genetica bij paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-01 11:55

Hooi,

Weet er iemand hier iets van genetica bij paarden, en kleurcodes enzo....

Een vriendin van me weet nl. heel veel van genetica af, maar dan bij ratten. Ze kan ook voor een nestje helemaal de kleuren uitrekenen die uit het nestje kunnen komen....

Ben benieuwd of je bij paarden ook kan 'uitrekenen' welke kleuren er uit een bepaalde kruising komen...

Gr. Irene


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 12:08

Vraag het eens aan Anke, ze fokt pony's en weet er erg veel van, volgens mij kan zij je wel verder helpen.
Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 13:40

Genetica is niet alleen het voorspellen van de kleur die je veulentje gaat krijgen, maar dat voorspelt alles van je paard.
In de genen van een embryo is vastgelegd hoe de benen worden, hoe de ogen worden, de manen, de kleur, het gedrag enigzins enz.

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-01 13:57

Dat weet ik wel Carola, maar weet iemand hoe je zoiets kan uitrekenen?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 14:05

Pfff.... Het staat nog in mijn Bio boek van vorig jaar. Dat moet met zo'n kruissingsschema, en resesieve en dominante chromosomen, en blablabla...

Maar ik ben het al weer helemaal kwijt. Ik dacht dat als je een merrie en een hengst van dezelfde kleur kruist, dat je dan 75% kans heb dat het veulen ook die kleur word.

seleentje
Berichten: 76
Geregistreerd: 11-03-01
Woonplaats: Lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 18:15

hoi renza,
hoe noemt je vriendin die ratjes fokt? en heb je eventueel ee mail adres voor me (heeft ze een rattery?)
ik ben zelf ook bezig met het leren van rattengenetica. En binnen enkele maandjes gaat mijn rattery van start Haha!
groetjes

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-01 15:48

Hooi Seleentje,

Ja, die vriendin heeft een eigen rattery, rattery Litli.... Ze heet zelf Marit, en haar emailadres is m.vd.hoek@planet.nl

Gr. Irene

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 22:13

Ik heb eens gelezen dat wat betreft kleur het geen garantie is als beide ouders dezelfde kleur hebben, het veulen ook dezelfde kleur krijgt. Met uitzondering van vossen. Neem je een voshengst en een vosmerrie dan schijnt daar gegarandeerd een vos veulen uit te komen. Maar veel meer kan ik je er niet over vertellen.


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 22:33

Ik had bruin x zwart en kreeg een vos veulen!!!

Dus.....

Je weet het nooit wat eruit komt.

Joydays Beauty komt uit een schimmel en een vosschimmel, daarachter vos, bruin en 2x schimmel, zelf is ze palomino??!!! KLEUR = onvoorpelbaar!!!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 22:56

een hengst, 4 generaties zwart gefokt X een merrie 4 generaties zwart gefokt = vos veulentje.
Dat was wel schrikken toen hij geboren werd, op de video ook duidelijk te horen: "oliebol, weer een vos!"
Maar alles was goed, das het belangrijkste natuurlijk!

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 19:11

Dat moet je aan Zep vragen. Die heeft "het grote boek" der genetica. Misschien effe PB-en. Ze heeft het voor mijn Lotje ook uitgerekend.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 21:00

In de shetlander stond ook zo'm uitgebreid artikel met voorbeelden over kleur fokken, hoe je dan het beste kan kruisen.....ik geloof er niet meer in. Als je denkt dat je die kleur dan zal krijgen, krijg je hem toch niet.
Ik had een zwarte merrie (vader zwartbont) x zwartbont hengstje, daar komt altijd een bonte uit! Dus niet....een zwarte, niet 1 vlekje! Terwijl men een vosbonte op een zwarte zet, waar dus weinig bontfactor in zit, komt veelal een zwartbonte eruit!?
Het gaat dus vaak niet op en als je dan zo fokt om een kleur te krijgen, kan het heel vies tegenvallen.
Ik heb nu twee mini's gedekt door een zwartbonte, 1 vos en 1 blauwschimmel, zal mij benieuwen wat daar komend jaar uitkomt.....!!??
Ach als het maar gezond is!!!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 134 bezoekers