Einschuss...of zoiets??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Einschuss...of zoiets??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 17:37

Hallo bokkertjes, Lachen

Weet iemand het verschil tussen bloedvergiftiging en Eischuss?? Ik weet overigens niet of ik dat laatste goed heb geschreven... Verward

k lees t wel!!, groetjes Kim

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 18:58

Het is Einschuss,dat is dus bloedvergiftiging

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:05

Einschuss is een specifieke vorm van bloedvergiftiging waardoor het lymfestelsel (als ik het goed heb?) in het been aangetast wordt waardoor de afvoer van afvalstoffen niet meer werkt. Ontstaat meestal door een klein wondje op het been, bijv. door prik van een hooivork.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 10:28

Ze noemen het ook wel eens olifantsbeen, omdat het been met de wondjes dan dik en stijf wordt. Dat hoeft bij bloedvergiftiging niet altijd zo te zijn.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 13:43

Hoi Kim,
Wat ik weet is dat Einschuss inderdaad een vorm is van bloedvergiftiging, waarbij de lymfeknopen zijn aangetast. Meestal als het bij het achterbeen is, zie je de lies-ader heel goed lopen en is die enorm verdikt. Bij een "gewone" bloedvergiftiging hoeft dit nog niet zo te zijn. Pas als de vergiftiging verder door het lijf heen trekt en de lymfeknopen bereikt heet het Einschuss, voor zover ik van de DA heb begrepen toen Odin dit ca. 2 jaar geleden had.
Mocht ik het mis hebben is er vast iemand anders die me kan corrigeren! Knipoog

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 16:14

Hee Suus Haha! , ik wist idd dat Odin ook zoiets had gehad. Allemaal bedankt voor het reageren!! De lymfeknopen zuiveren de lymfe vrij van vreemde substanties zoals virussen en bacterien, omdat lymfeknopen B en T lymfocyten uitscheidt. (Dit zijn cellen van het immuunsysteem...)

Misschien is het zo, dat als er bloedvergiftiging optreedt, dat de "slechte stofjes" die in het bloed zitten, niet meer uit de lymfe gehaald kunnen worden door de lymfocyten. Lymfe komt namelijk deels van bloedplasma en omringende weefsels. De ductus thoracicus (is een groot lymfevat wat lymfe vervoert richting voorkant) mondt uit in een vena (ben ff de naam kwijt...) Deze vena komt weer bij het hart uit in het rechter atrium.
Zo kunnen die vreemde stofjes het hart in komen.

groetjes Kim OK dan!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:23

Ollie heeft dit ook ooit gehad, en het is inderdaad een vorm van 'bloedvergiftiging' maar dan in de lymfebanen.
Als je paard dit heeft moet je echt oppassen en zo snel mogelijk naar de dierenarts, want als het boven een bepaalde hoogte in de benen komt kan er niets meer aan gedaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 00:02

Bettine schreef:
Als je paard dit heeft moet je echt oppassen en zo snel mogelijk naar de dierenarts, want als het boven een bepaalde hoogte in de benen komt kan er niets meer aan gedaan worden.


Heb je toevallig enig idee hoe hoog dat is?
Ik weet dat mijn paard het in zijn spronggewricht heeft gehad, bij de vorige eigenaar. Hij heeft hierdoor ook een chronisch dik spronggewricht. Maar verder heeft hij er helemaal geen last van. Hij is nooit stijf aan dat achterbeen, mag gewoon springen etc...

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:21

CCCCorine"]
[quote="Bettine schreef:
Als je paard dit heeft moet je echt oppassen en zo snel mogelijk naar de dierenarts, want als het boven een bepaalde hoogte in de benen komt kan er niets meer aan gedaan worden.


Heb je toevallig enig idee hoe hoog dat is?
Ik weet dat mijn paard het in zijn spronggewricht heeft gehad, bij de vorige eigenaar. Hij heeft hierdoor ook een chronisch dik spronggewricht. Maar verder heeft hij er helemaal geen last van. Hij is nooit stijf aan dat achterbeen, mag gewoon springen etc...
[/quote]

Ik weet niet of het verhaal van Bettine klopt hoor, dat het boven een bepaalde hoogte in het been een hopeloze zaak is.
Bij mijn paard was het tot in de lies omhoog gegaan (veel hoger kun je toch niet komen in het paardenbeen) en hij is met succes en zonder nare blijvende gevolgen behandeld. Er was wel lichtelijke paniek toen ze zagen dat de lymfeknopen bereikt waren, maar met een intensieve behandeling is het vrij snel helemaal over gegaan.