Werkhouding / ontspanning: volgorde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Werkhouding / ontspanning: volgorde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 17:18

Het volgende probleem doet zich voor.
Eens in de week rijd ik mee in een manegeles. Deze mogelijkheid wordt geboden om de pensionklanten tegemoet te komen qua bechikbaarheid van de bak en tijden dat je kunt rijden.

Ik krijg dan dus les van de eigenaresse.
Twee keer ben ik geweest, en dat beviel goed.
Zij en Frank (mijn instructeur, streven hetzelfde doel na: Mulan zó laten lopen, dat er veel ruggebruik wordt gevraagd, hals op lengte en dan liever iets te diep dan te hoog, en goed de achterhand eronder. En fijn aan de teugel. Daar zijn ze het best over eens.

Maar nu de manier waarop ik dat dien te bereiken...
Bij Els hoor ik dit:
"Geen druk opbouwen! Ophouden met dat getrek van voren, méér ruimte geven. Vertrouw je paard eens wat meer! Hup, meer teugel, laat Mulan maar lekker diep naar je hand zoeken. Meer ontspannen... knieën los! Geen druk opbouwen! Loslaten! Eerst die motor aan vanachter, dan komt de voorkant vanzelf. Let op dat de gangen zuiver blijven... ho ho ho, méér teugel! Eerst moet ze ontspannen... ze is nog jong Jasmijn! Geef haar de tijd, laat haar lekker voorwaarts lopen... dat rond vragen doen we straks... meer op eigen benen laten lopen... geef haar nou eens ruimte van voren! Meer loslaten! Enz, enz, enz."

Nou Frank:
"Oke, jij zit. Kort longeren is gedaan, gelijk aan het werk nu je erop zit. Jasmijn, dat zijn al twee verspilde rondjes... ga je haar nog rond rijden of blijf je lekker passief meeliften vandaag? Als je eerst wil slenteren doe je maar een paar rondjes flink lange teugel, maar niet dat halfslachtige. Leer Mulan dat wanneer jij je handen sluit, zij nageeft. En niet wanneer zij daar zin in heeft, maar wanneer jij dat wilt. En dat is nu. Ze moet leren dat dit een werkhouding is, en dat ze die aan moet nemen van het begin. Binnen die werkhouding zoek je maar naar ontspanning. Gelijk oppakken. Als je gaat wachten tot ze uit zichzelf eens afbuigt, dan zijn we over een uur nog niets verder. Volhouden! Komop, rijd die achterkant erbij. Oppassen, BLIJVEN vragen, anders komt ze terug omhoog! Houd haar daar! Laat haar eens op eigen benen lopen, ze gaat steeds op je hand hangen....ja, dan struikelt ze... prima, daar leert ze van. Komop, RIJDEN jasmijn, niet meeliften, actiever! Meer vragen! Het is geen speelkwartier! Hup, niet accepteren dat ze omhoog komt... ze blijft lopen waar jij haar in stelt.. pas op, geen knik in de kaak, maar afbuigen vanaf de schoft... juist, zie je die halsspier opbollen? Die moeten we trainen! Het is nog een lange slungel, maar ze wordt al sterker. Hup, jij bepaalt het tempo!"Enz, enz.
(Ik schilder het een beetje streng af, maar hij is heel aardig hoor )

Natuurlijk hebben beiden nog veel meer tips, maar dit even over het aan de teugel rijden.
Bij Els loopt Mulan meer ontspannen, is ze nog iets lichter in de hand (en hangt ze minder op mijn handen) en zoekt ze zélf meer contact.
Bij Frank werkt ze harder en is ze 'mooi' (op de juiste plaatsen) bezweet. Mulan heeft op de manier zoals Frank me vraagt te rijden, wel meer de neiging om iets te gaan hangen op mijn handen, en ze speelt minder met het bit omdat ze zich af en toe een beetje verzet. Ik moet ook veel meer 'vragen' aan Mulan. Toch zitten er prima stukken tussen dat ze bijzonder mooi loopt.

Tja...
waar kunnen jullie je meer in vinden en waarom?
Ik begrijp allebei de beredeneringen... ik ben benieuwd naar jullie meningen!?

Groetjes, Jasmijn


Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 17:19

Ik durf niet zo heel goed hun theorie samen te vatten, omdat ik bang ben dat ik Frank of Els woorden in de mond ga leggen die ze nooit zo bedoeld hebben.

Tóch een poging:
Voor mijn gevoel komt het zó over:

Frank: Vanaf het moment dat je op je paard stapt; handen sluiten en het paard neemt een werkhouding aan, goed rond rijden (in het hele lichaam, dus niet door de kaak getrokken!!)
In deze werkhouding volgt de ontspanning vanzelf. Als je wilt sjokken voor de les, prima, loop dan lekker wat rondjes aan de lange teugel en dan daarna opnemen, dan moet het geen drie rondjes duren voor je haar aan de teugel hebt lopen!

Argumenten:
1. Een paard moet leren dat er een tijd voor lummelen en voor werken is. Daar moet je gelijk mee beginnen om dat duidelijk te maken.
2. Mulan is een heel lang paard, die moet je juist bij elkaar rijden, en niet als een bruin slagschip van vijf meter door die bak laten klossen.
3. Je paard moet leren luisteren.

Els: laat je paard eerst zelf goed diep jouw hand zoeken, zorg dat ze zich ontspant en goed voorwaarts is. Ondertussen héél licht een beetje spelen, klein beetje vragen, maar wel met veel teugel. Zodra je merkt dat ze a: ontspannen is b: goed nageeflijk en lekker met het bit speelt c: goed voorwaarts is, DAN pas oppakken en aan het werk.
Argumenten:
1. Mijn paard die momenteel M2 loopt en een heel stuk ouder is, moet gelijk aan de teugel kunnen lopen. Jouw paard is groen, nog maar vier en nog slungelig. geef haar de tijd.
2. Je paard moet aan de teugel WILLEN lopen en zelf je hand opzoeken.
3. Je moet geen verzet uitlokken.

Zoiets.
Dus het einddoel van hun training is hetzelfde, wat dat betreft gaat dat goed samen.


Het draait dus om het eerste kwartier van de les.

Ik ga nog maar eens proberen. Hoe ik de verschillende methodes ervaar beschrijf ik al in het startende topic.
Toch maar proberen in overleg met Frank een compromis te sluiten, of i.i.g. een manier te bedenken dat Mulan lichter in de hand wordt tijdens zijn instructie en meer zélf gaat zoeken, zodat ik minder het idee heb dat ik haar dwing om daar te lopen. (al wring ik niet, en zet ik mijn handen niet vast. Maar ik moet zo vaak vragen, echt bij elke stap in het begin!)

Wie nog verhelderende tips / inf / enz?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:28

Els klinkt op papier politiek correcter, Frank zal in de praktijk meer resultaat boeken.

Trouwens, wat praten jouw instructeurs veel! Wow!

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 19:07

Zep schreef:
Els klinkt op papier politiek correcter, Frank zal in de praktijk meer resultaat boeken.

Trouwens, wat praten jouw instructeurs veel! Wow!


Mmmm, moet dus kiezen tussen politiek correct rijden of meer resultaten boeken... Knipoog

Enne... mijn instructeur praat niet zo heel veel... ik wel Bloos!
Sorry voor het lange verhaal, ietsje overcompleet misschien.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:20

Retorische vraag Lachen Wat zegt je gevoel?

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:27

whaha misschien een overbodige reactie want ik zou het echt niet weten, maar moest zo lachen om jou verhalen Lachen

Ik denk dat je zelf het beste aan kunt voelen hoe of wat, maar ik ben het zelf meer eens met de manier waarop els lesgeeft ( voor zover ik dat kan beoordelen via de comp. )

(L)

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 19:28

cornelie schreef:
Retorische vraag Lachen Wat zegt je gevoel?


Ik ben er nog niet uit.
En dan bedoel ik niet het kiezen tussen resultaat of politiek correct rijden, maar het kiezen tussen de voors en tegens in mijn startende topic. Ik wil het beste voor mijn paard, en ik ben er niet uit op welke manier ik dat moet doen.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:21

nog een retorische vraag:

wanneer denk jij dat je het beste eindresultaat kunt hebben (dus als je kijkt over een periode van misschien wel 2 jaar). Welke methode, dus die van els, of die van frank zijn het beste voor JOU PAARD op lange termijn denk je?

En ik ben het BTW ook helemaal eens met ZEP

(was dit wel een retorische vraag??:D:D hihi, najah boeiend)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:01

beide hebben gelijk en daarom vind ik dat je op beide manieren moet kunnen rijden. de manier die je kiest ligt aan hoe op dat moment je paard is en wat je wilt bereiken.

maar als dit over het 1e kwartier van de les gaat zou mijn keuze eerder naar die van els gaan.

Amor Vincit Omnia

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 22:17

SuperPepeijn schreef:
beide hebben gelijk en daarom vind ik dat je op beide manieren moet kunnen rijden. de manier die je kiest ligt aan hoe op dat moment je paard is en wat je wilt bereiken.

maar als dit over het 1e kwartier van de les gaat zou mijn keuze eerder naar die van els gaan.


Het gaat inderdaad over het eerste kwartier.
En dat is dus ook mijn vraag:

Is het:

Ontspanning --> Werkhouding

of

Werkhouding --> Ontspanning.

En dáár zijn die twee het dus niet helemaal over eens.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:09

Voor een jong paard vind ik de methode van Els prettiger. Ik wil graag dat m'n paardje die houding zelf op gaat zoeken, dat hij met m'n hand gaat 'praten'. Niet dat ik zeg "hup vooruit" en dat 'ie dan gedwee z'n nek in de krul zet.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:16

Ik zou in dit geval ook gaan voor de manier van Els. Zeker als 'ie nog jong is. Het zou toch jammer zijn als hij door een te harde aanpak 'afknapt' op het werk. Je kunt volgens mij beter te rustig beginnen dan ook maar iets te snel. Een paardenleven is lang , geen haast.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:53

Grappig... ik weet niet of je mijn topic over 'nieuwe manier van nageeflijkheid' hebt gelezen, maar ik probeerde dus ook van ontspanning -> werkhouding te rijden en kwam erachter dat mijn paardje dan de hele les gaat lanterfanten en mijn hand niet opzoekt. Help ik echter een beetje mee door wat meer weerstand te bieden, gaat hij beter lopen en kan hij van daaruit ook ontspannen.

Ik rijd dus op manier twee omdat manier 1 niet werkt. Zou manier 1 wel werken bij Waldo zou mijn voorkeur daar naar uitgaan omdat ik denk dat je op die manier het rijden makkelijker voor jezelf maakt, nu je nog de mogelijkheid hebt je paard daarin te 'vormen'

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:49

Ik ga voor ontspanning -> werkhouding.
Mijn paard moet zich eerst ontspannen, voordat ik haar aan het werk ga zetten. Ze is al wat druk van zichzelf. Als van daar uit ga werken, dan wordt ze alleen maar erger. Dus ik ga eerst lekker neusje eruit, lichte aanleuning en lekker los rijden, stap, draf en galop.
Vandaar uit pak ik haar op en ga ik echt an het werk, dan heb ik ook volledige medewerking en aandacht.

Andersom ook weleens geprobeerd, maar dat eindigt in een gevecht....
Precies andersom dan Laura.

Zo zie je maar dat ondanks een aanpak je aanspreekt, het niet altijd de manier is om je paard te rijden...

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:55

ik heb dus twee tegenpolen daarin. Pablo moet eerst ontspannen (normaal gesproken, er zijn dagen dat hij ook anders aangepakt moet worden) en dan vanuit die ontspanning en een lage ronde lijn zoek ik de aanspanning en de activiteit.

Raimaer begint sterk en stug, en als ik die lang en laag laat rondsjouwen ben ik 3 uur later nog geen stap verder en loopt ze lekker op de voorhand te klossen. Ik stel haar dus niet zo laag in, en zeker geen lange hals. Vanuit dat startpunt ga ik overgangen rijden die klein en compact moeten blijven zonder dat ze taai en sloom is. Pas als dat allemaal voor elkaar is, kan ik haar heel laag instellen terwijl ze mooi op het achterbeen blijft.

Olrike

Berichten: 1227
Geregistreerd: 27-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:58

Ontspanning => werkhouding

hoe kan een paard anders ontspannen, het moet wel een plezier zijn om te werken en geen wil, daar bereik je niets mee. Bij mij is altijd de basis ontspannen. Ik heb zelf ook in een dubio gezeten (al weer 2 jaar geleden) en heb toen voor de ontspanning gekozen omdat je toch niet zonder kan. Gelukkig had ik toen een goede keuze gemaakt (heb met de pony Z dressuur gereden) Bij mijn huidige instuctrice is het ook ontspannen en vooral in het begin met een jong paard. Pak je ze nu al te hard aan dan verknal je ze voor later. Je kan er beter een jaar langer over doen dan alles snel snel en elke dag gaan zitten vechten op je paard.

Groetjes Sanne en Olrike N Lovers

P.S. ik had andere dingen misschien wel anders kunnen formuleren maar dat lukte niet.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:45

Ik had op het andere forum al gereageerd, maar doe het hier ook nog even. Welke methode het beste is, is helemaal van jouw paard afhankelijk. Een rode draad bij beide methodes is: ontspanning en voorwaarts. Welke volgorde het beste is, kun je pas zeggen vind ik als je je paard kent en hebt gezien etc.

Kijk anders eens of je naar de clinic van Judith Scholte kunt komen, ik vind dat zij een perfecte benadering heeft, per paard verschillend!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:44

het is inderdaad erg fhankelijk van het paard hoe je begint, maar is ie eenmaal warm gereden, dan is mijn doel ontspanning (laag en lang) en werkhouding (oprichting, verzameling) zo veel mogelijk in elkaar te laten overvloeien. Dus korte stukken verzamelen en dan weer strekken en ontspannen.
Mijn paard is van nature erg stug, en ik moet hem daar echt doorheen rijden, elke keer weer, maar dan wil ik vervolgens wel dat ie ook in de werkhouding zo veel mogelijk ontspanning toont. Dat is nu nog erg moeilijk, het is bij hem ontspanning en losheid of verzameling en oprichting maar dan met wat minder ontspanning dan ik zou willen.
(let wel, het gaat hier om een IJslander, die qua losheid niet echt te vergelijken is met een KWPN'er)

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:15

Zo op papier ga ik meer met Els mee. Je paard is blijkbaar nog groen, hoe oud is hij ?(sorry als ik er overheen gelezen heb, veeeel tekst Knipoog)
Ik hou er niet van jonge paarden al te snel op druk te gaan rijden, gewoon lekker voorwaarts en los van de hand. De enige 'druk' die ik daarbij geef is gericht op controle (tempo, niet slingeren) en op een zekere nageeflijkheid (lees: niet tegen de hand maar met voldoende ruggebruik voor het gevraagde werk).
Naarmate je verder komt in de africhting kun je steeds wat meer gaan vragen. Ik ben het dan ook helemaal met Els eens als ze zegt "geef haar de tijd".
Dus mijn antwoord op je laatste vraag is ontspanning --> werkhouding -->ontspanning, waarbij de 'werkhouding' nog niet al te veel voorsteld en niet te lang duurd!

puntje puntje puntje

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:33

Ik zou zeker niet bij allebei blijven lessen, want dat is niet fijn voor jou en niet fijn voor je paard.
Als je bij 2 verschillende instructeurs lest dan wel bij 2 die op dezelfde lijn zitten want zo is het heel verwarrend voor jou en voor je paard.

Kies dus 1 van de 2 uit, waarbij jij je het lekkerst voelt, waarbij je paard het fijnst aanvoelt en waarvan je denkt dat je er op de lange termijn het meeste aan hebt.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 12:34

Iets tussenin zoeken, bij een jong paard moet je zeker eerst ontspannen werken, naderhand kan je dan zelf wat gaan vragen. Als je dat op de juiste manier doet, heb je alletwee denk ik. Lachen

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose


Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 18:15

Zeker bij een jong paard zou ik eerst naar de ontspanning zoeken. Op eigen benen, over de rug. En van uit die ontspanning naar de "werkhouding" (vind het op eigen benen lopen in een lange lage lijn ook werk trouwens hoor). Waarbij wel het gevoel van de ontspanning er blijft.

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:33

Ik ga voor Ontspanning --> werkhouding --> ontspanning.

She's my lady Lovers

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:50

Bekijk het eens zo.

Elke sporter moet zijn spieren los maken voor hij begint, laten we voor het gemak even een bokser nemen.
Ooit wel eens een bokswedstrijd gezien?
Die beginnen met armen en lichaam te zwaaien om alle spieren los te werken. Dat is het belangrijkste van de hele wedstrijd, doen ze dit namelijk niet dan maken ze geen schijn van kans, zitten de spieren vast dan slaat de tegenstander bij wijze van spreken met een duimpje neer. Het kan zijn dat het een keer of twee keer wel goed gaat, dat ligt aan de bouw van hem. Maar hij komt hiermee in de problemen!
Hij is dus zwak en kan de werkdruk (na verloop van tijd) niet aan.

Dat is bij een paard ook zo. Zie je enigzins de vergelijking?

Je kan het ook zelf proberen, 's morgens als je op staat maak je je rug bol en begint te rennen, kijken hoelang je dat volhoud en hoe je je voelt.
Probeer de morgen erna eens je rug en schouders te ontspannen en ga dan rennen. Als je daarna nog eens met je rug hol rent voelt dit al minder erg aan dan de dag ervoor. Hoe loop jij zelf lekkerder!?

Het lijkt me duidelijk dat ik ontspanning dé basis vind en zonder basis geen werk! Je kan toch ook geen zolder bouwen zonder dat er een verdieping onder zit?

Dus: ontspanning (waar je alle tijd voor moet nemen) ; werk ; ontspanning afsluiten (cooling down).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers