dat ze het binnenkort willen gaan omgooien..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:39

youngster schreef:
Als de gehele combinatie niet zwaarder is als 3500 kilo mag je ermee rijden. Maar ik heb het wel gehaald, puur ook voor mezelf, je wordt een stuk handiger en zekerder door de lessen en ik geloof dat ze het binnenkort willen gaan omgooien..


Nu je je E hebt wel ja, zonder E niet...
(maar staat hierboven nu ook wel uitgelegd)

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:53

Ik denk dat een verandering in : Met aanhanger = E wel een goede zou zijn Scheve mond
Hoe duidelijk het er ook staat, twijfel komt altijd weer boven als er iemand een vraag over stelt Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:47

Nog afgezien van het verhaal over de gewichten: ik heb veel geleerd tijdens de lessen voor m'n E waar ik zeker profijt van heb op het moment dat ik met paarden achter m'n auto rijd.
Het zijn geen zakken cement, je kunt je geen missers permitteren.

Ik heb het overigens gehaald omdat ik destijds steeds met paard, trailer én auto van een ander op pad was. Moet er niet aan denken dat ik misschien toch een rekenfoutje gemaakt heb en het spul blijkt niet verzekerd te zijn als er iets gebeurt.... Dus op safe en E gehaald.
Zo moeilijk vond ik het overigens niet, vond het zelfs wel leuk om te doen.

Nulla tenaci invia est via

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:53

Ik weet het ook niet precies, maar ik heb vorig jaar wel m'n E gehaald om een aantal redenen:
* je leert goed rijden met een aanhanger (ook achteruit enzo)
* het is toch een veilig gevoel
* nooit gezeur met de verzekering als je rekensommetje toch fout blijkt te zijn
* wij hebben een nogal asociaal grote en zware trailer, en om nou een ander te gaan kopen zie ik ook niet zo zitten
* iets wat je hebt kunnen ze je ook niet zomaar meer afpakken, en ik ga het later toch wel nodig hebben

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:02

Ik heb ook mijn E gehaald op een moment dat ik het niet echt nodig had, maar wel op dat moment tijd en geld voor had Lachen
En ik heb er al heel veel plezier van gehad Lachen
Ik knoop nu ook rustig een trailer achter een auto en rij er ook rustig mee weg.

En ik kon al redelijk met een aanhanger rijden voordat ik mijn E ging halen, maar toch heb ik nog best wat geleerd met die lessen Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 18:27

het is idd zowiezo verstandig om het te halen, de ervaring, maar ook vooral de verzekering, als jij een ongeluk maakt zonder e-rijbewijs, zal de verzekering er alles aan doen om te bewijzen dat jij met je combinatie toch fout zat zonder je rijbewijs (verzekeringen willen natuurlijk liever niet uitbetalen!)

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 21:10

Hoeveel hebben jullie betaald voor je E?
Ik denk dat ik dan nog aardig wat kan gaan sparen...

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:28

Het heeft mij zo'n 750 gulden gekost (heb mijn E in 2000 gehaald Knipoog )
En als je wil weten wat je nu ong. kwijt zal zijn moet je op een site van een auto-rijschool kijken Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chocky84, ComscoreBot, Corelli, DeEenhoorn, GoogleAdsense, HELder, Kirsha, Laarvv, neline11, SemrushBot, sinnekinne, SuperSuup, winnetou4502, YandexBot, Zoe_97 en 176 bezoekers