I-Study LES 1 (Gesp aan riem).

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

I-Study LES 1 (Gesp aan riem).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 18:14

I-Study LES 1 (Gesp aan riem).

Jongens en meisjes...ietwat vertraging, maar dat zal de pret niet drukken, hoop ik Bloos .
Ik steek maar gelijk van wal....
MEN NEME... Verward


Snij de dikke strook (je riem - 4 cm breed ongeveer 125 cm lang) recht af en maak op 6 cm uit de kopse zijde een gaatje (alle gaatjes 2,5 mm).
Maak 8 cm uit de kopse zijde een 2e gaatje (zie foto 1).

Afbeelding

Snij nu de dam tussen deze 2 gaatjes weg (zie foto 2).

Afbeelding

Maak vervolgens op 1 cm, 4 cm, 10 cm en 13 cm uit de kopse zijde een rijtje met 3 gaatjes. Het middelste gaatje netjes in het midden en de andere midden tussen het middelste gaatje en de rand onder/boven (zie foto 3).

Afbeelding

Snij uit het dunne leer 1 strookje van 1,5 cm breed en 12 cm lang (uit een hoek).
En een strookje van 5 mm breed van de gehele lengte van de dunne strook leer (zie foto 4).

Afbeelding

Vouw de brede strook om je riem (niet te strak) en markeer op de onderste zijde met een potlood of pen (zie foto 5).

Afbeelding

Prik er vervolgens 3 gaatjes in : LET OP: alleen door de 2 lagen die op de riem liggen en NIET door de zijde die aan de andere kant van de riem zit (zie foto 6).

Afbeelding

Haal de lus van je riem en naai de 2 uiteinden over elkaar vast met sterk garen (zie foto 7).

Afbeelding

Schuif de lus en je gesp op de riem. De gesp klip komt door de gleuf. Vouw de riem bij de gleuf dubbel.(zie foto 8).

Afbeelding

Snij aan de 5mm strook een schuine punt van ongeveer 3 cm. Steek de strook van achteren door het middelste gaatjes van de eerste rij van 3 gaatjes (zie foto 9).

Afbeelding

Trek de strook geheel door en laat ongeveer 3 cm aan de achterkant uitsteken. Steek vervolgens de strook door het bovenste gaatje terug (zie foto 10).

Afbeelding

Trek het geheel (nog) niet te strak aan, dat maakt het werken wat makkelijker. Steek aan de achterkant van de riem de strook nu door het onderste gaatje terug naar de voorkant van de riem.

Nu moet de strook terug gestoken worden door het middelste gaatje. Dat zal iets moeilijk gaan. Gebruik een spits MAAR NIET SCHERP voorwerp (bijv. een breinaald) om het gaatje in de riem iets op te rekken, zodat de strook er wel door kan. Het leer zal zich binnen korte tijd weer “zetten”en het gaatje weer sluiten (zie foto 11).

Afbeelding

Aan de voorkant van je riem ziet e.e.a. er dan uit als op foto 12.

Afbeelding

Aan de achterkant ziet e.e.a. er dan uit als op foto 13. Let er op dat het korte uiteinde de juiste kant uit steekt en de rest van je strook naar de richting van de andere rij met 3 gaatjes. Treek nu voorzichtig de hele zaak zo aan, dat het goed stevig aangesloten zit.

Afbeelding

Doe de hele exercitie nog een keer, maar dan bij de 2e rij van 3 gaatjes. Let er wel op dat je lusje midden tussen de 2 rijen gaatjes blijft (zie foto 14).

Afbeelding

Heb je het geheel goed in elkaar gezet, ziet het er van voren zo uit als op foto 15.

Afbeelding

En van achteren zoals op foto 16. Let er wel op dat de strook tussen de 2 rijen gaatjes niet te los zit (ook niet te strak) en dat ook de 2e “Indian Knot” goed aangetrokken is.

Afbeelding

Deze knoop zie je (in enkele varianten) terug in diverse tuigage, veelal van Latigo leer

Tot de volgende week.
MVG Louis


DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:55

WOW gaaf Louis. Ziet er leuk uit. Die knoop heb ik idd aan kopstukken van hoofdstellen zien zitten.

BTW hoe is het nu met het paard Verward

PS ik heb er ook even een sticky van gemaakt, tot iedereen weer 'bij de les is' Lachen

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 20:20

Hallo Sugarmiss,

Prima dat "sticky" ...

Met Gazal gaat het goed beter. De wond is bijna dicht, maar er moet nog wel om de 2 dagen schoon verband op. En ze heeft nog een anti-biotica kuur (nog 1 week). Het ziet er beter uit dan gedacht en dus hopen we maar dat ze er niets van over houdt...Ze belast het been bijna 100% dus we hebben goed hoop.

MVG Louis

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 06:51

Petje af hoor, dat je het allemaal zo netjes neerschrijft. En ook nog met goede foto's erbij Lachen Ik ga ook eens lekker prutsen.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:45

Zo, dat ziet er knap uit! Mooi gedaan en duidelijk beschreven ook.

Wat niet is kan nog komen...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 14:44

Knap gedaan zeg! Hier heb ik zeker wat van op gestoken. Mijn complimenten Louis!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)


DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 13:09

Mijn huiswerk voor les 1 is klaar Lachen

Hierbij de foto's:
http://www.bokt.nl/upload/317/les1-voor.jpg
http://www.bokt.nl/upload/317/les1-achter.jpg

Het kennersoog ziet natuurlijk meteen dat ik het riemlusje niet zelf gemaakt heb Cool . Het snijden van leer wilde ik op mijn gemaak eens uitproberen en valt echt nog niet mee.
Dus ik heb 2 riemen kant en klaar gekocht, uit elkaar gehaald en vervolgens gaat dit 1 nieuwe riem worden.
De kleuren donkerblauw en donkerbruin zijn bewust gekozen, zodat het ook niet zo opvalt als er iets misschien niet helemaal goed gaat Lachen

Hoe staat het met de rest van de 'cursisten' Clown

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:29

Ik ben net terug van vakantie en heb het leerpakketje ontvangen, maar ik moet eerst uitpakken, wassen enz. dus ik heb nog niets om te laten zien.

Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag !

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 07:22

Ik ben nog even de riem wat donkerder aan het kleuren maar zodra ik dat af heb ga ik ook aan de slag. Hier op de zaak (uiengroothandel) heb ik mijn werkplek al ingericht met gereedschappen etc Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:20

Oke, de digi was er niet, webcam niet aangesloten dus ik heb mijn riem even onder de scanner gelegd Lachen Ziehier het resultaat:
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:32

Mooi gepsje Clown (geen tikfout Lachen )

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 06:47

Ahum, die heb ik gisteravond snel van mijn andere riem afgesneden Lachen Was alleen jammer dat dat lusje niet pastte, was ook van metaal en zo bewerkt. Maar ik ga dan misschien toch eens rondkijken op ebay voor zo'n mooi setje. Overigens heb ik bijna de blaren op mijn handen staan zeg. Ik heb er wel een hele zware klus aan gehad, waarschijnlijk een combi van te kleine gaatjes en te breed strookje Boos!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 09:36

Als de gaatjes te klein zijn (of het strookje te breed / stug) kun je een aantal trucjes toepassen:

- Snij een langer spits deel voor aan het strookje. Zo kun je het makkelijker door het gaatje steken en vervolgens met een combinatietangetje er dan door heen trekken.

- Maak de riem op de plaats van de gaatjes door en door nat (5 minuten in lauw warm water). Dan kan leer meer rekken en geeft dus in het gaatje beter mee.

- Ook met een natte riem kun je de gaatjes met bijv. een breinaald goed oprekken – niet inscheuren -. Dat oprekken trekt na een tijdje weer “dicht”.

- Je strookje IETS smaller snijden, of de gaatjes IETS groter.


MVG

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:54

Yep, dat ik het strookje iets smaller kon snijden en de gaatjes iets groter kwam ik uiteindelijk ook achter......... toen ik vrijwel klaar was Lachen Weer een wijze les geleerd Knipoog

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:42

Ik heb een "gespen probleem". Kan nergens aan een beetje geschikte gesp komen Boos!
Nu moet ik gaan shoppen op Ebay!!!
Ik kan er toch ook een mooie Buckle aan maken Louis?

Ik heb trouwens alles uitgeprint voor een eventueel volgende!

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:03

Je kunt hem ook tijdelijk zonder gesp maken, die kan er later altijd nog aangezet worden.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 20:18

Natuurlijk kun je er ook een buckle aan zetten.

MVG Louis

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 22:59

Heb gisteren buckle gekocht, ik ga ook aan de slag, maar ik ben niet zo handig, is de werkwijze met een buckle hetzelfde ?? Blond

Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag !

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 06:58

Ik denk het wel, waarom niet eigenlijk. Maar als je je buckle nog wilt wisselen zijn drukknoopjes ook heeeeeeeeeel handig Knipoog

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:59

Dat is ook een idee inderdaad, leer wordt al aardig de goede kleur, dan kan ik ook eindelijk beginnen. Tong uitsteken

Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag !

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 23:11

Beter laat dan nooit, ik ben ook begonnen. Ging niet van een "leie dakkie".

Gaatjestang zat vastgeroest, dat krijg je als je hem een paar jaar in een poetskist bewaard Haha! . Heb hem paar uurtjes in de cola gelegd, dat hielp wel enigszins, daarna "sterke" man erbij gehaald, toen deed hij het weer.

Mijn man heeft de gaatjes verder doorgeprikt, maar die viel helaas halverwege in slaap (je hebt er ook niks aan he, aan die mannen)

Gelukkig lieve schoonzoon, die me wat verder op weg geholpen heeft, morgen ga ik verder, maak ik ook foto's als ik voor de rest geen tegenslagen krijg Haha!

Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers